Jazde cez križovatku na červenú sme sa už viackrát v Sledovačke venovali. Pravdepodobne však majú viacerí vodiči áut hlboko zakorenený zvyk prechádzať na oranžovú a dúfať, že nenaskočí červená. Znovu sa nám takých podarilo natočiť. Stihli to však až na červenú.
Ďalší problém, ktorý majú niektorí šoféri, je ignorovanie áut s právom prednostnej jazdy. Vo videu napríklad uvidíte, ako sa sanitka s pustenými majákmi, musela vyhnúť oprotiidúcim autám, pretože tie pokračovali v jazde vyhýbajúc sa autám stojacim na krajnici.
§ 40
(8) Vodič iného vozidla je povinný vozidlu s právom prednostnej jazdy a vozidlu, ktoré sprevádza, umožniť bezpečný a plynulý prejazd, a ak je to potrebné, aj zastaviť vozidlo na takom mieste, aby im neprekážalo. Do skupiny vozidiel tvorenej vozidlami s právom prednostnej jazdy a vozidlami, ktoré sprevádzajú, sa vodič iného vozidla nesmie zaraďovať.
Iná sanitka prechádzala cez križovatku Patrónka, no autá je tam križovali dráhu do poslednej chvíle. Možno obe situácie so sanitkou neboli proti predpisom a možno ani na prvý pohľad nevyzerali nebezpečne. Ale to nevyzerajú nikdy, kým sa nestane nehoda.
Na konci článku je pripravené ešte jedno video
Mimochodom, všimli ste si na konci záberu s druhou sanitkou, ako sa BMW vybralo doľava napriek tomu, že autá v protismere už mali zelenú? Jeho šofér sa pravdepodobne nedostatočne sústredil na cestu a vošiel do križovatky, aj keď cez ňu nemohol prejsť.
Dopravný servis na webe - obmedzenia, nehody, radary na mape
Na ďalšom zábere stál človeka, ktorý fotil z vyhradeného jazdného pruhu pre autobusy. Keď dofotil, nasadol do svojho SUV a vyrazil vpred. Aj keď malo auto pustené smerovky v podobe výstražných svetiel, fotografovanie nepatrí medzi príčiny núdzového státia. Ak by to tak bolo, manipuloval by s výstražným trojuholníkom a nie s fotoaparátom.
Aj taxikár si zapol "blikačky", keď zastavil svoje auto v odbočovacom pruhu. Ani tu však nešlo o núdzové státie. Taxikár čakal, kým mu do auta vojde zákazník. Len, čo nasadol, smerovky zhasli a taxík sa rozbehol.
§ 24
(3) Vodič vozidla, ktoré je povinne vybavené prenosným výstražným trojuholníkom, je povinný tento trojuholník použiť počas núdzového státia, najmä pri prerušení jazdy pre chybu na vozidle alebo na náklade alebo v dôsledku dopravnej nehody, ak také vozidlo tvorí prekážku cestnej premávky. Vodič je povinný trojuholník umiestniť na okraji vozovky tak, aby ho prichádzajúci vodiči včas a zreteľne videli, a to vo vzdialenosti najmenej 50 m za vozidlom a na diaľnici a rýchlostnej ceste najmenej 100 m za vozidlom. V obci môže byť táto vzdialenosť, ak to vyžadujú okolnosti, kratšia. Ak je vozidlo vybavené osobitným zariadením, ktoré umožňuje výstražnú funkciu smerových svietidiel, vodič je povinný ho použiť aspoň v čase, kým umiestni trojuholník na vozovke.
§ 31
(1) Vodič smie dávať zvukové výstražné znamenie len vtedy, ak je to potrebné na odvrátenie hroziaceho nebezpečenstva, a mimo obce aj na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla.
(3) Ak je nevyhnutné upozorniť ostatných účastníkov cestnej premávky na hroziace nebezpečenstvo, najmä v prípadoch, keď je potrebné náhle znížiť rýchlosť jazdy alebo zastaviť vozidlo, vodič dáva svetelné výstražné znamenie zapnutím výstražnej funkcie smerových svietidiel. Funkciu výstražných smerových svietidiel možno v iných prípadoch použiť len za podmienok podľa odseku 1.
(4) Výstražné znamenie sa smie použiť len v nevyhnutne potrebnom čase.
§ 20
(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.
§19
(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku. Vodič motorového vozidla i nemotorového vozidla odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde električke, ak je povolená jazda pozdĺž električky vľavo.
§ 25
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
e) na pripájacom alebo na odbočovacom pruhu,
j) na vyhradenom jazdnom pruhu okrem vozidla, pre ktoré je vyhradený jazdný pruh určený, a ak nejde o vnútorný jazdný pruh,
V úvode sme spomínali jazdu na červenú. Aj Slavovi Repkovi sa podarilo natočiť auto, ktoré "preletelo" križovatkou, keď už svietila červená. A nie len to:
Ak aj vy máte nejaké zaujímavé zábery (napr. totemov s cenami PHM zo zahraničia alebo zo Slovenska, dopravných priestupkov alebo iných zaujímavostí z ciest), či už vo forme videa alebo fotografií, pošlite nám ich na e-mailovú adresu magazin@natankuj.sk. Radi ich zverejníme aj s vašim komentárom na Natankuj.sk
Zároveň, v prípade, že poznáte "zvláštne" úseky ciest z celého Slovenska - vo význame zle alebo výnimočne dobre navrhnuté, nejakým spôsobom nebezpečné alebo zaujímavé - nafilmujte ich, odfoťte ich a popíšte svojimi slovami. Pošlite nám vašu skúsenosť na adresu magazin@natankuj.sk, aby sme o "zvláštnych" úsekoch ciest mohli informovať všetkých.