Odkaz na šesťdesiate roky Nový turbomotor 1750 TBi patrí do koncernovej rodiny „familia B“, ktorá spája zážihové i vznetové agregáty s rovnakou koncepciou a liatinovým blokom. Rovnaký blok využíva aj 1.6 MultiJet, ale aj motory, ktoré poháňali pred niekoľkými rokmi modely ako Fiat Coupé, či Barchetta. Z toho sa dá vydedukovať, že „familia B“ je na svete nejaký ten rok, ale nenechajte sa pomýliť.
Motor 1750 TBi nie je žiadna vykopávka, hoci číselné označenie 1750 je opäť len odkazom na minulosť. Na konci šesťdesiatych rokov bol motor s rovnakým objemom montovaný do všetkých úspešných sedanov značky Alfa Romeo. Skúšaný agregát 1750 TBi, skrátene označovaný aj ako 1.75 TBi je úplne novým počinom motorárne talianskeho koncernu Fiat Powertrain Technologies.
Pohľad dovnútra Nová poháňacia jednotka disponuje priamym vstrekovaním benzínu a dvojitým variabilným časovaním ventilov VVT. Dva variátory na sacom a výfukovom vačkovom hriadeli optimalizujú časovanie ventilov v rôznych režimoch motora a zároveň, v spolupráci s priamym vstrekovaním, umožňujú lepšie ovládať proces vyplachovania spaľovacieho priestoru. Pri výplachu zmes obsahujúca iba vzduch prúdi zo sacieho kanála do výfukového, kde sa zmieša s výfukovými plynmi z iného valca a dôjde k dodatočnému spaľovaniu, čím vznikne väčšia tepelná energia plynov pred turbodúchadlom a zvyšuje jeho účinnosť.
Agregát nepotrebuje vyvažovacie hriadele, vďaka kľukovému mechanizmu s relatívne dlhou ojnicou a krátkym zdvihom, ktorý výrazne znižuje nevyváženosť vznikajúcu vo vysokých otáčkach. Nemalú pozornosť konštruktéri tiež venovali snahe znížiť trenie všetkých pohyblivých častí. Iba nové vahadlá znižujú trecie straty pri 2000 ot/min o 65 percent v porovnaní s predchádzajúcou generáciou motorov TwinSpark. Klesá tak spotreba paliva a rastie výkon.
Jazdí ako sľubuje – až na spotrebu... Vďaka všetkým spomínaným múdrym riešeniam sa konštruktérom z objemu necelých 1,8 l podarilo vytiahnuť úctyhodný výkon 200 koní, ktorý motor dosahuje už pri otáčkach 5000 1/min. Rovnako pôsobivá je hodnota krútiaceho momentu 320 Nm, odovzdávaná na benzínový motor pri extrémne nízkych otáčkach 1400 1/min.
Čo viac si zákazník od benzínového motora môže želať, než okamžité reakcie na stlačenie akcelerátora a rýchly nástup turba? Motor ide za plynom s takou chuťou, akú mu môže závidieť nejeden akože športový automobil, o ťahu odspodu ani nehovoriac. Nestáva sa často, že ak výrobca napíše od otáčok 1400 1/min, tak to aj v skutočnosti platí. Pozoruhodný je nielen ťah odspodu, ale najmä pružnosť poháňacej jednotky v stredných otáčkach, ktorá spolu s rýchlymi reakciami na stlačenie akcelerátora je presne tým, čo ťažká Alfa Romeo 159 doposiaľ v benzínovom sektore potrebovala – nefalšovaným „cuore sportivo“.
Spomenuté vlastnosti vrátane tichého a veľmi vyváženého chodu zároveň najlepšie pomenúvajú rozdiely, ktorými sa taliansky motor odlišuje od konkurenta rovnakého objemu z dielne VW. Agregát 1.8 TSI je vplyvom priameho vstreku benzínu hlavne na voľnobehu počuteľne klepotavejší, zobúdza sa vo vyšších otáčkach, ale zase dlhšie potiahne. Talian odpája vstrekovanie dosť skoro – už pri otáčkach 5800 1/min. Nemec je tiež úspornejší. Alfa Romeo píše priemer 8,1 l/km, pri prvých jazdách s ešte nezabehnutým motorom sme sa však nevedeli dostať pod 12 l/100 km. Podobne ako v prípade Lancie si preto na test vyslovene kvôli spotrebe požičiame už zabehnutý kus.
Jazda s motorom 1.75 TBi v kombinácii s manuálom nám trocha pripomína súťažné naftové auto, ktoré má tiež priebeh výkonu posadený nižšie. Najviac dynamickej práce odvádza od 2500 do 5500 otáčok 1/min, čo je dostatočný rozsah na svižné jazdenie, ale treba si zvyknúť na iné, naftové radenie. V zákrutách, ktoré ste doposiaľ jazdili na vytočenej dvojke už budete mať dávno zaradenú trojku a neraz sa vám stane, že vyšší stupeň budete musieť radiť už v polovici zákruty – presne ako so športovým nafťákom. Výhodou naopak je, že ak budete potrebovať kedykoľvek okamžite zrýchliť, na päťke aj šestke sa energicky rozbiera už od spomínaných 1400 otáčok 1/min.
Technické parametre vozidla Alfa Romeo 1750 TBi
motor 1.75 TBi
zdvihový objem [cm3] 1742
výkon [kW/k] 147/200
pri otáčkach [1/min] 5000
krútiaci moment [Nm] 320
pri otáčkach [1/min] 1400
palivová spotreba [l/100 km] 8,1
emisie CO2 [g/km] 189
pohotovostná hmotnosť [kg] 1430
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 7,7
najvyššia rýchlosť [km/h] 235
Rozmery
dĺžka 4660 mm
šírka 1828 mm
výška 1417 mm
rázvor náprav 2700 mm
objem batožinového priestoru 405 l
objem palivovej nádrže 70 l