SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Alfa Romeo 159 1.75 TBi – prvá jazda

Prvýkrát sme ho skúšali pod kapotou noblesnej Lancie Delta, do ktorej ho výrobca montuje len v kombinácii s automatickou prevodovkou. Už vtedy sme boli zvedaví, ako si bude rozumieť so šesťstupňovým manuálom, hoci v ťažšej Alfe Romeo 159.

(Zdroj: Alfa Romeo)

Odkaz na šesťdesiate roky

Nový turbomotor 1750 TBi patrí do koncernovej rodiny „familia B“, ktorá spája zážihové i vznetové agregáty s rovnakou koncepciou a liatinovým blokom. Rovnaký blok využíva aj 1.6 MultiJet, ale aj motory, ktoré poháňali pred niekoľkými rokmi modely ako Fiat Coupé, či Barchetta. Z toho sa dá vydedukovať, že „familia B“ je na svete nejaký ten rok, ale nenechajte sa pomýliť.

Motor 1750 TBi nie je žiadna vykopávka, hoci číselné označenie 1750 je opäť len odkazom na minulosť. Na konci šesťdesiatych rokov bol motor s rovnakým objemom montovaný do všetkých úspešných sedanov značky Alfa Romeo. Skúšaný agregát 1750 TBi, skrátene označovaný aj ako 1.75 TBi je úplne novým počinom motorárne talianskeho koncernu Fiat Powertrain Technologies.

Pohľad dovnútra

Nová poháňacia jednotka disponuje priamym vstrekovaním benzínu a dvojitým variabilným časovaním ventilov VVT. Dva variátory na sacom a výfukovom vačkovom hriadeli optimalizujú časovanie ventilov v rôznych režimoch motora a zároveň, v spolupráci s priamym vstrekovaním, umožňujú lepšie ovládať proces vyplachovania spaľovacieho priestoru. Pri výplachu zmes obsahujúca iba vzduch prúdi zo sacieho kanála do výfukového, kde sa zmieša s výfukovými plynmi z iného valca a dôjde k dodatočnému spaľovaniu, čím vznikne väčšia tepelná energia plynov pred turbodúchadlom a zvyšuje jeho účinnosť.

Agregát nepotrebuje vyvažovacie hriadele, vďaka kľukovému mechanizmu s relatívne dlhou ojnicou a krátkym zdvihom, ktorý výrazne znižuje nevyváženosť vznikajúcu vo vysokých otáčkach. Nemalú pozornosť konštruktéri tiež venovali snahe znížiť trenie všetkých pohyblivých častí. Iba nové vahadlá znižujú trecie straty pri 2000 ot/min o 65 percent v porovnaní s predchádzajúcou generáciou motorov TwinSpark. Klesá tak spotreba paliva a rastie výkon.

Jazdí ako sľubuje – až na spotrebu...

Vďaka všetkým spomínaným múdrym riešeniam sa konštruktérom z objemu necelých 1,8 l podarilo vytiahnuť úctyhodný výkon 200 koní, ktorý motor dosahuje už pri otáčkach 5000 1/min. Rovnako pôsobivá je hodnota krútiaceho momentu 320 Nm, odovzdávaná na benzínový motor pri extrémne nízkych otáčkach 1400 1/min.

Čo viac si zákazník od benzínového motora môže želať, než okamžité reakcie na stlačenie akcelerátora a rýchly nástup turba? Motor ide za plynom s takou chuťou, akú mu môže závidieť nejeden akože športový automobil, o ťahu odspodu ani nehovoriac. Nestáva sa často, že ak výrobca napíše od otáčok 1400 1/min, tak to aj v skutočnosti platí. Pozoruhodný je nielen ťah odspodu, ale najmä pružnosť poháňacej jednotky v stredných otáčkach, ktorá spolu s rýchlymi reakciami na stlačenie akcelerátora je presne tým, čo ťažká Alfa Romeo 159 doposiaľ v benzínovom sektore potrebovala – nefalšovaným „cuore sportivo“.

Spomenuté vlastnosti vrátane tichého a veľmi vyváženého chodu zároveň najlepšie pomenúvajú rozdiely, ktorými sa taliansky motor odlišuje od konkurenta rovnakého objemu z dielne VW. Agregát 1.8 TSI je vplyvom priameho vstreku benzínu hlavne na voľnobehu počuteľne klepotavejší, zobúdza sa vo vyšších otáčkach, ale zase dlhšie potiahne. Talian odpája vstrekovanie dosť skoro – už pri otáčkach 5800 1/min. Nemec je tiež úspornejší. Alfa Romeo píše priemer 8,1 l/km, pri prvých jazdách s ešte nezabehnutým motorom sme sa však nevedeli dostať pod 12 l/100 km. Podobne ako v prípade Lancie si preto na test vyslovene kvôli spotrebe požičiame už zabehnutý kus.

Jazda s motorom 1.75 TBi v kombinácii s manuálom nám trocha pripomína súťažné naftové auto, ktoré má tiež priebeh výkonu posadený nižšie. Najviac dynamickej práce odvádza od 2500 do 5500 otáčok 1/min, čo je dostatočný rozsah na svižné jazdenie, ale treba si zvyknúť na iné, naftové radenie. V zákrutách, ktoré ste doposiaľ jazdili na vytočenej dvojke už budete mať dávno zaradenú trojku a neraz sa vám stane, že vyšší stupeň budete musieť radiť už v polovici zákruty – presne ako so športovým nafťákom. Výhodou naopak je, že ak budete potrebovať kedykoľvek okamžite zrýchliť, na päťke aj šestke sa energicky rozbiera už od spomínaných 1400 otáčok 1/min.

Technické parametre vozidla Alfa Romeo 1750 TBi

motor 1.75 TBi
zdvihový objem [cm3] 1742
výkon [kW/k] 147/200
pri otáčkach [1/min] 5000
krútiaci moment [Nm] 320
pri otáčkach [1/min] 1400
palivová spotreba [l/100 km] 8,1
emisie CO2 [g/km] 189
pohotovostná hmotnosť [kg] 1430
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 7,7
najvyššia rýchlosť [km/h] 235

Rozmery

dĺžka 4660 mm
šírka 1828 mm
výška 1417 mm
rázvor náprav 2700 mm
objem batožinového priestoru 405 l
objem palivovej nádrže 70 l

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 546
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 673
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 461
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 749
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 137
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 827
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 891
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 505
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 235
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 009
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L