SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Alfa Romeo 159 1.75 TBi – prvá jazda

Prvýkrát sme ho skúšali pod kapotou noblesnej Lancie Delta, do ktorej ho výrobca montuje len v kombinácii s automatickou prevodovkou. Už vtedy sme boli zvedaví, ako si bude rozumieť so šesťstupňovým manuálom, hoci v ťažšej Alfe Romeo 159.

(Zdroj: Alfa Romeo)

Odkaz na šesťdesiate roky

Nový turbomotor 1750 TBi patrí do koncernovej rodiny „familia B“, ktorá spája zážihové i vznetové agregáty s rovnakou koncepciou a liatinovým blokom. Rovnaký blok využíva aj 1.6 MultiJet, ale aj motory, ktoré poháňali pred niekoľkými rokmi modely ako Fiat Coupé, či Barchetta. Z toho sa dá vydedukovať, že „familia B“ je na svete nejaký ten rok, ale nenechajte sa pomýliť.

Motor 1750 TBi nie je žiadna vykopávka, hoci číselné označenie 1750 je opäť len odkazom na minulosť. Na konci šesťdesiatych rokov bol motor s rovnakým objemom montovaný do všetkých úspešných sedanov značky Alfa Romeo. Skúšaný agregát 1750 TBi, skrátene označovaný aj ako 1.75 TBi je úplne novým počinom motorárne talianskeho koncernu Fiat Powertrain Technologies.

Pohľad dovnútra

Nová poháňacia jednotka disponuje priamym vstrekovaním benzínu a dvojitým variabilným časovaním ventilov VVT. Dva variátory na sacom a výfukovom vačkovom hriadeli optimalizujú časovanie ventilov v rôznych režimoch motora a zároveň, v spolupráci s priamym vstrekovaním, umožňujú lepšie ovládať proces vyplachovania spaľovacieho priestoru. Pri výplachu zmes obsahujúca iba vzduch prúdi zo sacieho kanála do výfukového, kde sa zmieša s výfukovými plynmi z iného valca a dôjde k dodatočnému spaľovaniu, čím vznikne väčšia tepelná energia plynov pred turbodúchadlom a zvyšuje jeho účinnosť.

Agregát nepotrebuje vyvažovacie hriadele, vďaka kľukovému mechanizmu s relatívne dlhou ojnicou a krátkym zdvihom, ktorý výrazne znižuje nevyváženosť vznikajúcu vo vysokých otáčkach. Nemalú pozornosť konštruktéri tiež venovali snahe znížiť trenie všetkých pohyblivých častí. Iba nové vahadlá znižujú trecie straty pri 2000 ot/min o 65 percent v porovnaní s predchádzajúcou generáciou motorov TwinSpark. Klesá tak spotreba paliva a rastie výkon.

Jazdí ako sľubuje – až na spotrebu...

Vďaka všetkým spomínaným múdrym riešeniam sa konštruktérom z objemu necelých 1,8 l podarilo vytiahnuť úctyhodný výkon 200 koní, ktorý motor dosahuje už pri otáčkach 5000 1/min. Rovnako pôsobivá je hodnota krútiaceho momentu 320 Nm, odovzdávaná na benzínový motor pri extrémne nízkych otáčkach 1400 1/min.

Čo viac si zákazník od benzínového motora môže želať, než okamžité reakcie na stlačenie akcelerátora a rýchly nástup turba? Motor ide za plynom s takou chuťou, akú mu môže závidieť nejeden akože športový automobil, o ťahu odspodu ani nehovoriac. Nestáva sa často, že ak výrobca napíše od otáčok 1400 1/min, tak to aj v skutočnosti platí. Pozoruhodný je nielen ťah odspodu, ale najmä pružnosť poháňacej jednotky v stredných otáčkach, ktorá spolu s rýchlymi reakciami na stlačenie akcelerátora je presne tým, čo ťažká Alfa Romeo 159 doposiaľ v benzínovom sektore potrebovala – nefalšovaným „cuore sportivo“.

Spomenuté vlastnosti vrátane tichého a veľmi vyváženého chodu zároveň najlepšie pomenúvajú rozdiely, ktorými sa taliansky motor odlišuje od konkurenta rovnakého objemu z dielne VW. Agregát 1.8 TSI je vplyvom priameho vstreku benzínu hlavne na voľnobehu počuteľne klepotavejší, zobúdza sa vo vyšších otáčkach, ale zase dlhšie potiahne. Talian odpája vstrekovanie dosť skoro – už pri otáčkach 5800 1/min. Nemec je tiež úspornejší. Alfa Romeo píše priemer 8,1 l/km, pri prvých jazdách s ešte nezabehnutým motorom sme sa však nevedeli dostať pod 12 l/100 km. Podobne ako v prípade Lancie si preto na test vyslovene kvôli spotrebe požičiame už zabehnutý kus.

Jazda s motorom 1.75 TBi v kombinácii s manuálom nám trocha pripomína súťažné naftové auto, ktoré má tiež priebeh výkonu posadený nižšie. Najviac dynamickej práce odvádza od 2500 do 5500 otáčok 1/min, čo je dostatočný rozsah na svižné jazdenie, ale treba si zvyknúť na iné, naftové radenie. V zákrutách, ktoré ste doposiaľ jazdili na vytočenej dvojke už budete mať dávno zaradenú trojku a neraz sa vám stane, že vyšší stupeň budete musieť radiť už v polovici zákruty – presne ako so športovým nafťákom. Výhodou naopak je, že ak budete potrebovať kedykoľvek okamžite zrýchliť, na päťke aj šestke sa energicky rozbiera už od spomínaných 1400 otáčok 1/min.

Technické parametre vozidla Alfa Romeo 1750 TBi

motor 1.75 TBi
zdvihový objem [cm3] 1742
výkon [kW/k] 147/200
pri otáčkach [1/min] 5000
krútiaci moment [Nm] 320
pri otáčkach [1/min] 1400
palivová spotreba [l/100 km] 8,1
emisie CO2 [g/km] 189
pohotovostná hmotnosť [kg] 1430
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 7,7
najvyššia rýchlosť [km/h] 235

Rozmery

dĺžka 4660 mm
šírka 1828 mm
výška 1417 mm
rázvor náprav 2700 mm
objem batožinového priestoru 405 l
objem palivovej nádrže 70 l

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  6. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  7. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 991
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 048
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 638
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 258
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 217
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 691
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 504
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 500
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 200
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 615
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 4 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Čo sme sa dozvedeli v nedeľných politických diskusiách?
  2. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov.
  3. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Metodologické okienko: Metodologické nedostatky diplomových prác I. časť
  4. Marián Kozák: Ing. Ladislav Pleša - životný príbeh
  5. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  6. Zuzana Cascino: Striptér duše
  7. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  8. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť.
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 795
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 8 464
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 210
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 777
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 580
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 699
  7. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 4 641
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 068
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu