SME
Nedeľa, 25. september, 2022 | Meniny má Vladislav

Alfa Romeo 159 1.75 TBi – prvá jazda

Prvýkrát sme ho skúšali pod kapotou noblesnej Lancie Delta, do ktorej ho výrobca montuje len v kombinácii s automatickou prevodovkou. Už vtedy sme boli zvedaví, ako si bude rozumieť so šesťstupňovým manuálom, hoci v ťažšej Alfe Romeo 159.

(Zdroj: Alfa Romeo)

Odkaz na šesťdesiate roky

Nový turbomotor 1750 TBi patrí do koncernovej rodiny „familia B“, ktorá spája zážihové i vznetové agregáty s rovnakou koncepciou a liatinovým blokom. Rovnaký blok využíva aj 1.6 MultiJet, ale aj motory, ktoré poháňali pred niekoľkými rokmi modely ako Fiat Coupé, či Barchetta. Z toho sa dá vydedukovať, že „familia B“ je na svete nejaký ten rok, ale nenechajte sa pomýliť.

Motor 1750 TBi nie je žiadna vykopávka, hoci číselné označenie 1750 je opäť len odkazom na minulosť. Na konci šesťdesiatych rokov bol motor s rovnakým objemom montovaný do všetkých úspešných sedanov značky Alfa Romeo. Skúšaný agregát 1750 TBi, skrátene označovaný aj ako 1.75 TBi je úplne novým počinom motorárne talianskeho koncernu Fiat Powertrain Technologies.

Pohľad dovnútra

Nová poháňacia jednotka disponuje priamym vstrekovaním benzínu a dvojitým variabilným časovaním ventilov VVT. Dva variátory na sacom a výfukovom vačkovom hriadeli optimalizujú časovanie ventilov v rôznych režimoch motora a zároveň, v spolupráci s priamym vstrekovaním, umožňujú lepšie ovládať proces vyplachovania spaľovacieho priestoru. Pri výplachu zmes obsahujúca iba vzduch prúdi zo sacieho kanála do výfukového, kde sa zmieša s výfukovými plynmi z iného valca a dôjde k dodatočnému spaľovaniu, čím vznikne väčšia tepelná energia plynov pred turbodúchadlom a zvyšuje jeho účinnosť.

Agregát nepotrebuje vyvažovacie hriadele, vďaka kľukovému mechanizmu s relatívne dlhou ojnicou a krátkym zdvihom, ktorý výrazne znižuje nevyváženosť vznikajúcu vo vysokých otáčkach. Nemalú pozornosť konštruktéri tiež venovali snahe znížiť trenie všetkých pohyblivých častí. Iba nové vahadlá znižujú trecie straty pri 2000 ot/min o 65 percent v porovnaní s predchádzajúcou generáciou motorov TwinSpark. Klesá tak spotreba paliva a rastie výkon.

Jazdí ako sľubuje – až na spotrebu...

Vďaka všetkým spomínaným múdrym riešeniam sa konštruktérom z objemu necelých 1,8 l podarilo vytiahnuť úctyhodný výkon 200 koní, ktorý motor dosahuje už pri otáčkach 5000 1/min. Rovnako pôsobivá je hodnota krútiaceho momentu 320 Nm, odovzdávaná na benzínový motor pri extrémne nízkych otáčkach 1400 1/min.

Čo viac si zákazník od benzínového motora môže želať, než okamžité reakcie na stlačenie akcelerátora a rýchly nástup turba? Motor ide za plynom s takou chuťou, akú mu môže závidieť nejeden akože športový automobil, o ťahu odspodu ani nehovoriac. Nestáva sa často, že ak výrobca napíše od otáčok 1400 1/min, tak to aj v skutočnosti platí. Pozoruhodný je nielen ťah odspodu, ale najmä pružnosť poháňacej jednotky v stredných otáčkach, ktorá spolu s rýchlymi reakciami na stlačenie akcelerátora je presne tým, čo ťažká Alfa Romeo 159 doposiaľ v benzínovom sektore potrebovala – nefalšovaným „cuore sportivo“.

Spomenuté vlastnosti vrátane tichého a veľmi vyváženého chodu zároveň najlepšie pomenúvajú rozdiely, ktorými sa taliansky motor odlišuje od konkurenta rovnakého objemu z dielne VW. Agregát 1.8 TSI je vplyvom priameho vstreku benzínu hlavne na voľnobehu počuteľne klepotavejší, zobúdza sa vo vyšších otáčkach, ale zase dlhšie potiahne. Talian odpája vstrekovanie dosť skoro – už pri otáčkach 5800 1/min. Nemec je tiež úspornejší. Alfa Romeo píše priemer 8,1 l/km, pri prvých jazdách s ešte nezabehnutým motorom sme sa však nevedeli dostať pod 12 l/100 km. Podobne ako v prípade Lancie si preto na test vyslovene kvôli spotrebe požičiame už zabehnutý kus.

Jazda s motorom 1.75 TBi v kombinácii s manuálom nám trocha pripomína súťažné naftové auto, ktoré má tiež priebeh výkonu posadený nižšie. Najviac dynamickej práce odvádza od 2500 do 5500 otáčok 1/min, čo je dostatočný rozsah na svižné jazdenie, ale treba si zvyknúť na iné, naftové radenie. V zákrutách, ktoré ste doposiaľ jazdili na vytočenej dvojke už budete mať dávno zaradenú trojku a neraz sa vám stane, že vyšší stupeň budete musieť radiť už v polovici zákruty – presne ako so športovým nafťákom. Výhodou naopak je, že ak budete potrebovať kedykoľvek okamžite zrýchliť, na päťke aj šestke sa energicky rozbiera už od spomínaných 1400 otáčok 1/min.

Technické parametre vozidla Alfa Romeo 1750 TBi

motor 1.75 TBi
zdvihový objem [cm3] 1742
výkon [kW/k] 147/200
pri otáčkach [1/min] 5000
krútiaci moment [Nm] 320
pri otáčkach [1/min] 1400
palivová spotreba [l/100 km] 8,1
emisie CO2 [g/km] 189
pohotovostná hmotnosť [kg] 1430
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 7,7
najvyššia rýchlosť [km/h] 235

Rozmery

dĺžka 4660 mm
šírka 1828 mm
výška 1417 mm
rázvor náprav 2700 mm
objem batožinového priestoru 405 l
objem palivovej nádrže 70 l

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  2. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  3. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  5. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  6. Realitný maklér v Poprade
  7. Je čas na cestovateľské plány, jeseň bude plná spoznávania
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ nechali všetko plávať?
  1. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  2. Hagyari: Som pripravený intenzívne a tvrdo pracovať
  3. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  4. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  5. Je neskutočná! Pani Milada (80) búra svojou básničkou internety
  6. XTB vyhlasuje Conora McGregora za svojho globálneho ambasádora
  7. Šliapnuť do pedálov – a ide sa na to!
  8. Na Slovensku máme približne 23% fajčiarov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 650
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 819
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 384
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 277
  5. Rozbolí vás žalúdok zo studenej vody? Najväčšie mýty o trávení 3 248
  6. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 2 733
  7. Excelentná novinka v Tescu 2 066
  8. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 032
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Ivan Mlynár: Čoho sa to vlastne vyšetrovatelia NAKA okolo Jána Čurillu dožadujú.
  3. Jozef Javurek: Skandar
  4. Marek Strapko: Irán vs. Rusko
  5. Marian Nanias: Jadrová energia – Hra na schovávačku skončila.
  6. Post Bellum SK: Vojnou ich trápenie neskončilo. V Topoľčanoch sa rozpútal 24. septembra pogrom na Židov
  7. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Pezinok Grinava
  8. Ľudmila Magdolenová: S deťmi po Balkáne. Časť druhá- Bosna a Hercegovina, vodopády Kravice (a ďalej do Čiernej Hory, záliv Boka Kotorska)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 13 026
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 763
  3. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 6 272
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 955
  5. Filip Kaľavský: Seniori bez obedov s dotáciou 5 803
  6. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 5 352
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 450
  8. Oskar Kaman: Ako magistrát (ne)získal 1,6 milióna eur do rozpočtu 4 247
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu