SME

Alfa Romeo 159 1.75 TBi – prvá jazda

Prvýkrát sme ho skúšali pod kapotou noblesnej Lancie Delta, do ktorej ho výrobca montuje len v kombinácii s automatickou prevodovkou. Už vtedy sme boli zvedaví, ako si bude rozumieť so šesťstupňovým manuálom, hoci v ťažšej Alfe Romeo 159.

(Zdroj: Alfa Romeo)

Odkaz na šesťdesiate roky Nový turbomotor 1750 TBi patrí do koncernovej rodiny „familia B“, ktorá spája zážihové i vznetové agregáty s rovnakou koncepciou a liatinovým blokom. Rovnaký blok využíva aj 1.6 MultiJet, ale aj motory, ktoré poháňali pred niekoľkými rokmi modely ako Fiat Coupé, či Barchetta. Z toho sa dá vydedukovať, že „familia B“ je na svete nejaký ten rok, ale nenechajte sa pomýliť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Motor 1750 TBi nie je žiadna vykopávka, hoci číselné označenie 1750 je opäť len odkazom na minulosť. Na konci šesťdesiatych rokov bol motor s rovnakým objemom montovaný do všetkých úspešných sedanov značky Alfa Romeo. Skúšaný agregát 1750 TBi, skrátene označovaný aj ako 1.75 TBi je úplne novým počinom motorárne talianskeho koncernu Fiat Powertrain Technologies.

SkryťVypnúť reklamu

Pohľad dovnútra Nová poháňacia jednotka disponuje priamym vstrekovaním benzínu a dvojitým variabilným časovaním ventilov VVT. Dva variátory na sacom a výfukovom vačkovom hriadeli optimalizujú časovanie ventilov v rôznych režimoch motora a zároveň, v spolupráci s priamym vstrekovaním, umožňujú lepšie ovládať proces vyplachovania spaľovacieho priestoru. Pri výplachu zmes obsahujúca iba vzduch prúdi zo sacieho kanála do výfukového, kde sa zmieša s výfukovými plynmi z iného valca a dôjde k dodatočnému spaľovaniu, čím vznikne väčšia tepelná energia plynov pred turbodúchadlom a zvyšuje jeho účinnosť.

Agregát nepotrebuje vyvažovacie hriadele, vďaka kľukovému mechanizmu s relatívne dlhou ojnicou a krátkym zdvihom, ktorý výrazne znižuje nevyváženosť vznikajúcu vo vysokých otáčkach. Nemalú pozornosť konštruktéri tiež venovali snahe znížiť trenie všetkých pohyblivých častí. Iba nové vahadlá znižujú trecie straty pri 2000 ot/min o 65 percent v porovnaní s predchádzajúcou generáciou motorov TwinSpark. Klesá tak spotreba paliva a rastie výkon.

SkryťVypnúť reklamu

Jazdí ako sľubuje – až na spotrebu... Vďaka všetkým spomínaným múdrym riešeniam sa konštruktérom z objemu necelých 1,8 l podarilo vytiahnuť úctyhodný výkon 200 koní, ktorý motor dosahuje už pri otáčkach 5000 1/min. Rovnako pôsobivá je hodnota krútiaceho momentu 320 Nm, odovzdávaná na benzínový motor pri extrémne nízkych otáčkach 1400 1/min.

Čo viac si zákazník od benzínového motora môže želať, než okamžité reakcie na stlačenie akcelerátora a rýchly nástup turba? Motor ide za plynom s takou chuťou, akú mu môže závidieť nejeden akože športový automobil, o ťahu odspodu ani nehovoriac. Nestáva sa často, že ak výrobca napíše od otáčok 1400 1/min, tak to aj v skutočnosti platí. Pozoruhodný je nielen ťah odspodu, ale najmä pružnosť poháňacej jednotky v stredných otáčkach, ktorá spolu s rýchlymi reakciami na stlačenie akcelerátora je presne tým, čo ťažká Alfa Romeo 159 doposiaľ v benzínovom sektore potrebovala – nefalšovaným „cuore sportivo“.

SkryťVypnúť reklamu

Spomenuté vlastnosti vrátane tichého a veľmi vyváženého chodu zároveň najlepšie pomenúvajú rozdiely, ktorými sa taliansky motor odlišuje od konkurenta rovnakého objemu z dielne VW. Agregát 1.8 TSI je vplyvom priameho vstreku benzínu hlavne na voľnobehu počuteľne klepotavejší, zobúdza sa vo vyšších otáčkach, ale zase dlhšie potiahne. Talian odpája vstrekovanie dosť skoro – už pri otáčkach 5800 1/min. Nemec je tiež úspornejší. Alfa Romeo píše priemer 8,1 l/km, pri prvých jazdách s ešte nezabehnutým motorom sme sa však nevedeli dostať pod 12 l/100 km. Podobne ako v prípade Lancie si preto na test vyslovene kvôli spotrebe požičiame už zabehnutý kus.

Jazda s motorom 1.75 TBi v kombinácii s manuálom nám trocha pripomína súťažné naftové auto, ktoré má tiež priebeh výkonu posadený nižšie. Najviac dynamickej práce odvádza od 2500 do 5500 otáčok 1/min, čo je dostatočný rozsah na svižné jazdenie, ale treba si zvyknúť na iné, naftové radenie. V zákrutách, ktoré ste doposiaľ jazdili na vytočenej dvojke už budete mať dávno zaradenú trojku a neraz sa vám stane, že vyšší stupeň budete musieť radiť už v polovici zákruty – presne ako so športovým nafťákom. Výhodou naopak je, že ak budete potrebovať kedykoľvek okamžite zrýchliť, na päťke aj šestke sa energicky rozbiera už od spomínaných 1400 otáčok 1/min.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické parametre vozidla Alfa Romeo 1750 TBi

motor 1.75 TBi

zdvihový objem [cm3] 1742

výkon [kW/k] 147/200

pri otáčkach [1/min] 5000

krútiaci moment [Nm] 320

pri otáčkach [1/min] 1400

palivová spotreba [l/100 km] 8,1

emisie CO2 [g/km] 189

pohotovostná hmotnosť [kg] 1430

zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 7,7

najvyššia rýchlosť [km/h] 235

Rozmery

dĺžka 4660 mm

šírka 1828 mm

SkryťVypnúť reklamu
reklama

výška 1417 mm

rázvor náprav 2700 mm

objem batožinového priestoru 405 l

objem palivovej nádrže 70 l

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 097
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 9 051
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 190
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 150
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 070
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 3 052
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 467
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 264
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Soňa Kallová: Zelený štvrtok v Tesco
  2. Michal Michňák: Vlastné bývanie? Pre mnohých Slovákov už len sen
  3. Eva Bachletová: Veľkonočný zázrak života
  4. Viktor Pamula: Rozmohol sa nám tu taký nešvár.
  5. Tomáš Vodvářka: Velký pátek jako příležitost
  6. Vladimír Bojničan: Pluralita nie je len nejaký rozmar modernity. Je to náš civilizačný základ
  7. Marek Namešpetra: J.K. Love SuperStar
  8. Dominik Sumbal: Ficove opatrenia vedú Slovensko do špirály ekonomického úpadku. Riešenia existujú – a volajú sa zodpovednosť a zdravý rozum.
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 46 099
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 20 306
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 20 270
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 687
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 18 520
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 811
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 348
  8. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 098
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu