BRATISLAVA. O tom, že nový Golf je aj napriek veľmi silnej technickej a štylistickej príbuznosti s predchodcom podareným autom, dotiahnutejším v mnohých detailoch, sme už písali. Platí to však aj pre jeho väčšieho a priestrannejšieho brata Golf Plus, ktorý sa navyše otvorene priznáva k tomu, že je len faceliftom predchodcu. Na rozdiel od nového Golfa, ktorého výrobca prezentuje ako úplne novú, šiestu generáciu.
Pokiaľ ide o zovňajšok, rozhodne áno. Vďaka prednej časti, odvodenej od šiestej generácie Golfa, vyzerá oveľa atraktívnejšie, dynamickejšie. Na prvý pohľad sa to nezdá, ale okrem svetiel a nárazníka s dvomi vertikálnymi „sexi“ hranami boli preštylizované aj predné blatníky, predná kapota a maska chladiča. Vzadu sa na rozdiel od prednej časti udiali len kozmetické zmeny. Kvôli imidžu a peknému zovňajšku si však rodiny toto auto kupovať nebudú. Oveľa viac ich bude zaujímať interiér, jeho variabilita a priestorová ponuka.
Tradičný, ale kvalitnejší interiér Základná architektúra palubnej dosky sa v porovnaní s predchodcom nezmenila. Nový je trojramenný športový volant, ktorý bude vodič najčastejšie držať v rukách, preto je dôležité, aby mal z neho príjemný pocit. Prepracované boli niektoré ovládače a hlavne sa zlepšila kvalita materiálov.
Poťahy sedadiel, vrchný plast palubnej dosky a niektoré ovládacie prvky by zožali úspech aj v strednej triede. Prevzaté však boli z nového Golfa a Tiguanu, nie z Passata. Napríklad audio systém s dotykovým displejom, či ovládací panel ventilačnej sústavy. Výplne dverí vrátane tlačidiel na ovládanie okien a stredový tunel s radiacou pákou ostali bez zmeny.
Pohodlne vpredu aj vzadu Najsilnejšou zbraňou Golfa Plus aj v druhom prevedení však ostáva vnútorný priestor. Zvýšená strecha umožnila konštruktérom sedadlá uchytiť vyššie než v klasickom hatchbacku, čo prináša nielen pohodlnejšie sedenie s nohami spustenými zvislo dolu, ale aj ľahšie nastupovanie a vystupovanie.
Predné sedačky sú tradične perfektne anatomicky tvarované – veľké, tuhé, s výbornou bočnou oporou. Každé usadenie do nich je relaxom. Veľmi príjemne sa v nich sedí najmä na dlhých trasách, pretože vďaka tuhému čalúneniu a vzpriamenému posedu menej unavujú sedacie aj chrbtové svaly. Ergonómia pracoviska vodiča je bezchybná. Zmenili by sme len priveľmi futuristické tlačidlá na volante.
Variabilita a praktickosť Z vnútornej výšky a šírky najviac ťaží zadná časť kabíny. Na vyššie ukotvené sedadlá sa nielen ľahko nastupuje, ale veľmi pohodlne sa na ne uchytávajú detské sedačky a do nich usádzajú deti. Bez väčších problémov sa vedľa seba vmestia až tri. Ďalšou výhodou je do hĺbky vykrojený priestor pre nohy zadných pasažierov, ktorý sa dá pri obsadení zadných sedadiel deťmi využiť ako záložné miesto na odloženie množstva ďalšej batožiny.
Zadné sedadlá delené v pomere 60:40 môžete posúvať (v rozsahu 150 mm), polohovať aj sklápať. Pri ich posunutí úplne dozadu ostáva pasažierom veľkorysý priestor na nohy. Cestujúci do výšky 160 cm sa vďaka vzpriamenému posedu na nedostatok miesta nebudú sťažovať ani keď sa premiestnia úplne dopredu.
O cestovný komfort zadných pasažierov je postarané svedomito. V stredovom tuneli medzi prednými sedadlami nechýbajú otvory na ventiláciu a 12 V zásuvka. Omalovánky si deti môžu vyfarbovať na výklopných stolíkoch a keď ich prestanú baviť, odložiť sa dajú do vakov na zadnej strane predných operadiel.
Vzadu sú štyri miesta na odloženie nápoja do objemu 1,5 l. Ďalšie nájdete vpredu spolu s množstvom iných odkladacích schránok a priečinkov. Väčšina z nich je zmysluplná. Jedine rad piatich vyklápacích schránok v strope nepovažujeme za najpraktickejší. Oveľa viac by potešilo panoramatické strešné okno.
Balenie hrou Treťou dôležitou časťou mozaiky rodinného auta je kufor. Jeho objem sa podľa polohy zadnej lavice pohybuje od 395 do 505 l. Jej sklopením sa dá zväčšiť až na 1450 l. Z praktického hľadiska poteší vysoko otvárateľné veko batožinového priestoru, veľký vstupný otvor, pravidelný pôdorys s odkladacími boxmi po bokoch a dvojité dno vyrovnávajúce podlahu na jednu úroveň s nakladacou hranou. K tomu stačí pridať už len príplatkový sieťový kotviaci systém a nakladanie každej drobnosti do kufra bude pre majiteľa radosť.
Nemecká precíznosť Počas týždňa stráveného s Golfom Plus sme trochu netradične najazdili až 2000 km. Jazdí sa s ním tak príjemne, že sme ho využívali na každý presun. Na vzťah Nemcov k dizajnu nech si hovorí kto chce, čo chce, ale po mechanickej, jazdeckej a motorickej stránke vedia autá dotiahnuť takmer do dokonalosti. Podobne ako klasický Golf aj Golf Plus je autom, na ktoré sa dá v akejkoľvek jazdnej situácii spoľahnúť. Samozrejme, v medziach fyzikálnych zákonov. Správa sa čitateľne, dobre drží stopu a ani vyššia karoséria neoslabuje jeho stabilitu v rýchlo prechádzaných tiahlych zákrutách.
Taktiež spôsobom filtrovania nerovností sa radí medzi najlepších. Všetky mechanické časti ako riadenie, brzdy a radenie prevodových stupňov fungujú presne tak ako si predstavujeme. Testovaný agregát 2.0 TDI vymenil v porovnaní s predchodcom rovnakého výkonu (140 k) najpodstatnejšiu časť – vstrekovanie. Systém čerpadlo-tryska nahradil common-rail, vďaka ktorému je motor nielen kultivovanejší, ale tiež lineárnejšie dávkuje výkon a hlavne je úspornejší. Počas testovacieho týždňa sme dosiahli krásny priemer – iba 5,5 l/100 km.
Technické údaje - Volkswagen Golf Plus
motor 2.0 TDI CR
zdvihový objem (cm3) 1968
výkon (kW/k) 103/140
pri otáčkach (1/min.) 4200
krútiaci moment (Nm) 320
pri otáčkach (1/min) 1750 - 2500
maximálna rýchlosť (km/h) 204
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,8
nameraná spotreba (l/100 km) 5,5
emisie CO₂ (g/km) 135
objem batožinového priestoru (l) 395/505/1450
cena testovaného modelu od (€) 21.350