BRATISLAVA. Nepotrpíte si na imidž, ale radi sa vozíte v dobre vybavených, pohodlných a priestranných autách? Hyundai ix55 je neuveriteľne príjemné SUV, po sadnutí do ktorého si nejeden zákazník položí otázku: Má vôbec zmysel investovať omnoho viac do Audi Q7 alebo Mercedesu GL?
Nepochybne má, ale pokiaľ ho nemáte, nič sa nedeje. Hyundai ix55 vám síce menej pohladí ego, ale urobí rovnakú službu, po úžitkovej stránke dokonca ešte lepšiu.
Dva v jednom Ďalšie auto, s ktorým pre Európu pôvodne nikto nepočítal, ale automobilka Hyundai nemohla urobiť lepšie, ako ho sem poslať. V modelovej palete sa ujal hneď dvojitej úlohy. Nahradil úspešný Terracan a zastúpil v palete chýbajúci sedemmiestny van. Ak sa opýtate, ktorú funkciu si plní lepšie, prikláňam sa k druhej.
Toľko miesta pre všetkých sedem pasažierov a batožinu nenájdete nielen v Audi Q7 a Mercedese GL, ale ani v niektorých sedemmiestnych vanoch. Impozantná je predovšetkým vnútorná šírka, ktorej efekt ešte znásobuje rovná podlaha v druhom rade sedadiel. Traja dospelí tam majú miesta na dĺžku aj výšku ako vo Forde Galaxy. Na šírku dokonca ešte viac, ale to prináša aj jedno negatívum. Prejazdy úzkymi uličkami a vjazdy do podzemných garáži s milimetrovou rezervou po bokoch vám budú pravidelne dvíhať adrenalín.
Komfortné a priestranné Vodič so spolujazdcom majú v prednej časti kabíny miesta ako v kokpite kamiónu. V žiadnom testovacom aute sa mi tiež nestalo, že po uchytení troch detských sedačiek do druhého radu ostali medzi nimi medzery. Pri obsadení päť miest máte k dispozícii 598 litrov pre batožinu. So siedmimi pasažiermi na palube len 148 a po zložení oboch radov sedadiel narastie prepravná kapacita na 1746 l (po spodný okraj bočných okien).
Vzadu je miesta ako vo veľkom sedemmiestnom MPV.
Všetky sedadlá sú podľa amerického receptu veľké, pohodlné, ale v zákrutách veľmi nepodržia. V podstate ani nemusia, pretože športové extrémy od tohto auta nikto neočakáva. Oveľa viac nám chýbala ventilácia v prípade kožených sedačiek, pretože už pri letných vonkajších teplotách som mal po každom vystúpení z auta mokrý chrbát. Z ostatných luxusnejších prvkov výbavy mu nič zásadné, čo nájdete aj u konkurencie, nechýba. Navyše ani jeden z použitých moderných prvkov nemožno nazvať ázijsky odfláknutým, len aby si marketingoví pracovníci mohli zaškrtnúť fajočku v zozname. Uspokojivá výbava Zadné LED svetlá žiaria naozaj ako majú, pochváliť musíme tiež veľmi účinné predné xenónové reflektory. Automaticky vyklápateľné veko batožinového priestoru by mohlo síce fungovať rýchlejšie, ale vstavané audio značky Infiniti hrá výborne, zadní pasažieri majú k dispozícii samostatnú manuálnu klimatizáciu s výduchmi pre druhý aj tretí rad a veľmi pohodlné je tiež bezkľúčové odomykanie a štartovanie.
Interiér dizajnérskym stvárnením zaostáva za prémiovou nemeckou konkurenciou, ale kvalita materiálov a dielenského spracovania sa ich úrovni veľmi približuje.
Na cestách s plne zaťaženým autom poteší automatické vyrovnávanie svetlej výšky podvozka, s deťmi na palube zase zo stropu vyklápateľné konverzačné spätné zrkadlo. Pri parkovaní by sme naopak privítali doplniť zadné parkovacie senzory aj prednými, prípadne zadnou kamerou. Na danú kategóriu je interiér trochu jednoducho tvarovaný, ale výborne spracovaný a odhlučnený. Vôbec nedáva najavo, že toto auto vyvinuli prioritne pre americký trh. Hluk z obtekania karosérie vzduchom a spod kolies sú pre neho neznámou. Na diaľnici nepočuť ani hluk z obtekania pomerne veľkých spätných zrkadiel.
Motor nie je na výber Hyundai ix55 sa na Slovensku predáva s tromi výbavami, ale len jedným motorom a prevodovkou. Prepĺňaný naftový šesťvalec 3.0 CRDi dosahuje výkon 240 koní a vyznačuje sa mimoriadne vyváženým a tichým chodom. Zvlášť na voľnobehu a v nízkych otáčkach pradie až zamatovo jemne.
Prenos sily na cestu je možné tlačidlom uzavrieť v pomere 50:50 medzi prednú a zadnú nápravu.
Dynamika vozidla je uspokojivá. 2,2 tony vážiaceho mastodonta zrýchli z 0 na 100 km/h za 10,4 s, maximálna rýchlosť má hodnotu 200 km/h. Krútiaci moment 451 Nm vrcholí od otáčok 1750 1/min do 3500 1/min, čo je dostatočný rozsah na svižné predbiehanie na diaľnici, aj škriabanie sa hore zasneženým svahom. Komótne na chatu Vďaka energickému ťahu odspodu auto dostane rýchlo do pohybu a nie je veľmi náročný na palivo. V priemere sa uspokojí s desiatimi litrami nafty na 100 km, pri jemnom zachádzaní s akcelerátorom spotrebuje aj menej. Šesťstupňový automat radí plynulo a jemne, ale nechcite od neho viac ako klasický rodinný štýl jazdy.
Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní objem 598 l(po spodnú hranu bočných okien). Po sklopení zadných sedadiel jeho prepravná kapacita vzrastie na 1746 l.
Riadenie je pomerne presné, posilňovač naladený priveľmi tuho. V snahe o dosiahnutie väčšieho citu to konštruktéri mierne prehnali. Najmä pri vytáčaní v meste sa vodič narobí. Iné výhrady k ovládaniu nemáme. Podvozok je naladený americky komfortne, čo v preklade znamená dve veci: menšie nerovnosti prechádza plavne, ale väčšie výmole a jamy nedokáže absorbovať bez kopancov. Náklony karosérie má pod kontrolou. V zákrutách si treba dávať pozor na vplyv hmotnosti a ňou spôsobenú nedotáčavosť.
Pohon 4x4 ponúka možnosť uzavrieť prenos sily v pomere 50:50 medzi prednú a zadnú nápravu, napriek tomu do hory by som s ním neliezol. Táto funkcia spolu so svetlou výškou podvozka 200 mm sa zíde akurát tak na zasneženej alebo podmytej ceste k chate. Vždy si však nechajte okolo seba veľa voľného priestoru, pre prípad, že by sa tento obor utrhol a začal šmýkať.
Kupujem-nekupujem
Na začiatku som od neho veľa neočakával, ale nakoniec sa mi s ním veľmi ťažko lúčilo. Získal si ma ohromným priestorom, pohodlím cestovania a páčil sa mi aj jemný a úsporný naftový šesťvalec. Keby som nebol zaťažený na sedemmiestne vany kupujem. Tak napratané auto výbavou, navyše s naftovým trojlitrom za dané peniaze nezoženiem. (Michal Karpat)
Technické parametre - Hyundai ix55 3.0 CRDi motor 3.0 CRDi
zdvihový objem (cm3) 2959
výkon (kW/k) 176/240
pri otáčkach (1/min) 3800
krútiaci moment (Nm) 451
pri otáčkach (1/min) 1750-3500
maximálna rýchlosť (km/h) 200
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,4
nameraná spotreba (l/100 km) 10,2
emisie CO2 (g/km) 249
batožinový priestor (l) 148/598/1746
cena modelu od (€) 36.490