SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Chevrolet Cruze - nad očakávanie schopný

Držitelia šrotovacej prémie, ktorí si ešte nevybrali, by jedno nemali prehliadnuť – nový Chevrolet Cruze. Zložený je z toho najlepšieho, čo koncern GM má.

Kto v minulosti skúšal Lacetti neuverí, že toto je jeho nástupca.Kto v minulosti skúšal Lacetti neuverí, že toto je jeho nástupca. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA.

Spočíva na platforme budúcej generácie Opel Astra a mnohé interiérové prvky pochádzajú z oveľa drahšieho modelu Opel Insignia. Pokiaľ Kia a Hyundai urobili s modelmi cee´d a i30 dvojgeneračný skok, Cruze postúpil v porovnaní s predchodcom Lacetti minimálne o tri generácie! Je to prvý kórejský Chevrolet, ktorý sa s čistým svedomím môže postaviť ktorémukoľvek konkurentovi.

Príjemný šok

Skôr než som sa doň prvýkrát posadil, veľa som o ňom počul aj čítal. Napriek tomu ma šokoval. V porovnaní s ostatnými modelmi tejto značky hrá Cruze úplne inú ligu. Posed za volantom je ako z automobilovej knihy. Sedí sa rovnako nízko ako v Golfe alebo Astre, vodič je doslova obstavaný palubnou doskou a volant má správny sklon aj tvar. Pochádza z vlajkovej lode Opel Insignia. Na ňu sa podobá aj stredový ovládací panel, vrátane výduchov ventilácie a ďalších ovládačov.

Napriek tomu kabíne nechýba vlastný štýl. Kvitujeme tyrkysové podsvietenie prístrojov, typické pre americké autá. Štylisticky aj farebne zaujímavo rozdelená palubná doska, meracie prístroje a všetky otočné ovládače, lemované chrómom, zvyšujú hodnotu interiéru a dodávajú mu športový nádych. Pochváliť musíme tiež kvalitu materiálov, povrchovú úpravu plastov a licovanie jednotlivých dielcov.

Priestor pre každého

Z ergonomického hľadiska máme výhrady len voči umiestneniu otočných ovládačov ventilácie na bokoch stredového panelu, o ktoré z času na čas dlhonohí pasažieri zavadia a preladia tak nastavenie teploty alebo intenzity fúkania (podľa toho, či sa ich nohou dotkne vodič alebo spolujazdec).

Predné sedadlá sú nemecky tuhé, hlboké a dobre držia telo v zákrutách. Vrchná časť operadiel by ale mohla byť menej vydutá, pretože tlačí do lopatiek, čo môže na dlhých trasách prekážať. Priestorová ponuka vzadu patrí medzi najlepšie v triede.

32_male_big.jpg

Výhodou 450 l batožinového priestoru
je na pomery sedanov veľký nakladací otvor.

Pre vyšších pasažierov bude limitujúca len vnútorná výška, z ktorej ukrajuje klesajúca línia strechy. Oceňujem tiež praktické odkladacie priestory, hoci nápojových držiakov by mohlo byť aj viac. Naopak, objem batožinového priestoru 450 l a veľkosť nakladacieho otvoru sú dostačujúce.

Najviac potešila jazda

Najpríjemnejším prekvapením je ovládanie auta a jazda s ním. Kto v minulosti skúšal Lacetti neuverí, že toto je jeho nástupca. Riadenie je podstatne citlivejšie a presnejšie ako v ktoromkoľvek konkurenčnom kórejskom alebo francúzskom modeli.

Auto poslušne reaguje na každý jemný pohyb volantom, posilňovač primerane dávkuje silu. Chválime výrobcu, že namiesto elektrického posilňovača použil klasický hydraulický (aj za cenu mierne vyššej spotreby paliva), ktorý je v komunikácii medzi vodičom a prednou nápravou stále na nezaplatenie.

33_male_big.jpg

Priestor pre zadných pasažierov sa radí medzi najlepšie v triede. V lakťovej opierke nechýbajú nápojové držiaky.

Cruze je prvým vozidlom koncernu GM postaveným na úplne novej platforme Delta. Zároveň je to prvý Chevrolet testovaný prevažne na starom kontinente a ladený podľa požiadaviek európskych zákazníkov. Povinne si odkrúžil aj niekoľko desiatok kôl na severnej slučke okruhu Nurburgring.

To všetko sa spolu so svedomitou prácou nemeckých konštruktérov podpísalo pod jeho nadpriemerne schopné a agilné jazdné vlastnosti. Predná náprava typu McPherson a zadná s vlečnými ramenami, odpružená torznou priečkou patria medzi najlepšie vyladené konštrukcie svojho druhu v segmente.

Nadšenie a pochybnosti

V mojom rebríčku najlepšie jazdiacich kompaktov radím Cruze na piate miesto za Focus, Golf, Octaviu a Civic sedan. Je to prvý Chevrolet, s ktorým som si prejazdy zákrut vyslovene užíval a vychutnával hľadanie hraníc priľnavosti pneumatík. Vďaka dlhému rázvoru náprav, širokému rozchodu kolies a nízkemu ťažisku výborne drží stopu a vodičovi dodáva veľkú dávku istoty aj vo vysokých rýchlostiach. Nerovnosti síce neabsorbuje tak príkladne ako Focus alebo Golf, dokáže ich však odfiltrovať lepšie než Kia cee´d a Hyundai i30.

Z ponuky motorov sme najprv skúšali najvýkonnejší benzínový štvorvalec 1.8 16V v kombinácii so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Už po prvých kilometroch sme mali sto chutí ju vymeniť za akýkoľvek manuál, pretože agregát oberá o silu a dynamike dobre nerobia ani extrémne dlhé prevody.

31_male_big.jpg

Zaujímavý a kvalitne spracovaný interiér má volant a mnohé ovládače z oveľa drahšieho modelu Opel Insignia.
Autorádio hrá slušne, ale má problém s chytaním signálu.

Neskôr sme však na nej objavili dve veľmi pozitívne vlastnosti. Vďaka dlhým prevodom motor na šestke pri rýchlosti 140 km/h točí iba 2500 1/min, preto ho pri diaľničnom tempe vôbec nepočuť a na relatívne slušnej úrovni sa drží aj spotreba.

Druhou prednosťou automatu je, že ak si páku presuniete do manuálneho režimu a akcelerátor stlačíte až na podlahu, prevodovka samočinne nepodradí, ale drží zvolený stupeň. Umožňuje to vodičovi viac využívať krútiaci moment namiesto nezmyselného vytáčania motora do vysokých otáčok bez výraznejšieho dynamického efektu. Manuálnym radením sa nám na tej istej trase pri športovom štýle jazdy podarilo znížiť spotrebu z 11,2 na 10 l/100 km.

Naša voľba

Podstatne viac sa nám však pozdáva kombinácia naftového dvojlitra a manuálnej prevodovky, hoci iba päťstupňovej. Šestka na diaľnici nechýba, lebo tretí, štvrtý a najmä piaty stupeň sú relatívne dlhé. Motor charakterizuje na dnešné pomery neobvykle dlhý čas potrebný na žeravenie, ale aj kultúrny chod a slušná dynamika, ktorá potvrdzuje údaje na papieri.

Kupujem-nekupujem

Ak uvažujete nad kúpou auta tejto veľkosti a kategórie, bola by chyba nezaradiť ho do úzkeho výberu. Z troch ponúkaných motorov odporúčam základný benzínový 1.6 16V alebo naftový dvojliter. Vzhľadom na cenu a ponúkané schopnosti je toto prvý Chevrolet, ktorý kupujem. (Michal Karpat)
Technické údaje - Chevrolet Cruze

motor 1.8 16V 2.0 VCDi
zdvihový objem (cm3) 1796 1991
výkon (kW/k) 104/141 110/150
pri otáčkach (1/min) 6200 4000
krútiaci moment (Nm) 176 320
pri otáčkach (1/min) 3800 2000
maximálna rýchlosť (km/h) 200 210
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12,5 10,0
nameraná spotreba (l/100 km) 10,0 -
emisie CO2 (g/km) 184 149
batožinový priestor (l) 450 450
cena modelu od (€) 16.150 17.700

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 373
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 228
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 009
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 636
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 559
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 918
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 777
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 527
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pohľad na starú Bratislavu na obraze Dezidera Millyho.

Bratislava vznikla za cenu drastických zásahov a tragédií.


5 h
Ilustračný obrázok.

Nakŕmiť rodinu môže byť náročná práca.


a 2 ďalší 27. sep
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 3 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


17 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Dolná Streda a okolie
  2. Ľubomír Maretta: Einsamkeit
  3. Petra Kohútová: Vartovka v Krupine
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  5. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  6. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  7. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  8. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 029
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 891
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 146
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 029
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 382
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 373
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 002
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu