BRATISLAVA.
Spočíva na platforme budúcej generácie Opel Astra a mnohé interiérové prvky pochádzajú z oveľa drahšieho modelu Opel Insignia. Pokiaľ Kia a Hyundai urobili s modelmi cee´d a i30 dvojgeneračný skok, Cruze postúpil v porovnaní s predchodcom Lacetti minimálne o tri generácie! Je to prvý kórejský Chevrolet, ktorý sa s čistým svedomím môže postaviť ktorémukoľvek konkurentovi.
Príjemný šok Skôr než som sa doň prvýkrát posadil, veľa som o ňom počul aj čítal. Napriek tomu ma šokoval. V porovnaní s ostatnými modelmi tejto značky hrá Cruze úplne inú ligu. Posed za volantom je ako z automobilovej knihy. Sedí sa rovnako nízko ako v Golfe alebo Astre, vodič je doslova obstavaný palubnou doskou a volant má správny sklon aj tvar. Pochádza z vlajkovej lode Opel Insignia. Na ňu sa podobá aj stredový ovládací panel, vrátane výduchov ventilácie a ďalších ovládačov.
Napriek tomu kabíne nechýba vlastný štýl. Kvitujeme tyrkysové podsvietenie prístrojov, typické pre americké autá. Štylisticky aj farebne zaujímavo rozdelená palubná doska, meracie prístroje a všetky otočné ovládače, lemované chrómom, zvyšujú hodnotu interiéru a dodávajú mu športový nádych. Pochváliť musíme tiež kvalitu materiálov, povrchovú úpravu plastov a licovanie jednotlivých dielcov.
Priestor pre každého Z ergonomického hľadiska máme výhrady len voči umiestneniu otočných ovládačov ventilácie na bokoch stredového panelu, o ktoré z času na čas dlhonohí pasažieri zavadia a preladia tak nastavenie teploty alebo intenzity fúkania (podľa toho, či sa ich nohou dotkne vodič alebo spolujazdec).
Predné sedadlá sú nemecky tuhé, hlboké a dobre držia telo v zákrutách. Vrchná časť operadiel by ale mohla byť menej vydutá, pretože tlačí do lopatiek, čo môže na dlhých trasách prekážať. Priestorová ponuka vzadu patrí medzi najlepšie v triede.
Výhodou 450 l batožinového priestoru
je na pomery sedanov veľký nakladací otvor.
Pre vyšších pasažierov bude limitujúca len vnútorná výška, z ktorej ukrajuje klesajúca línia strechy. Oceňujem tiež praktické odkladacie priestory, hoci nápojových držiakov by mohlo byť aj viac. Naopak, objem batožinového priestoru 450 l a veľkosť nakladacieho otvoru sú dostačujúce. Najviac potešila jazda Najpríjemnejším prekvapením je ovládanie auta a jazda s ním. Kto v minulosti skúšal Lacetti neuverí, že toto je jeho nástupca. Riadenie je podstatne citlivejšie a presnejšie ako v ktoromkoľvek konkurenčnom kórejskom alebo francúzskom modeli.
Auto poslušne reaguje na každý jemný pohyb volantom, posilňovač primerane dávkuje silu. Chválime výrobcu, že namiesto elektrického posilňovača použil klasický hydraulický (aj za cenu mierne vyššej spotreby paliva), ktorý je v komunikácii medzi vodičom a prednou nápravou stále na nezaplatenie.
Priestor pre zadných pasažierov sa radí medzi najlepšie v triede. V lakťovej opierke nechýbajú nápojové držiaky.
Cruze je prvým vozidlom koncernu GM postaveným na úplne novej platforme Delta. Zároveň je to prvý Chevrolet testovaný prevažne na starom kontinente a ladený podľa požiadaviek európskych zákazníkov. Povinne si odkrúžil aj niekoľko desiatok kôl na severnej slučke okruhu Nurburgring. To všetko sa spolu so svedomitou prácou nemeckých konštruktérov podpísalo pod jeho nadpriemerne schopné a agilné jazdné vlastnosti. Predná náprava typu McPherson a zadná s vlečnými ramenami, odpružená torznou priečkou patria medzi najlepšie vyladené konštrukcie svojho druhu v segmente.
Nadšenie a pochybnosti V mojom rebríčku najlepšie jazdiacich kompaktov radím Cruze na piate miesto za Focus, Golf, Octaviu a Civic sedan. Je to prvý Chevrolet, s ktorým som si prejazdy zákrut vyslovene užíval a vychutnával hľadanie hraníc priľnavosti pneumatík. Vďaka dlhému rázvoru náprav, širokému rozchodu kolies a nízkemu ťažisku výborne drží stopu a vodičovi dodáva veľkú dávku istoty aj vo vysokých rýchlostiach. Nerovnosti síce neabsorbuje tak príkladne ako Focus alebo Golf, dokáže ich však odfiltrovať lepšie než Kia cee´d a Hyundai i30.
Z ponuky motorov sme najprv skúšali najvýkonnejší benzínový štvorvalec 1.8 16V v kombinácii so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Už po prvých kilometroch sme mali sto chutí ju vymeniť za akýkoľvek manuál, pretože agregát oberá o silu a dynamike dobre nerobia ani extrémne dlhé prevody.
Zaujímavý a kvalitne spracovaný interiér má volant a mnohé ovládače z oveľa drahšieho modelu Opel Insignia.
Autorádio hrá slušne, ale má problém s chytaním signálu.
Neskôr sme však na nej objavili dve veľmi pozitívne vlastnosti. Vďaka dlhým prevodom motor na šestke pri rýchlosti 140 km/h točí iba 2500 1/min, preto ho pri diaľničnom tempe vôbec nepočuť a na relatívne slušnej úrovni sa drží aj spotreba. Druhou prednosťou automatu je, že ak si páku presuniete do manuálneho režimu a akcelerátor stlačíte až na podlahu, prevodovka samočinne nepodradí, ale drží zvolený stupeň. Umožňuje to vodičovi viac využívať krútiaci moment namiesto nezmyselného vytáčania motora do vysokých otáčok bez výraznejšieho dynamického efektu. Manuálnym radením sa nám na tej istej trase pri športovom štýle jazdy podarilo znížiť spotrebu z 11,2 na 10 l/100 km.
Naša voľba Podstatne viac sa nám však pozdáva kombinácia naftového dvojlitra a manuálnej prevodovky, hoci iba päťstupňovej. Šestka na diaľnici nechýba, lebo tretí, štvrtý a najmä piaty stupeň sú relatívne dlhé. Motor charakterizuje na dnešné pomery neobvykle dlhý čas potrebný na žeravenie, ale aj kultúrny chod a slušná dynamika, ktorá potvrdzuje údaje na papieri.
Kupujem-nekupujem
Ak uvažujete nad kúpou auta tejto veľkosti a kategórie, bola by chyba nezaradiť ho do úzkeho výberu. Z troch ponúkaných motorov odporúčam základný benzínový 1.6 16V alebo naftový dvojliter. Vzhľadom na cenu a ponúkané schopnosti je toto prvý Chevrolet, ktorý kupujem. (Michal Karpat)
Technické údaje - Chevrolet Cruze motor 1.8 16V 2.0 VCDi
zdvihový objem (cm3) 1796 1991
výkon (kW/k) 104/141 110/150
pri otáčkach (1/min) 6200 4000
krútiaci moment (Nm) 176 320
pri otáčkach (1/min) 3800 2000
maximálna rýchlosť (km/h) 200 210
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12,5 10,0
nameraná spotreba (l/100 km) 10,0 -
emisie CO2 (g/km) 184 149
batožinový priestor (l) 450 450
cena modelu od (€) 16.150 17.700