SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Renault Clio RS Cup - dávka emócií naviac

Tri generácie, dva tituly Auto roka v Európe a desať miliónov predaných kusov – to je stručná dvadsaťročná bilancia modelu Clio, ktorý prechádza do ďalšieho životného cyklu.

(Zdroj: Renault)

Počas svojej existencie sa rozrástol na sedem rôznych modelov – od ekonomicky zaujímavej vstupnej brány do modelového radu, ktorou je Clio Storia, cez atraktívne rodinné kombi Clio Grandtour až po nekompromisne športovú verziu RS s výkonom 203 k a príkladne vyladeným Cup-ovým podvozkom.

Inšpirovaný Méganom

S klasickým Cliom nebudeme strácať veľa viet. V jeho prípade sa okrem nového vzhľadu prednej časti nič významné neudialo. Prispôsobením fazóny novému modelu Mégane dostalo Clio modernejší nádych. Nič by sa však nestalo, ani keby Renault ostal pri pôvodnom vzhľade, pretože najmä verzia Grandtour vyzerala veľmi dobre.

Niekoľko zmien v prospech zákazníka nastalo vo výbavách. Z nich chceme upozorniť na vstavaný navigačný systém Carminat TomTom, ktorý stojí len 490 € a na vodiča vie rozprávať plynulou slovenčinou.

Clio GT

Nový člen športovej rodiny modelového radu Clio bude dostupný len na vybraných trhoch, medzi ktoré žiaľ Slovensko nepatrí. Ide o relatívne civilné športové auto, ktoré sa od klasického Clia líši viac pocitovo než vizuálne.

Zvonka ho spoznáte podľa nadstavcov na oboch nárazníkoch a bočných prahoch, dvojitej koncovky výfuku a hliníkových diskov kolies s vlastným, pre verziu GT navrhnutým dizajnom. Vnútri športovejšiu atmosféru navodzuje volant s hrubším vencom, sedadlá so špeciálne štylisticky ladenými poťahmi a logom GT na čelnej strane operadla, podobne ako v modeloch Twingo a Laguna GT.

Najpodstatnejšie rozdiely od klasického Clia však spozorujete až počas jazdy, pretože sa týkajú troch ovládacích prvkov, s ktorými je vodič najviac v kontakte. Strmšie riadenie s tuhším posilňovačom zabezpečuje vozidlu lepší kontakt s vozovkou.

V porovnaní s vrcholnou športovou verziou RS citeľne pridusený zážihový dvojliter na výkon 140 k je na športové auto až priveľmi kultivovaný a tichý, ale po modeli RS zdedil aspoň ostré reakcie na stláčanie akcelerátora. Do tretice treba pochváliť kratšie a konkrétnejšie radenie šesťstupňovej manuálnej prevodovky, ktoré svojou precíznosťou už nemá ďaleko od ikony RS.

Clio RS Cup

Kto túži po vrcholných adrenalínových zážitkoch, nemal by strácať čas s modelom GT a vrhnúť sa rovno za volant najlepšieho malého hot-hatchu súčasnosti – Clia RS. Spomienky na prvý test tohto auta mi ešte aj dnes zrýchlia tep v žilách ako dostihový kôň.

Možno si spomínate aj na náš porovnávací test s Hondou Type R, ktorú hanebne vyprášil na všetkých frontoch. Dodnes sme s lepšie naladenou atmosferickou „predokolkou“ nejazdili a preto sme horeli zvedavosťou, kam sa posunulo Clio RS s ešte športovejšie vyladeným podvozkom Cup.

Podvozok prvého Clia RS bol bravúrnym kompromisom medzi okruhovým a rely autom. Dostatočne rýchly, s perfektnou geometriou širokej prednej nápravy, z priľnavosti ktorej nám padala sánka. Aj napriek absencii samosvorného diferenciálu predné kolesa za sucha len málokedy prehrabli. Na druhej strane je dostatočne komfortný na každodenné jazdenie do práce alebo drvenie rely rýchlostných skúšok.

Tlmiče pruženia dovoľovali pomerne veľké prepruženie, ale bez zbytočného nakláňania karosérie v zákrutách. Vďaka tomu Clio RS nádherne jazdilo aj po šotoline. Jeho komfortný register však okruhovým špecialistom vadil, preto Renault pri zmene fazóny postavil dve verzie Clia RS. Komfortnejšiu s pružením o 15% mäkším než predchodca a extrémnejšiu, ktorá dostala o 15% tuhšie pruženie a o 7 mm kratšie pružiny. Verzia Cup tiež prichádza s ešte strmším riadením (o 7,5%), rozšírenie rozchodu kolies o 48 mm vpredu a 50 mm vzadu v porovnaní s klasickým Cliom je už štandardom.

Za prvými dojmami z jazdy s najnovším zabijákom všetkých atmosferických dvojkoliek sme vycestovali na malý technický okruh Vasco Sameiro v Portugalsku. Na trati čakalo päť krásnych kúskov, odľahčených o klimatizáciu, rádio a ostatné zbytočnosti. Sotva som sa rozhliadol po interiéri už vyrážam za safety carom na obhliadku trate a zároveň sa oboznamujem s interiérom. Bez spomínaných prvkov vyzerá dosť obyčajne, ale sediac zovretý v sedačke Recaro a držiac sa volantu a radiacej páky mi nič viac k šťastiu nechýba. Radenie je na francúza neuveriteľne krátke a konkrétne a reakcie akcelerátora tradične rýchle, takže akonáhle safety car zájde do boxov, môžeme ísť na vec.

Situáciu dosť komplikuje počasie, pretože práve vo chvíli ako dávam plnú forsáž na výjazde z boxov, oblaky vylejú na trať nenormálne kvantá vody. Preto prvú sériu troch kôl nechávam zapnuté ESP, no v ďalšej ho vypnem. Na moje počudovanie, elektronika mi dáva veľkú voľnosť a zasahuje minimálne. Ešte viac ma však udivuje priľnavosť Clia v zákrutách. Napriek veľmi šmykľavým podmienkam s ním bojujem menej ako som čakal. Je úžasne vyvážené a aj na vode dosť rýchle. Keď sa občas pozriem na tachometer a predstavím si, čo by sa tu dalo s ním stvárať na suchej trati, až ma stisne pri srdci.

Z podvozka mám aj za daných podmienok ešte väčší zážitok než z motora, hoci aj ten ma dostáva do varu nádherným revom, naliehavými reakciami na stláčanie akcelerátora a fantastickým ťahom v stredných a vysokých otáčkach. Prejazdy zákrut rýchlosťami, na aké by som si v bežnej premávke na vode netrúfol, pritom Clio ich v pohode zvláda, mi však dvíhajú adrenalín podstatne viac. Po šiestich kolách vystupujem z auta totálne spotený a upachtený, ale spokojný, pretože som sa výnimočne dobre povozil – a dokonca na vode. Už sa teším, keď sa v ňom povozím onedlho v domácich podmienkach na mojich obľúbených tratiach.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  9. Zelená Bratislava
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  3. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  4. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  5. Bezbariérové vozidlo
  6. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  7. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 153
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 118
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 136
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 744
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 762
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 366
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 409
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 264
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 184
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 936
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Renault

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Prvé dni po pôrode ovplyvnia celý život, aj tak delíme matky od detí

V roku 2018 sa na Slovensku narodilo predčasne štyritisíc detí.

Podcast Dobré Ráno.
Ilustračné foto.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ako by Trnku potrestali u Emira Kusturicu

Sebaočistu prokuratúra ani len nepredstiera.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric