SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Trpaslíci s veľkými menami

Aké to je, keď sa mestské miniautá pýšia logom prestížnej značky, preslávenej najmä výrobou športových alebo luxusných automobilov? Aj v súčasnosti existuje niekoľko podobných kreácií, jedna z nich sa pripravuje.

(Zdroj: Pontiac)

BRATISLAVA. V našich končinách najznámejšie miniauto s „exkluzívnym“ logom na kapote vzniklo po krachu automobilky Daewoo. Prechod značky pod krídla koncernu GM znamenal, že všetky kórejské modely dostali označenie Chevrolet.

Odborníci a fanúšikovia síce kórejský Chevrolet od toho amerického prísne rozlišujú, obyčajným zákazníkom to môže byť jedno. Stačí, že ich Spark má na kapote rovnaké logo ako napríklad legendárne Camaro.

Pontiac Matiz G2

V Mexiku sa niekdajšie kórejské miniauto Daewoo Matiz predáva pod inou americkou značkou - Pontiac. K dispozícii je výlučne s litrovým štvorvalcom (48 kW/65 k) a jeho celý názov znie Pontiac Matiz G2.

Smutné je, že americkej automobilke Pontiac finančná kríza podlomila kolená a na konci tohto roka s najväčšou pravdepodobnosťou zanikne. Prežije iba v Latinskej Amerike, kde jej logá majú naďalej používať rôzne modely koncernu GM.

Atos od Dodge

Na mexickom trhu predávajú aj ďalšie miniauto nesúce názov legendárnej americkej značky. Hyundai Atos tam poznajú ako Dodge. Malého Kórejca nájdeme v rovnakých predajniach ako pick-up Ram alebo športiak Viper.

Dodge však Atosu svoje logo nepožičal. Iba na piatych dverách pod názvom Atos sa nachádza malý štítok s označením „by Dodge“. Technika pod kapotou sa od čias, kedy Atos predávali aj v Európe, nezmenila. Poháňa ho zážihový štvorvalec s objemom 1,1 l, dosahujúci výkon 46 kW (63 k).

Mini Aston

Legendárny britský výrobca Aston Martin nedávno vyhlásil, že pripravuje miniauto postavené na báze Toyoty iQ. Tento krok vraj musel urobiť kvôli tomu, aby mohol naďalej vyrábať nekompromisné športové modely, ktorými sa preslávil.

Stále prísnejšie limity priemernej produkcie emisií CO2 prinútili rôznych výrobcov športiakov zamyslieť sa nad voľbou hybridného pohonu. Aston Martin zníži priemerné emisie pripadajúce na značku tak, že okrem športových modelov začne predávať aj miniauto Toyota iQ. Jeho technika zostane zachovaná, britskí dizajnéri mu však mierne upravili vizáž tak, aby korešpondovala s ostatnými modelmi Aston Martin. Nové exkluzívne miniauto sa volá Cygnet a budú si ho môcť kúpiť iba zákazníci, ktorí už aspoň jeden Aston Martin v garáži majú.

Z F1 do ulíc

Francúzska značka Ligier bola dlhých 30 rokov neoddeliteľnou súčasťou šampionátu F1, pričom najväčší úspech - druhé miesto v pohári konštruktérov - dosiahla v roku 1980. Na trhu sa snažila presadiť najmä športiakom Ligier JS2, ktorý poháňal šesťvalcový motor Maserati. Ropná kríza ale prinútila vedenie malej automobilky prehodnotiť svoje plány.

Športový model vo výrobnom programe v roku 1973 nahradili mikroautá poháňané jednovalcovými motormi, ktoré sa úspešne etablovali najmä na domácom, francúzskom, ale aj ďalších európskych trhoch. Ligier dnes patrí medzi najväčších výrobcov tohto typu vozidiel na svete. Predávajú ich aj u nás.

História: Innocenti De Tomaso

Kto si nemôže dovoliť kúpiť exkluzívny športiak De Tomaso Pantera, nech sa porozhliadne po Innocenti De Tomaso. Talianska automobilka Innocenti sa v sedemdesiatych rokoch ocitla pod krídlami britského koncernu British Leyland Motor Corporation a v spolupráci s ním vyvinula miniauto s príznačným názvom „Mini“.

V roku 1975 ale Briti zbankrotovali a majiteľom Innocenti sa stala značka De Tomaso. Okrem zvýšenia kvality výroby sa nový vlastník postaral aj o vznik špeciálneho športového modelu Innocenti De Tomaso. Vychádzal z Mini, ale na jeho karosérii pribudlo niekoľko športových doplnkov a pod kapotou motor s výkonom 54 kW (73 k). Atmosférický štvorvalec sa v roku 1983 konštruktéri rozhodli nahradiť turbodúchadlom prepĺňaným trojvalcom 1,0 l (53 kW/72 k), ktorý De Tomaso kúpilo od Daihatsu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 443
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 970
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 4 932
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 926
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 653
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  2. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  3. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  4. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  5. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  6. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
  8. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 719
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 319
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 101
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 804
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 786
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 156
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 770
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 598
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu