SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Trpaslíci s veľkými menami

Aké to je, keď sa mestské miniautá pýšia logom prestížnej značky, preslávenej najmä výrobou športových alebo luxusných automobilov? Aj v súčasnosti existuje niekoľko podobných kreácií, jedna z nich sa pripravuje.

(Zdroj: Pontiac)

BRATISLAVA. V našich končinách najznámejšie miniauto s „exkluzívnym“ logom na kapote vzniklo po krachu automobilky Daewoo. Prechod značky pod krídla koncernu GM znamenal, že všetky kórejské modely dostali označenie Chevrolet.

Odborníci a fanúšikovia síce kórejský Chevrolet od toho amerického prísne rozlišujú, obyčajným zákazníkom to môže byť jedno. Stačí, že ich Spark má na kapote rovnaké logo ako napríklad legendárne Camaro.

Pontiac Matiz G2

V Mexiku sa niekdajšie kórejské miniauto Daewoo Matiz predáva pod inou americkou značkou - Pontiac. K dispozícii je výlučne s litrovým štvorvalcom (48 kW/65 k) a jeho celý názov znie Pontiac Matiz G2.

Smutné je, že americkej automobilke Pontiac finančná kríza podlomila kolená a na konci tohto roka s najväčšou pravdepodobnosťou zanikne. Prežije iba v Latinskej Amerike, kde jej logá majú naďalej používať rôzne modely koncernu GM.

Atos od Dodge

Na mexickom trhu predávajú aj ďalšie miniauto nesúce názov legendárnej americkej značky. Hyundai Atos tam poznajú ako Dodge. Malého Kórejca nájdeme v rovnakých predajniach ako pick-up Ram alebo športiak Viper.

Dodge však Atosu svoje logo nepožičal. Iba na piatych dverách pod názvom Atos sa nachádza malý štítok s označením „by Dodge“. Technika pod kapotou sa od čias, kedy Atos predávali aj v Európe, nezmenila. Poháňa ho zážihový štvorvalec s objemom 1,1 l, dosahujúci výkon 46 kW (63 k).

Mini Aston

Legendárny britský výrobca Aston Martin nedávno vyhlásil, že pripravuje miniauto postavené na báze Toyoty iQ. Tento krok vraj musel urobiť kvôli tomu, aby mohol naďalej vyrábať nekompromisné športové modely, ktorými sa preslávil.

Stále prísnejšie limity priemernej produkcie emisií CO2 prinútili rôznych výrobcov športiakov zamyslieť sa nad voľbou hybridného pohonu. Aston Martin zníži priemerné emisie pripadajúce na značku tak, že okrem športových modelov začne predávať aj miniauto Toyota iQ. Jeho technika zostane zachovaná, britskí dizajnéri mu však mierne upravili vizáž tak, aby korešpondovala s ostatnými modelmi Aston Martin. Nové exkluzívne miniauto sa volá Cygnet a budú si ho môcť kúpiť iba zákazníci, ktorí už aspoň jeden Aston Martin v garáži majú.

Z F1 do ulíc

Francúzska značka Ligier bola dlhých 30 rokov neoddeliteľnou súčasťou šampionátu F1, pričom najväčší úspech - druhé miesto v pohári konštruktérov - dosiahla v roku 1980. Na trhu sa snažila presadiť najmä športiakom Ligier JS2, ktorý poháňal šesťvalcový motor Maserati. Ropná kríza ale prinútila vedenie malej automobilky prehodnotiť svoje plány.

Športový model vo výrobnom programe v roku 1973 nahradili mikroautá poháňané jednovalcovými motormi, ktoré sa úspešne etablovali najmä na domácom, francúzskom, ale aj ďalších európskych trhoch. Ligier dnes patrí medzi najväčších výrobcov tohto typu vozidiel na svete. Predávajú ich aj u nás.

História: Innocenti De Tomaso

Kto si nemôže dovoliť kúpiť exkluzívny športiak De Tomaso Pantera, nech sa porozhliadne po Innocenti De Tomaso. Talianska automobilka Innocenti sa v sedemdesiatych rokoch ocitla pod krídlami britského koncernu British Leyland Motor Corporation a v spolupráci s ním vyvinula miniauto s príznačným názvom „Mini“.

V roku 1975 ale Briti zbankrotovali a majiteľom Innocenti sa stala značka De Tomaso. Okrem zvýšenia kvality výroby sa nový vlastník postaral aj o vznik špeciálneho športového modelu Innocenti De Tomaso. Vychádzal z Mini, ale na jeho karosérii pribudlo niekoľko športových doplnkov a pod kapotou motor s výkonom 54 kW (73 k). Atmosférický štvorvalec sa v roku 1983 konštruktéri rozhodli nahradiť turbodúchadlom prepĺňaným trojvalcom 1,0 l (53 kW/72 k), ktorý De Tomaso kúpilo od Daihatsu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 886
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 438
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 129
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 356
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 910
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 841
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 293
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 180
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 040
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 918
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

18 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

7 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan