Obe novinky dostanete teraz kúpiť za menej peňazí a s lepšou výbavou v porovnaní s predchodcami, ako to býva v poslednej dobe u značky Renault zvykom. Rozdiel predstavuje približne 2400 € a oba modely už v štandarde ponúkajú ESP. Mégane Grandtour boduje dizajnom a objemom kufra. Scénic je stále rovnako praktický.
Viac miesta pre zadných pasažierov aj batožinu
Krátky päťdverový Mégane hatchback v snahe napraviť chybu z minulosti ponúkol veľký batožinový priestor, ale na úkor miesta vzadu. Nový Mégane Grandtour je preto alternatívou hlavne pre tých motoristov, ktorým nevyhovuje jeho obmedzený priestor pre nohy a hlavy zadných pasažierov. Celkovou dĺžkou 4559 mm je nový Mégane Grandtour o 59 mm dlhší než predchodca a o 263 mm dlhší než päťdverový model, z ktorého vychádza.
Citeľne tiež narástol rázvor náprav. Z prírastku 62 mm pripadlo až 61 mm na miesto pre nohy zadných pasažierov, čím sa životné podmienky v zadnej časti radikálne zlepšili. O poznanie lepšie sa vzadu bude sedieť hlavne dospelým, pretože napriek elegantne zvažujúcej sa streche majú teraz dostatok miesta aj nad hlavami. Batožinový priestor, v porovnaní s krátkym hatchbackom predĺžený o zadný previs pohltí 491 l. V porovnaní s modelmi Ford Focus a Opel Astra kombi je to o 9 l menej, Volkswagen Golf pohltí o 14 l viac a rekordérka Škoda Octavia má o 89 l väčší objem.
V západoeurópskych krajinách sa pri Mégane Grandtour píše údaj 524 l, ale to je hodnota bez rezervného kolesa. Na Slovensku patrí plnohodnotná rezerva pod podlahou k štandardu všetkých výbav. Po zložení zadných operadiel narastie prepravná kapacita kabíny na 1567 l (Golf 1495 l, Focus 1545 l, Astra 1590, Octavia 1620 l).
Zadné operadlá versus dlhé predmety
Nakladanie batožiny a manévrovanie s ňou uľahčuje nízka nakladacia hrana (iba 561 mm nad zemou) a široké, až po zadný nárazník natiahnuté veko. Menej nadchne sklápanie zadných sedadiel, ktoré sa nedajú zložiť do jednej roviny s podlahou kufra, čím trochu stráca význam ďalšia prednosť kombíka Mégane Grandtour – dopredu sklápateľné operadlo spolujazdca. Výrobca udáva, že po jeho zložení možno v interiéri prevážať až 2550 mm merajúce predmety. Prepravu však komplikuje schodík, ktorý vznikne po zložení zadných operadiel.
Zatiaľ čo mechanizmus sklápania zadných sedadiel konštruktérom mierne ušiel, na fixovanie drobností nezabudli. Inšpirovaní firmou Volvo urobili z prednej časti podlahy vyklápateľný deliaci štít, o ktorý sa gumičkou dajú zachytiť nákupné tašky, ruksaky a iné veci, ktoré by nemali lietať po kufri. Pod vyklápateľnou prednou časťou podlahy sa nachádza úložné dno s objemom päť litrov, do ktorého sa vmestí buď trojuholník s lekárničkou alebo krycia roletka batožinové priestoru. Na palube majú pasažieri k dispozícii celkovo 25 l úložných priestorov.
V šľapajách hatchbacku
Predná časť kabíny je úplne identická s krátkym päťdverovým Méganom, vrátane nízkeho športového posedu s dostatočne veľkým rozsahom nastavenia výšky volantu aj vodičovho sedadla. Identická je tiež paleta motorov a snaha dosiahnuť čo najlepší pocit z ovládania vozidla. Nový Mégane si nielen od nás vyslúžil veľkú pochvalu za stabilný podvozok a výrazne presnejšie a komunikatívnejšie riadenie než v minulosti, preto sa výrobca nastavenú latku snažil zachovať. Prispôsobením pruženia väčšej záťaži a vystužením predného stabilizátora o 6% ostáva aj Grandtour v úzkom kontakte s najlepšie jazdiacimi konkurentmi svojej triedy.
Ocenili sme schopnosť podvozka regulovať pozdĺžne aj bočné pohyby karosérie, eliminovať vplyv dlhej zadnej časti pri prejazde zákrut aj odhlučnenie kabíny a pazvukom odolné spracovanie kabíny. Testovaný naftový dvojliter výkonu 160 k má veľký potenciál. Pomerne ľahkému kombíku udeľuje doslova športovú dynamiku. Podľa nášho názoru je však pre daný typ vozidla zbytočne silný a ťažký. Úplne by mu stačil 1.5 dCi (105 k), ktorý dosahuje adekvátny pomer dynamiky a ekonomiky prevádzky aj vo väčších a ťažších modeloch.
Kratší, ale aj škaredší
Napríklad v takom Scénicu, ktorý vstupuje už do svojej tretej životnej epochy. Dizajnovo vychádza z väčšieho brata Grand Scénic, od ktorého sa okrem kratšej zadnej časti a kratšieho rázvoru (-67 mm) líši iba opticky zvýraznenými vstupmi na prívod vzduchu k motoru a bumerangovými zadnými svetlami. Práve dizajn a cenový rozdiel bude podľa nás dôvodom, prečo by sa mohol doterajší podiel v modelovom rade Scénic (70% Scénic, 30% Grand Scénic) preklopiť v prospech dlhšej verzie.
Krátky Scénic s mohutným predkom a skrátenou, odseknutou zadnou časťou pôsobí totiž akosi neforemne. Jeho dlhší brat, ktorého sme podrobnejšie predstavili v minulosti, vyzerá predsa len vyváženejšie a elegantnejšie. Už to nie je iba predĺžená verzia s prilepeným zadným previsom, ale reprezentatívny celok. Domnievame sa tiež, že cenový rozdiel 600 € bude spolu s estetickou pridanou hodnotou akceptovateľným príplatkom za viac miesta pre nohy zadných pasažierov a väčší kufor, ktorý ponúka objem 522 l alebo 1804 po sklopení zadných sedadiel (Grand Scénic päťmiestny 752 l/2050 l).
Interiér je rovnako príjemný a prakticky riešený ako v predĺženej verzii Grand, vrátane troch samostatne sklápateľných a vyberateľných sedačiek v druhom rade. Výhodou Scénica v porovnaní s väčším bratom bude hlavne lepšia manévrovateľnosť v meste, ľahšie parkovanie, lepšia dynamika a ovládateľnosť plynúca z nižšej pohotovostnej hmotnosti, kratšieho rázvoru a menšieho zadného previsu.