SME
Utorok, 21. september, 2021 | Meniny má MatúšKrížovkyKrížovky

Vodičov autobusov v letných mesiacoch kontrolujú prísnejšie

V letných mesiacoch vodičov autobusov kontrolujú prísnejšie, keďže práve v tomto čase cestuje viac dovolenkárov do zahraničia.

BRATISLAVA. V letných mesiacoch vodičov autobusov kontrolujú prísnejšie, keďže práve v tomto čase cestuje viac dovolenkárov do zahraničia, uviedol pre TASR hlavný inšpektor práce Kamil Lipták z Inšpektorátu práce Košice. Kontrolujú ich v spolupráci so špeciálnym oddelením polície, nielen na cestách, ale aj priamo v spoločnostiach.

Podľa Branislava Greguša z dopravnej spoločnosti Albus inšpekcia práce a polícia robia pravidelné kontroly na autobusových staniciach najmä počas víkendov. "Kontrolujú dodržiavanie povinných odpočinkov a technický stav vozidiel," uviedol s tým, že oni sami vo vlastných servisných strediskách kontrolujú brzdovú sústavu a motor každé tri mesiace. "Z centrály môžem sledovať svojich šoférov cez GPS, či dodržiavajú povinné prestávky," povedal Greguš s tým, že v prípade akýchkoľvek nezrovnalostí sú vyvodené voči vodičom postihy.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

V rámci kontrol sa sleduje aj dodržiavanie povinných prestávok, ktoré zaznamenáva tachograf. Pokiaľ zájazd absolvujú dvaja šoféri, autobus musí mať podľa Viliama Turana z dopravnej spoločnosti Turancar prestávku približne každé štyri hodiny. Ako objasnil, každá cesta sa u nich po skončení vyhodnocuje aj s ohľadom na dodržiavanie stanovených prestávok.

Dodržiavanie prestávok sa však podľa dopravného psychológa Karola Kleinmanna dá obísť. "Počul som o prípadoch, keď autobus, v ktorom mali byť dvaja vodiči, šoféroval jeden z nich, druhý však išiel za ním v aute. V polovici cesty sa vymenili a vodič, ktorý šoféroval auto, si sadol za volant autobusu. Tak išiel vlastne bez prestávky ďalej. Druhý sa vrátil autom domov, kde sa mohol venovať napríklad ďalšej práci," objasnil Kleinmann s tým, že mnohých vodičov k takýmto krokom dohnala ekonomická situácia spôsobená krízou. Preto by podľa neho mali cestujúci striktne vyžadovať prítomnosť druhého vodiča v autobuse.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pokusy oklamať tachografový systém boli veľmi rozšírené vo vozidlách vybavených analógovými tachografmi, podobným útokom sú v súčasnosti už vo veľkej miere vystavené aj digitálne tachografové systémy," objasnil inšpektor práce Martin Saxa.

O tom, že s tachografovými krúžkami (ktoré sa vkladajú do analógových tachografov) robia niektorí vodiči rôzne "finty", počul aj Turan. "Napríklad nevypísali meno, dátum, stav tachometra, odpojili tachograf, jazdili na iné meno a podobne."

Snaha autobusových spoločností prepravujúcich dovolenkárov vyhnúť sa nehodám či ťažkostiam sa odráža aj pri výbere ich vodičov. Zaujíma ich dlhodobejšia prax šoférov vo vedení autobusu či ich správanie voči cestujúcim. "Na výber vodičov máme vypracované vlastné pravidlá, kde okrem náležitostí požadovaných zákonom trváme aj na plnení našich požiadaviek," povedal Turan s tým, že ide napr. o schopnosť riešenia krízovej situácie, akou je porucha autobusu či zdržanie na hraniciach.

Skryť Vypnúť reklamu

Pokiaľ ide o výber vodiča podľa veku, infarkt môže dnes podľa Greguša postihnúť aj 30-ročného šoféra. "Avšak vodičov po 50-tke sa snažíme využívať iba na jazdy počas dňa, pretože starší majú väčšie riziko infarktu a únavy za volantom práve počas noci," objasnil. Podľa Kleinmanna by však vodiči nad 55 rokov nemali v medzinárodnej a diaľkovej autobusovej doprave čo robiť. "Keď si vezmeme pilotov, tí v 40-tke bez ohľadu na to, či majú srdce ako zvon a oči ako orol, idú do dôchodku," konštatoval.

Pri nehodách autobusov zohráva podľa Kleinmanna svoju úlohu aj psychologický faktor. "Čím ste bližšie k cieľu, tým je vaša pozornosť a ostražitosť menšia." Ďalšou príčinou možného zlyhania šoférov je takzvaná hodina smrti. "Medzi druhou až štvrtou hodinou ráno sa celý fyziologický rytmus štartuje odznovu. Fyziologické funkcie človeka sú vtedy najnižšie a dochádza k totálnemu útlmu," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Podmienky pre vodičov, ktorí sa chcú stať profesionálnymi šoférmi, sa podľa Andreja Nováka z autoškoly Primcar sprísňujú aj v autoškolách. Od 11. septembra minulého roku žiadateľ o vodičské oprávnenie na vedenie autobusu síce po úspešnom zložení skúšky toto oprávnenie získa, no napriek tomu nesmie viesť autobus. "K tomu, aby mohol ako vodič profesionál voziť ľudí, musí pokračovať v ďalšom vzdelávaní v zmysle zákona," konštatoval.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  1. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  2. Prečo čakať, keď teraz je najvyšší čas vykurovať eko-vedome?
  3. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  4. Škola ich učí pracovať v tíme a pod tlakom
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  6. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  8. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. BLoKK: Z nevyužitých kancelárií v centre štýlové bývanie
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 9 764
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 8 164
  3. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 637
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 3 608
  5. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 383
  6. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 166
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 060
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 708
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 164
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 887
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Diplomovka za 600 eur na splátky. Prezentácia na obhajobu grátis.


a 1 ďalší 14 h
Novinárka Monika Tódová.

Trestné oznámenie podal Peter Tóth.


SITA 14m

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  4. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  5. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  6. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
  7. Adam Valček: V bratislavskej MHD prebehol najväčší biznis s pokutami, ovplyvní vyše 100-tisíc ľudí
  8. Adam Valček: Ako Cetelem porušuje zákon a zarába (+ návod, ako zato firmu zažalovať)
  1. Alžbeta Szomolaiová: Cez Prielom Hornádu na Letanovský mlyn
  2. Jozef Javurek: Kúpele Nimnica
  3. ASEKOL SK: Odpadové hospodárstvo a recyklácia sú historicky najväčšou biznisovou príležitosťou. Nespime na vavrínoch
  4. Jozef Ivan: Nová Bermudská záhada? Tentoraz - obdĺžnik...
  5. Café Európa: Je cirkev zelená?
  6. Tupou Ceruzou: Štefan Hamran a očista polície
  7. Vladimír Benčík: Fascinujúci Vietnam: cestou po krajine drakov a víl k dedinám na vode
  8. Anna Milanová: Narcisy v modrom s citrónom... 2021
  1. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 15 416
  2. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 8 828
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 753
  4. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 498
  5. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 5 939
  6. Pavel Dvořák: Rozvádzajú sa Číňania? Majú milenky? 4 945
  7. Peter Chudý: Budú obvinení všetci policajní vyšetrovatelia na Slovensku? Alebo pokrivené uznesenie o vznesení obvinenia vyšetrovateľom NAKA. 4 840
  8. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 256
Skryť Zatvoriť reklamu