SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Vodičov autobusov v letných mesiacoch kontrolujú prísnejšie

V letných mesiacoch vodičov autobusov kontrolujú prísnejšie, keďže práve v tomto čase cestuje viac dovolenkárov do zahraničia.

BRATISLAVA. V letných mesiacoch vodičov autobusov kontrolujú prísnejšie, keďže práve v tomto čase cestuje viac dovolenkárov do zahraničia, uviedol pre TASR hlavný inšpektor práce Kamil Lipták z Inšpektorátu práce Košice. Kontrolujú ich v spolupráci so špeciálnym oddelením polície, nielen na cestách, ale aj priamo v spoločnostiach.

Podľa Branislava Greguša z dopravnej spoločnosti Albus inšpekcia práce a polícia robia pravidelné kontroly na autobusových staniciach najmä počas víkendov. "Kontrolujú dodržiavanie povinných odpočinkov a technický stav vozidiel," uviedol s tým, že oni sami vo vlastných servisných strediskách kontrolujú brzdovú sústavu a motor každé tri mesiace. "Z centrály môžem sledovať svojich šoférov cez GPS, či dodržiavajú povinné prestávky," povedal Greguš s tým, že v prípade akýchkoľvek nezrovnalostí sú vyvodené voči vodičom postihy.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

V rámci kontrol sa sleduje aj dodržiavanie povinných prestávok, ktoré zaznamenáva tachograf. Pokiaľ zájazd absolvujú dvaja šoféri, autobus musí mať podľa Viliama Turana z dopravnej spoločnosti Turancar prestávku približne každé štyri hodiny. Ako objasnil, každá cesta sa u nich po skončení vyhodnocuje aj s ohľadom na dodržiavanie stanovených prestávok.

Dodržiavanie prestávok sa však podľa dopravného psychológa Karola Kleinmanna dá obísť. "Počul som o prípadoch, keď autobus, v ktorom mali byť dvaja vodiči, šoféroval jeden z nich, druhý však išiel za ním v aute. V polovici cesty sa vymenili a vodič, ktorý šoféroval auto, si sadol za volant autobusu. Tak išiel vlastne bez prestávky ďalej. Druhý sa vrátil autom domov, kde sa mohol venovať napríklad ďalšej práci," objasnil Kleinmann s tým, že mnohých vodičov k takýmto krokom dohnala ekonomická situácia spôsobená krízou. Preto by podľa neho mali cestujúci striktne vyžadovať prítomnosť druhého vodiča v autobuse.

Skryť Vypnúť reklamu

"Pokusy oklamať tachografový systém boli veľmi rozšírené vo vozidlách vybavených analógovými tachografmi, podobným útokom sú v súčasnosti už vo veľkej miere vystavené aj digitálne tachografové systémy," objasnil inšpektor práce Martin Saxa.

O tom, že s tachografovými krúžkami (ktoré sa vkladajú do analógových tachografov) robia niektorí vodiči rôzne "finty", počul aj Turan. "Napríklad nevypísali meno, dátum, stav tachometra, odpojili tachograf, jazdili na iné meno a podobne."

Snaha autobusových spoločností prepravujúcich dovolenkárov vyhnúť sa nehodám či ťažkostiam sa odráža aj pri výbere ich vodičov. Zaujíma ich dlhodobejšia prax šoférov vo vedení autobusu či ich správanie voči cestujúcim. "Na výber vodičov máme vypracované vlastné pravidlá, kde okrem náležitostí požadovaných zákonom trváme aj na plnení našich požiadaviek," povedal Turan s tým, že ide napr. o schopnosť riešenia krízovej situácie, akou je porucha autobusu či zdržanie na hraniciach.

Skryť Vypnúť reklamu

Pokiaľ ide o výber vodiča podľa veku, infarkt môže dnes podľa Greguša postihnúť aj 30-ročného šoféra. "Avšak vodičov po 50-tke sa snažíme využívať iba na jazdy počas dňa, pretože starší majú väčšie riziko infarktu a únavy za volantom práve počas noci," objasnil. Podľa Kleinmanna by však vodiči nad 55 rokov nemali v medzinárodnej a diaľkovej autobusovej doprave čo robiť. "Keď si vezmeme pilotov, tí v 40-tke bez ohľadu na to, či majú srdce ako zvon a oči ako orol, idú do dôchodku," konštatoval.

Pri nehodách autobusov zohráva podľa Kleinmanna svoju úlohu aj psychologický faktor. "Čím ste bližšie k cieľu, tým je vaša pozornosť a ostražitosť menšia." Ďalšou príčinou možného zlyhania šoférov je takzvaná hodina smrti. "Medzi druhou až štvrtou hodinou ráno sa celý fyziologický rytmus štartuje odznovu. Fyziologické funkcie človeka sú vtedy najnižšie a dochádza k totálnemu útlmu," dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Podmienky pre vodičov, ktorí sa chcú stať profesionálnymi šoférmi, sa podľa Andreja Nováka z autoškoly Primcar sprísňujú aj v autoškolách. Od 11. septembra minulého roku žiadateľ o vodičské oprávnenie na vedenie autobusu síce po úspešnom zložení skúšky toto oprávnenie získa, no napriek tomu nesmie viesť autobus. "K tomu, aby mohol ako vodič profesionál voziť ľudí, musí pokračovať v ďalšom vzdelávaní v zmysle zákona," konštatoval.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  1. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  4. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  5. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 793
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 186
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 443
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 087
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 14 128
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 267
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 112
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 820
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 372
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 532
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zmenka podľa predchádzajúceho vzoru, ktorá je už opatrená podpisom a bezpečnostným prvkom.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.
Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková
CYNICKÁ OBLUDA

Ďakujeme Kotlebovi

Kotleba vo videu odporúčal, ako sa majú jeho nasledovníci vysporiadať s koronou. Ďakujeme.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.