SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Vodičov autobusov v letných mesiacoch kontrolujú prísnejšie

V letných mesiacoch vodičov autobusov kontrolujú prísnejšie, keďže práve v tomto čase cestuje viac dovolenkárov do zahraničia.

BRATISLAVA. V letných mesiacoch vodičov autobusov kontrolujú prísnejšie, keďže práve v tomto čase cestuje viac dovolenkárov do zahraničia, uviedol pre TASR hlavný inšpektor práce Kamil Lipták z Inšpektorátu práce Košice. Kontrolujú ich v spolupráci so špeciálnym oddelením polície, nielen na cestách, ale aj priamo v spoločnostiach.

Podľa Branislava Greguša z dopravnej spoločnosti Albus inšpekcia práce a polícia robia pravidelné kontroly na autobusových staniciach najmä počas víkendov. "Kontrolujú dodržiavanie povinných odpočinkov a technický stav vozidiel," uviedol s tým, že oni sami vo vlastných servisných strediskách kontrolujú brzdovú sústavu a motor každé tri mesiace. "Z centrály môžem sledovať svojich šoférov cez GPS, či dodržiavajú povinné prestávky," povedal Greguš s tým, že v prípade akýchkoľvek nezrovnalostí sú vyvodené voči vodičom postihy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V rámci kontrol sa sleduje aj dodržiavanie povinných prestávok, ktoré zaznamenáva tachograf. Pokiaľ zájazd absolvujú dvaja šoféri, autobus musí mať podľa Viliama Turana z dopravnej spoločnosti Turancar prestávku približne každé štyri hodiny. Ako objasnil, každá cesta sa u nich po skončení vyhodnocuje aj s ohľadom na dodržiavanie stanovených prestávok.

Dodržiavanie prestávok sa však podľa dopravného psychológa Karola Kleinmanna dá obísť. "Počul som o prípadoch, keď autobus, v ktorom mali byť dvaja vodiči, šoféroval jeden z nich, druhý však išiel za ním v aute. V polovici cesty sa vymenili a vodič, ktorý šoféroval auto, si sadol za volant autobusu. Tak išiel vlastne bez prestávky ďalej. Druhý sa vrátil autom domov, kde sa mohol venovať napríklad ďalšej práci," objasnil Kleinmann s tým, že mnohých vodičov k takýmto krokom dohnala ekonomická situácia spôsobená krízou. Preto by podľa neho mali cestujúci striktne vyžadovať prítomnosť druhého vodiča v autobuse.

SkryťVypnúť reklamu

"Pokusy oklamať tachografový systém boli veľmi rozšírené vo vozidlách vybavených analógovými tachografmi, podobným útokom sú v súčasnosti už vo veľkej miere vystavené aj digitálne tachografové systémy," objasnil inšpektor práce Martin Saxa.

O tom, že s tachografovými krúžkami (ktoré sa vkladajú do analógových tachografov) robia niektorí vodiči rôzne "finty", počul aj Turan. "Napríklad nevypísali meno, dátum, stav tachometra, odpojili tachograf, jazdili na iné meno a podobne."

Snaha autobusových spoločností prepravujúcich dovolenkárov vyhnúť sa nehodám či ťažkostiam sa odráža aj pri výbere ich vodičov. Zaujíma ich dlhodobejšia prax šoférov vo vedení autobusu či ich správanie voči cestujúcim. "Na výber vodičov máme vypracované vlastné pravidlá, kde okrem náležitostí požadovaných zákonom trváme aj na plnení našich požiadaviek," povedal Turan s tým, že ide napr. o schopnosť riešenia krízovej situácie, akou je porucha autobusu či zdržanie na hraniciach.

SkryťVypnúť reklamu

Pokiaľ ide o výber vodiča podľa veku, infarkt môže dnes podľa Greguša postihnúť aj 30-ročného šoféra. "Avšak vodičov po 50-tke sa snažíme využívať iba na jazdy počas dňa, pretože starší majú väčšie riziko infarktu a únavy za volantom práve počas noci," objasnil. Podľa Kleinmanna by však vodiči nad 55 rokov nemali v medzinárodnej a diaľkovej autobusovej doprave čo robiť. "Keď si vezmeme pilotov, tí v 40-tke bez ohľadu na to, či majú srdce ako zvon a oči ako orol, idú do dôchodku," konštatoval.

Pri nehodách autobusov zohráva podľa Kleinmanna svoju úlohu aj psychologický faktor. "Čím ste bližšie k cieľu, tým je vaša pozornosť a ostražitosť menšia." Ďalšou príčinou možného zlyhania šoférov je takzvaná hodina smrti. "Medzi druhou až štvrtou hodinou ráno sa celý fyziologický rytmus štartuje odznovu. Fyziologické funkcie človeka sú vtedy najnižšie a dochádza k totálnemu útlmu," dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Podmienky pre vodičov, ktorí sa chcú stať profesionálnymi šoférmi, sa podľa Andreja Nováka z autoškoly Primcar sprísňujú aj v autoškolách. Od 11. septembra minulého roku žiadateľ o vodičské oprávnenie na vedenie autobusu síce po úspešnom zložení skúšky toto oprávnenie získa, no napriek tomu nesmie viesť autobus. "K tomu, aby mohol ako vodič profesionál voziť ľudí, musí pokračovať v ďalšom vzdelávaní v zmysle zákona," konštatoval.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 337
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 245
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 991
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 872
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 622
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 913
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 769
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


10 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  2. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  3. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  4. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  5. Tomáš Bilik: Ach tí naši topoľčianski poslanci...
  6. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  7. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  8. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 172
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 852
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 081
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 996
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 758
  6. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 735
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 347
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 092
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu