SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Vetrať auto je na pokutu

V lete nechávajú mnohí vodiči na autách pootvorené okno, aby ho vetrali. Hrozí za to pokuta až sto eur.

V horúčave zvyknú niektorí vodiči nechať pootvorené okno. Ich povinnosťou však je auto zaistiť tak, aby sa dovnútra nemohol nikto dostať.V horúčave zvyknú niektorí vodiči nechať pootvorené okno. Ich povinnosťou však je auto zaistiť tak, aby sa dovnútra nemohol nikto dostať. (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

BRATISLAVA. V letnej horúčave nezatvoríte úplne okno na aute a odbehnete na pár minút niečo vybaviť. Túžba po čerstvom vzduchu alebo zábudlivosť môžu vyjsť draho. Vodiči sú v prípade, že sa vzdialia od auta, povinní zabezpečiť vozidlo proti odcudzeniu, čo znamená aj zatvoriť všetky okná.

Ak tak neurobia, policajti im môžu dať v blokovom konaní pokutu do 60 eur, v správnom až do sto eur. Minister vnútra Robert Kaliňák pravidlo obhajuje. Za otvorenie okna do dvoch milimetrov by však nepokutoval za 60 eur. Sám si takto nepatrne pootvorené okná kedysi nechával aj na svojom aute.

Predpis platí na Slovensku ešte z čias socializmu a nepoznajú ho ani samotní poslanci. Dostal sa aj do najnovšieho znenia zákona o cestnej premávke, platného od februára. Zo šiestich oslovených poslancov o ňom vedel jeden.

„Je to somarina,“ hovorí Milan Urbáni z HZDS. Otvorené okná na aute však podľa neho nechávajú iba idioti.

Zábudlivci vraj napomáhajú kriminalite

Keď dvadsaťpäťročná Martina minulý týždeň zaparkovala auto na jednej z bratislavských ulíc, okno na aute nechala mierne pootvorené. Vonku bolo okolo tridsať stupňov, chcela, aby sa v ňom dalo dýchať.

Cestný zákon, paragraf 4h
  • Vodič je povinný zabezpečiť
vozidlo a prepravované
veci proti odcudzeniu
prostriedkami montovanými
do vozidla jeho výrobcom,
ak sa vzdiali od vozidla
mimo jeho dohľadu.

Keď o dvadsať minút prichádzala k autu, čakala ju policajná hliadka s nachystanou blokovou pokutou 60 eur.

Martina nechápala, za čo má platiť, neparkovala na zakázanom mieste. Policajti jej vysvetlili, že pokutu dostane za otvorené okno.

Napomáha vraj kriminalite a keby prišla neskôr, mohla mať auto už vykradnuté alebo ukradnuté. Martina o tom, že za nezatvorené okno je pokuta, vôbec nevedela. Nie je jediná.

Pozrite si, aké autá sa najviac kradnú, kde a kedy

Platí to už dlho

Povinnosťou vodiča je zabezpečiť auto proti krádeži všetkými dostupnými prostriedkami. Platilo to už podľa starého cestného zákona a zostalo to aj v novom.

„Je to povinnosť vodiča, aby chránil svoj majetok,“ povedal hovorca policajného prezídia Martin Korch. Vodič môže dostať pokutu v blokovom konaní do 60 eur a v správnom konaní do 100 eur.

Na otázku, či by nemalo byť otvorené okno zodpovednosťou samotného vodiča bez toho, aby musel dostať pokutu, Korch odpovedá, že každý prípad sa posudzuje individuálne. „Prihliada sa na závažnosť priestupku, na okolnosti, za akých bol spáchaný, na jeho následky.“

vodic.jpg

Vodič musí myslieť na najhoršie a predvídať, ináč mu hrozí pokuta – za nezaistené auto môže dostať aj 60 eur. ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA

Zákon hovorí, že vodič má chrániť vozidlo proti odcudzeniu „prostriedkami montovanými do vozidla jeho výrobcom“. Za nezamknutý bicykel teda pokuta možná nie je, lebo zámka k nemu nie je jeho automatickou súčasťou.

Pokuta nie je ani za porovnateľný príklad: otvorené okno na byte alebo dome, ak človek na dlhší čas opustí svoju domácnosť. Prečo za to nie je pokuta, keď ho môžu vykradnúť rovnako ako auto? Na to polícia nevie odpovedať. „Je v každého záujme, aby si riadne zabezpečil svoj majetok,“ povedal Korch.

Právnik to neodsudzuje

Právnik Radoslav Procházka hovorí, že štát, v ktorom platia takéto pravidlá, sa o svojich občanov možno stará viac, ako je mnohým z nich príjemné, no „na druhej strane môže mať takéto opatrenie rozumný ekonomický základ“.

Myslí si, že „ak miernymi pokutami vychovám vodičov k tomu, aby si zatvárali okná, ušetrím, napríklad na výjazdoch policajtov k hláseným krádežiam a všetkých ďalších finančných a spoločenských nákladoch, ktoré sú s týmto typom kriminality spojené“.

Ak sa niekomu zdá pokuta neprimeraná, môže sa podľa právnika odvolať. „Každý orgán aplikácie práva je viazaný princípom primeranosti, ktorého dodržanie v konkrétnej veci strážia súdy,“ vysvetľuje Procházka.

Kaliňák: Nie je to nesprávne

Minister vnútra ROBERT KALIŃÁK hovorí, že za otvorené okno vo veľkosti dvoch milimetrov by pokuta byť nemala.

Nechávate niekedy v lete na zaparkovanom aute otvorené okno?
„Mával som taký zvyk. Niekedy, keď som si išiel napríklad zahrať futbal, som taký milimeter a pol pootvoril.“

Viete o tom, že je za to pokuta až 60 eur?
„Áno. Platí to roky rokúce. Nemáte dobre zabezpečené auto proti krádeži.“

Myslíte si, že je to v poriadku?
„Podobne ako pri všetkých ďalších priestupkoch, je potrebné zvážiť závažnosť. Keď si vyslovene necháte odomknuté auto alebo celé otvorené okno, umožňujete páchať trestnú činnosť. Keď sú to dva milimetre, tak by to mala polícia zvážiť.“

Nemala by to byť vec vodiča a jeho zodpovednosť?
„Každý je povinný si zabezpečiť svoj majetok podľa svojich možností.“

Keď si ho nezabezpečí, tak to je jeho problém, nie?
„Nie, lebo vždy zavolá políciu. Môže to byť na širokú debatu.“

Nie je to šikanovanie vodičov? Pýtať za pootvorené okno 60 eur?
„Keď si niekto necháva milimeter alebo dva, tak by za to pokuta byť nemala. Môžeme na túto tému diskutovať, ale nemyslím si, že je nesprávne, ak je to v povinnostiach vodiča.“

Vy keď ste si nechávali milimeter – dva, otvorené, vedeli ste, že je za to pokuta?
„Vedel som to. Nemal som ani tak strach z vykradnutia, ale pubertiaci niekedy do takýchto okien liali mlieko. Čím zničili auto, lebo to sa nedá vyprať. Častejšie som to nerobil, ako robil.“

Monika Tódová
Poisťovňa škodu nezaplatí

Ak auto vykradnú s otvoreným oknom, poisťovňa škody neuhradí. Musí mať však na to dôkaz od polície.

BRATISLAVA. To, či niekomu vykradli auto pre otvorenéokno, alebo preto, že ho majiteľ nezamkol, zaujíma aj poisťovne.

Hovorkyňa Alianz Slovenskej poisťovne Lucia Muthová upozorňuje, že ak je niekto poistený proti krádeži, peniaze mu vyplatia iba vtedy „ak je vozidlo riadne zatvorené, majiteľ ho uzamkne a aktivuje všetky zabezpečovacie zariadenia, ktorými je vybavené“.

Ak má teda niekto namontovaný alarm, ale v čase krádeže je pokazený, prípadne nie je spustený, krádež mu neuhradia.

Poisťovňu v prípade krádeží vždy zaujíma, ako sa stala. Muthová hovorí, že preto sa riadia závermi policajného vyšetrovania.

Táto zásada platí aj pri vykradnutých bytoch.

Michal Piško
Anketa

Nechávate na aute otvorené okno? Vedeli ste, že je za to pokuta až 60 eur?

pado.jpgMartin Pado (exminister vnútra, poslanec SDKÚ):

Nenechávam. Priznávam úprimne, nevedel som o tom. Ani by mi to nenapadlo, že také niečo môže byť. Zdá sa mi, že každý človek, ktorý je normálny, si auto pootvorené nenechá. Z hľadiska toho, kto je majiteľom a že každý by si mal dávať pozor na svoje veci toto v zákone logiku nemá.

palko.jpgVladimír Palko (exminister vnútra, poslanec KDS):

Určite nie. To je zaujímavé, priznám sa, že som to nevedel. Som trošku v rozpakoch, musím sa na to pozrieť.

urbani.jpgMilan Urbáni (poslanec HZDS):

Nie, lebo nie som idiot. Nevedel som to, priznám sa, nie som taký dopravák. Prečo by za to mala byť pokuta? Považujem to za somarinu, ale každý je idiot, kto si nechá auto otvorené alebo v ňom nechá tašku na viditeľnom mieste.

bardos.jpgGyula Bárdos (poslanec SMK):

Nikdy. Otvorene priznám, počujem to prvýkrát. Je to pre políciu len možnosť, ako môže úplne zbytočne šikanovať občanov. Počas najbližšej novelizácie zákona by
sa to mohlo zmeniť.

pucik.jpgRudolf Pučík (predseda výboru pre obranu a bezpečnosť SNS):

Nikdy. Vedel som o tom. Nebudem si kaziť dovolenku úvahami o tom, či vodič nechal alebo nenechal otvorené okno.

lipsic.jpgDaniel Lipšic (exminister spravodlivosti, poslanec KDH):

Nie. Nevedel som o tom. Je to nezmysel. Je to zásah štátu do veci, do ktorej mu nič nie je. Zdá sa mi to scestné. Je to zodpovednosť majiteľa vozidla, ktorý si nechá okno otvorené. Asi bol niekto pri tvorbe tohto pristupku príliš iniciatívny. Skôr by sa polícia mala sústrediť na cestných pirátov, ktorí predbiehajú cez plné čiary, prekračujú rýchlosť, vytláčajú iné auto.

mož
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 424
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 228
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 986
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 832
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 620
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 913
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 768
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


9 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  2. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  3. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  4. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  5. Tomáš Bilik: Ach tí naši topoľčianski poslanci...
  6. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  7. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  8. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 221
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 851
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 586
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 991
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 826
  6. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 722
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 534
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 123
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu