SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Nuda s najrýchlejšou Ibizou Cupra

Seat ukázal nové dynamicky ladené verzie modelu Ibiza Cupra a FR na nezáživných a preplnených cestách. Je taká aj realita dnešných športových áut alebo išlo o zlý výber trasy? Zisťoval Rasťo Chvála.

Seat začiatkom júla predstavil Ibizu vo verziách FR, Cupra, Bocanegra a 1,6 TDI.Seat začiatkom júla predstavil Ibizu vo verziách FR, Cupra, Bocanegra a 1,6 TDI. (Zdroj: Seat)

BARCELONA. Na rozľahlom zelenom trávniku pred pobrežným hotelom blízko Barcelony obdivujeme zaparkovanú automobilovú históriu španielskej automobilky menom Cupra. Na osi času prechádzame od Cupry prvej generácie k tej ostatnej a najnovšej. Nadšenie s pribúdajúcimi generáciami nestúpa.
V strede stojí kráľovná Ibiza Cupra Kit Car, ktorá pod vedením továrne získala titul svetového šampióna v rely. Na začiatku svieti biela a prvá Ibiza Cupra 2,0 16V, ktorá ešte dnes v ľahkej športovej úprave drží krok v lokálnych rely. Tie ostatné generácie sú dedičmi mena s veľa koňmi, ale už bez rýdzej športovosti. Či je to tak alebo onak, Seat začiatkom júla predstavil Ibizu vo verziách FR, Cupra, Bocanegra a 1,6 TDI.

Dvojaký život

Dnes je celkom normálne, že majiteľ športového auta dennodenne brázdi preplnené cesty, aby zarobil na svoje rýchle auto a občasný výlet na okruh. Dvojaký spôsob života sa vkradol do malých a čoraz ťažších športových áut. Je celkom prirodzené, že Seat stavia nové rýchle verzie podľa požiadaviek súčasnosti. Ibiza FR má byť dokonalým zladením požiadavky na komfort a slušnú akceleráciu v malom aute.

Cupra má byť ešte športovejšia a Bocanegra je vlastne to isté iba s čiernou maskou vpredu. Nový diesel dorovnáva stratu, ktorú mal koncern v naftových motoroch nižšej objemovej kategórii. Pri rozdeľovaní áut na letisku zožala najväčší záujem Cupra. Napokon to bolo jedno, pretože testovacia trasa športového modelu viedla po mestských hlavných ťahoch s neustálym obmedzovaním rýchlosti. V zápche bolo dosť času na vnímanie rozdielov.

FR plní poslanie

Za dobre známym označením FR sa ukrýva Ibiza s motorom roka 1,4 TSI naladeným na 110 kW (150 k). K významnému a vydarenému motoru výrobca ponúka špičkovú sedemstupňovú prevodovku DSG s radením pákou alebo na volante. Ibiza FR existuje v trojdverovej verzii SC ale tiež v päťdverovom vyhotovení rodinného hatchbacku. Stovku pokorí za 7,7 sekundy a dvestovku dokáže prekročiť o dvanásť kilometrov za hodinu. Verziu FR od bežnej navonok odlišujú iné nárazníky, koncovky výfuku, sedemnásťpalcové kolesá, sivé spätné zrkadlá a logo FR. Rovnako v interiéri je vidieť a cítiť rozdiel v sedadlách, na volante, radiacej páke, pedáloch, čalúnení, červenom šití a obklade prístrojového panelu.

Dvojnásobné prepĺňanie

Motor prepĺňaný turbodúchadlom a kompresorom umožňuje jazdiť svižne alebo úsporne. V druhom spomenutom režime spotrebuje podľa výrobcu 6,3 litra. Aj keď to bude v praxi trochu viac, kombinácia výkonu a spotreby je obdivuhodná. Nehovoriac o nízkych emisiách a splnení normy Euro 5. Preplňovaný štvorvalec dokáže napriek obmedzeniu ekologickými predpismi dosiahnuť krútiaci moment 220 Nm v poli otáčok od 1250 do 4500.

Záhadný XDS

Veľký krútiaci moment si vyžiadal obmedzenie funkcie diferenciálu pri strate priľnavosti jedného z kolies systémom XDS. Za označením sa neskrýva iný diferenciál, ale riadené pribrzďovanie pretáčajúceho kolesa. Na rozdiel od bežných protipreklzových systémov tento neuberá z výkonu motora, ale predsa brzdí, hoci iba na kolese. Dnešné FR je tam, kde niekdajšia Cupra 1,8T 20V. Dokonca FR dosiahne stovku o 0,7 sekundy rýchlejšie a o 0,5 sekundy skôr prejde kilometer s pevným štartom.

jazdili SME...
Na volante s výborným vencom by sa patrilo vymeniť nezvyčajne tvarovaný stred. Praktické s estetickým sa bije na leskom čiernom lakovaní prístrojovky. V tuneli funguje ako zrkadlo stropných svetiel. Napriek odleskom nám stihli do očí udrieť slušné dynamické parametre a zrýchlenie až príliš odhlučneného motora. FR ponúka výborný kompromis na rozmedzí bežného a športového auta. Tu dokážeme prepáčiť silné zásahy elektroniky do športovosti. Poteší vyvážené elektronické blokovanie funkcie diferenciálu XDS. Po vypnutí ESP zasahuje citlivo a príliš neuberá. Prevodovka DSG v sedemstupňovom vyhotovení rozmýšľa rozhodne dlhšie ako predchodca.

Cupra light

Ibiza Cupra je presne to, čo slávny nápoj vo verzii Zero alebo Light. V porovnaní s niekdajším originálom je bez plechového uzáveru s menším množstvom škodlivín vo väčšej fľaši krajšieho tvaru a s lákavejším vzhľadom. Historicky úspešný nápoj ale predsa light a bez niekdajšej pravej chuti. Cupru rozoznať navonok od FR v inom ešte výraznejšie tvarovanom nárazníku. Mriežky majú štruktúru včelieho plástu. Impozantný výfuk v strede je vlastne koncovka ako súčasť nárazníka. Samotný výfuk končí pred ňou. Kto videl Cupru a FR, iste rozlíši, ktorá je ktorá.

Seat ladil motor

Základom rýchlejšej verzie je rovnaký motor naladený na 132 kW (180 k) a krútiaci moment 250 Nm. Opäť ide o spojenie vyváženej spotreby (6,4 l/100km) a vysokého výkonu. Základom pre svižnú jazdu je roztiahnutá špička krútiaceho momentu a spolupráca kompresora s turbodúchadlom. Seat úpravou manažmentu motora zvýšil otáčky maximálneho výkonu zo 6000 na 6200 za minútu. Maximálny tlak turbodúchadla vzrástol z 2,000 na 2,150 barov. Tlak v sacom potrubí vyrába najskôr mechanický kompresor. Pri 2400 otáčkach sa k nemu pridáva turbodúchadlo. Spoločné prepĺňanie končí odpojením kompresora pri 3500 otáčkach. Za maximálnou rýchlosťou 225 kilometrov za hodinu a zrýchlením 7,2 sekundy je tiež zníženie podvozka o 10 milimetrov a odľahčenie auta v detailoch. Napriek tomu je Cupra o päť kilogramov ťažšia ako FR.

Zmeny na podvozku

Konštruktéri venovali pozornosť užším športovým tlmičom a prepracovaním zavesenia kolies. Brzdy s kotúčmi priemeru 288 mm vpredu a 232 mm vzadu dodalo oddelenie Seat Sport. Nástup brzdného účinku je o 15 percent ostrejší a vädnutie redukované o desatinu. Cupra dostala do vienka iba novú prevodovku DSG, ktorá je prvou sedemstupňovou prevodovkou uloženou priečne. Súčasťou úprav bol medzichladič stlačeného vzduchu, ktorý má väčšiu chladiacu kapacitu a nižšiu hmotnosť.

jazdili SME...
Cupra odhlučnením a tlmeným zvukom motora maskuje skutočnú rýchlosť. Asi do štyroch serpentín na celej trase, kde nebolo nikoho, zahla veľmi presvedčivo a bez nedotáčavého efektu. Motor dokáže vygradovať vzrušenie až tesne k očakávanej úrovni. V tom najlepšom momente si prevodovka DSG preradí sama aj v manuálnom režime. Urobí to presne v momente, keď stlačíte pádlo na volante. Namiesto trojky tam máte už štvorku a napätie ochabne. V ďalšej zákrute zasiahne nevypínateľné ESP skôr než by ktokoľvek čakal. Je smutné odchádzať na hotelovú izbu s vedomím, že to auto dokáže viac ako je mu dovolené. Prečo nie je v Cupre manuál alebo inak nastavené DSG? Prečo sa nedá ESP vypnúť? Prečo sa volá Cupra? Prečo nemá krajší zvuk? Bez výčitiek skončili brzdy a motor.

Konečne prišiel. Výborný diesel

V tieni športových modelov FR a Cupra prichádza na trh naftová verzia s moderným motorom 1,6 TDI. Štvorvalec s dnes žiadaným objemom 1,6 litra a vstrekovaním Common Rail vypĺňa obrovskú dieru medzi koncernovými motormi 1,4 TDI a 1,9 TDI. Novinka pod kapotou Seatu Ibiza nahradí starší štvorvalec 1,9 TDI (66 kW)a bude vôbec prvým naftovým motorom so vstrekovaním typu common rail v modelovom rade Ibiza.


Diesel sme nestihli vyskúšať, no s istotou môžeme povedať, že nový typ vstrekovania a celkovo konštrukcia motora prinesie v porovnaní s predchodcom zníženie hluku, vibrácií a spotreby. S tým idú ruka v ruke aj nižšie emisie, ktoré by sa mali pri dodržaní normovanej spotreby 4,2 litra pohybovať okolo 109 g CO2 na kilometer. Napokon relevantným porovnaním bude osedlanie niektorého z konkurenčných vozidiel s globálne úspešným motorom 1,6 HDi, klasický diesel 1,9 TDI je dosť starý a hlučný súper na porovnávanie s aktuálnymi novinkami.

Porovnanie motorov 1,6 TDI a 1,9 TDI v číslach (päťdverová verzia)
motor 1,6 TDI 1,9TDI
výkon (kW) 66 66
maximálna rýchlosť (km/h) 177 176
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12 12
pružnosť z 80 na 120 km/h (s) 12 19,3*
spotreba (l/100km) 4,2 4,5

*na najvyššom stupni prevodovky


Rýchlo preč

Druhý deň testovania sme si privstali a vyrazili na testovaciu trasu s nádejou, že na celé dopoludnie bude naplánovaná dlhá trasa na letisko. Až v aute sme zistili, že smerujeme najkratšou možnou diaľnicou na letisko. Nasledovali tri hodiny čakania na odlet a usporadúvania myšlienok z nových modelov.

Seat postavil veľmi expresívny model Ibiza navyše okorenený až dvomi rýchlymi verziami FR a Cupra. Pocitové rozdiely medzi nimi sú menšie než sme čakali. Skutočné by sme možno zistili na okruhu, keby... . S menom Cupra sa motoristom spája výrazne tvrdšie a športovejšie auto než je novinka. Najmä ak Cupra stojí viac ako ultimatívne Clio Sport. Bocanegra je v podstate odtieň a nie iný model. Seat má recept na to, ako postaviť veľmi rýchle malé auto, s veľkou dávkou bezpečnosti a individuality.

Seat Ibiza FR a Cupra – základné údaje

verzia FR SC FR 5D Cupra
výkon (kW/k) 110/150 110/150 132/180
pri otáčkach (ot./min.) 5800 5800 6200
krútiaci moment (Nm) 220 220 250
pri otáčkach (ot./min.) 1250-4500 1250-4500 2000-4500
maximálna rýchlosť (km/h) 212 211 225
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,7 7,8 7,2
spotreba mix (l/100km) 6,3 6,3 6,4
hmotnosť (kg) 1167 1192 1172
objem kufra (l) 284 292 284

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 348
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 839
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 039
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 023
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 894
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 140
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 464
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 720
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 617
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 578
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.