SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Prvá jazda: Nuda s najrýchlejšou Ibizou Cupra

Seat ukázal nové dynamicky ladené verzie modelu Ibiza Cupra a FR na nezáživných a preplnených cestách. Je taká aj realita dnešných športových áut alebo išlo o zlý výber trasy? Zisťoval Rasťo Chvála.

Seat začiatkom júla predstavil Ibizu vo verziách FR, Cupra, Bocanegra a 1,6 TDI.Seat začiatkom júla predstavil Ibizu vo verziách FR, Cupra, Bocanegra a 1,6 TDI. (Zdroj: Seat)

BARCELONA. Na rozľahlom zelenom trávniku pred pobrežným hotelom blízko Barcelony obdivujeme zaparkovanú automobilovú históriu španielskej automobilky menom Cupra. Na osi času prechádzame od Cupry prvej generácie k tej ostatnej a najnovšej. Nadšenie s pribúdajúcimi generáciami nestúpa.
V strede stojí kráľovná Ibiza Cupra Kit Car, ktorá pod vedením továrne získala titul svetového šampióna v rely. Na začiatku svieti biela a prvá Ibiza Cupra 2,0 16V, ktorá ešte dnes v ľahkej športovej úprave drží krok v lokálnych rely. Tie ostatné generácie sú dedičmi mena s veľa koňmi, ale už bez rýdzej športovosti. Či je to tak alebo onak, Seat začiatkom júla predstavil Ibizu vo verziách FR, Cupra, Bocanegra a 1,6 TDI.

Dvojaký život

Dnes je celkom normálne, že majiteľ športového auta dennodenne brázdi preplnené cesty, aby zarobil na svoje rýchle auto a občasný výlet na okruh. Dvojaký spôsob života sa vkradol do malých a čoraz ťažších športových áut. Je celkom prirodzené, že Seat stavia nové rýchle verzie podľa požiadaviek súčasnosti. Ibiza FR má byť dokonalým zladením požiadavky na komfort a slušnú akceleráciu v malom aute.

Cupra má byť ešte športovejšia a Bocanegra je vlastne to isté iba s čiernou maskou vpredu. Nový diesel dorovnáva stratu, ktorú mal koncern v naftových motoroch nižšej objemovej kategórii. Pri rozdeľovaní áut na letisku zožala najväčší záujem Cupra. Napokon to bolo jedno, pretože testovacia trasa športového modelu viedla po mestských hlavných ťahoch s neustálym obmedzovaním rýchlosti. V zápche bolo dosť času na vnímanie rozdielov.

FR plní poslanie

Za dobre známym označením FR sa ukrýva Ibiza s motorom roka 1,4 TSI naladeným na 110 kW (150 k). K významnému a vydarenému motoru výrobca ponúka špičkovú sedemstupňovú prevodovku DSG s radením pákou alebo na volante. Ibiza FR existuje v trojdverovej verzii SC ale tiež v päťdverovom vyhotovení rodinného hatchbacku. Stovku pokorí za 7,7 sekundy a dvestovku dokáže prekročiť o dvanásť kilometrov za hodinu. Verziu FR od bežnej navonok odlišujú iné nárazníky, koncovky výfuku, sedemnásťpalcové kolesá, sivé spätné zrkadlá a logo FR. Rovnako v interiéri je vidieť a cítiť rozdiel v sedadlách, na volante, radiacej páke, pedáloch, čalúnení, červenom šití a obklade prístrojového panelu.

Dvojnásobné prepĺňanie

Motor prepĺňaný turbodúchadlom a kompresorom umožňuje jazdiť svižne alebo úsporne. V druhom spomenutom režime spotrebuje podľa výrobcu 6,3 litra. Aj keď to bude v praxi trochu viac, kombinácia výkonu a spotreby je obdivuhodná. Nehovoriac o nízkych emisiách a splnení normy Euro 5. Preplňovaný štvorvalec dokáže napriek obmedzeniu ekologickými predpismi dosiahnuť krútiaci moment 220 Nm v poli otáčok od 1250 do 4500.

Záhadný XDS

Veľký krútiaci moment si vyžiadal obmedzenie funkcie diferenciálu pri strate priľnavosti jedného z kolies systémom XDS. Za označením sa neskrýva iný diferenciál, ale riadené pribrzďovanie pretáčajúceho kolesa. Na rozdiel od bežných protipreklzových systémov tento neuberá z výkonu motora, ale predsa brzdí, hoci iba na kolese. Dnešné FR je tam, kde niekdajšia Cupra 1,8T 20V. Dokonca FR dosiahne stovku o 0,7 sekundy rýchlejšie a o 0,5 sekundy skôr prejde kilometer s pevným štartom.

jazdili SME...
Na volante s výborným vencom by sa patrilo vymeniť nezvyčajne tvarovaný stred. Praktické s estetickým sa bije na leskom čiernom lakovaní prístrojovky. V tuneli funguje ako zrkadlo stropných svetiel. Napriek odleskom nám stihli do očí udrieť slušné dynamické parametre a zrýchlenie až príliš odhlučneného motora. FR ponúka výborný kompromis na rozmedzí bežného a športového auta. Tu dokážeme prepáčiť silné zásahy elektroniky do športovosti. Poteší vyvážené elektronické blokovanie funkcie diferenciálu XDS. Po vypnutí ESP zasahuje citlivo a príliš neuberá. Prevodovka DSG v sedemstupňovom vyhotovení rozmýšľa rozhodne dlhšie ako predchodca.

Cupra light

Ibiza Cupra je presne to, čo slávny nápoj vo verzii Zero alebo Light. V porovnaní s niekdajším originálom je bez plechového uzáveru s menším množstvom škodlivín vo väčšej fľaši krajšieho tvaru a s lákavejším vzhľadom. Historicky úspešný nápoj ale predsa light a bez niekdajšej pravej chuti. Cupru rozoznať navonok od FR v inom ešte výraznejšie tvarovanom nárazníku. Mriežky majú štruktúru včelieho plástu. Impozantný výfuk v strede je vlastne koncovka ako súčasť nárazníka. Samotný výfuk končí pred ňou. Kto videl Cupru a FR, iste rozlíši, ktorá je ktorá.

Seat ladil motor

Základom rýchlejšej verzie je rovnaký motor naladený na 132 kW (180 k) a krútiaci moment 250 Nm. Opäť ide o spojenie vyváženej spotreby (6,4 l/100km) a vysokého výkonu. Základom pre svižnú jazdu je roztiahnutá špička krútiaceho momentu a spolupráca kompresora s turbodúchadlom. Seat úpravou manažmentu motora zvýšil otáčky maximálneho výkonu zo 6000 na 6200 za minútu. Maximálny tlak turbodúchadla vzrástol z 2,000 na 2,150 barov. Tlak v sacom potrubí vyrába najskôr mechanický kompresor. Pri 2400 otáčkach sa k nemu pridáva turbodúchadlo. Spoločné prepĺňanie končí odpojením kompresora pri 3500 otáčkach. Za maximálnou rýchlosťou 225 kilometrov za hodinu a zrýchlením 7,2 sekundy je tiež zníženie podvozka o 10 milimetrov a odľahčenie auta v detailoch. Napriek tomu je Cupra o päť kilogramov ťažšia ako FR.

Zmeny na podvozku

Konštruktéri venovali pozornosť užším športovým tlmičom a prepracovaním zavesenia kolies. Brzdy s kotúčmi priemeru 288 mm vpredu a 232 mm vzadu dodalo oddelenie Seat Sport. Nástup brzdného účinku je o 15 percent ostrejší a vädnutie redukované o desatinu. Cupra dostala do vienka iba novú prevodovku DSG, ktorá je prvou sedemstupňovou prevodovkou uloženou priečne. Súčasťou úprav bol medzichladič stlačeného vzduchu, ktorý má väčšiu chladiacu kapacitu a nižšiu hmotnosť.

jazdili SME...
Cupra odhlučnením a tlmeným zvukom motora maskuje skutočnú rýchlosť. Asi do štyroch serpentín na celej trase, kde nebolo nikoho, zahla veľmi presvedčivo a bez nedotáčavého efektu. Motor dokáže vygradovať vzrušenie až tesne k očakávanej úrovni. V tom najlepšom momente si prevodovka DSG preradí sama aj v manuálnom režime. Urobí to presne v momente, keď stlačíte pádlo na volante. Namiesto trojky tam máte už štvorku a napätie ochabne. V ďalšej zákrute zasiahne nevypínateľné ESP skôr než by ktokoľvek čakal. Je smutné odchádzať na hotelovú izbu s vedomím, že to auto dokáže viac ako je mu dovolené. Prečo nie je v Cupre manuál alebo inak nastavené DSG? Prečo sa nedá ESP vypnúť? Prečo sa volá Cupra? Prečo nemá krajší zvuk? Bez výčitiek skončili brzdy a motor.

Konečne prišiel. Výborný diesel

V tieni športových modelov FR a Cupra prichádza na trh naftová verzia s moderným motorom 1,6 TDI. Štvorvalec s dnes žiadaným objemom 1,6 litra a vstrekovaním Common Rail vypĺňa obrovskú dieru medzi koncernovými motormi 1,4 TDI a 1,9 TDI. Novinka pod kapotou Seatu Ibiza nahradí starší štvorvalec 1,9 TDI (66 kW)a bude vôbec prvým naftovým motorom so vstrekovaním typu common rail v modelovom rade Ibiza.


Diesel sme nestihli vyskúšať, no s istotou môžeme povedať, že nový typ vstrekovania a celkovo konštrukcia motora prinesie v porovnaní s predchodcom zníženie hluku, vibrácií a spotreby. S tým idú ruka v ruke aj nižšie emisie, ktoré by sa mali pri dodržaní normovanej spotreby 4,2 litra pohybovať okolo 109 g CO2 na kilometer. Napokon relevantným porovnaním bude osedlanie niektorého z konkurenčných vozidiel s globálne úspešným motorom 1,6 HDi, klasický diesel 1,9 TDI je dosť starý a hlučný súper na porovnávanie s aktuálnymi novinkami.

Porovnanie motorov 1,6 TDI a 1,9 TDI v číslach (päťdverová verzia)
motor 1,6 TDI 1,9TDI
výkon (kW) 66 66
maximálna rýchlosť (km/h) 177 176
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 12 12
pružnosť z 80 na 120 km/h (s) 12 19,3*
spotreba (l/100km) 4,2 4,5

*na najvyššom stupni prevodovky


Rýchlo preč

Druhý deň testovania sme si privstali a vyrazili na testovaciu trasu s nádejou, že na celé dopoludnie bude naplánovaná dlhá trasa na letisko. Až v aute sme zistili, že smerujeme najkratšou možnou diaľnicou na letisko. Nasledovali tri hodiny čakania na odlet a usporadúvania myšlienok z nových modelov.

Seat postavil veľmi expresívny model Ibiza navyše okorenený až dvomi rýchlymi verziami FR a Cupra. Pocitové rozdiely medzi nimi sú menšie než sme čakali. Skutočné by sme možno zistili na okruhu, keby... . S menom Cupra sa motoristom spája výrazne tvrdšie a športovejšie auto než je novinka. Najmä ak Cupra stojí viac ako ultimatívne Clio Sport. Bocanegra je v podstate odtieň a nie iný model. Seat má recept na to, ako postaviť veľmi rýchle malé auto, s veľkou dávkou bezpečnosti a individuality.

Seat Ibiza FR a Cupra – základné údaje

verzia FR SC FR 5D Cupra
výkon (kW/k) 110/150 110/150 132/180
pri otáčkach (ot./min.) 5800 5800 6200
krútiaci moment (Nm) 220 220 250
pri otáčkach (ot./min.) 1250-4500 1250-4500 2000-4500
maximálna rýchlosť (km/h) 212 211 225
zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,7 7,8 7,2
spotreba mix (l/100km) 6,3 6,3 6,4
hmotnosť (kg) 1167 1192 1172
objem kufra (l) 284 292 284

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 477
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 226
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 985
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 813
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 620
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 913
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 768
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinci veria, že majú šancu na víťazstvo.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 19 h
Vila na francúzskej riviére neďaleko Nice, ktorú vlastní bývalý štátny tajomník Smeru Viktor Stromček

Denník SME získal dokumenty z Francúzska.


7 h
Moderátor Milan Junior Zimnýkoval.

Teším sa na obdobie husaciny, hovorí moderátor pre magazín TV OKO.


29. sep
Referendum v Luhansku.

V Chersone anexiu Ruskom neoslavovali.


3 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


9 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  2. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  3. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  4. Tomáš Bilik: Ach tí naši topoľčianski poslanci...
  5. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  6. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  7. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  8. Viera Spišáková: Trapas koláčový II.
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 237
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 849
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 668
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 984
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 864
  6. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 713
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 612
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 129
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu