SME
reklama

Keď máš pás, pripútaj sa. Aj v autobuse

Zabúdame. Rozsvietiť svetlá, pripútať sa bezpečnostným pásom. Aspoň sa na to vyhovárame, keď nás zastavia policajti. Môžeme mať na tieto príkazy rôzny názor, no rešpektovať ich sa oplatí. Nielen pre obsah vlastnej peňaženky.

Ak sú k dispozícii bezpečnostné pásy, musíte ich použiť.Ak sú k dispozícii bezpečnostné pásy, musíte ich použiť. (Zdroj: Ján Ondák)

Po dlhšom čase som cestoval medzimestským autobusom. Uvedomil som si zaujímavé fakty aj v súvislosti s nedávnymi tragickými nehodami autobusov, pri ktorých by mohol byť počet zranených nižší, keby cestujúci v autobusoch použili bezpečnostné pásy. Lenže mali tú možnosť, alebo dokonca povinnosť?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

  1. Nevidel som ešte vodiča autobusu pripútaného bezpečnostným pásom, pritom kamionisti majú nové modely pásmi povinne vybavené. Keď nemusí vodič, načo by sa pripútali ostatní, myslia si ľudia.

  2. Autobusy diaľkových liniek našich prepravcov majú na predných sedadlách už pekných pár rokov bezpečnostné pásy, no takmer nikto ich nepoužíva, lebo to nikto nekontroluje a vodiči to vyžadujú len zriedkavo (česť výnimkám!).

  3. Zahraniční prepravcovia majú v novších autobusoch pásy zväčša na všetkých miestach. Ľudia si ich zapínajú. Zaujímavé, že aj našinci na našich cestách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je to všetko iba o zvyku, či nedostatku kontroly v našich končinách?

§ 8, zákon č.8/2009 Z.z. o cestnej premávke:

(1) Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť.

Čo znamená pojem povinne vybavenom? Sú tak vybavené všetky sedadlá? Alebo sú niektoré nepovinne vybavené? Platí jednoduché pravidlo: keď je pás k dispozícii, musíme ho použiť. Bez výnimky. Že bezpečnostné pásy nemajú dopravné prostriedky MHD, asi nikoho neprekvapí - kam by sa pripútali stojaci cestujúci? Rovnako absentujú v prípade špeciálnych vozidiel, pracovných strojov a pod. Prečo ich tieto mať nemusia?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Paragraf 8 zákona č.8/2009 Z.z. o cestnej premávke presne špecifikujú zákon 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky motorových vozidiel a Nariadenie vlády SR 554/2006 o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení.

V podstate to znamená, že každé vozidlo musí byť typovo schválené a je preň určené, ktoré sedadlá musia mať bezpečnostné pásy. No a keď ich majú, znamená to automaticky povinnosť pripútať sa.

§ 8, zákon č.8/2009 Z.z. o cestnej premávke:

(1) ... to neplatí pre
a) vodiča vozidla ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, obecnej polície, Hasičského a záchranného zboru, ostatných hasičských jednotiek, Horskej záchrannej služby, záchrannej zdravotnej služby, banskej záchrannej služby, Vojenského spravodajstva, Slovenskej informačnej služby a prepravované osoby, ak si to vyžaduje plnenie ich úloh,
b) inštruktora autoškoly, ktorý vykonáva výcvik na vedenie motorového vozidla alebo skúšku z odbornej spôsobilosti,
c) osobu s telesnou výškou menšou ako 150 cm s výnimkou osoby, ktorá je povinná používať zadržiavacie zariadenie podľa podmienok ustanovených v osobitnom predpise,
d) vodiča vozidla taxislužby pri zmluvnej preprave osôb v obci,
e) osobu, ktorá nemôže byť pripútaná zo zdravotných dôvodov; takáto osoba sa musí preukázať osvedčením o oslobodení od použitia bezpečnostných systémov vozidla.

(2) Výnimka podľa odseku 1 písm. b) až d) sa nevzťahuje na osobu, ktorá sa prepravuje na mieste, ktoré je chránené pred účinkami nárazu vozidla airbagom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Ján Ondák

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 24 122
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 754
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 937
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 337
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 273
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 885
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 650
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 652
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 446
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 393
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 373
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 308
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu