SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Keď máš pás, pripútaj sa. Aj v autobuse

Zabúdame. Rozsvietiť svetlá, pripútať sa bezpečnostným pásom. Aspoň sa na to vyhovárame, keď nás zastavia policajti. Môžeme mať na tieto príkazy rôzny názor, no rešpektovať ich sa oplatí. Nielen pre obsah vlastnej peňaženky.

Ak sú k dispozícii bezpečnostné pásy, musíte ich použiť.Ak sú k dispozícii bezpečnostné pásy, musíte ich použiť. (Zdroj: Ján Ondák)

Po dlhšom čase som cestoval medzimestským autobusom. Uvedomil som si zaujímavé fakty aj v súvislosti s nedávnymi tragickými nehodami autobusov, pri ktorých by mohol byť počet zranených nižší, keby cestujúci v autobusoch použili bezpečnostné pásy. Lenže mali tú možnosť, alebo dokonca povinnosť?

  1. Nevidel som ešte vodiča autobusu pripútaného bezpečnostným pásom, pritom kamionisti majú nové modely pásmi povinne vybavené. Keď nemusí vodič, načo by sa pripútali ostatní, myslia si ľudia.

  2. Autobusy diaľkových liniek našich prepravcov majú na predných sedadlách už pekných pár rokov bezpečnostné pásy, no takmer nikto ich nepoužíva, lebo to nikto nekontroluje a vodiči to vyžadujú len zriedkavo (česť výnimkám!).

  3. Zahraniční prepravcovia majú v novších autobusoch pásy zväčša na všetkých miestach. Ľudia si ich zapínajú. Zaujímavé, že aj našinci na našich cestách.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Je to všetko iba o zvyku, či nedostatku kontroly v našich končinách?

§ 8, zákon č.8/2009 Z.z. o cestnej premávke:

(1) Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť.

Čo znamená pojem povinne vybavenom? Sú tak vybavené všetky sedadlá? Alebo sú niektoré nepovinne vybavené? Platí jednoduché pravidlo: keď je pás k dispozícii, musíme ho použiť. Bez výnimky. Že bezpečnostné pásy nemajú dopravné prostriedky MHD, asi nikoho neprekvapí - kam by sa pripútali stojaci cestujúci? Rovnako absentujú v prípade špeciálnych vozidiel, pracovných strojov a pod. Prečo ich tieto mať nemusia?

Skryť Vypnúť reklamu

Paragraf 8 zákona č.8/2009 Z.z. o cestnej premávke presne špecifikujú zákon 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky motorových vozidiel a Nariadenie vlády SR 554/2006 o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení.

V podstate to znamená, že každé vozidlo musí byť typovo schválené a je preň určené, ktoré sedadlá musia mať bezpečnostné pásy. No a keď ich majú, znamená to automaticky povinnosť pripútať sa.

§ 8, zákon č.8/2009 Z.z. o cestnej premávke:

(1) ... to neplatí pre
a) vodiča vozidla ozbrojených síl, ozbrojených bezpečnostných zborov, ozbrojených zborov, Vojenskej polície, obecnej polície, Hasičského a záchranného zboru, ostatných hasičských jednotiek, Horskej záchrannej služby, záchrannej zdravotnej služby, banskej záchrannej služby, Vojenského spravodajstva, Slovenskej informačnej služby a prepravované osoby, ak si to vyžaduje plnenie ich úloh,
b) inštruktora autoškoly, ktorý vykonáva výcvik na vedenie motorového vozidla alebo skúšku z odbornej spôsobilosti,
c) osobu s telesnou výškou menšou ako 150 cm s výnimkou osoby, ktorá je povinná používať zadržiavacie zariadenie podľa podmienok ustanovených v osobitnom predpise,
d) vodiča vozidla taxislužby pri zmluvnej preprave osôb v obci,
e) osobu, ktorá nemôže byť pripútaná zo zdravotných dôvodov; takáto osoba sa musí preukázať osvedčením o oslobodení od použitia bezpečnostných systémov vozidla.

(2) Výnimka podľa odseku 1 písm. b) až d) sa nevzťahuje na osobu, ktorá sa prepravuje na mieste, ktoré je chránené pred účinkami nárazu vozidla airbagom.

Skryť Vypnúť reklamu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Budovanie zelenej značky
  6. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  7. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  8. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  9. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  10. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 476
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 166
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 492
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 101
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 687
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 539
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 536
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 448
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 371
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 285
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Starostlivosť o pacientov s ochorením Covid-19 na OAIM - Oddelenie anesteziológie a intenzívnej medicíny v nemocnici v Galante.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 238-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 260 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

5 h
Petra Vlhová ide obrovský slalom.

Sledujte online prenos s nami.

4 h
Rusko si vybralo tvrdú silu.

Protesty spája pieseň a pocit beznádeje.

20 h

Neprehliadnite tiež

Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

16 h
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan