Čitateľ z Trebišova si všimol, ako policajné auto stálo na mieste vyhradenom pre zdravotne postihnutých. Žeby to bolo jediné voľné miesto na parkovisku? Alebo jeho vodič alebo posádka je zdravotne postihnutá?
V prípade, že vodič alebo človek prevážaný policajným autom nemá parkovací preukaz, boli porušené dopravné predpisy. Ak by však policajné auto malo pustené majáky, stáť by tam mohlo bez diskusie.
§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
n) na vyhradenom parkovisku, ak nejde o vozidlo, pre ktoré je parkovisko vyhradené
§ 44
(2) Parkovací preukaz sa môže používať na vozidle prepravujúcom fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá je odkázaná na individuálnu prepravu alebo má praktickú alebo úplnú slepotu oboch očí.
Parkovací preukaz sa vydáva na meno. Kto ho dostane, určuje Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny alebo obdobný úrad v zahraničí.
Zistiť, či auto stojí na vyhradenom mieste oprávnene, vie s určitosťou len polícia. Jej totiž príslušné úrady musia poskytnúť údaje o vydaných parkovacích preukazoch. Napriek tomu, auto stojace na vyhradenom mieste pre zdravotne postihnutých musí mať podľa zákona č. 447/2008 Z.z. parkovací preukaz umiestnený v prednej časti vozidla na viditeľnom mieste tak, aby sa dal ľahko skontrolovať.
Milan z Michaloviec si všimol bezohľadné parkovanie na parkovisku pri jednom z nákupných centier v Košiciach.
§ 23
(2) Pri zastavení a státí je vodič povinný prednostne použiť parkovisko tak, aby neobmedzoval ostatných účastníkov cestnej premávky. Pri zastavení a státí vodič je povinný čo najlepšie využiť parkovacie miesto a nesmie znemožniť ostatným vodičom vyjdenie z parkovacieho miesta. Rovnako nesmie zastaviť a stáť na mieste, kde by znemožnil vjazd a výjazd vozidiel. Ak sú na parkovisku vyznačené parkovacie miesta, vodič smie stáť len na nich.
Na záver si pozrite fotky od Andyho, ktorý odfotil auto, ktoré stálo na parkovisku, na príjazdovej ceste k parkovacím miestam.
§23
(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.
Zažili ste niečo zaujímavé na cestách? Kurióznu situáciu, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.