BRATISLAVA, ČERTOVICA. Najnovšie prírastky medzi kombi nižšej strednej triedy ukázali svoje prednosti a špecifiká. V porovnaní s konkurenciou pôsobia moderne a ponúkajú veľa muziky za prijateľné peniaze. Ktorá z dvoch noviniek je lepšia pre rodinu?
Do testu sme vybrali Peugeot 308 SW 1,6 16V s panoramatickou strechou a vyberateľnými tromi kreslami v druhom rade. Renault uviedol nový Megane Grandtour síce s klasickými sedadlami vzadu, ale najmodernejším benzínovým motorom.
Krása nerozhodujePeugeot, ktorý v ostatnom čase globalizoval jeden štýl prednej masky na všetky modely, vyzerá spredu lepšie ako zozadu. Renault Megane Grand Tour s krajším zadkom je na tom presne naopak.
Napriek orientácii Renaultu na zmyselný dizajn sú v dolnej časti masívne plastové lišty, ktoré chránia dvere na parkovisku. Pri obmedzenej veľkosti dnešných parkovacích miest ide o veľmi praktickú vec, ktorá nepridá na kráse, ale dobre poslúži. Opticky natiahnutá karoséria Renaultu je aj v skutočnosti o necelých šesť centimetrov dlhšia, ale neponúka toľko miesta ako Peugeot.
Rázvor náprav oboch kombi narástol na niekdajšiu hranicu strednej triedy a v prípade Peugeotu sa to pozitívne odrazilo na vnútornom priestore. Obe automobilky citlivo zapracovali smerové svetlá do spätných zrkadiel bez kopírovania konkurencie. Peugeot osadil smerovku do držiaka automaticky sklápaného zrkadla a Renault využil roh zrkadla. Lepší výhľad spoza volantu má šofér Peugeotu s bohato presklenou kabínou.
Jeden vpredu, druhý vzaduPrístrojové dosky testovaných kombi predstavujú dva svety a dve rôzne riešenia. Klasicky orientovaný Peugeot má mierne prezdobené budíky. Renault ponúka ergonomicky zaujímavé a prehľadné riešenie s okrúhlym displejom a tradičným otáčkomerom. Kým Renault zaujal viac prístrojmi, Peugeot má lepšie vyriešenú stredovú konzolu. Aj s odkladacími priestormi vpredu je na tom lepšie Peugeot, nehovoriac o mieste na kolená.
K modernému interiéru pristanú netradične riešené prístroje.
Renault ich má prehľadnejšie.
Vo francúzskej charakteristike radenia si nemajú konkurenti čo vyčítať. V porovnaní otvárania kapoty je na tom lepšie asi Renault, ktorý zainvestoval do plynovej vzpery prednej kapoty. Pri dolievaní ostrekovača treba kapotu Peugeota podoprieť klasickou tyčkou. Piate dvere na 308 SW sa otvárajú ľahšie, vyššie a majú samostatne otvárateľné zadné okno. Väčší komfort nastupovania a sedenia vzadu ponúka 308SW so samostatne posúvateľnými a sklápateľnými sedadlami. Renault stavil na motoryObe automobilky dávajú zákazníkovi veľmi slušné možnosti pri výbere motorov a typu paliva. Peugeot ponúka štyri motory a celkovo päť verzií. Renault spustil predaj so šiestimi motormi a deviatimi výkonovými verziami na výber. Najmä medzi naftovými motormi poskytuje Renault podstatne viac možností. Testovaný Peugeot 308 SW 1,6e VTi predstavuje prijateľný variant pre rodinné aj pracovné využitie. Megane Grandtour doplnil základný motor 1,6 16 V, ktorý má nižší výkon ako Peugeot o nový benzínový turbomotor 1,4 TCe schopný s výkonom 96 kW a o tisíc eur nižšou cenou predčiť Peugeot.
Ponuka motorov a prevodoviek je lepšia v Renaulte.
Renault je lepší v kopcoch a tiež na diaľnici, kde mu pomáha šesťstupňová prevodovka. Turbodúchadlo, ktoré robí jazdu dynamickou, si pýta svoju daň v podobe o liter vyššej spotreby vo všetkých jazdných režimoch. Peugeot jazdí v globále úspornejšie, ale pocit s dynamiky je väčší než len osem kilowattov na papieri. Napriek nesporným kvalitám štvorvalca 1,6e VTi a dobrej spotrebe má Renault v ponuke motorov jednoznačne navrch. Lev zabudol na moderné riešenie hrdla palivovej nádrže a na rozdiel od Meganu Grandtour má iba klasické veko a otváranie kľúčom. V zákrutách neprepadnú Nové kombi nižšej strednej triedy vyzerajú veľmi dynamicky a rovnako jazdné vlastnosti predčia dávne predsudky o ťarbavých a rozhojdaných kombi. Tuhosť pruženia zadných náprav počíta s vyšším zaťažením a na nerovnostiach zadky prázdnych kombi trochu nadskakujú.
Megane Grandtour vyzerá veľmi športovo a moderne.
Subjektívne je tichší vo vysokých rýchlostiach.
Peugeot sa menej nakláňa, ale nedosahuje úplný komfort Renaultu. S ohľadom na jazdné vlastnosti je úplne jedno, ktoré kombi si vyberiete. Šofér však zažije lepší pocit z bŕzd a riadenia v Peugeote. Auto s levom na kapote má tuhšie radenie a lepšiu spätnú väzbu a príjemnejší tvar venca volantu ako Renault. Rozhodne uhol pohľaduFrancúzske značky ukázali konkurencii v nižšej strednej triede svoj potenciál a patria medzi to najnovšie a najlepšie v triede. Ponuka motorov, dynamický štýl, nižšie základné ceny a dobrá výbava jednoznačne favorizujú Renault. Grandtour v najlacnejšej verzii je o tri tisíc eur lacnejší ako 308 SW navyše bez stabilizačného programu, za ktorý chce Peugeot príplatok.
Peugeot má otvárateľné zadné okno v piatych dverách.
Praktické na vkladanie drobností.
Rodinné kombi väčšina kupuje pre úžitok doma aj v podnikaní a v tejto oblasti je Peugeot to najlepšie hraničiace s kompaktným vanom. Ponúka vyberateľné a polohovateľné kreslá v druhom rade, má dobre využiteľný kufor, plnohodnotnú rezervu prístupnú bez vyloženia kufra a otvárateľné okno piatych dverí. Cestujúcim ponúka veľa miesta, dobre navrhnuté odkladacie boxy a za príplatok pohľad cez panoramatickú strechu. Z rodinných a praktických dôvodov vyhráva Peugeot. RENAULT Výhody Nevýhody
Výber motorov Menej miesta vzadu
Dobrá cena Plastový volant
Jazdné vlastnosti Neposúvateľné zadné sedadlá
Dizajn -
PEUGEOT Výhody Nevýhody
Praktický interiér Ťah v nižších otáčkach
Veľa miesta Vyššia cena základného modelu
Vyberateľné sedadlá ESP za príplatok
Otvárateľné okno piatych dverí -
Jazdné vlastnosti -
Porovnanie batožinových priestorov vyhráva vyšší Peugeot Kvôli väčšiemu batožinovému priestoru vznikli prvé osobné vozidlá s karosériou kombi. Hoci sa to navonok tak nezdá, Peugeot ostáva verný tomuto odkazu hlboko siahajúcimi piatymi dverami, nakladacou hranou v rovine s dnom kufra, bohato dimenzovanou vnútornou výškou a vyberateľnými sedadlami.
Vyberateľné sedadlá a nízka podlaha vytvárajú lepšie možnosti
na využitie kufra. Peugeot má tiež veľký vstupný otvor.
Bez sklopených sedadiel je objem kufra 575 litrov veľmi lákavý. Ak sa k tomu pridá priestor nad hranou okien, objem vzrastie na 720 litrov. Kolmá a nie športovo zošikmená zadná časť vytvára hlavný rozdiel a benefit oproti konkurencii. Vidieť to na zadnom a do oblúka tvarovanom okne. Vzhľadom neohúri, ale praktickými výhodami áno. Maximálny objem batožinového priestoru bez druhého radu sedadiel je 1736 litrov. Skôr ako samotné objemy zaujme tvar kufra s rovným dnom. Odvezie veľké škatulePri vyklopenom druhom rade sedadiel Peugeot skôr odvezie práčku alebo chladničku ako konkurent. Megane má vzadu delené sedadlá a nakladaciu hranu s dnom kufra, ktoré je podľa nášho názoru dosť vysoko. Na sklopenie zadných operadiel treba menej úkonov v Renaulte, ale samostatné narábanie so sedadlami v 308 SW má svoje výhody. Napríklad cestou na lyžovačku vo štvorici možno jedno stredné sedadlo úplne vyložiť a tie dve posunúť mierne bližšie k sebe. Ostane viac miesta na ramená po bokoch a v strede voľný priestor na vak s lyžami.
Batožinový priestor v Renaulte ustúpil
traktívnym tvarom karosérie.
S lampášom na cestách V Megane Grandtour nechýbajú tiež oceľové oká na kotviacu sieť a výškovú nerovnosť medzi zadným sklopeným operadlom a dnom kufra vyrovnáva tenká čalúnená platňa. Príjemným doplnkom v 308 SW je osvetlenie kufra integrované v ručnej baterke. Odnímateľnú baterku sme na nočnej ceste do Chorvátska vzali do dverí a používali ako lampáš na prisvietenie k spiacim deťom v autosedačkách. Ak jedno dieťa niečo potrebuje, nemusíme ostatné budiť rozsvietením svetla v celom aute.
Nabíjateľná baterka slúži ako osvetlenie batožinového priestoru
alebo lampáš do ruky.
Vyberanie rolety na zakrytie kufra je približne rovnaké. Renault ustúpil peknému dizajnu a evidenčné číslo posunul pomerne nízko, navyše nad číslom ide horizontálna hrana. Človek preto začne intuitívne hľadať otváranie piatych dverí niekde pri znaku. V skutočnosti je nad evidenčným číslom. Dobrá rada: Nenechajte sa nachytať výbavouPraktická zostava troch samostatne vyberateľných sedadiel v druhom rade nie je dostupná v základnom vyhotovení 308 SW, ale až v druhom stupni Premium. Rozdiel medzi základnou výbavou Confort Pack a najvyšším stupňom vybavenia Executive stanovil Peugeot na 1900 eur. Reálny rozdiel vo vybavení je však oveľa väčší, ak by si chcel zákazník doplnky priplácať. Navyše, otvárateľné okno piatych dverí je za príplatok 200 eur dostupné iba v Executive.
K príjemnému cestovaniu v 308 SW patria regulovateľné
výduchy ventilácie medzi prednými sedadlami.
Kto chce lacnejšie kompaktné kombi, mal by siahnuť po Renaulte, ktorý nemá niektoré spomenuté vymoženosti, ale podstatne lepšiu základnú cenu, najmä ESP. Renaultu v základných dvoch vybaveniach chýbajú v porovnaní s konkurentom hlavové airbagy. Výfuky klimatizácie pre zadné sedadlá sú v Renaulte viazané na najvyšší stupeň vybavenia, v Peugeote na dvojzónovú klimatizáciu. Kupujem - nekupujem
Rozhodovanie medzi dvomi kombi nebude ľahké pre otca početnej rodiny. Priestorový náskok Peugeota dokáže Renault likvidovať cenou a širokou ponukou motorov. S ohľadom na vnútorné stvárnenie, materiály, sedadlá a praktické riešenia kupujem Peugeot. Jediným šťastím leva je, že oproti nemu nestojí Scenic, ktorý sa dá za tú cenu kúpiť. Isté je, že Francúzi rozumejú potrebám rodiny na cestách.
Základné údaje k testovaným vozidlám
Vozidlo Peugeot 308 SW
1,6e VTi Renault Megane
Grandtour 1,4 TCe
Cena modelu od (eur) 16290 13190
Cena verzie od (eur) 17390 16190
Emisie CO2 (g/km) 164 153
Emisná norma N/A EURO 5
Motor
Zdvihový objem (cm3) 1598 1397
Výkon motora (kW/k) 88/120 96/130
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 5500
Krútiaci moment (Nm) 160 190
Pri otáčkach (ot./min.) 4250 2250
Prevodovka manuálna manuálna
Počet rýchlostných stupňov 5 6
Prevádzkové hodnoty
Spotreba mesto (l/100km) 9,6 8,5
Spotreba mimo mesto (l/100km) 5,4 5,3
Spotreba kombinovaná(l/100km) 6,9 6,5
Spotreba v teste (l/100km) 7,2 8,1*
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,0 9,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 188 200
Rozmery
Základný objem kufra (l) 573 491
Objem po sklopení sedadiel (l) 1736 1567
Objem palivovej nádrže (l) 60 60
Dĺžka (mm) 4500 4559
Šírka (mm) 1815 2037
Výška (mm) 1556-1566 1507
Rázvor (mm) 2708 2703
Polomer otočenia(m) 5,4 5,5
*Renault mal najazdených iba 1000 kilometrov