BRATISLAVA, ČERTOVICA. Najnovšie prírastky medzi kombi nižšej strednej triedy ukázali svoje prednosti a špecifiká. V porovnaní s konkurenciou pôsobia moderne a ponúkajú veľa muziky za prijateľné peniaze. Ktorá z dvoch noviniek je lepšia pre rodinu?
Do testu sme vybrali Peugeot 308 SW 1,6 16V s panoramatickou strechou a vyberateľnými tromi kreslami v druhom rade. Renault uviedol nový Megane Grandtour síce s klasickými sedadlami vzadu, ale najmodernejším benzínovým motorom.
Krása nerozhoduje
Peugeot, ktorý v ostatnom čase globalizoval jeden štýl prednej masky na všetky modely, vyzerá spredu lepšie ako zozadu. Renault Megane Grand Tour s krajším zadkom je na tom presne naopak.
Napriek orientácii Renaultu na zmyselný dizajn sú v dolnej časti masívne plastové lišty, ktoré chránia dvere na parkovisku. Pri obmedzenej veľkosti dnešných parkovacích miest ide o veľmi praktickú vec, ktorá nepridá na kráse, ale dobre poslúži. Opticky natiahnutá karoséria Renaultu je aj v skutočnosti o necelých šesť centimetrov dlhšia, ale neponúka toľko miesta ako Peugeot.
Rázvor náprav oboch kombi narástol na niekdajšiu hranicu strednej triedy a v prípade Peugeotu sa to pozitívne odrazilo na vnútornom priestore. Obe automobilky citlivo zapracovali smerové svetlá do spätných zrkadiel bez kopírovania konkurencie. Peugeot osadil smerovku do držiaka automaticky sklápaného zrkadla a Renault využil roh zrkadla. Lepší výhľad spoza volantu má šofér Peugeotu s bohato presklenou kabínou.
Jeden vpredu, druhý vzadu
Prístrojové dosky testovaných kombi predstavujú dva svety a dve rôzne riešenia. Klasicky orientovaný Peugeot má mierne prezdobené budíky. Renault ponúka ergonomicky zaujímavé a prehľadné riešenie s okrúhlym displejom a tradičným otáčkomerom. Kým Renault zaujal viac prístrojmi, Peugeot má lepšie vyriešenú stredovú konzolu. Aj s odkladacími priestormi vpredu je na tom lepšie Peugeot, nehovoriac o mieste na kolená.
|
K modernému interiéru pristanú netradične riešené prístroje. |
Renault stavil na motory
Obe automobilky dávajú zákazníkovi veľmi slušné možnosti pri výbere motorov a typu paliva. Peugeot ponúka štyri motory a celkovo päť verzií. Renault spustil predaj so šiestimi motormi a deviatimi výkonovými verziami na výber. Najmä medzi naftovými motormi poskytuje Renault podstatne viac možností. Testovaný Peugeot 308 SW 1,6e VTi predstavuje prijateľný variant pre rodinné aj pracovné využitie. Megane Grandtour doplnil základný motor 1,6 16 V, ktorý má nižší výkon ako Peugeot o nový benzínový turbomotor 1,4 TCe schopný s výkonom 96 kW a o tisíc eur nižšou cenou predčiť Peugeot.
|
Ponuka motorov a prevodoviek je lepšia v Renaulte. |
V zákrutách neprepadnú
Nové kombi nižšej strednej triedy vyzerajú veľmi dynamicky a rovnako jazdné vlastnosti predčia dávne predsudky o ťarbavých a rozhojdaných kombi. Tuhosť pruženia zadných náprav počíta s vyšším zaťažením a na nerovnostiach zadky prázdnych kombi trochu nadskakujú.
|
Megane Grandtour vyzerá veľmi športovo a moderne. |
Rozhodne uhol pohľadu
Francúzske značky ukázali konkurencii v nižšej strednej triede svoj potenciál a patria medzi to najnovšie a najlepšie v triede. Ponuka motorov, dynamický štýl, nižšie základné ceny a dobrá výbava jednoznačne favorizujú Renault. Grandtour v najlacnejšej verzii je o tri tisíc eur lacnejší ako 308 SW navyše bez stabilizačného programu, za ktorý chce Peugeot príplatok.
|
Peugeot má otvárateľné zadné okno v piatych dverách. |
RENAULT
Výhody | Nevýhody |
Výber motorov | Menej miesta vzadu |
Dobrá cena | Plastový volant |
Jazdné vlastnosti | Neposúvateľné zadné sedadlá |
Dizajn | - |
PEUGEOT
Výhody | Nevýhody |
Praktický interiér | Ťah v nižších otáčkach |
Veľa miesta | Vyššia cena základného modelu |
Vyberateľné sedadlá | ESP za príplatok |
Otvárateľné okno piatych dverí | - |
Jazdné vlastnosti | - |
Porovnanie batožinových priestorov vyhráva vyšší Peugeot
Kvôli väčšiemu batožinovému priestoru vznikli prvé osobné vozidlá s karosériou kombi. Hoci sa to navonok tak nezdá, Peugeot ostáva verný tomuto odkazu hlboko siahajúcimi piatymi dverami, nakladacou hranou v rovine s dnom kufra, bohato dimenzovanou vnútornou výškou a vyberateľnými sedadlami.
|
Vyberateľné sedadlá a nízka podlaha vytvárajú lepšie možnosti |
Odvezie veľké škatule
Pri vyklopenom druhom rade sedadiel Peugeot skôr odvezie práčku alebo chladničku ako konkurent. Megane má vzadu delené sedadlá a nakladaciu hranu s dnom kufra, ktoré je podľa nášho názoru dosť vysoko. Na sklopenie zadných operadiel treba menej úkonov v Renaulte, ale samostatné narábanie so sedadlami v 308 SW má svoje výhody. Napríklad cestou na lyžovačku vo štvorici možno jedno stredné sedadlo úplne vyložiť a tie dve posunúť mierne bližšie k sebe. Ostane viac miesta na ramená po bokoch a v strede voľný priestor na vak s lyžami.
|
Batožinový priestor v Renaulte ustúpil |
S lampášom na cestách
V Megane Grandtour nechýbajú tiež oceľové oká na kotviacu sieť a výškovú nerovnosť medzi zadným sklopeným operadlom a dnom kufra vyrovnáva tenká čalúnená platňa. Príjemným doplnkom v 308 SW je osvetlenie kufra integrované v ručnej baterke. Odnímateľnú baterku sme na nočnej ceste do Chorvátska vzali do dverí a používali ako lampáš na prisvietenie k spiacim deťom v autosedačkách. Ak jedno dieťa niečo potrebuje, nemusíme ostatné budiť rozsvietením svetla v celom aute.
|
Nabíjateľná baterka slúži ako osvetlenie batožinového priestoru |
Dobrá rada: Nenechajte sa nachytať výbavou
Praktická zostava troch samostatne vyberateľných sedadiel v druhom rade nie je dostupná v základnom vyhotovení 308 SW, ale až v druhom stupni Premium. Rozdiel medzi základnou výbavou Confort Pack a najvyšším stupňom vybavenia Executive stanovil Peugeot na 1900 eur. Reálny rozdiel vo vybavení je však oveľa väčší, ak by si chcel zákazník doplnky priplácať. Navyše, otvárateľné okno piatych dverí je za príplatok 200 eur dostupné iba v Executive.
|
K príjemnému cestovaniu v 308 SW patria regulovateľné |
Kupujem - nekupujem |
Rozhodovanie medzi dvomi kombi nebude ľahké pre otca početnej rodiny. Priestorový náskok Peugeota dokáže Renault likvidovať cenou a širokou ponukou motorov. S ohľadom na vnútorné stvárnenie, materiály, sedadlá a praktické riešenia kupujem Peugeot. Jediným šťastím leva je, že oproti nemu nestojí Scenic, ktorý sa dá za tú cenu kúpiť. Isté je, že Francúzi rozumejú potrebám rodiny na cestách. |
Základné údaje k testovaným vozidlám
Vozidlo | Peugeot 308 SW 1,6e VTi | Renault Megane Grandtour 1,4 TCe |
Cena modelu od (eur) | 16290 | 13190 |
Cena verzie od (eur) | 17390 | 16190 |
Emisie CO2 (g/km) | 164 | 153 |
Emisná norma | N/A | EURO 5 |
Motor | ||
Zdvihový objem (cm3) | 1598 | 1397 |
Výkon motora (kW/k) | 88/120 | 96/130 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6000 | 5500 |
Krútiaci moment (Nm) | 160 | 190 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4250 | 2250 |
Prevodovka | manuálna | manuálna |
Počet rýchlostných stupňov | 5 | 6 |
Prevádzkové hodnoty | ||
Spotreba mesto (l/100km) | 9,6 | 8,5 |
Spotreba mimo mesto (l/100km) | 5,4 | 5,3 |
Spotreba kombinovaná(l/100km) | 6,9 | 6,5 |
Spotreba v teste (l/100km) | 7,2 | 8,1* |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 12,0 | 9,9 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 188 | 200 |
Rozmery | ||
Základný objem kufra (l) | 573 | 491 |
Objem po sklopení sedadiel (l) | 1736 | 1567 |
Objem palivovej nádrže (l) | 60 | 60 |
Dĺžka (mm) | 4500 | 4559 |
Šírka (mm) | 1815 | 2037 |
Výška (mm) | 1556-1566 | 1507 |
Rázvor (mm) | 2708 | 2703 |
Polomer otočenia(m) | 5,4 | 5,5 |
*Renault mal najazdených iba 1000 kilometrov