Zverejnené situácie ukazujú autá, ktorých šoféri prvoplánovo mysleli len na seba, na potrebu byť rýchlejší, prvý, skôr v cieli, bez ohľadu na druhých a dôsledky. Mali však šťastie. Až na porušenie predpisov sa nič nestalo.
Na úvod, uvidíte vjazd do Senca od Bratislavy s odbočkou na Sládkovičovo. Na ceste je vyznačený jazdný pruh, ktorý vedie autá do ľavej časti vozovky. Pravá je pomaľovaná šikmými vodorovnými čiarami. Napriek tomu sa si to niektorí skracujú práve cez tie čiary. Šofér Opla, ktorý nás predbehol, patrí medzi nich.
Dva ďalšie zábery ukazujú predchádzania, ktoré ohrozujú protiidúce autá. Jeden z "predbiehačov" neváhal vyštartovať cez plnú čiaru v pravotočivej zákrute. Kombajn síce išiel pomaly, no stačilo počkať minútu a mohol predchádzať cez prerušovanú a v mieste, kde má vodič prehľad ďaleko dopredu.
Ďalší "predbiehač" nás predchádzal na diaľnici. Bolo to v čase, keď sme predchádzali kamión. Maximálna povolená rýchlosť 130 km/h šoférovi Audi nestačila, a keďže mal vyššiu kubatúru, stihol nás predbehnúť z pravej strany.
Všimnite si tiež taxikára, ktorý vychádzal z vedľajšej cesty. Mávnutie ruky na pozdrav dáva tušiť, že si uvedomil chybu. Horšie by bolo, ak by v spôsobe vchádzania na hlavnú cestu bol úmysel.
Na záver uvidíte auto, ktoré sa z ničoho nič vybralo na červenú z vedľajšej cesty a zaradilo sa pred nás. Naše auto malo zelenú a oranžová nesvietila. Autá, ktoré na vedľajšej ceste stáli za Passatom, sa za ním nevybrali.
Značka Smerové šípky (č. V 9a) vyznačuje spôsob radenia do jazdných pruhov, určený smer jazdy križovatkou a zodpovedá skutočnej dopravnej situácii na ceste.
§ 15, zákon č. 8/2009 Z.z.
(1) Predchádza sa vľavo. Vpravo sa predchádza vozidlo, ktoré mení smer jazdy vľavo a ak už nie je pochybnosť o ďalšom smere jeho jazdy. Pri jazde v pripájacom jazdnom pruhu alebo v odbočovacom jazdnom pruhu sa smie vpravo predchádzať aj vozidlo idúce v priebežnom jazdnom pruhu.
(5) Vodič nesmie predchádzať,
a) ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
b) ak by sa nemohol bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chce predísť,
c) ak by ohrozil alebo obmedzil vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozil iného účastníka cestnej premávky,
§ 20
(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.
(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.
(3) Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava podľa § 19 ods. 4.
§ 137
(2) Porušením pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je
d) prekročenie rýchlosti jazdy vozidiel ustanovenej týmto zákonom alebo vyplývajúcej z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,
g) prejazd cez križovatku na signál STOJ! dávaný policajtom alebo inou oprávnenou osobou, alebo vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,
i) nedanie prednosti v jazde,
o) predchádzanie iného vozidla v mieste, kde je to zakázané,
Zažili ste niečo zaujímavé na cestách? Kurióznu situáciu, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.