SME

Zastaviť, stáť, aj premýšľať zakázané

Sú miesta, kde sa človek so zdravým rozumom musí pýtať: čo tým chcel básnik povedať? V motoristickom svete nie básnik, ale príslušný správny orgán. Ako dosiahnuť, aby autá parkovali tam, kde by nemali?

Čo najjednoduchšie - osadením značky Zákaz zastavenia - a vyriešia sa tým všetky problémy. Ale naozaj? S takýmto riešením sa stretávame často.

Podľa úradníkov totiž značka zákaz zastavenia prinúti vodičov, aby ani len neuvažovali nad možnosťou odstaviť svoje vozidlo na mieste, kde je to zakázané. Lenže realita býva iná, najmä ak je to miesto, kde sa dá pohodlne zaparkovať. Nečudo, že potom ostáva rozum stáť nad netradičnými riešeniami a zbytočným lesom značiek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

§ 61, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Dopravné značky a dopravné zariadenia sa smú používať len v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
(2) Použitie dopravných značiek a dopravných zariadení v jednotlivých prípadoch určuje orgán podľa osobitného predpisu

SkryťVypnúť reklamu

img_3221_big.jpg

Umiestnenie dopravnej značky č. B 34 pred budovou na fotografii (mimochodom je len otázkou času, dokedy, lebo drží už len na dobré slovo), je určené asi ufónom. Okrem toho je absolútne nelogické.

Ak má naozaj zabrániť zastaveniu vozidiel, potom z ktorej strany? Z pravej strany záberu nemajú prísť aké vozidlá, tam je totiž zákaz vjazdu. O bezpečnosti, či plynulosti cestnej premávky tiež nemôže byť ani reči.

článok 3, vyhláška č. 9/2009 Z.z. (Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky z 20. decembra 2008, ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov):
(38) Značka Zákaz zastavenia (č. B 34) sa používa v prípade, keď by zastavenie vozidla mohlo s prihliadnutím na dané dopravné podmienky výrazne ohroziť bezpečnosť cestnej premávky alebo narušiť jej plynulosť.

SkryťVypnúť reklamu

Pozoruhodné je, že takto otočená značka zakazuje zastaviť vozidlo vlastne priamo v budove, až za dverami, ak by vodič prichádzal priamo k nim. To môže len vtedy, ak sa rozhodne odbočiť a zaparkovať kolmo k budove.

čl. 20, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(6) K značke č. B 33:
Značka č. B 33 sa umiestňuje na miesto, kde sa platnosť zákazu začína. Rozsah platnosti značky pre určitý druh vozidla možno vyznačiť na dodatkovej tabuľke č. E 10 alebo doplňujúce údaje, napríklad časový rozsah platnosti, hodiny, dni a podobne, možno vyznačiť na dodatkovej tabuľke č. E 12. Na zdôraznenie platnosti značky možno použiť dodatkové tabuľky č. E 4 až E 5b alebo č. E 8a až E 8c. Na zvýraznenie zákazu možno značku použiť v kombinácii so značkou č. V 12a, č. V 12b alebo č. V 12c na krátkych úsekoch alebo na nepravidelných plochách.
Značka Žltá kľukatá čiara (č. V 12a) vyznačuje priestor, kde je zakázané státie vozidiel.
Značka Žltá prerušovaná čiara (č. V 12c) vyznačuje úsek, kde je z obidvoch strán tejto čiary zakázané státie vozidiel.
Zásady použitia a umiestnenia značky č. B 34, sú rovnaké.

SkryťVypnúť reklamu

Takže, kde ešte môže a kde nesmie v tomto prípade vodič zastaviť svoje vozidlo? Môže sa v tejto zmäti zákazov vôbec orientovať? Čo je zlé na tom, ak by svoje auto odstavil neďaleko tejto budovy?

img_3222_res.jpg

Bráni príjazdu k niekoľkým dverám. A to je všetko. Nápis na budove: NEPARKOVAŤ s namaľovanou značkou zákaz zastavenia zrejme inšpiroval aj tých, ktorí mali rozhodnúť, ako zabezpečiť, aby miesto pred budovou bolo v čase uvedenom na dodatkovej tabuľke voľné. Kam sa pritom podela logika a dodržiavanie zákona?

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
u) na iných miestach, kde zastavenie alebo státie môže ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo obmedziť jazdu vozidiel; osobitne na miestach vjazdov alebo výjazdov z pozemkov, vjazdov a výjazdov z objektov určených na zásobovanie alebo parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No a tu je zrejme pes zakopaný. Za osadenými stĺpikmi a dverami je totiž miesto na kontajnery na odpad. Zákazom sa malo zabrániť, aby v čase na dodatkovej tabuľke bolo miesto prístupné pre odvoz smetí. Ak by sa to malo riešiť zákazovou značkou, mala by tam byť skôr B 33 - zákaz státia, prípadne doplnená o doplňujúce vodorovné dopravné značenie.

Ani sa nečudujme, keď takto nesprávne osadené značky spôsobujú absolútnu ľahostajnosť vodičov a ich "slepotu" k vnímaniu dopravných značiek všeobecne aj v prípade, kedy ich naozaj treba dodržiavať. Napríklad STOP-ku. Lebo tam ide o viac, ako iba o prístup k smetiakom.

Autor: Ján Ondák

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  2. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  7. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí? 5 880
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 631
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 291
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 1 988
  5. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 1 983
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 760
  7. Bez nich by elektrina netiekla. 1 727
  8. Keď sa z brigády stane kariéra 1 709
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Mačuha: Zmena ústavy - nič prekvapivé
  2. Jozef Kurty: Keď väčšina rozhoduje, menšina trpí. To je demokracia
  3. Človek v ohrození: Libanon: každodennosť v krajine polykrízy
  4. Jozef Varga: Protestami máme šancu oslabiť FicoSMER natoľko...
  5. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám
  6. Adam Austera: Ako môže bežný investor profitovať z miliardových výnosov Ligy majstrov?
  7. Peter Vernarec: Kedy má zamestnanec nárok na odstupné a odchodné?
  8. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 844
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 14 323
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 652
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 202
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 11 088
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 972
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 283
  8. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 8 715
  1. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  2. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  3. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  4. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  5. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  6. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  7. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  8. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu