Čo najjednoduchšie - osadením značky Zákaz zastavenia - a vyriešia sa tým všetky problémy. Ale naozaj? S takýmto riešením sa stretávame často.
Podľa úradníkov totiž značka zákaz zastavenia prinúti vodičov, aby ani len neuvažovali nad možnosťou odstaviť svoje vozidlo na mieste, kde je to zakázané. Lenže realita býva iná, najmä ak je to miesto, kde sa dá pohodlne zaparkovať. Nečudo, že potom ostáva rozum stáť nad netradičnými riešeniami a zbytočným lesom značiek.
§ 61, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Dopravné značky a dopravné zariadenia sa smú používať len v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
(2) Použitie dopravných značiek a dopravných zariadení v jednotlivých prípadoch určuje orgán podľa osobitného predpisu
Umiestnenie dopravnej značky č. B 34 pred budovou na fotografii (mimochodom je len otázkou času, dokedy, lebo drží už len na dobré slovo), je určené asi ufónom. Okrem toho je absolútne nelogické.
Ak má naozaj zabrániť zastaveniu vozidiel, potom z ktorej strany? Z pravej strany záberu nemajú prísť aké vozidlá, tam je totiž zákaz vjazdu. O bezpečnosti, či plynulosti cestnej premávky tiež nemôže byť ani reči.
článok 3, vyhláška č. 9/2009 Z.z. (Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky z 20. decembra 2008, ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov):
(38) Značka Zákaz zastavenia (č. B 34) sa používa v prípade, keď by zastavenie vozidla mohlo s prihliadnutím na dané dopravné podmienky výrazne ohroziť bezpečnosť cestnej premávky alebo narušiť jej plynulosť.
Pozoruhodné je, že takto otočená značka zakazuje zastaviť vozidlo vlastne priamo v budove, až za dverami, ak by vodič prichádzal priamo k nim. To môže len vtedy, ak sa rozhodne odbočiť a zaparkovať kolmo k budove.
čl. 20, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(6) K značke č. B 33:
Značka č. B 33 sa umiestňuje na miesto, kde sa platnosť zákazu začína. Rozsah platnosti značky pre určitý druh vozidla možno vyznačiť na dodatkovej tabuľke č. E 10 alebo doplňujúce údaje, napríklad časový rozsah platnosti, hodiny, dni a podobne, možno vyznačiť na dodatkovej tabuľke č. E 12. Na zdôraznenie platnosti značky možno použiť dodatkové tabuľky č. E 4 až E 5b alebo č. E 8a až E 8c. Na zvýraznenie zákazu možno značku použiť v kombinácii so značkou č. V 12a, č. V 12b alebo č. V 12c na krátkych úsekoch alebo na nepravidelných plochách.
Značka Žltá kľukatá čiara (č. V 12a) vyznačuje priestor, kde je zakázané státie vozidiel.
Značka Žltá prerušovaná čiara (č. V 12c) vyznačuje úsek, kde je z obidvoch strán tejto čiary zakázané státie vozidiel.
Zásady použitia a umiestnenia značky č. B 34, sú rovnaké.
Takže, kde ešte môže a kde nesmie v tomto prípade vodič zastaviť svoje vozidlo? Môže sa v tejto zmäti zákazov vôbec orientovať? Čo je zlé na tom, ak by svoje auto odstavil neďaleko tejto budovy?
Bráni príjazdu k niekoľkým dverám. A to je všetko. Nápis na budove: NEPARKOVAŤ s namaľovanou značkou zákaz zastavenia zrejme inšpiroval aj tých, ktorí mali rozhodnúť, ako zabezpečiť, aby miesto pred budovou bolo v čase uvedenom na dodatkovej tabuľke voľné. Kam sa pritom podela logika a dodržiavanie zákona?
§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
u) na iných miestach, kde zastavenie alebo státie môže ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo obmedziť jazdu vozidiel; osobitne na miestach vjazdov alebo výjazdov z pozemkov, vjazdov a výjazdov z objektov určených na zásobovanie alebo parkovacích miest.
No a tu je zrejme pes zakopaný. Za osadenými stĺpikmi a dverami je totiž miesto na kontajnery na odpad. Zákazom sa malo zabrániť, aby v čase na dodatkovej tabuľke bolo miesto prístupné pre odvoz smetí. Ak by sa to malo riešiť zákazovou značkou, mala by tam byť skôr B 33 - zákaz státia, prípadne doplnená o doplňujúce vodorovné dopravné značenie.
Ani sa nečudujme, keď takto nesprávne osadené značky spôsobujú absolútnu ľahostajnosť vodičov a ich "slepotu" k vnímaniu dopravných značiek všeobecne aj v prípade, kedy ich naozaj treba dodržiavať. Napríklad STOP-ku. Lebo tam ide o viac, ako iba o prístup k smetiakom.
Autor: Ján Ondák