SME

Zastaviť, stáť, aj premýšľať zakázané

Sú miesta, kde sa človek so zdravým rozumom musí pýtať: čo tým chcel básnik povedať? V motoristickom svete nie básnik, ale príslušný správny orgán. Ako dosiahnuť, aby autá parkovali tam, kde by nemali?

Čo najjednoduchšie - osadením značky Zákaz zastavenia - a vyriešia sa tým všetky problémy. Ale naozaj? S takýmto riešením sa stretávame často.

Podľa úradníkov totiž značka zákaz zastavenia prinúti vodičov, aby ani len neuvažovali nad možnosťou odstaviť svoje vozidlo na mieste, kde je to zakázané. Lenže realita býva iná, najmä ak je to miesto, kde sa dá pohodlne zaparkovať. Nečudo, že potom ostáva rozum stáť nad netradičnými riešeniami a zbytočným lesom značiek.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

§ 61, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Dopravné značky a dopravné zariadenia sa smú používať len v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
(2) Použitie dopravných značiek a dopravných zariadení v jednotlivých prípadoch určuje orgán podľa osobitného predpisu

SkryťVypnúť reklamu

img_3221_big.jpg

Umiestnenie dopravnej značky č. B 34 pred budovou na fotografii (mimochodom je len otázkou času, dokedy, lebo drží už len na dobré slovo), je určené asi ufónom. Okrem toho je absolútne nelogické.

Ak má naozaj zabrániť zastaveniu vozidiel, potom z ktorej strany? Z pravej strany záberu nemajú prísť aké vozidlá, tam je totiž zákaz vjazdu. O bezpečnosti, či plynulosti cestnej premávky tiež nemôže byť ani reči.

článok 3, vyhláška č. 9/2009 Z.z. (Vyhláška Ministerstva vnútra Slovenskej republiky z 20. decembra 2008, ktorou sa vykonáva zákon o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov):
(38) Značka Zákaz zastavenia (č. B 34) sa používa v prípade, keď by zastavenie vozidla mohlo s prihliadnutím na dané dopravné podmienky výrazne ohroziť bezpečnosť cestnej premávky alebo narušiť jej plynulosť.

SkryťVypnúť reklamu

Pozoruhodné je, že takto otočená značka zakazuje zastaviť vozidlo vlastne priamo v budove, až za dverami, ak by vodič prichádzal priamo k nim. To môže len vtedy, ak sa rozhodne odbočiť a zaparkovať kolmo k budove.

čl. 20, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(6) K značke č. B 33:
Značka č. B 33 sa umiestňuje na miesto, kde sa platnosť zákazu začína. Rozsah platnosti značky pre určitý druh vozidla možno vyznačiť na dodatkovej tabuľke č. E 10 alebo doplňujúce údaje, napríklad časový rozsah platnosti, hodiny, dni a podobne, možno vyznačiť na dodatkovej tabuľke č. E 12. Na zdôraznenie platnosti značky možno použiť dodatkové tabuľky č. E 4 až E 5b alebo č. E 8a až E 8c. Na zvýraznenie zákazu možno značku použiť v kombinácii so značkou č. V 12a, č. V 12b alebo č. V 12c na krátkych úsekoch alebo na nepravidelných plochách.
Značka Žltá kľukatá čiara (č. V 12a) vyznačuje priestor, kde je zakázané státie vozidiel.
Značka Žltá prerušovaná čiara (č. V 12c) vyznačuje úsek, kde je z obidvoch strán tejto čiary zakázané státie vozidiel.
Zásady použitia a umiestnenia značky č. B 34, sú rovnaké.

SkryťVypnúť reklamu

Takže, kde ešte môže a kde nesmie v tomto prípade vodič zastaviť svoje vozidlo? Môže sa v tejto zmäti zákazov vôbec orientovať? Čo je zlé na tom, ak by svoje auto odstavil neďaleko tejto budovy?

img_3222_res.jpg

Bráni príjazdu k niekoľkým dverám. A to je všetko. Nápis na budove: NEPARKOVAŤ s namaľovanou značkou zákaz zastavenia zrejme inšpiroval aj tých, ktorí mali rozhodnúť, ako zabezpečiť, aby miesto pred budovou bolo v čase uvedenom na dodatkovej tabuľke voľné. Kam sa pritom podela logika a dodržiavanie zákona?

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
u) na iných miestach, kde zastavenie alebo státie môže ohroziť bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky alebo obmedziť jazdu vozidiel; osobitne na miestach vjazdov alebo výjazdov z pozemkov, vjazdov a výjazdov z objektov určených na zásobovanie alebo parkovacích miest.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No a tu je zrejme pes zakopaný. Za osadenými stĺpikmi a dverami je totiž miesto na kontajnery na odpad. Zákazom sa malo zabrániť, aby v čase na dodatkovej tabuľke bolo miesto prístupné pre odvoz smetí. Ak by sa to malo riešiť zákazovou značkou, mala by tam byť skôr B 33 - zákaz státia, prípadne doplnená o doplňujúce vodorovné dopravné značenie.

Ani sa nečudujme, keď takto nesprávne osadené značky spôsobujú absolútnu ľahostajnosť vodičov a ich "slepotu" k vnímaniu dopravných značiek všeobecne aj v prípade, kedy ich naozaj treba dodržiavať. Napríklad STOP-ku. Lebo tam ide o viac, ako iba o prístup k smetiakom.

Autor: Ján Ondák

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 156
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 454
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 171
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 760
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 698
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 676
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 955
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 34 579
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 807
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 405
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 823
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 392
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 110
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 342
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 338
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu