Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že zvýšenie dopravnej kapacity na úseku diaľnice D1 Bratislava - Trnava bude znamenať zmenšené riziko dopravnej zápchy v jednom i druhom smere, ktoré sa vytvárajú už celkom pravidelne. Ráno v smere do Bratislavy, popoludní smerom von. Cesta na tomto úseku diaľnice bude konečne rýchlejšia a plynulejšia. Dá sa tomu veriť?
Ak rozšírime v jednom úseku preťaženú tepnu, čo sa stane pri jej opätovnom zúžení? Takéto riziko predstavuje diaľničný privádzač do Bratislavy - lebo nazvať ho obchvatom by bolo nielen trúfalé, ale aj zavádzajúce.
Obchvat totiž nemôže viesť stredom mesta. V prípade nášho hlavného mesta to však tak je.
Aj keď sa časť áut prichádzajúcich od Trnavy rozdelí a odbočí na Zlaté piesky, časť potom smerom na letisko a k nákupnému centru, ďalšie sa odpoja smerom do Ružinova a posledná možnosť odbočiť je na Bajkalskú či Prístavnú, úzkym miestom je celý spomínaný stále iba dvojpruhový úsek.
((lokacia))
Ako sa s týmto problémom popasujú dopravní experti, keď ho pred pár rokmi navrhli a postavili taký úzky, netušíme. Premaľovať dva pruhy na tri nebude v tejto časti také jednoduché. Už teraz mal byť nielen na papieri, ale takmer dokončený ozajstný obchvat mesta, ktorý by odviedol tranzitnú a najmä kamiónovú dopravu z preťaženého úseku.
Ale späť na rozširovanú diaľnicu. V úsekoch, kde sa ruší stredný zelený deliaci pás so zvodidlami, je premávka presmerovaná do dvoch jazdných pruhov. Odstavný pás neexistuje, dočasne ho nahradil jazdný pruh. Už po pár týždňoch intenzívneho jazdenia kamiónov na pár miestach slabé podložie neudržalo nápor a povolilo.
Vlny sú nepríjemné a nebezpečné. Možno práve to je dôvod, prečo sa na miestach kde je v strednom páse už betónový povrch s betónovými zvodidlami, objavilo ďalšie dočasné vodorovné dopravné značenie. Prekvapujúco s dvoma jazdnými pruhmi a jedným širokým neprístupným za plnou čiarou na pravom okraji diaľnice.
Argument, že sa všetko vráti do trojpruhového značenia po dokončení celého úseku, nenadchne. Rovnako vysvetlenie, že o probléme nekvalitnej krajnice zodpovední vedia, a že sa to vyrieši „už" o tri roky, keď sa začne úplná rekonštrukcia celej diaľnice, pričom dostane betónový povrch. Z toho vychádza, že toto rozširovanie je teda neúplné. A to budúce bude tiež čudné, keď „odstavný" pruh má mať len dajakých 85 centimetrov. Iba ak na motorku.
Keď si k tomu všetkému prirátame ešte nedávne ubezpečenie generálneho riaditeľa NDS, že v prípade nehody na diaľnici vraj prídu sanitky v protismere, keďže sú betónové zvodidlá rozoberateľné, už teraz sa „teším" na tú kovbojku na diaľnici D1. Alebo na nekonečný príbeh?
Autor: Ján Ondák