SME

Predok alebo zadok?

Odveký súboj medzi priaznivcami pohonu prednej alebo zadnej nápravy nemožno len tak rozhodnúť a každá alternatíva má svoje pre aj proti. Najlepšie sa to porovnáva priamo, s poriadnou dávkou sily a na hraniciach možností.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Dve úplne rozdielne autá v jednej redakcii a v tom istom týždni nenápadne vyprovokovali súboj. Je lepšie mať na zábavu a frajerinu Mini John Cooper Works alebo investovať do BMW Z4 sDrive35i? Už iba pohľad na obe autá zvyšuje tep, nie to ešte možnosť striedavo v nich jazdiť a hľadať alebo zároveň nehcieť nájsť odpoveď.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z iného cesta

Už z teoretického hľadiska a z dostupných údajov je jasný priepastný rozdiel vo filozofii. Malý John Cooper Works má krátke previsy, kolesá v rohoch, tvrdé pruženie, relatívne nízku hmotnosť a veľa výkonu na predné kolesá. V súboji ho favorizuje cena, dravý vzhľad a očakávané zábavné jazdné vlastnosti. Bavorský roadster poriadne narástol a tiež primerane pribral.

SkryťVypnúť reklamu

Stále má rovnomerne rozloženú hmotnosť, k zemi prisatú zadnú nápravu, radový šesťvalec a zvuk, z ktorého behá mráz po chrbte. Oproti Mini však vyzerá veľmi civilne, pretože osamote ušľachtilé tvary teraz pôsobia veľmi sladko a komerčne. Je to zrejmé z reakcií ľudí na čerpacej stanici. K jednému stojanu s roadsterom sa zbiehajú pohľady všetkých, ale Johny Cooper s krídlom a červenými strmeňmi bŕzd púta pozornosť fajnšmekrov. Ich prvá otázka smeruje k výkonu. Za odpoveďou “211 koní” nasleduje neveriacke pokrútenie hlavou nad malým autom a vysokým výkonom. Farbisté predstavy, čo to musí robiť, začínajú a končia pri údaji o hmotnosti.

Hmotnosť a sedadlá

S drastickými litrovými výkonmi dnešných “streetcars” narástla hmotnosť. Niežeby bol motor ťažký, veď je príkladom úkážkového downsizeingu. To bezpečnosť, komfortné doplnky, výbava, tlmiace materiály spôsobili obezitu. Zostalo tu vlastne niečo skutočne športové? Určite plechové zatváranie dverí s bezrámovým oknom a brutálne tvarované korýtka Recaro.

SkryťVypnúť reklamu

V interiéri je to vlastne všetko, lebo pedále, koberce a radiaca páka predstavjú skôr ľahký tuning. Pásy a budíky ostali bez patričnej odozvy a úplne prepadol volant. Obyčajný, ako v každom inom Mini. To hociktoré pseudo športové auto má lepší volant. Jedine, že by filozofia športovosti driemala pod kapotou. Chrapľavé zaručanie po naštartovaní dáva nádej.

Pán dokonalý

BMW opakovane dokazuje svoj zmysel pre detail. Je úplne jedno, či sú to dokonalé krivky lemujúce karosériu alebo funkčné a estetické ovládače klimatizácie.Zlý prístup do kufra pri otvorenej streche počas testu nikoho nezaujíma. Skutočný majiteľ možno bude šomrať, ale my nasávame vôňu bavoráckej kože. Ani prach z okolia neubral interiéru na príťažlivosti. Dokonolá ergonómia pozostáva zo správnej polohy, ale tiež funkčnej jednoznačnosti tlačidiel. Zmenu chrakteru podvozka netreba hľadať v menu a potvrdzovať. Stačí prepnúť.

SkryťVypnúť reklamu

Nový iDrive je logickejší a so slušnou grafikou zobrazovania položiek v menu. Komfort niečo stojí a pohotovostná hmotnosť 1505 kg to dokazuje. K tomu si treba prirátať ešte 20 kilogramov za prevodovku s dvomi spojkami a potom tristo koní ledva stačí na normálny kilogramový výkon. Niekoľkonásobný držiteľ ocenení za Motor roka dáva znať prevahu výkonu a krútiaceho momentu. Navyše na pridanie raguje možno rýchlejšie ako štvorvalec v Mini.

V horskom meandri

Na miesto určenia prichádzame cez kopce a zákruty s častým striedaním áut. Obe sú na okreskách suverénne, obe fascinujú. BMW venuje nádherný zvuk šoférovi. Mini ho prenechá iba okoloidúcim. BMW na rozbitom asfalte tancuje a Mini iba trasie posádkou, ale drží stopu. Cooper s kolesami v rohoch karosérie vchádza do zákrut nesmierne ostro a ešte lepšie z nich vychádza von. Vôbec sa netvári nedotáčavo a výkon zvláda hravo bez trápneho pretáčania vnútorného kolesa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Infarktujeme iba z nepresného radenia a želáme si držať páku v Honde Civic type R. Predstavte si, že vychádzate zo zákruty, motor sa nádherne roztáča po červené pole a v momente dotyku s koncom zákruty a krajnicou chcete preradiť a počuť plesnutie vo výfuku. Namiesto toho ešte raz stláčate spojku a hľadáte kvalt. Za to BMW Z4 medzičasom prepnuté do režimu Sport+ radí ako z veľkej knihy jednu rýchlosť za druhou. Dvojspojková prevodovka predvádza koncert pre zákrutu a kopec.

Na rozbitom asfalte

Radový šesťvalec s dvomi turbami narovnáva zákruty a redaktorka Alena vystupuje z BMW na Čertovici s rozšírenými zreničkami. Bavorák je obrovský suverén s dokonale zladenou mechanikou a elekronikou. Iba tie nerovné asflaty mu robia zle. Elektronika síce objektívne vytlačila zo športových áut dravosť, ale zároveň ponúkla možnosť urobiť kompromis a tlačidlom zmeniť charakter silného Mini na každý deň na zlostné Mini hodné šantenia. Pri troche sústredenia si všimnete pohotovejšiu reakciu na plyn a tvrdší set up auta. V BMW je skok citeľnejší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kto ovládol runway?

BMW jazdí lahodnejšie, javí sa rýchlejšie, je dokonalejšie, ale s Mini si na okreskách zajazdíte lepšie. Mini navodí pretekársku atmosféru oveľa skôr a na letisko neprichádza ako vyslovene porazený. Skôr naopak v slalome je obratnejší, v ostrých zákrutách zatáča ľahšie ako BMW a pri troche zvyku na prevodovku robí manuálne radenie svoje.

BMW kontrolované trakčným systémom drží stopu, brutálne zrýchľuje, ale prudká zmena mu nerobí dobre. Na medzičase sú obe autá rovnako rýchle, dokonca z otočky je skôr von Mini, ale BMW získava na dlhších vlásenkách. Napokon necelú sekundu na Mini. Na osem desatín sekundy treba 20 000 eur a 95 koní. Prevodovka BMW má síce launch control na pretekársky štart, ale ten sa nedá úplne zosúladisť s pokynom štartéra.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jediná letisková disciplína, v ktorej silný bavorák vyhráva, je šprint. Po stovku idú obe autá súčasne, potom BMW nasadí zdrvujúci úder. Kým v roadsteri stačí držať plyn na podlahe nežnou ženskou nohou, v Mini treba triafať kvalty, sledovať otáčkomer a prehltnúť porážku. Napriek tomu, na amatérsky slalom by sme vyrazili s Mini.

Letisko však ukázalo to, čo dokáže elektronika maskovať v bežnej premávke. Odľahčené kolesá prednej poháňanej nápravy kvília na štarte šprintu v silnom preklze. Zadok BMW sa pritisne o asfalt a aj tristo koní na jednu nápravu mu je málo. Keď tristo koní, tak jedine na všetky štyri alebo dozadu alebo na Ford focus RS? BMW ukázalo tradične dobré brzdy, tie v Mini sú excelentné, silné a bez známok únavy.

Šalamúnske riešenie

Na spravodlivé rozsúdenie medzi prednou a zadnou nápravou treba podrobný test rovnakých áut. V tomto prípade stačí Šalamúnov rozsudok: Zobrať po týždni redakcii jedno z áut a komu je srdcu blízke, ten zakričí. Mini John Cooper nám láme srdce iba dovtedy, kým sa nepozrieme na cenovku, pretože ultimatívne Clio Sport stojí o takmer sedem tisíc eur menej. Logo Jonh Cooper je veľmi drahé.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Model Mini Cooper Works BMW Z4 sDrive35i
Motor 1,6 Turbo 3,0 HPI TwinTurbo
Objem (cm3) 1598 2979
Vŕtanie a zdvih (mm) 85,8x77 89,6x84
Kompresný pomer 10:1 10,2:1
Výkon kW/k 155/210 225/306
Pri otáčkach (ot./min.) 6000 5800
Litrový výkon (k/l) 132 108
Krútiaci moment (Nm) 260 400
Pri otáčkach (ot./min.) 1850 – 5600 1300-5000
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1205 1600
Kilogramový výkon (kg/k) 5,71 5,22
Prevodovka manuálna automatická(dvojspojková)
Počet stupňov 6 7
Brzdy v predu (priemer mm) kotúčové/316 kotúčové/348
Brzdy vzadu (priemer mm) kotúčové/280 kotúčové/324
Objem nádrže(l) 50 55
Maximálna rýchlosť (km/h) 238 242
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 6,5 6,6
Km s pevným štartom (s) 26,7 24,4
Cena verzie od (eur) 28250 48500

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 539
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 336
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 918
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 805
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 570
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 443
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 120
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 343
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 544
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 323
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 251
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu