SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Keby bola zastávka ďalej, chodci by neboli v nebezpečenstve

Na niektorých priechodoch cez cestu si musia chodci dávať veľký pozor. Najmä ak je tesne pred priechodom zastávka MHD a stojí na nej trolejbus alebo autobus. Ešte väčší pozor by si však mali dávať vodiči, ktorí to celé obchádzajú.

(Zdroj: Marek z Bratislavy)

Marek z Bratislavy nám napísal:

"Dnes ráno sa mi naskytol zaujímavý pohľad na zaparkované trolejbusy MHD Bratislava na konečnej zástavke pri Nemocnici sv. Michala (bývalá nemocnica Ministerstva obrany) na bratislavskej Patrónke. Niesom síce veľkým znalcom toho, kto ma na starosti schvaľovanie dopravného značenia, nakoľko sa v každej spravodajskej relácii iba niekto na niekoho vyhovára a nikto nie je za nič zodpovedný, avšak trochu ma zarazilo dopravné značenie ktoré som si všimol dnes ráno.

Na fotkách vidno, ako trolejbus stojí na zastávke MHD. Tá je vyznačená nie len zvislým dopravným značením, ale aj vodorovným. Jej umiestnenie tesne pred priechod pre chodcov však nie je najšťastnejšie. Napriek tomu je z pohľadu zákona všetko v poriadku.

Marek k tomu napísal:

"Parkovisko pre MHD Bratislava vyznačené žltou čiarou je tesne pred prechodom pre chodcov a pripadá mi dosť nebezpečné, ak tam stojí trolejbus a chodec chce vstúpiť na vozovku, pretože ani chodec a ani šofér vo vozidle, ktoré prichádza, nemajú náležitý rozhľad. A po druhé, myslíte si, že od žltej čiary od predného rohu parkoviska MHD po bielu čiaru je dostatočná vzdialenosť, aby sa tam zmestilo vozidlo bez toho, aby prešlo cez bielu čiaru? Asi tiež nie.

Pritom by asi len stačilo posunúť to vyhradené miesto pre MHD o 5 m-7 m dozadu, pretože cesta je tam dosť široká a určite by to bolo bezpečnejšie. Či už len preto, aby vozidlá nechodili cez bielu čiaru do protismeru, alebo pre vodičov a chodcov, aby sa vzájomne videli pri prechode cez prechod."

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

Ak by tam nebola zastávka vyznačená zvislým a aj vodorovným dopravným značením, akékoľvek auto, ktoré by tam stálo tak, ako trolejbus, by porušilo dopravné predpisy zakazujúce stáť vo vzdialenosti kratšej ako 5 metrov od priechodu a na mieste, ktoré by nenechalo pre premávku prejazdnú šírku vozovky 3 metre v každom jazdnom smere.

Zastávka tam však je a keďže platí aj § 60 zákona o cestnej premávke, šofér stojaceho trolejbusu ho mohol odstaviť na danom mieste. Dopravné značky sú totiž nadradené všeobecným úpravám v zákone.

Pre vodičov, ktorí takýto trolejbus chcú obísť, platí nasledovné:

§ 14

(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

(2) Vodič je povinný pri obchádzaní stojaceho vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb prihliadnuť na možnosť vbehnutia osôb na vozovku a jazdu prispôsobiť tak, aby neboli ohrozené; to platí aj pre vodiča vozidla jazdiaceho v protismere. Osobitnú pozornosť musí vodič venovať, ak ide o autobus označený ako autobus prepravujúci deti.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé na cestách? Kurióznu situáciu, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  6. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  7. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  8. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 765
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 847
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 818
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 992
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 751
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 731
  7. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 027
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 486
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Michal Maslej: Prosím, pýtajte sa kandidátov
  2. Jozef Ďanovský: Zápisky psychoterapeuta
  3. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pri zapojení príbuzných do podnikania je potrebný racionálny prístup (5. časť)
  4. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  6. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  7. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  8. Ľubomír Maretta: Samota
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 978
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 9 490
  3. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 9 067
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 563
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 648
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 699
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 559
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 400
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu