SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Keby bola zastávka ďalej, chodci by neboli v nebezpečenstve

Na niektorých priechodoch cez cestu si musia chodci dávať veľký pozor. Najmä ak je tesne pred priechodom zastávka MHD a stojí na nej trolejbus alebo autobus. Ešte väčší pozor by si však mali dávať vodiči, ktorí to celé obchádzajú.

(Zdroj: Marek z Bratislavy)

Marek z Bratislavy nám napísal:

"Dnes ráno sa mi naskytol zaujímavý pohľad na zaparkované trolejbusy MHD Bratislava na konečnej zástavke pri Nemocnici sv. Michala (bývalá nemocnica Ministerstva obrany) na bratislavskej Patrónke. Niesom síce veľkým znalcom toho, kto ma na starosti schvaľovanie dopravného značenia, nakoľko sa v každej spravodajskej relácii iba niekto na niekoho vyhovára a nikto nie je za nič zodpovedný, avšak trochu ma zarazilo dopravné značenie ktoré som si všimol dnes ráno.

Na fotkách vidno, ako trolejbus stojí na zastávke MHD. Tá je vyznačená nie len zvislým dopravným značením, ale aj vodorovným. Jej umiestnenie tesne pred priechod pre chodcov však nie je najšťastnejšie. Napriek tomu je z pohľadu zákona všetko v poriadku.

Marek k tomu napísal:

"Parkovisko pre MHD Bratislava vyznačené žltou čiarou je tesne pred prechodom pre chodcov a pripadá mi dosť nebezpečné, ak tam stojí trolejbus a chodec chce vstúpiť na vozovku, pretože ani chodec a ani šofér vo vozidle, ktoré prichádza, nemajú náležitý rozhľad. A po druhé, myslíte si, že od žltej čiary od predného rohu parkoviska MHD po bielu čiaru je dostatočná vzdialenosť, aby sa tam zmestilo vozidlo bez toho, aby prešlo cez bielu čiaru? Asi tiež nie.

Pritom by asi len stačilo posunúť to vyhradené miesto pre MHD o 5 m-7 m dozadu, pretože cesta je tam dosť široká a určite by to bolo bezpečnejšie. Či už len preto, aby vozidlá nechodili cez bielu čiaru do protismeru, alebo pre vodičov a chodcov, aby sa vzájomne videli pri prechode cez prechod."

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

Ak by tam nebola zastávka vyznačená zvislým a aj vodorovným dopravným značením, akékoľvek auto, ktoré by tam stálo tak, ako trolejbus, by porušilo dopravné predpisy zakazujúce stáť vo vzdialenosti kratšej ako 5 metrov od priechodu a na mieste, ktoré by nenechalo pre premávku prejazdnú šírku vozovky 3 metre v každom jazdnom smere.

Zastávka tam však je a keďže platí aj § 60 zákona o cestnej premávke, šofér stojaceho trolejbusu ho mohol odstaviť na danom mieste. Dopravné značky sú totiž nadradené všeobecným úpravám v zákone.

Pre vodičov, ktorí takýto trolejbus chcú obísť, platí nasledovné:

§ 14

(1) Vodič, ktorý pri obchádzaní vozidla, ktoré zastavilo alebo stojí, prekážky cestnej premávky alebo chodca vybočuje zo smeru svojej jazdy, nesmie ohroziť ani obmedziť vodiča protiidúceho vozidla; nesmie ohroziť ani vodiča idúceho za ním, ani iného účastníka cestnej premávky. Vodič je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

(2) Vodič je povinný pri obchádzaní stojaceho vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb prihliadnuť na možnosť vbehnutia osôb na vozovku a jazdu prispôsobiť tak, aby neboli ohrozené; to platí aj pre vodiča vozidla jazdiaceho v protismere. Osobitnú pozornosť musí vodič venovať, ak ide o autobus označený ako autobus prepravujúci deti.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé na cestách? Kurióznu situáciu, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. Vitajte v postapokalyptickom svete
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 20 210
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 217
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 018
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 672
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 861
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 929
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 608
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 518
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 299
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 290
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Laboratóriá odhalili 1728 nových prípadov, krízový štáb rokuje o lockdowne (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala Dušana Kováčika.
Beata Javorcik
Marco Pantani (vpravo) ako líder pretekov na Giro d´ Italia 1999.
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson