SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky
HISTÓRIA

Suzuki prešlo od tkania k autám

Japonská automobilka operuje takmer štyri desiatky rokov v teréne. Zachováva si tiež prvotnú filozofiu malého a prístupného auta do terénu. Vitara prišla až neskôr.

(Zdroj: Suzuki)

BRATISLAVA. Kedysi najväčší výrobca tkáčskych stavov v Japonsku sa po druhej svetovej vojne preorientoval na produkciu motorových vozidiel. S prvými úspechmi na trhu rástlo aj nadšenie konštruktérov. Rozhodli sa preto v roku 1968 odkúpiť firmu Hope Motor Company a získať tak základ pre ich nové malé auto s pohonom 4x4. Volalo sa HopeStar ON360 – poháňané bolo skromným dvojvalcovým motorom, nemalo ani dvere, ale pre japonskú automobilku predstavovalo veľký míľnik. Filozofia malého off-roadu žije dodnes.

Trojmetrový Jimny

Suzuki vyrobilo z HopeStaru iba 15 kusov, no poslúžilo im ako základ pre vznik modelu LJ10, označovaného aj ako Jimny. Okrem nového motora z dielní Suzuki sa zmenil aj jeho dizajn. Celkovou dĺžkou ale nemohol presiahnuť hranicu troch metrov, keďže ho v Suzuki chceli udržať v segmente miniáut (kei cars) kvôli nižšiemu daňovému zaťaženiu. Z toho dôvodu bol Jimny iba trojmiestny, druhé zadné sedadlo totiž nahradilo náhradné koleso, ktoré by na tradičnom mieste vzadu dĺžku auta zbytočne predĺžilo. Modelu Jimny patrili celé 70-te roky, počas ktorých sa neustále vyvíjal a zdokonaľoval. V roku 1982 sa začal vyrábať jeho nástupca SJ, známy v Severnej Amerike aj ako Samurai. Posledná generácia, ktorá je vo výrobe dodnes, schádza z výrobných pásov od roku 1998.

Prišla na rad Vitara

V roku 1988 debutoval model Suzuki Vitara. Automobil s rozmanitou ponukou karosárskych verzií a kompaktnými rozmermi nemal problém preplietať sa mestskou džungľou. Vďaka podvozku s tuhým rebrinovým rámom a redukčnej prevodovke Vitara vynikala pohyblivosťou aj v ozajstnej, „prírodnej“ džungli. Druhá generácia nastúpila o deväť rokov neskôr s mierne upraveným názvom Grand Vitara.

Grand Vitara narástla

Nová Vitara bola naozaj „grand“ - narástla do dĺžky, šírky aj výšky, pridala atraktívnejšiu karosériu a luxusnejšie zariadenú kabínu s lepšou priestorovou ponukou. Predajný úspech na seba nenechal dlho čakať. Obe generácie si našli spolu viac než 1,1 miliónov zákazníkov. Vitaru a Grand Vitaru vídať pod rôznymi názvami na celom svete, od Japonska, cez Rusko, celú Európu, Indiu, až po USA.

Nové trendy

Módna vlna s názvom SUV priniesla mnohým výrobcom novú príležitosť. Zareagovalo aj Suzuki a v roku 2005 verejnosti predstavilo druhú generáciu Grand Vitary. S predchádzajúcim modelom ju ale spájal iba názov. Auto opäť vyrástlo, pôvodné oblé línie karosérie nahradili hranatejšie tvary.

Ešte dramatickejšie zmeny zaznamenala technika. Rozmáhajúci sa segment SUV čiastočne pohltil aj konštruktérov Suzuki, takže Grand Vitara prišla o tradičný podvozok tvorený rebrinovým rámom a tuhú zadnú nápravu v prospech jazdných vlastností na spevnených komunikáciách. Aj napriek tomu ale na svoj terénny pôvod nezabudla. Minulý rok podstúpil model Grand Vitara facelift, ktorý priniesol dva nové motory.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  1. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  6. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  7. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  8. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  9. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 987
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 023
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 637
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 219
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 206
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 663
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 521
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 503
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 178
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 2 648
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 4 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Čo sme sa dozvedeli v nedeľných politických diskusiách?
  2. Marián Kozák: Ing. Ladislav Pleša - životný príbeh
  3. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov.
  4. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Metodologické okienko: Metodologické nedostatky diplomových prác I. časť
  5. Štefan Vidlár: Úvaha o korupčnej amnestii
  6. Zuzana Cascino: Striptér duše
  7. Ivo Nesrovnal: Vďaka Angele Merkelovej!
  8. Štefan Vidlár: Za ty prachy z Bruselu
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 793
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 8 463
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 209
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 756
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 579
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 691
  7. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 4 586
  8. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 056
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu