BRATISLAVA. Kedysi najväčší výrobca tkáčskych stavov v Japonsku sa po druhej svetovej vojne preorientoval na produkciu motorových vozidiel. S prvými úspechmi na trhu rástlo aj nadšenie konštruktérov. Rozhodli sa preto v roku 1968 odkúpiť firmu Hope Motor Company a získať tak základ pre ich nové malé auto s pohonom 4x4. Volalo sa HopeStar ON360 – poháňané bolo skromným dvojvalcovým motorom, nemalo ani dvere, ale pre japonskú automobilku predstavovalo veľký míľnik. Filozofia malého off-roadu žije dodnes.
Trojmetrový Jimny
Suzuki vyrobilo z HopeStaru iba 15 kusov, no poslúžilo im ako základ pre vznik modelu LJ10, označovaného aj ako Jimny. Okrem nového motora z dielní Suzuki sa zmenil aj jeho dizajn. Celkovou dĺžkou ale nemohol presiahnuť hranicu troch metrov, keďže ho v Suzuki chceli udržať v segmente miniáut (kei cars) kvôli nižšiemu daňovému zaťaženiu. Z toho dôvodu bol Jimny iba trojmiestny, druhé zadné sedadlo totiž nahradilo náhradné koleso, ktoré by na tradičnom mieste vzadu dĺžku auta zbytočne predĺžilo. Modelu Jimny patrili celé 70-te roky, počas ktorých sa neustále vyvíjal a zdokonaľoval. V roku 1982 sa začal vyrábať jeho nástupca SJ, známy v Severnej Amerike aj ako Samurai. Posledná generácia, ktorá je vo výrobe dodnes, schádza z výrobných pásov od roku 1998.
Prišla na rad Vitara
V roku 1988 debutoval model Suzuki Vitara. Automobil s rozmanitou ponukou karosárskych verzií a kompaktnými rozmermi nemal problém preplietať sa mestskou džungľou. Vďaka podvozku s tuhým rebrinovým rámom a redukčnej prevodovke Vitara vynikala pohyblivosťou aj v ozajstnej, „prírodnej“ džungli. Druhá generácia nastúpila o deväť rokov neskôr s mierne upraveným názvom Grand Vitara.
Grand Vitara narástla
Nová Vitara bola naozaj „grand“ - narástla do dĺžky, šírky aj výšky, pridala atraktívnejšiu karosériu a luxusnejšie zariadenú kabínu s lepšou priestorovou ponukou. Predajný úspech na seba nenechal dlho čakať. Obe generácie si našli spolu viac než 1,1 miliónov zákazníkov. Vitaru a Grand Vitaru vídať pod rôznymi názvami na celom svete, od Japonska, cez Rusko, celú Európu, Indiu, až po USA.
Nové trendy
Módna vlna s názvom SUV priniesla mnohým výrobcom novú príležitosť. Zareagovalo aj Suzuki a v roku 2005 verejnosti predstavilo druhú generáciu Grand Vitary. S predchádzajúcim modelom ju ale spájal iba názov. Auto opäť vyrástlo, pôvodné oblé línie karosérie nahradili hranatejšie tvary.
Ešte dramatickejšie zmeny zaznamenala technika. Rozmáhajúci sa segment SUV čiastočne pohltil aj konštruktérov Suzuki, takže Grand Vitara prišla o tradičný podvozok tvorený rebrinovým rámom a tuhú zadnú nápravu v prospech jazdných vlastností na spevnených komunikáciách. Aj napriek tomu ale na svoj terénny pôvod nezabudla. Minulý rok podstúpil model Grand Vitara facelift, ktorý priniesol dva nové motory.