SME

Suzuki prešlo od tkania k autám

Japonská automobilka operuje takmer štyri desiatky rokov v teréne. Zachováva si tiež prvotnú filozofiu malého a prístupného auta do terénu. Vitara prišla až neskôr.

(Zdroj: Suzuki)

BRATISLAVA. Kedysi najväčší výrobca tkáčskych stavov v Japonsku sa po druhej svetovej vojne preorientoval na produkciu motorových vozidiel. S prvými úspechmi na trhu rástlo aj nadšenie konštruktérov. Rozhodli sa preto v roku 1968 odkúpiť firmu Hope Motor Company a získať tak základ pre ich nové malé auto s pohonom 4x4. Volalo sa HopeStar ON360 – poháňané bolo skromným dvojvalcovým motorom, nemalo ani dvere, ale pre japonskú automobilku predstavovalo veľký míľnik. Filozofia malého off-roadu žije dodnes.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Trojmetrový Jimny

Suzuki vyrobilo z HopeStaru iba 15 kusov, no poslúžilo im ako základ pre vznik modelu LJ10, označovaného aj ako Jimny. Okrem nového motora z dielní Suzuki sa zmenil aj jeho dizajn. Celkovou dĺžkou ale nemohol presiahnuť hranicu troch metrov, keďže ho v Suzuki chceli udržať v segmente miniáut (kei cars) kvôli nižšiemu daňovému zaťaženiu. Z toho dôvodu bol Jimny iba trojmiestny, druhé zadné sedadlo totiž nahradilo náhradné koleso, ktoré by na tradičnom mieste vzadu dĺžku auta zbytočne predĺžilo. Modelu Jimny patrili celé 70-te roky, počas ktorých sa neustále vyvíjal a zdokonaľoval. V roku 1982 sa začal vyrábať jeho nástupca SJ, známy v Severnej Amerike aj ako Samurai. Posledná generácia, ktorá je vo výrobe dodnes, schádza z výrobných pásov od roku 1998.

SkryťVypnúť reklamu

Prišla na rad Vitara

V roku 1988 debutoval model Suzuki Vitara. Automobil s rozmanitou ponukou karosárskych verzií a kompaktnými rozmermi nemal problém preplietať sa mestskou džungľou. Vďaka podvozku s tuhým rebrinovým rámom a redukčnej prevodovke Vitara vynikala pohyblivosťou aj v ozajstnej, „prírodnej“ džungli. Druhá generácia nastúpila o deväť rokov neskôr s mierne upraveným názvom Grand Vitara.

Grand Vitara narástla

Nová Vitara bola naozaj „grand“ - narástla do dĺžky, šírky aj výšky, pridala atraktívnejšiu karosériu a luxusnejšie zariadenú kabínu s lepšou priestorovou ponukou. Predajný úspech na seba nenechal dlho čakať. Obe generácie si našli spolu viac než 1,1 miliónov zákazníkov. Vitaru a Grand Vitaru vídať pod rôznymi názvami na celom svete, od Japonska, cez Rusko, celú Európu, Indiu, až po USA.

SkryťVypnúť reklamu

Nové trendy

Módna vlna s názvom SUV priniesla mnohým výrobcom novú príležitosť. Zareagovalo aj Suzuki a v roku 2005 verejnosti predstavilo druhú generáciu Grand Vitary. S predchádzajúcim modelom ju ale spájal iba názov. Auto opäť vyrástlo, pôvodné oblé línie karosérie nahradili hranatejšie tvary.

Ešte dramatickejšie zmeny zaznamenala technika. Rozmáhajúci sa segment SUV čiastočne pohltil aj konštruktérov Suzuki, takže Grand Vitara prišla o tradičný podvozok tvorený rebrinovým rámom a tuhú zadnú nápravu v prospech jazdných vlastností na spevnených komunikáciách. Aj napriek tomu ale na svoj terénny pôvod nezabudla. Minulý rok podstúpil model Grand Vitara facelift, ktorý priniesol dva nové motory.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 513
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 334
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 912
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 155
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 802
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 565
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 437
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 125
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 533
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 538
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 321
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 247
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 041
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 446
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu