SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Suzuki prešlo od tkania k autám

Japonská automobilka operuje takmer štyri desiatky rokov v teréne. Zachováva si tiež prvotnú filozofiu malého a prístupného auta do terénu. Vitara prišla až neskôr.

(Zdroj: Suzuki)

BRATISLAVA. Kedysi najväčší výrobca tkáčskych stavov v Japonsku sa po druhej svetovej vojne preorientoval na produkciu motorových vozidiel. S prvými úspechmi na trhu rástlo aj nadšenie konštruktérov. Rozhodli sa preto v roku 1968 odkúpiť firmu Hope Motor Company a získať tak základ pre ich nové malé auto s pohonom 4x4. Volalo sa HopeStar ON360 – poháňané bolo skromným dvojvalcovým motorom, nemalo ani dvere, ale pre japonskú automobilku predstavovalo veľký míľnik. Filozofia malého off-roadu žije dodnes.

Trojmetrový Jimny

Suzuki vyrobilo z HopeStaru iba 15 kusov, no poslúžilo im ako základ pre vznik modelu LJ10, označovaného aj ako Jimny. Okrem nového motora z dielní Suzuki sa zmenil aj jeho dizajn. Celkovou dĺžkou ale nemohol presiahnuť hranicu troch metrov, keďže ho v Suzuki chceli udržať v segmente miniáut (kei cars) kvôli nižšiemu daňovému zaťaženiu. Z toho dôvodu bol Jimny iba trojmiestny, druhé zadné sedadlo totiž nahradilo náhradné koleso, ktoré by na tradičnom mieste vzadu dĺžku auta zbytočne predĺžilo. Modelu Jimny patrili celé 70-te roky, počas ktorých sa neustále vyvíjal a zdokonaľoval. V roku 1982 sa začal vyrábať jeho nástupca SJ, známy v Severnej Amerike aj ako Samurai. Posledná generácia, ktorá je vo výrobe dodnes, schádza z výrobných pásov od roku 1998.

Prišla na rad Vitara

V roku 1988 debutoval model Suzuki Vitara. Automobil s rozmanitou ponukou karosárskych verzií a kompaktnými rozmermi nemal problém preplietať sa mestskou džungľou. Vďaka podvozku s tuhým rebrinovým rámom a redukčnej prevodovke Vitara vynikala pohyblivosťou aj v ozajstnej, „prírodnej“ džungli. Druhá generácia nastúpila o deväť rokov neskôr s mierne upraveným názvom Grand Vitara.

Grand Vitara narástla

Nová Vitara bola naozaj „grand“ - narástla do dĺžky, šírky aj výšky, pridala atraktívnejšiu karosériu a luxusnejšie zariadenú kabínu s lepšou priestorovou ponukou. Predajný úspech na seba nenechal dlho čakať. Obe generácie si našli spolu viac než 1,1 miliónov zákazníkov. Vitaru a Grand Vitaru vídať pod rôznymi názvami na celom svete, od Japonska, cez Rusko, celú Európu, Indiu, až po USA.

Nové trendy

Módna vlna s názvom SUV priniesla mnohým výrobcom novú príležitosť. Zareagovalo aj Suzuki a v roku 2005 verejnosti predstavilo druhú generáciu Grand Vitary. S predchádzajúcim modelom ju ale spájal iba názov. Auto opäť vyrástlo, pôvodné oblé línie karosérie nahradili hranatejšie tvary.

Ešte dramatickejšie zmeny zaznamenala technika. Rozmáhajúci sa segment SUV čiastočne pohltil aj konštruktérov Suzuki, takže Grand Vitara prišla o tradičný podvozok tvorený rebrinovým rámom a tuhú zadnú nápravu v prospech jazdných vlastností na spevnených komunikáciách. Aj napriek tomu ale na svoj terénny pôvod nezabudla. Minulý rok podstúpil model Grand Vitara facelift, ktorý priniesol dva nové motory.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  2. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  3. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  8. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 625
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 676
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 858
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 495
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 435
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 396
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 105
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 1 730
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Svet dobra... 2022
  2. Milan Polešenský: Ktoré sú najlepšie a najhoršie miesta v Petržalke? Máme pocitovú mapu.
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Oselný vrch
  4. Miroslav Ferkl: Ríša zla
  5. Eva Gallova: Pripravujete sa na zimu bez plynu?
  6. Marek Kytka: Slafkovský s Mešárom zažili neúspešný debut ... Tatar skóroval hneď v úvode prípravy!
  7. Věra Tepličková: V Česku sa zbláznili. Chcú, aby sme plnili medzinárodné dohody
  8. Karol Bujaček: Experiment, Vlna, Leviatan: Tri filmy, ktoré si človek zapamätá
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 323
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 721
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 393
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 5 229
  5. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 029
  6. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 708
  7. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 470
  8. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 3 369
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu