SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky
HISTÓRIA

Suzuki prešlo od tkania k autám

Japonská automobilka operuje takmer štyri desiatky rokov v teréne. Zachováva si tiež prvotnú filozofiu malého a prístupného auta do terénu. Vitara prišla až neskôr.

(Zdroj: Suzuki)

BRATISLAVA. Kedysi najväčší výrobca tkáčskych stavov v Japonsku sa po druhej svetovej vojne preorientoval na produkciu motorových vozidiel. S prvými úspechmi na trhu rástlo aj nadšenie konštruktérov. Rozhodli sa preto v roku 1968 odkúpiť firmu Hope Motor Company a získať tak základ pre ich nové malé auto s pohonom 4x4. Volalo sa HopeStar ON360 – poháňané bolo skromným dvojvalcovým motorom, nemalo ani dvere, ale pre japonskú automobilku predstavovalo veľký míľnik. Filozofia malého off-roadu žije dodnes.

Trojmetrový Jimny

Suzuki vyrobilo z HopeStaru iba 15 kusov, no poslúžilo im ako základ pre vznik modelu LJ10, označovaného aj ako Jimny. Okrem nového motora z dielní Suzuki sa zmenil aj jeho dizajn. Celkovou dĺžkou ale nemohol presiahnuť hranicu troch metrov, keďže ho v Suzuki chceli udržať v segmente miniáut (kei cars) kvôli nižšiemu daňovému zaťaženiu. Z toho dôvodu bol Jimny iba trojmiestny, druhé zadné sedadlo totiž nahradilo náhradné koleso, ktoré by na tradičnom mieste vzadu dĺžku auta zbytočne predĺžilo. Modelu Jimny patrili celé 70-te roky, počas ktorých sa neustále vyvíjal a zdokonaľoval. V roku 1982 sa začal vyrábať jeho nástupca SJ, známy v Severnej Amerike aj ako Samurai. Posledná generácia, ktorá je vo výrobe dodnes, schádza z výrobných pásov od roku 1998.

Prišla na rad Vitara

V roku 1988 debutoval model Suzuki Vitara. Automobil s rozmanitou ponukou karosárskych verzií a kompaktnými rozmermi nemal problém preplietať sa mestskou džungľou. Vďaka podvozku s tuhým rebrinovým rámom a redukčnej prevodovke Vitara vynikala pohyblivosťou aj v ozajstnej, „prírodnej“ džungli. Druhá generácia nastúpila o deväť rokov neskôr s mierne upraveným názvom Grand Vitara.

Grand Vitara narástla

Nová Vitara bola naozaj „grand“ - narástla do dĺžky, šírky aj výšky, pridala atraktívnejšiu karosériu a luxusnejšie zariadenú kabínu s lepšou priestorovou ponukou. Predajný úspech na seba nenechal dlho čakať. Obe generácie si našli spolu viac než 1,1 miliónov zákazníkov. Vitaru a Grand Vitaru vídať pod rôznymi názvami na celom svete, od Japonska, cez Rusko, celú Európu, Indiu, až po USA.

Nové trendy

Módna vlna s názvom SUV priniesla mnohým výrobcom novú príležitosť. Zareagovalo aj Suzuki a v roku 2005 verejnosti predstavilo druhú generáciu Grand Vitary. S predchádzajúcim modelom ju ale spájal iba názov. Auto opäť vyrástlo, pôvodné oblé línie karosérie nahradili hranatejšie tvary.

Ešte dramatickejšie zmeny zaznamenala technika. Rozmáhajúci sa segment SUV čiastočne pohltil aj konštruktérov Suzuki, takže Grand Vitara prišla o tradičný podvozok tvorený rebrinovým rámom a tuhú zadnú nápravu v prospech jazdných vlastností na spevnených komunikáciách. Aj napriek tomu ale na svoj terénny pôvod nezabudla. Minulý rok podstúpil model Grand Vitara facelift, ktorý priniesol dva nové motory.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 322
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 465
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 229
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 725
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 446
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 401
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 582
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 495
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 263
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 059
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L