SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Čo si pamätáte z autoškoly?

Všetko? Výborne. Čo treba podľa vás dodržiavať za volantom ako najdôležitejšie? Neviete si iba tak narýchlo spomenúť? Nečudujem sa.

Takto sa to končí, keď nedáme prednosť. Hoci v tomto prípade to pravdepodobne bolo nedanie prednosti zľava - v Japonsku sa jazdí vľavo.Takto sa to končí, keď nedáme prednosť. Hoci v tomto prípade to pravdepodobne bolo nedanie prednosti zľava - v Japonsku sa jazdí vľavo. (Zdroj: Ilustračné foto)

Na našich cestách je množstvo absolventov rýchlokurzu "kufríkovej" autoškoly, kde majiteľom, školiteľom a inštruktorom je jeden a ten istý človek. Človek, ktorý chce iného človeka za tri týždne naučiť, ako prežiť za volantom.

Za tri týždne sa však novému "šoférovi" nemajú šancu dostať všetky vedomosti poriadne pod kožu.

Alebo čo poviete na kategóriu chronický záškolák? Prípadne, čo je zo všetkého najhoršie, vznikajú ignoranti, ktorým je jedno, kto má kde prednosť. Vynucujú si ju však vždy a všade.

Kam patríte vy? Chodili ste do školy, presnejšie do autoškoly len kvôli účasti, alebo pre vedomosti?

Chaos nie je riešenie

stop.gif

Rešpektovať značku STOP a rešpektovať pravidlo pravej ruky je ako dýchať. Bez jedného i druhého neprežiješ.

Autoškoly chrlia nových držiteľov vodičských oprávnení. Nový majiteľ vodičského preukazu je oprávnený viesť motorové vozidlo. Len či je aj spôsobilý? Psychicky možno, no chýbajú mu skúsenosti a aplikovanie teórie do praxe. A potom to na našich cestách vyzerá, ako napísal Branislav:

"Dobrý deň. Zaujímal by ma Váš názor na to, prečo na križovatke Turbínová - Elektrárenská neplatí pravidlo pravej ruky. Vždy, keď jazdím po Turbínovej, z Presporu a dávam prednosť autu po mojej pravej ruke na Elektrárenskej, tak sa dotyčný vodič najprv diví a potom mi ďakuje. Toto sa mi stáva denno-denne. Pritom podľa mňa je križovatka nesporná, je to "T" bez rozlíšenia hlavnej a vedľajšej cesty. Máte na to nejaké vysvetlenie?"

((lokacia))

Vysvetlenie je jednoduché. Naši vodiči zabúdajú. Alebo sa tvária, akoby nikdy nepočuli o prednosti vozidiel prichádzajúcich sprava, takzvané pravidlo pravej ruky.

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou „Daj prednosť v jazde" alebo „Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.
(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

A určite by stačilo, keby si spomenuli na to, že nerešpektovanie dopravnej značky upravujúcej prednosť má v policajnom sadzobníku "všimné" stanovené na slušných 60 € (1 807,56 Sk).

Opakovanie matkou múdrosti

Hovorí sa, že múdry z neba nikto nespadol (ale hlupákov ako keby zhadzovali). Je zlé, keď sa neskúsený vodič dopustí prvého dopravného prehrešku a nedostane "po nose". Nemusí to byť hneď pokuta, ale stačí upozornenie, napomenutie. Inak si zafixuje nesprávne návyky a problém je na svete. Prideliť na každú "téčkovú" križovatku jedného policajta - minuli by sa veľmi rýchlo.

Ďalším riešením je vziať raz za čas do rúk zákon a prečítať si ho. Argument, že sa predpisy stále menia, nie je ospravedlnením. Práve preto si treba veci opakovať a nové sa učiť.

Mimochodom, kontrolná otázka: dokedy platia prechodné ustanovenia o striedavom státí? Neviete? Tak sa zahĺbte do Zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke. Je to miestami napínavé ako dobrá detektívka.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé na cestách? Kurióznu situáciu, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  6. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  7. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  8. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 9 864
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 846
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 818
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 972
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 749
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 720
  7. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 088
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 486
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Michal Maslej: Prosím, pýtajte sa kandidátov
  2. Jozef Ďanovský: Zápisky psychoterapeuta
  3. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Pri zapojení príbuzných do podnikania je potrebný racionálny prístup (5. časť)
  4. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  6. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  7. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  8. Ľubomír Maretta: Samota
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 978
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 9 490
  3. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 9 067
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 563
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 648
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 699
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 559
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 400
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu