BRATISLAVA, BREZNO. Vlajková loď kedysi ľudovej značky vzbudila možno viac pozornosti ako samotní autori chceli. Prvotný šum pomaly ustal a z pôvodne plánovanej výkladnej skrine sa stal skutočný fantóm značky pôsobiaci v úzadí. Jeho prítomnosť nie je výrazná, ale zároveň ju nemožno prehliadnuť, pretože Phaeton je tu a dočkal sa zaujímavých zmien pod kapotou. Navonok pribudli iba detaily.
Vyžaruje osobnosť Precízny dizajn, ktorým Volkswagen láka vo všetkých modelových radoch je jednoduchý, má svoju prížažlivosť. Phaetonu nechýba vážnosť aj napriek tomu, že pozostáva z jednoduchých línií a reprezentačný štýl mu nemožno uprieť. Tento odev v dobrej spoločnosti nepohorší a vždy bude viac ako Škoda Superb. Napokon, na spoločenskom obleku klasického strihu ťažko niečo vymýšľať.
Detaily ako popolník vyzerajú veľmi prepracovane a honosne.
Ale kto by v takom aute fajčil?
Jedine ak drobné manžetové gombíky v podobe moderných LED svetiel, ktoré patria do koncernu a zrejme aj k tomuto autu. Z praktického hľadiska poteší veľmi pohodlné nasadanie a skutočne veľký batožinový priestor. Okrem mikrospínača na otváranie veka kufra možno použiť diaľkové ovládanie alebo oceľový kľúč do pekne zamaskovaného zámku.
Štvorzónová klimatizácia je pre Phaeton štandardnou záležitosťou s dobre vymyslenou distribúciou vzduchu vzadu.
Vidno kto je tu pánom.
Veľa miesta a tlačidiel Interiéru dominuje priestor na zadných sedadlách, ktorý je na pomery luxusnej triedy veľmi slušný. Užívateľa poteší príkladné dielenské spracovanie detailov, nádych luxusu a niekoho tiež kombinácia chrómových doplnkov a extrémne lešteného dreva. Volkswagen si dal záležať na detailoch, rozsahu vybavenia a vonkajšom efekte. Dokonca hodiny v strede prístrojovej dosky v štýle Bentley sa nám zdali vhodným doplnkom.
Výduchy ventilácie sú ukryté za odsúvateľným
dreveným obkladom.
Už menej vhodné je pretechnizovanie interiéru odsúvateľným obkladom, za ktorým sú ukryté vetracie otvory. Samostatné elektronické ovládanie má výduch pod oknom dverí. Všetko sú to luxusné doplnky s ohurujúcim efektom, ale namiesto nich by sme prijali vyššie umiestnený cetrálny displej s ovládačom na stredovom tuneli. Tento koncept interiéru má svoj zenit za sebou.
Držiaky na poháre možno zamaskovať,
ak nie sú momentálne využité.
Cesta naokoloNa zmenu charakteristiky vzduchového pruženia nestačí stlačiť ovládač vedľa páky prevodovky, ale treba ísť prstom na dotykový displej a nastaviť úroveň komfortu, prípadne tvrdosti. Rovnako zbytočnou okľukou sa prepína palubný počítač. Ovládanie na volante cez rolovací krokový valček a potvrdzovanie jedného menu a vyvolanie submenu je komplikované.
Nastavenie pruženia nestačí urobiť tlačidlom,
ešte treba siahnuť na dotykový displej.
Štvorramenný volant vyzerá zaujímavo, ale tvarom poslúži iba ako diaľničné kormidlo. Kritika vychádza iba z pozície, ktorú chce auto na trhu zaujať a z toho, čo ponúkajú konkurenti. Vo svojej podstate je Phaeton priestranné, tiché auto hodné luxusnej triedy. Konkurentov sa snaží dostať šesťvalcovým nafťákom najnovšej konštrukcie, pohonom všetkých kolies a vzduchovým pružením v štandardnom vybavení a za nižšiu cenu.
Cesty v palubnom počítači sú trochu komplikované.
Nafťák potešil Motor si v priebehu testu vyslúžil iba superlatíva, pretože neobťažuje hlukom, bez problémov sa vmestí do predpísanej deväťlitrovej spotreby a ťahá rovnomerne v celom spektre otáčok. Nevedno, či s príchodom technológie common rail došlo k zmenám na automatickej prevodovke Tiptronic, ale jej správanie je o poznanie lepšie. Radí, keď treba, zbytočne nepodraďuje a spolieha sa na krútiaci moment motora.
Aristokratický kokpit pôsobí ako ľudové Bentley.
Zladenie motora spolu s veľmi príjemnou charakteristikou pruženia robí jazdu až nečakane kvalitnou. Jazda bez obmedzovania vygradovala spotrebu na 9,8 litra a mimo mesta sme nemali problém jazdiť za 8,5 litra. Expresné presuny alebo jazda v meste zvýšia spotrebu na 11 litrov. Celkový priemer testu bol 9,5 litra na sto kilometrov. Prekvapujúco agilný V jazde prekvapila veľmi komunikatívna charakteristika vzduchového pruženia. Vodič dobre cíti kontakt s cestou a pruženie filtruje kmity nezanedbateľne veľkej karosérie. Na horšom povrchu alebo pri prekonávaní obrubníkov padne vhod zdvihnutie podvozka. Limuzína s pohonom 4motion nebude mať problém na neodhrnutom parkovisku lyžiarskeho strediska alebo s parkovaním na trávnatej ploche.
Vzadu je miesta viac ako dosť najmä v oblasti nôh.
Dobrá kúpa Volkswagen Phaeton musí pred koncepciou interiérov a vyspelosťou veľkej trojky (BMW, Mercedes a Audi) sňať klobúk z hlavy a rešpektovať ich náskok. Na druhej strane predstavuje cenovo prístupný variant limuzíny s moderným motorom, pohonom všetkých kolies a vzduchovým pružením v základnom vybavení.
Kupujem - nekupujem
Volkswagen Phaeton vzbudzuje zvlášty rešpekt a veľmi dobre jazdí. Úsporný motor a pneumatický podvozok prekvapili, ale pre mňa má byť limuzína nositeľom pokroku. V tomto ohľade sú nemeckí konkurenti od Mercedesu a BMW príťažlivejší. Nekupujem, ale rešpektujem. (Rastislav Chvála)
Technické parametre – Volkswagen Phaeton Cena modelu od 67 760 eur
Motor 3,0 V6 TDI DPF
Zdvihový objem (cm3) 2967
Výkon (kw/k) 176/240
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 500
Pri otáčkach (ot./min) 1500-3500
Emisie CO2 (g/km) 239
Emisná norma EURO 5
Prevodovka 6-st. autom. Tiptronic
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2880
Dĺžka (mm) 5055
Širka (mm) 1905
Výška (mm) 1450
Pohotovostná hmot (kg) 2233
Objem palivovej nádrže (l) 90
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 8,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 237
Spotreba mesto (l/100 km) 12,0
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 7,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 9,0
Spotreba v teste (l/100 km) 9,5