BRATISLAVA, BREZNO. V správnom čase a na správnom mieste prišiel na trh Lancer Ralliart. Auto postavené po vzore Subaru Impreza WRX prichádza, keď konkurent nie je v cenníku slovenských predajní a v ponuke Mitsubishi sú až dve verzie karosérie. Redakčným testom prešiel päťdverový hatchback v tehlovej metalíze a s dvojspojkovou prevodovkou TC SST.
Horúci hatch ?
Kým Evo X je odsúdené iba na štvordverový sedan, Ralliart s aerodynamickými doplnkami a vylepšeným vzhľadom ponúka výhody päťdverového auta. Plytký kufor má slušnú dĺžku a veľmi praktické sklápanie zadných operadiel. S vnútorným priestorom je na tom minimálne tak dobre, ako ktorýkoľvek iný päťdverák kompaktnej triedy. Miestom vzadu patrí medzi nadštandard. K označeniu Ralliart by pristali podstatne lepšie tvarované sedadlá.
|
Volant neprekypuje zbytočným tvarovaním, |
|
Predné sedadlá by pasovali do rodinného auta na každý deň. |
Okatá prevodovka
Spolužitie s autom tejto kategórie začína na dvore importéra. V prvom rade ho treba naštartovať, vyvetrať, obdivne poobzerať, upokojiť hormóny a krokom odcestovať. Už o pár sto metrov si prevodovka TC SST (Twin Clutch Sport Shift Transmission) doslova pýta preradiť v manuálnom režime. Kedy konečne príde to kopnutie a bleskové preradenie? Ale SST stále nič. Iba jemne preradí o stupeň vyššie, akoby to bola robotizovaná francúzska prevodovka.
Prevodovka funguje v normálnom alebo športovom režime. Automatický Šport je vyladený tak dokonale, že nie je dôvod posunúť páku do manuálneho radenia. |
Poslúcha vodiča
Dielo sa podarilo aj napriek tomu, že netrepe pri preradení ako SMG v BMW M6. A teraz to najpodstatnejšie – na rozdiel od dvojspojkovej DSG táto prevodovka nechá vodiča v manuálnom režime konať slobodne. Preraďuje iba vtedy, keď dostane povel a stíha, ak šofér nečakane stupí na brzdu a podradí.
|
Brzdové kotúče minimalistických rozmerov pôsobia vo veľkých kolesách smiešne. Bežne stačia, ale keď fúkne turbo .... |
Pevne na štyroch
S výnimkou Subaru ani jedna automobilka neponúka kompaktný hatchback s podobne premysleným typom pohonu všetkých kolies, ktorý by pracoval v prospech udržania stopy. Lancer Ralliart nemá najvyššiu verziu pohonu oboch náprav ako Evo, ale už tento základ so stredným aktívnym diferenciálom stačí na to, aby pridanie plynu dokázalo auto stabilizovať. Pri Lanceri Ralliart môžu fanúšikovia polemizovať nad tým, ako ich štvorkolka vytiahla z problémov.
|
Predná kapota a ostatné vonkajšie detaily naznačujú, |
Smädí ho
Ralliart vznikol ako auto schopné väčších kompromisov než Evo a cenovo i prakticky použiteľnejšie v bežnom živote. Z tohto pohľadu občasného kravatového režimu mu dvojspojková prevodovka vyhovuje. Horšie je to so spotrebou. Plechovo hlučný a silný motor 2,0 MIVEC Turbo nehrá divadlo zadarmo.
|
Motor 2.0 MIVEC Turbo si zachováva dobré móresy |
Uhol pohľadu
Myšlienke modelu Ralliart chýbajú k dokonalosti dve podstatné veci, ktoré autu tejto katogórie patria. Malé brzdové kotúčiky pripomínajú kávové podšálky a sedadlá obývačkové kreslo vhodné do Citroenu C5. Na druhej strane, takúto dvojspojkovú prevodovku a podvozok s ozajstným pohonom všetkých kolies neponúkne žiadny Golf GTI ani R32. Pocit s plynom ovládateľného podvozka vie v tejto triede ponúknuť iba Mitsubishi.
Kupujem - nekupujem |
Je to výborné auto s úžasným podvozkom, ale kto raz skúsil Evo, nechce kompromis. (Rastislav Chvála) |
Technické parametre – Mitsubishi Lancer Ralliart
Cena modelu od | 32 000 eur |
Motor | 2,0 MIVEC Turbo |
Typ | zážihový |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 |
Výkon (kw/k) | 177/240 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6000 |
Krútiaci moment (Nm) | 343 |
Pri otáčkach (ot./min) | 2500-4725 |
Emisie CO2 (g/km) | 243 |
Rozmery | - |
Rázvor náprav (mm) | 2635 |
Dĺžka (mm) | 4585 |
Širka (mm) | 1760 |
Výška (mm) | 1515 |
Pohotovostná hmot (kg) | 1670 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Objem batož. priestoru (l) | 288 |
Prevádzkové hodnoty | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 7,1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 220 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 13,9 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 8,1 |
Kombinovaná spotreba (l/100km) | 10,2 |
Spotreba v teste (l/100km) | 14.9 |