SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

TEST: Mitsubishi Lancer Ralliart radí výborne

Lancer Ralliart približuje vášeň drahších modelov Evo v lacnejšej podobe. Podvozok s pohonom všetkých kolies a prevodovkou predvádzajú bravúrny koncert. Motor sa krotí vo výkone, ale nie v spotrebe. Chýbajú lepšie sedadlá a brzdy.

Podvozok sa vysporiada s každou situáciou a veľmi dobre volí pomer medzi nedotáčavým a pretáčavým správaním. Na asfalte ide mierne nosom von.Podvozok sa vysporiada s každou situáciou a veľmi dobre volí pomer medzi nedotáčavým a pretáčavým správaním. Na asfalte ide mierne nosom von. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA, BREZNO. V správnom čase a na správnom mieste prišiel na trh Lancer Ralliart. Auto postavené po vzore Subaru Impreza WRX prichádza, keď konkurent nie je v cenníku slovenských predajní a v ponuke Mitsubishi sú až dve verzie karosérie. Redakčným testom prešiel päťdverový hatchback v tehlovej metalíze a s dvojspojkovou prevodovkou TC SST.

Horúci hatch ?

Kým Evo X je odsúdené iba na štvordverový sedan, Ralliart s aerodynamickými doplnkami a vylepšeným vzhľadom ponúka výhody päťdverového auta. Plytký kufor má slušnú dĺžku a veľmi praktické sklápanie zadných operadiel. S vnútorným priestorom je na tom minimálne tak dobre, ako ktorýkoľvek iný päťdverák kompaktnej triedy. Miestom vzadu patrí medzi nadštandard. K označeniu Ralliart by pristali podstatne lepšie tvarované sedadlá.

53_male_big.jpg

Volant neprekypuje zbytočným tvarovaním,
ozdobným šitím alebo dierkami v koži.
Napriek tomu je dokonalý.

Mitsubishi prenieslo do interiéru športového ducha v podobe vkusných pedálov a dobrého volantu. Čert to ber, že nemá pozdĺžne nastavovanie. Niekedy je jednoduchý volant s vencom konštantného priemeru a pravidelného kruhu lepší, ako príliš tvarované volanty. V dennom svetle zle čitateľný displej autorádia je tradičnou chorobou viacerých Mitsubishi.

55_male_big.jpg

Predné sedadlá by pasovali do rodinného auta na každý deň.
Toto by malo byť niečo viac.

Okatá prevodovka

Spolužitie s autom tejto kategórie začína na dvore importéra. V prvom rade ho treba naštartovať, vyvetrať, obdivne poobzerať, upokojiť hormóny a krokom odcestovať. Už o pár sto metrov si prevodovka TC SST (Twin Clutch Sport Shift Transmission) doslova pýta preradiť v manuálnom režime. Kedy konečne príde to kopnutie a bleskové preradenie? Ale SST stále nič. Iba jemne preradí o stupeň vyššie, akoby to bola robotizovaná francúzska prevodovka.

54_male_big.jpg

Prevodovka funguje v normálnom alebo športovom režime. Automatický Šport je vyladený tak dokonale, že nie je dôvod posunúť páku do manuálneho radenia.

Na ďalšom semafore v režime Sport je to lepšie, ale stále nie adekvátne dokonalému pádlu pod volantom. S pribúdajúcimi otáčkami sa správanie mení k lepšiemu. Paradoxne, vrchol nadšenia prichádza v automatickom režime. SST výborne narába s prevodmi v kolóne pri predbiehaní, akoby mala oči. O športovomom režime v kopcoch nehovoriac.

Poslúcha vodiča

Dielo sa podarilo aj napriek tomu, že netrepe pri preradení ako SMG v BMW M6. A teraz to najpodstatnejšie – na rozdiel od dvojspojkovej DSG táto prevodovka nechá vodiča v manuálnom režime konať slobodne. Preraďuje iba vtedy, keď dostane povel a stíha, ak šofér nečakane stupí na brzdu a podradí.

52_male_big.jpg

Brzdové kotúče minimalistických rozmerov pôsobia vo veľkých kolesách smiešne. Bežne stačia, ale keď fúkne turbo ....

Prevodovka SST akurát nedokáže efektívnejšie brzdiť motorom pri spomaľovaní alebo prácou s autom v šmyku. Na druhej strane, ostatné súčasti auta pri podraďovaní netrpia ako s manuálnou prevodovkou. Napriek dokonalostiam TC SST by nebolo od veci ponúknuť klasickú manuálnu prevodovku.

Pevne na štyroch

S výnimkou Subaru ani jedna automobilka neponúka kompaktný hatchback s podobne premysleným typom pohonu všetkých kolies, ktorý by pracoval v prospech udržania stopy. Lancer Ralliart nemá najvyššiu verziu pohonu oboch náprav ako Evo, ale už tento základ so stredným aktívnym diferenciálom stačí na to, aby pridanie plynu dokázalo auto stabilizovať. Pri Lanceri Ralliart môžu fanúšikovia polemizovať nad tým, ako ich štvorkolka vytiahla z problémov.

51_male_big.jpg

Predná kapota a ostatné vonkajšie detaily naznačujú,
že toto nie je obyčajný Lancer.

Toto auto nemá pripojiteľnú medzinápravovú spojku, ale skutočný pohon všetkých kolies. V tridsaťkilometrovej rýchlosti a v ostrom zatočení bude aj Lancer Ralliart nedotáčavý, ale so stúpajúcou rýchlosťou je ochota udržať stopu obdivuhodná. Skúsili sme vyhýbací manéver v 130 kilometrovej rýchlosti. V momente, keď vodič ubral a stočil volantom na obídenie prekážky, auto naznačilo pretáčavý šmyk. Pri vracaní späť do pôvodného pruhu efekt ešte vzrástol, ale pridaním plynu sa auto stabilizovalo. Svoj podiel na tom má tiež silný motor.

Smädí ho

Ralliart vznikol ako auto schopné väčších kompromisov než Evo a cenovo i prakticky použiteľnejšie v bežnom živote. Z tohto pohľadu občasného kravatového režimu mu dvojspojková prevodovka vyhovuje. Horšie je to so spotrebou. Plechovo hlučný a silný motor 2,0 MIVEC Turbo nehrá divadlo zadarmo.

56_male_big.jpg

Motor 2.0 MIVEC Turbo si zachováva dobré móresy
silnejšej verzie Evo.
Vo výkone sa krotí, v spotrebe nie.

Výrobcom udávaný desaťlitrový priemer pasuje na veľmi hospodárnu jazdu mimo mesta. Živšia jazda s roztočeným turbom letí k šestnástim litrom priskoro. Pomer výkonu a spotreby vychádza podstatne žravejšie ako u konkurenčných preplňovaných dvojlitrov podobného výkonu. Za ponúknutý výkon 177 kW a zrýchlenie z 0 na 100 za 7,1 sekundy je to dosť.

Uhol pohľadu

Myšlienke modelu Ralliart chýbajú k dokonalosti dve podstatné veci, ktoré autu tejto katogórie patria. Malé brzdové kotúčiky pripomínajú kávové podšálky a sedadlá obývačkové kreslo vhodné do Citroenu C5. Na druhej strane, takúto dvojspojkovú prevodovku a podvozok s ozajstným pohonom všetkých kolies neponúkne žiadny Golf GTI ani R32. Pocit s plynom ovládateľného podvozka vie v tejto triede ponúknuť iba Mitsubishi.

Kupujem - nekupujem

Je to výborné auto s úžasným podvozkom, ale kto raz skúsil Evo,
nechce kompromis. (Rastislav Chvála)

Technické parametre – Mitsubishi Lancer Ralliart

Cena modelu od 32 000 eur
Motor 2,0 MIVEC Turbo
Typ zážihový
Zdvihový objem (cm3) 1998
Výkon (kw/k) 177/240
Pri otáčkach (ot./min.) 6000
Krútiaci moment (Nm) 343
Pri otáčkach (ot./min) 2500-4725
Emisie CO2 (g/km) 243
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2635
Dĺžka (mm) 4585
Širka (mm) 1760
Výška (mm) 1515
Pohotovostná hmot (kg) 1670
Objem palivovej nádrže (l) 55
Objem batož. priestoru (l) 288
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,1
Maximálna rýchlosť (km/h) 220
Spotreba mesto(l/100 km) 13,9
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,1
Kombinovaná spotreba (l/100km) 10,2
Spotreba v teste (l/100km) 14.9

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  3. Pomáhajte čítaním
  4. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  5. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  7. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  8. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 28 991
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 446
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 363
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 959
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 857
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 730
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 998
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 810
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 10 409
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 663
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vláda si tlieska. Testy však mnohých neodhalili, varujú experti

Falošne zdravých považuje za problém aj minister Krajčí.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Koronavírus: V štyroch nemocniciach Žilinského kraja sú covidové oddelenia plné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Ilustračná fotografia.
Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Čo vám zabudli povedať o testovaní

Zatlieskali sme si a teraz k faktom.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.