SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

TEST: Mitsubishi Lancer Ralliart radí výborne

Lancer Ralliart približuje vášeň drahších modelov Evo v lacnejšej podobe. Podvozok s pohonom všetkých kolies a prevodovkou predvádzajú bravúrny koncert. Motor sa krotí vo výkone, ale nie v spotrebe. Chýbajú lepšie sedadlá a brzdy.

Podvozok sa vysporiada s každou situáciou a veľmi dobre volí pomer medzi nedotáčavým a pretáčavým správaním. Na asfalte ide mierne nosom von.Podvozok sa vysporiada s každou situáciou a veľmi dobre volí pomer medzi nedotáčavým a pretáčavým správaním. Na asfalte ide mierne nosom von. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA, BREZNO. V správnom čase a na správnom mieste prišiel na trh Lancer Ralliart. Auto postavené po vzore Subaru Impreza WRX prichádza, keď konkurent nie je v cenníku slovenských predajní a v ponuke Mitsubishi sú až dve verzie karosérie. Redakčným testom prešiel päťdverový hatchback v tehlovej metalíze a s dvojspojkovou prevodovkou TC SST.

Horúci hatch ?

Kým Evo X je odsúdené iba na štvordverový sedan, Ralliart s aerodynamickými doplnkami a vylepšeným vzhľadom ponúka výhody päťdverového auta. Plytký kufor má slušnú dĺžku a veľmi praktické sklápanie zadných operadiel. S vnútorným priestorom je na tom minimálne tak dobre, ako ktorýkoľvek iný päťdverák kompaktnej triedy. Miestom vzadu patrí medzi nadštandard. K označeniu Ralliart by pristali podstatne lepšie tvarované sedadlá.

53_male_big.jpg

Volant neprekypuje zbytočným tvarovaním,
ozdobným šitím alebo dierkami v koži.
Napriek tomu je dokonalý.

Mitsubishi prenieslo do interiéru športového ducha v podobe vkusných pedálov a dobrého volantu. Čert to ber, že nemá pozdĺžne nastavovanie. Niekedy je jednoduchý volant s vencom konštantného priemeru a pravidelného kruhu lepší, ako príliš tvarované volanty. V dennom svetle zle čitateľný displej autorádia je tradičnou chorobou viacerých Mitsubishi.

55_male_big.jpg

Predné sedadlá by pasovali do rodinného auta na každý deň.
Toto by malo byť niečo viac.

Okatá prevodovka

Spolužitie s autom tejto kategórie začína na dvore importéra. V prvom rade ho treba naštartovať, vyvetrať, obdivne poobzerať, upokojiť hormóny a krokom odcestovať. Už o pár sto metrov si prevodovka TC SST (Twin Clutch Sport Shift Transmission) doslova pýta preradiť v manuálnom režime. Kedy konečne príde to kopnutie a bleskové preradenie? Ale SST stále nič. Iba jemne preradí o stupeň vyššie, akoby to bola robotizovaná francúzska prevodovka.

54_male_big.jpg

Prevodovka funguje v normálnom alebo športovom režime. Automatický Šport je vyladený tak dokonale, že nie je dôvod posunúť páku do manuálneho radenia.

Na ďalšom semafore v režime Sport je to lepšie, ale stále nie adekvátne dokonalému pádlu pod volantom. S pribúdajúcimi otáčkami sa správanie mení k lepšiemu. Paradoxne, vrchol nadšenia prichádza v automatickom režime. SST výborne narába s prevodmi v kolóne pri predbiehaní, akoby mala oči. O športovomom režime v kopcoch nehovoriac.

Poslúcha vodiča

Dielo sa podarilo aj napriek tomu, že netrepe pri preradení ako SMG v BMW M6. A teraz to najpodstatnejšie – na rozdiel od dvojspojkovej DSG táto prevodovka nechá vodiča v manuálnom režime konať slobodne. Preraďuje iba vtedy, keď dostane povel a stíha, ak šofér nečakane stupí na brzdu a podradí.

52_male_big.jpg

Brzdové kotúče minimalistických rozmerov pôsobia vo veľkých kolesách smiešne. Bežne stačia, ale keď fúkne turbo ....

Prevodovka SST akurát nedokáže efektívnejšie brzdiť motorom pri spomaľovaní alebo prácou s autom v šmyku. Na druhej strane, ostatné súčasti auta pri podraďovaní netrpia ako s manuálnou prevodovkou. Napriek dokonalostiam TC SST by nebolo od veci ponúknuť klasickú manuálnu prevodovku.

Pevne na štyroch

S výnimkou Subaru ani jedna automobilka neponúka kompaktný hatchback s podobne premysleným typom pohonu všetkých kolies, ktorý by pracoval v prospech udržania stopy. Lancer Ralliart nemá najvyššiu verziu pohonu oboch náprav ako Evo, ale už tento základ so stredným aktívnym diferenciálom stačí na to, aby pridanie plynu dokázalo auto stabilizovať. Pri Lanceri Ralliart môžu fanúšikovia polemizovať nad tým, ako ich štvorkolka vytiahla z problémov.

51_male_big.jpg

Predná kapota a ostatné vonkajšie detaily naznačujú,
že toto nie je obyčajný Lancer.

Toto auto nemá pripojiteľnú medzinápravovú spojku, ale skutočný pohon všetkých kolies. V tridsaťkilometrovej rýchlosti a v ostrom zatočení bude aj Lancer Ralliart nedotáčavý, ale so stúpajúcou rýchlosťou je ochota udržať stopu obdivuhodná. Skúsili sme vyhýbací manéver v 130 kilometrovej rýchlosti. V momente, keď vodič ubral a stočil volantom na obídenie prekážky, auto naznačilo pretáčavý šmyk. Pri vracaní späť do pôvodného pruhu efekt ešte vzrástol, ale pridaním plynu sa auto stabilizovalo. Svoj podiel na tom má tiež silný motor.

Smädí ho

Ralliart vznikol ako auto schopné väčších kompromisov než Evo a cenovo i prakticky použiteľnejšie v bežnom živote. Z tohto pohľadu občasného kravatového režimu mu dvojspojková prevodovka vyhovuje. Horšie je to so spotrebou. Plechovo hlučný a silný motor 2,0 MIVEC Turbo nehrá divadlo zadarmo.

56_male_big.jpg

Motor 2.0 MIVEC Turbo si zachováva dobré móresy
silnejšej verzie Evo.
Vo výkone sa krotí, v spotrebe nie.

Výrobcom udávaný desaťlitrový priemer pasuje na veľmi hospodárnu jazdu mimo mesta. Živšia jazda s roztočeným turbom letí k šestnástim litrom priskoro. Pomer výkonu a spotreby vychádza podstatne žravejšie ako u konkurenčných preplňovaných dvojlitrov podobného výkonu. Za ponúknutý výkon 177 kW a zrýchlenie z 0 na 100 za 7,1 sekundy je to dosť.

Uhol pohľadu

Myšlienke modelu Ralliart chýbajú k dokonalosti dve podstatné veci, ktoré autu tejto katogórie patria. Malé brzdové kotúčiky pripomínajú kávové podšálky a sedadlá obývačkové kreslo vhodné do Citroenu C5. Na druhej strane, takúto dvojspojkovú prevodovku a podvozok s ozajstným pohonom všetkých kolies neponúkne žiadny Golf GTI ani R32. Pocit s plynom ovládateľného podvozka vie v tejto triede ponúknuť iba Mitsubishi.

Kupujem - nekupujem

Je to výborné auto s úžasným podvozkom, ale kto raz skúsil Evo,
nechce kompromis. (Rastislav Chvála)

Technické parametre – Mitsubishi Lancer Ralliart

Cena modelu od 32 000 eur
Motor 2,0 MIVEC Turbo
Typ zážihový
Zdvihový objem (cm3) 1998
Výkon (kw/k) 177/240
Pri otáčkach (ot./min.) 6000
Krútiaci moment (Nm) 343
Pri otáčkach (ot./min) 2500-4725
Emisie CO2 (g/km) 243
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2635
Dĺžka (mm) 4585
Širka (mm) 1760
Výška (mm) 1515
Pohotovostná hmot (kg) 1670
Objem palivovej nádrže (l) 55
Objem batož. priestoru (l) 288
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,1
Maximálna rýchlosť (km/h) 220
Spotreba mesto(l/100 km) 13,9
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 8,1
Kombinovaná spotreba (l/100km) 10,2
Spotreba v teste (l/100km) 14.9

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  2. Vytvor si svoju budúcnosť
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  5. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  6. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  2. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  3. Zmeny v systéme revíznych postupov
  4. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  5. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  6. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  7. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  8. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 495
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 898
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 475
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 542
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 423
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 033
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 533
  8. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022 1 208
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 408

Jediným väčším problémom bude cena.


2 h
Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


19 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov

Blogy SME

  1. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  2. Ján Bilohuščin: Generálny sudca
  3. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  4. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  5. Tomáš Vodvářka: O ženském opylování - Manželské toccaty a fugy
  6. Štefan Vidlár: Pravota holota
  7. Vladimír Krátky: Slovak Telekom zákazníkov určite neklame !
  8. Anton Kaiser: Prvá adventná nedeľa
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 198 005
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 802
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 138
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 845
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 025
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 909
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 340
  8. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 211
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu