SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Dodatkové tabuľky občas zavádzajú a klamú

V autoškole nás učia, čo ktorá dopravná značka znamená. Aj kedy, za akých okolností platí, aké sú výnimky, čo ich určuje. No najmä to, že zákon treba dodržiavať do bodky - a bodka. Sú však veci medzi nebom a zemou...

Dodatkové tabuľky k dopravným značkám spôsobujú chaos nielen vodičom na cestách, no často aj tým, ktorí ich osádzajú.Dodatkové tabuľky k dopravným značkám spôsobujú chaos nielen vodičom na cestách, no často aj tým, ktorí ich osádzajú. (Zdroj: Ján Ondák)

§ 3, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Účastník cestnej premávky je povinný dodržiavať pravidlá cestnej premávky ustanovené v tomto zákone.
(2) Účastník cestnej premávky je ďalej povinný
a) správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam,
b) poslúchnuť pokyn vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,

Ešteže existuje niekde uprostred zákona paragraf, ktorý to dáva na pravú mieru:

§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

Napísal nám čitateľ Laco, ktorý vidí problém na križovatke trocha netradičného tvaru:

"Dobrý deň. Som zo Zlatých Moraviec a denne prechádzam križovatkou pri „hornom" kostole kde pri vchádzaní z Bernolákovej ulice, v pozícii vozidla prichádzajúceho sprava vodiči vchádzajúci do križovatky od cintorína často nedávajú prednosť. Podotýkam, že obe cesty sú vedľajšie. Problém je v tom, že vjazd do križovatky od cintorína je niekoľko metrov od jej geometrického stredu a vodiči si myslia, že keď rýchlejšie dosiahnu oblúk hlavnej cesty, majú prednosť pred tými z Bernolákovej."

((lokacia))

"Toto sa deje pravidelne, hoci tvar križovatky je jasne vyznačený na dodatkovej tabuli. Prosím, ak by to bolo možné, zaujať stanovisko."

Na tejto križovatke majú vodiči problémy už roky. Vyústenie ciest sa totiž nestretáva v geometrickom strede, jedna z vedľajších ciest je mierne predsadená, či vysunutá. A to robí šarapatu v posudzovaní. Predstavte si hlavnú cestu v oblúku, ku ktorej sa z vonkajšej strany pripájajú dve vedľajšie. Ak prichádzate v smere ako je naznačené na obrázku a popisuje Laco, teda po Bernolákovej, dávate prednosť zľava aj sprava, veď ste na vedľajšej.

krizovatka_p13.jpg

Vodiči prichádzajúci v tomto prípade z ľavej strany, teda ako píše Laco od cintorína, sú však napriek dodatkovej tabuľke P13 s tvarom križovatky v inej situácii. Skutočný tvar križovatky je z ich pohľadu podobný skôr takémuto zobrazeniu:

krizovatka_zm2.jpg

Takže keď po príjazde z vedľajšej cesty dajú prednosť vozidlám na hlavnej ceste a pokračujú v jazde vľavo, či vpravo, prakticky sa dostanú na hlavnú. Potom už pokračujú po nej a ak odbočia vpravo, nemajú dôvod dávať prednosť vozidlám prichádzajúcim sprava, lebo tie prichádzajú po vedľajšej.

Inak povedané, spomínané miesto v Zlatých Moravciach sú dve križovatky za sebou. Hranicu križovatky totiž zákon definuje takto:

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
e) hranicou križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou "Priečna súvislá čiara", "Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!" alebo "Priečna súvislá čiara s nápisom STOP"; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky,

Keďže však platí, že dopravná značka je nadradená všeobecným pravidlám, treba ju dodržať, aj keď je nezmyselná. A v tomto prípade sa zdá, že taká je, lebo skutočnosť zrejme nezodpovedá geometrickému znázorneniu na dodatkovej tabuli. Aj z popisu Laca zo Zlatých Moraviec to vyzerá tak, že dodatková tabuľa s tvarom križovatky z opisovaného miesta nezodpovedá realite.

Preto je potrebné takúto dopravnú značku (dodatkovú tabuľu) vymeniť čo najskôr za značku zodpovedajúcu skutočnému stavu. Môže byť totiž príčinou nehody, nie každý úplne do bodky rešpektuje dopravné značky.

Čl. 2, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

(11) K dodatkovým tabuľkám s tvarom križovatky č. P 12 až P 15:
Dodatkové tabuľky Tvar križovatky (č. P 12 až P 14) a Tvar dvoch križovatiek (č. P 15) vyznačujú skutočný geometrický tvar križovatky, pričom hlavná cesta je vyznačená čiarou dvojnásobnej šírky ako čiara vyznačujúca vedľajšie cesty, okrem dodatkovej tabuľky Tvar križovatky (č. P 12), ktorá vyznačuje len cesty rovnakého významu. Cesta, po ktorej sa ku križovatke prichádza, je vyznačená čiarou vychádzajúcou od spodného okraja dodatkovej tabuľky s tvarom križovatky v smere jazdy vodiča.

V redakcii nemusíme detailne poznať všetky kilometre ciest po Slovensku. Preto ak nájdete podobný problém, zlé dopravné značenie, či nezrovnalosť vodorovného a zvislého dopravného značenia, pošlite nám s vašim postrehom a otázkou aj opis situácie a náčrtok, alebo fotografie z rôznych pohľadov. Uľahčíte nám zorientovať sa.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé na cestách? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 659
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 476
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 14 174
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 692
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 913
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 139
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 044
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 596
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 500
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 333
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Plošné testovanie bude, od soboty platí zákaz vychádzania (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Igor Matovič hovorí o nových opatreniach.

Od soboty platí zákaz vychádzania, zatvoria sa skoro všetky školy (prehľad)

Ústredný krízový štáb schválil zákaz vychádzania.

Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Matovič nás musí presvedčiť, že vie čo robí

Dnes si už nikto izolovane nevytvorí svoj ostrov bezpečia. Buďme zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Dušana Kováčika zadržali aj obvinili.

Neprehliadnite tiež

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson