V nedeľu podvečer sme prechádzali Hradskou v smere do centra. Spomalili sme na "tridsať", veď v protismere je ulica rozkopaná. Keď sme však rozkopávku minuli, márne sme hľadali tabuľu, ktorá by ukončila zníženú maximálnu povolenú rýchlosť na 30 km/h. Tú musela neutralizovať až najbližšia križovatka vzdialená niekoľko sto metrov.
§ 5, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; ...
Mimochodom, taká istá prenosná dopravná značka, ktorá by ukončila 30-ku, chýba aj v protismere.
Áno, zodpovední za prenosné dopravné značenie ušetrili na značkách, keďže sa pravdepodobne spoliehali na ukončenie platnosti prenosných značiek za najbližšou križovatkou. Plynulosti dopravy sa však v tomto prípade nepomohlo.
Zbytočne sa predĺžil úsek so zníženou maximálnou povolenou rýchlosťou. Okrem toho, trmácať sa 30-kou, v nedeľu popoludní, počas pokojnej premávky, na mieste, kde za normálnych okolností platí 50-ka, je ... skľučujúce.
V Technických podmienkach použitia dopravných značiek a dopravných zariadení na označovanie pracovných miest na pozemných komunikáciách (TP 07/2005), ktoré vydalo Ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií SR, sa píše:
V záujme zachovania plynulosti premávky v oblasti pracovného miesta sa majú vytvoriť také podmienky, aby sa mohla na diaľniciach a cestách pre motorové vozidlá dodržať najvyššia povolená rýchlosť 60 km/h a na ostatných pozemných komunikáciách 40 km/h.
Najnižšia hranica najvyššej dovolenej rýchlosti na verejne prístupných pozemných komunikáciách je 30 km/h, v odôvodnených prípadoch (napr. mostné provizóriá) aj nižšia.
Zároveň sa v Technických podmienkach píše:
V oblasti pracovného miesta sa spravidla stanovuje nižšia hranica všeobecne platnej najvyššej povolenej rýchlosti.
Lenže oblasť pracovného miesta sa na Vrakuňskej nekončí na najbližšej križovatke.
Ďalšie citáty z Technických podmienok ozrejmujú spôsob použitia prenosných dopravných značiek.
Na zabezpečenie pracovného miesta na PK sa používajú trvalé a prenosné zvyslé dopravné značky, vodorovné dopravné značky, retroreflexný dopravný gombík a dopravné zariadenia. Môžu sa používať len v takom rozsahu a takým spôsobom, ako to nevyhnutne vyžaduje bezpečnosť a plynulosť premávky.
Cestný správny orgán je povinný postarať sa o to, aby sa uzávierka, obchádzka alebo odklon vždy obmedzili na čo najkratší čas, a riadne technicky a čo najvýhodnejšie zabezpečili. Pri zriaďovaní pracovných miest treba zaistiť bezpečnosť a plynulosť premávky na pozemnej komunikácii a bezpečnosť pracovníkov, pracovných strojov a zariadení.
Kompetentní sa teda musia riadiť nie len výhodnosťou, čomu by zodpovedala chýbajúca prenosná dopravná značka o ukončení obmedzenej maximálnej povolenej rýchlosti. Všímať by si mali aj to, aby bola zabezpečená plynulosť premávky aj za miestom prác na ceste v prípade, ak ju obmedzilo prenosné dopravné značenie.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.