Bratislava 18. augusta (TASR) - Slovenská polícia evidovala v prvom polroku tohto roka viac ako 2,994 milióna držiteľov vodičských preukazov. Najviac vodičov je pritom zaevidovaných v Bratislavskom (434.119) a najmenej v Trnavskom kraji (319.908). Vyplýva to zo štatistiky zverejnenej na webovej stránke Ministerstva vnútra (MV) SR.
Spomínaná štatistika neeviduje, koľko je na Slovensku registrovaných vodičov mužov a koľko žien. Viaceré výskumy ale poukazujú na skutočnosť, že medzi oboma pohlaviami pri riadení motorového vozidla existujú určité odlišnosti. TASR to potvrdil aj viceprezident Slovenskej komory psychológov Karol Kleinmann.
Ženy vs Muži
Priblížil, že za to môže rozdielne osobnostné zloženie muža a ženy, ako i nerovnomerné psychické procesy, ktoré prebiehajú v ich mozgu. "Muži sa lepšie orientujú v priestore, sú rýchlejší pri reagovaní na zrakové a sluchové podnety. Ženy vidia v noci lepšie ako muži a dokážu lepšie a inteligentnejšie riešiť konfliktné situácie na ceste," uviedol praktický príklad dopravný psychológ.
Rozdiel medzi šoférovaním mužov a žien na cestách podľa Kleinmanna však najlepšie charakterizuje krízová dopravná situácia. "Žena uvoľňuje nohu z plynového pedálu, muž plynový pedál zošľapuje. Je to pravdepodobne stará fyziologická reakcia, ktorá pri strese muža aktivuje k útoku a ženu k úniku," vysvetlil.
Z policajnej štatistiky ďalej vyplýva, že do 30. júna 2009 bolo na Slovensku vydaných viac ako 120.000 vodičských preukazov a viac ako 3600 medzinárodných vodičských oprávnení. Ani v tomto prípade nie je bližšie špecifikované, v akých vekových kategóriách vodičské oprávnenia ľudia na Slovensku získali.
Mladí šoféri
Podľa názoru dopravného psychológa je však vhodnejšie, ak si vodičský preukaz robia skôr mladí ľudia. "V neskoršom veku už môžu pristúpiť rôzne obavy, či to dotyčná osoba zvládne," pripomenul lekár. Výhodou mladého vodiča je podľa jeho slov najmä to, že má najmä veľmi dobré výkonové schopnosti ako napríklad koordináciu rúk a nôh, psychomotorické tempo, pozornosť či pamäť.
"Na druhej strane sú ale mladí vodiči viac sociálne 'odbrzdení' a preceňujú svoje sily," pripomenul. Problémy za volantom môže tiež spôsobiť ich zvýšené sebavedomie, arogantnosť a agresivita. Naopak, výhodou "tých starších" je teda to, že si výkonový deficit nahrádzajú pomalšou jazdou, čo už dnešná legislatíva vie postihnúť.