SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Prevetrali sme vrchol BMW. Limuzínu 760Li

Najsilnejšie sedmičkové BMW všetkých čias prichádza s novým dvanásťvalcom, osemstupňovou prevodovkou a rekuperáciou elektrickej energie. Od ostatných sedmičiek ju odlišujú kozmetické detaily a iná štandardná výbava.

Dvanásťvalcová verzia predstavovala vždy vrchol v hierarchii BMW. Novinka pokračuje v tradíciiDvanásťvalcová verzia predstavovala vždy vrchol v hierarchii BMW. Novinka pokračuje v tradícii (Zdroj: BMW)

MNÍCHOV. Hodinu sedíme v perleťovo bielej limuzíne vystavenej pred Haus der Kunst a Thomas Piasecki, zodpovedný za elektroniku sedmičkového BMW, stále horlivo vysvetľuje všetky funkcie v aute. Zvlášť je pyšný na elektronický návod na obsluhu auta. Vodič zadá kľúčové slovo a nájde presnú funkciu, vysvetlenie a dokonca videoanimáciu, ako daný prvok funguje. “Každý jeden kus má originálny návod iba na tie prvky, ktoré sú v aute namontované”, hrdo upozorňuje Thomas.

Zároveň nám odhaľuje ďalšie elektronické drobnosti, ktoré bežný užívateľ spozná iba po podrobnom školení. Potom sa zložité auto javí ako veľmi jednoduché na ovládanie a to je princíp palubného systému s tvarovo veľmi výraznými ovládačmi.

Nekopírujú trendy

Osobitnou témou na rozhovor sú predné svetlá, ktoré sa vyhli módnym pásikom LED a Head Up displej. Zobrazovanie dát na čelnom skle pred vodičom je obohatené o nové funkcie a záleží na vodičovi, čo chce vidieť. Thomas Piasecki ukazuje, v ktorom mieste čelného skla je umiestnená špeciálna odrazová fólia.

Štruktúra fólie počíta s ostrením ľudského oka a hoci sú údaje v skutočnosti premietané iba 30 centimetrov od vodiča, zdá sa akoby boli ešte pred autom. Vodič nemusí vôbec namáhať oko a vidí premietaný obraz pred sebou. Ešte sa pýtame na nový dvanásťvalec, ale ten nespadá do pôsobnosti šéfa elektroniky a preto nás odkazuje na druhý deň a praktické jazdy.

Jazdili SME...
Odborný výklad a ukážka možností palubného systému nám rozšírili obzor. BMW radu sedem je priateľské k užívateľovi a výsledok práce desať tisíc inžinierov ohromujúci. Thomas je fajn chlapík a hodina v aute s ním bola príjemnejšia, než oficiality a zdvorilostné frázy pri večeri. Tiež prezradil, že pamäťové tlačidlá staníc autorádia sú plne programovateľné. “Jedným môžete priamo volať manželke, ďalšie spustí navigáciu do práce a iné nastaví klimatizáciu."

Dvanásťvalec patrí sedmičke

BMW v priestore “bieleho párku”, ako Mníchovčania nazývajú dom umenia, sa dozvedáme o úspešnom štarte piatej generácie sedmičky. Iba za prvých deväť mesiacov od uvedenia na trh predali 20 000 kusov, pričom krivka predaja strmo rastie. Záujem o dvanásťvalcové verzie v minulosti donútil automobilku postaviť novú kráľovskú verziu V12 a neopustiť tradíciu.

15_motor_big_res.jpg

Zvod výfukového potrubia pred turbodúchadlom je vo vnútri rozdelený na polvice, aby nevznikalo zbytočné vírenie plynov vo valcoch, ktoré nie sú vo fáze výfuku.

Prvý dvanásťvalec pod kapotou radu sedem uzrel svetlo sveta v roku 1987 a odvtedy je jeho neoddeliteľnou súčasťou. Z predchádzajúceho modelu (2001 – 2008) sa najviac dvanásťvalcov predalo v Spojených Štátoch a Číne (po 23 percent). V Nemecku pripadol na dvanásťvalce 15 percentný podiel. Krízou spôsobený pokles záujmu o objemné motory má vyriešiť 22 percentný nárast výkonu oproti predchodcovi a zároveň pokles spotreby o päť percent.

Majstrovské dielo

Nové dvanásťvalcové motory vychádzajú z dielní BMW v pomerne dlhej, šesť až deväťročnej perióde. Novinka tým pádom zbiera ovocie vývoja z posledných rokov. Nad priestorovo úsporným blokom motora s piestami usporiadanými do V je štvorventilová technika variabilného časovania a zdvihu ventilov VANOS.

14_motor_big_res.jpg

Vystavený, čiastočne rozrezaný, motor je pastvou pre oči. Na technické detaily sa možno pozerať celé hodiny.

Systém priameho vstrekovania High Precision Injection využíva Piezo-vstrekovače paliva ústiace v strede spaľovacieho priestoru vedľa sviečky. Samotná tryska vstrekovača je vyrobená z nerezu a palivo vystrekuje pod tlakom 200 barov. Prvý preplňovaný dvanásťvalec v histórii BMW používa systém dvoch turbodúchadiel TwinPower Turbo Technology, umiestnených po bokoch motora.

Medzichladič stlačeného vzduchu je netradične umiestnený medzi hlavami v strede “V”. Ani pri silnom dvanásťvalcovom motore nie sú nezanedbateľné odpory pripojených komponentov. Vďaka rekuperácii energie pri brzdení bolo možné použiť elektrické vodné čerpadlo chladiacej kvapaliny a špeciálne olejové čerpadlo s riadeným prietokom. Šesťkomorová olejová pumpa s variabilným prietokom reaguje na požiadavky pracovného režimu motora a dodáva iba toľko oleja, koľko motor momentálne potrebuje.

Jazdili SME...
Ohromujúcim koncovkám výfuku celkom nezodpovedá jemný šum dvanásťvalca. V pozadí počuť hrdelný čistý zvuk motorov BMW, ale utlmenie je s ohľadom na luxusný segment celkom silné a pochopiteľné zároveň. Kryt motora na voľnobehu takmer vôbec nevibruje. Pri krútiacom momente 750 Nm, dostupnom pri 1500 otáčkach za minútu, je celkom pochopiteľné, že v meste prevodovka radí vyššie rýchlostné stupne. Napokon, krútiaci moment neklesne z maxima až do 5000 otáčok.

Na preplnenej diaľnici nebola vždy zábava, ale keď sa autá rozpŕchli, perleťová limuzína vyrazila ako šíp. Dvanásťvalec razom ožil a predviedol nádherné divadlo. V 180 kilometrovej rýchlosti motor šklbne autom a ručička tachometra prudko letí na koniec stupnice.

Po dosiahnutí 250 kilometrovej rýchlosti auto akoby zastavilo. To iba prestal pôsobiť mohutný ťah a zasiahol obmedzovač. Funkcia čítania dopravných značiek, dodávaná do BMW 760Li štandardne, pracuje spoľahlivo aj na vidieku, kde sú obmedzenia rýchlosti umiestnené v rôznej výške a prostredí.

Po vzore konkurentov

BMW po dlhom čase používania šesťstupňových prevodoviek prichádza s osemstupňovou automatikou veľmi kompaktných rozmerov. Vývoj prebiehal v úzkej spolupráci s firmou ZF. V porovnaní so šesťstupňovým automatom sa skrátili časy preradenia a zrýchlilo sa preraďovanie o dva stupne. Prevodovka bola navrhnutá tak, aby ju v praxi nezaskočilo náhle podradenie z ôsmeho na druhý stupeň.

11_motor_big_res.jpg

Osemstupňová prevodovka má v skutočnosti veľmi kompaktné rozmery.

Nová osemstupňová prevodovka využíva silu motora. Pri dvestovke motor netočí ani 3000 otáčok. Aj podraďovanie jej ide tradične dobre a v dvestokilometrovom tempe nemá problém zaradiť štvorku. BMW nechalo na seba s vyšším počtom rýchlostí čakať, ale oplatilo sa. Niekedy je lepšie využiť na predbiehanie kick down v automatickom režime, než po jednom podraďovať. Prevodovka sa odrazila na spotrebe, lebo na vyše sto kilometrovej trati povolenými rýchlosťami sme dosiahli 11,2 litra na sto kilometrov. Harašenie na diaľnici vyšlo na 16,9 litra.

Odlišuje sa v detailoch

Majestát najsilnejšej verzie 760Li musí byť zrejmý na prvý pohľad. Spätné zrkadlá majú čierny vysokolesklý povrch a bočné smerovky zasadené v lište s logom V12. V zadnom nárazníku pribudli štyri obrovské chromované koncovky výfuku a červené odrazky. BMW na jednej strane hrdo prehlasuje, že nekopíruje trápne LED svetielka vpredu a na druhej strane, do zadného nárazníka zasadí červené odrazové sklíčka.

V 760 Li si netreba prilácať za drevom vykladané madlá nad zadnými dverami, ani za čalúnenie stropu a prístrojového panelu Alcantarou a Nappou. V sérii sú zadné, elektricky ovládané, komfortné sedadlá, nočné videnie a čítanie dopravných značiek kamerou. Hliníkovú prednú kapotu, dvere a strechu na prvý pohľad nevidieť.

Zbadá opitého v kríkoch

Zatiaľ veľmi ojedinelému systému nočného videnia venujú väčšiu pozornosť iba Mercedes a BMW. Kým Mercedes na nočné videnie používa samostatný zdroj svetla a infra kameru, BMW používa zjednodušene povedané termovíziu. Živočíchy a ľudia, ukrytí v kríkoch vedľa cesty, sú oveľa lepšie viditeľní.

Jazdili SME...
Hoci nám mysľou blúdila otázka, načo je komu také výkonné auto, jazda a spotreba naše výčitky zmiernili. Nadbytok výkonu a nečakane aj podvozok dokážu zamaskovať obrovské rozmery a nadváhu limuzíny. Vďaka dynamike motora spája 760 Li luxusné športové auto a limuzínu do jedného. Záleží na tom, kde sedíte. Možno to znie ako pritiahnuté za vlasy, ale spoza volantu je 760 Li dobrá zábavka.

 

Technické parametre BMW 760i a 760 Li

Model 760i (760 Li)
Objem motora (cm3) 5971
Zdvih/vŕtanie (mm) 80/89
Výkon (kW/k) 400/544
pri otáčkach (ot./min.) 5250
Litrový výkon (k/l) 91,1
Krútiaci moment(Nm) 750
Pri otáčkach (ot./min.) 1500 – 5000
Kompresný pomer 10:1
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Spotreba v meste (l/100 km) 18,8(18,9)
Spotreba mimo mesta (l/100km) 9,6(9,6)
Spotreba celková (l/100 km) 12,9(13,0)
Emisie CO2 (g/km) 299 (303)
Prevodovka automatická
Počet stupňov 8
Počet miest na sedenie 5(4)
Dĺžka karosérie (mm) 5072 (5212)
Rázvor náprav (mm) 3070 (3210)
Pohotovostná hmotnosť 2105 (2175)
Hmotnostný pomer (kg/kW) 5,3(5,4)
Objem batožinového priestoru (litre) 500
Koeficient odporu vzduchu Cx 0,32
Pneumatiky vpredu-vzadu 245/45 R19 – 275/40 R19

Porovnanie dvanásťvalcov v BMW 7

Model

rok

výkon
(kW/k)

spotreba
(l/100km)

zrýchlenie
0-100 km/h (s)

750i 1987 220/300 13,3 l 7,4
750i 1994 240/326 12,8 l 6,6
760i 2003 327/445 13,4 5,5
760i 2009 400/544 12,9 4,6
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  2. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  3. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  4. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  5. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  6. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  9. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  10. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 038
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 165
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 654
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 521
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 327
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 923
  7. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 493
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 491
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 349
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kandidát SPD na kancelára Olaf Scholz.

Voľby v Nemecku sa skončili. SPD tvrdí, že získala mandát na vládnutie.


a 5 ďalší 14 h
Podávanie vakcín vo veľkokapacitnom očkovacom centre v Humennom.

Kedy sa už zbavíme celého tohto zlého sna?


Martin Pavelka 23. sep

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 8 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Viktor Pamula: Spišiaci stále nohami na zemi
  2. Kristína Jakubičková: Je sila osobnosti synonymom bezohľadnosti či fyzickej zdatnosti?
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať?
  4. Víťazoslav Würschner: A snívať môžeme ďalej...
  5. Vladimír Benčík: Vietnam – viete že sa na vietnamskom trhu dá kúpiť láska i šťastie?
  6. Jozef Javurek: Historici v Nitre
  7. Věra Tepličková: Čo sme sa dozvedeli v nedeľných politických diskusiách?
  8. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov.
  1. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 230
  2. Stanislav Martinčko: Bude Róbert Fico aj Borisovi Kollárovi ďakovať za dobre odvedenú prácu? 3 170
  3. Peter Chudý: Ako sa zbaviť redaktorky Denníka N, Moniky Tódovej? Alebo hrozí jej zákaz činnosti výkonu povolania? 3 149
  4. Ingrid Škropeková: Manažér, riaditeľ, upratovačka, chlap či žena. Na ARO je jedno, kým ste. Keď vám povedia, otočte sa mi ritkou, tak sa tou ritkou otočíte. 2 546
  5. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 2 325
  6. Marta Karchňáková: ZSE posiela počas pandémie ľudí na poštu 2 270
  7. Helmut Posch: Zaniknutý priemyselný poklad Hnúšte 2 248
  8. Věra Tepličková: Predseda Fico ide do sveta 2 226
  1. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  2. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  3. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  4. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  5. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  6. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
  7. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Čo robiť, keď Platiť sa oplatí pýta stovky eur za pokutu z MHD
Skryť Zatvoriť reklamu