SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Prevetrali sme vrchol BMW. Limuzínu 760Li

Najsilnejšie sedmičkové BMW všetkých čias prichádza s novým dvanásťvalcom, osemstupňovou prevodovkou a rekuperáciou elektrickej energie. Od ostatných sedmičiek ju odlišujú kozmetické detaily a iná štandardná výbava.

Dvanásťvalcová verzia predstavovala vždy vrchol v hierarchii BMW. Novinka pokračuje v tradíciiDvanásťvalcová verzia predstavovala vždy vrchol v hierarchii BMW. Novinka pokračuje v tradícii (Zdroj: BMW)

MNÍCHOV. Hodinu sedíme v perleťovo bielej limuzíne vystavenej pred Haus der Kunst a Thomas Piasecki, zodpovedný za elektroniku sedmičkového BMW, stále horlivo vysvetľuje všetky funkcie v aute. Zvlášť je pyšný na elektronický návod na obsluhu auta. Vodič zadá kľúčové slovo a nájde presnú funkciu, vysvetlenie a dokonca videoanimáciu, ako daný prvok funguje. “Každý jeden kus má originálny návod iba na tie prvky, ktoré sú v aute namontované”, hrdo upozorňuje Thomas.

Zároveň nám odhaľuje ďalšie elektronické drobnosti, ktoré bežný užívateľ spozná iba po podrobnom školení. Potom sa zložité auto javí ako veľmi jednoduché na ovládanie a to je princíp palubného systému s tvarovo veľmi výraznými ovládačmi.

Nekopírujú trendy

Osobitnou témou na rozhovor sú predné svetlá, ktoré sa vyhli módnym pásikom LED a Head Up displej. Zobrazovanie dát na čelnom skle pred vodičom je obohatené o nové funkcie a záleží na vodičovi, čo chce vidieť. Thomas Piasecki ukazuje, v ktorom mieste čelného skla je umiestnená špeciálna odrazová fólia.

Štruktúra fólie počíta s ostrením ľudského oka a hoci sú údaje v skutočnosti premietané iba 30 centimetrov od vodiča, zdá sa akoby boli ešte pred autom. Vodič nemusí vôbec namáhať oko a vidí premietaný obraz pred sebou. Ešte sa pýtame na nový dvanásťvalec, ale ten nespadá do pôsobnosti šéfa elektroniky a preto nás odkazuje na druhý deň a praktické jazdy.

Jazdili SME...
Odborný výklad a ukážka možností palubného systému nám rozšírili obzor. BMW radu sedem je priateľské k užívateľovi a výsledok práce desať tisíc inžinierov ohromujúci. Thomas je fajn chlapík a hodina v aute s ním bola príjemnejšia, než oficiality a zdvorilostné frázy pri večeri. Tiež prezradil, že pamäťové tlačidlá staníc autorádia sú plne programovateľné. “Jedným môžete priamo volať manželke, ďalšie spustí navigáciu do práce a iné nastaví klimatizáciu."

Dvanásťvalec patrí sedmičke

BMW v priestore “bieleho párku”, ako Mníchovčania nazývajú dom umenia, sa dozvedáme o úspešnom štarte piatej generácie sedmičky. Iba za prvých deväť mesiacov od uvedenia na trh predali 20 000 kusov, pričom krivka predaja strmo rastie. Záujem o dvanásťvalcové verzie v minulosti donútil automobilku postaviť novú kráľovskú verziu V12 a neopustiť tradíciu.

15_motor_big_res.jpg

Zvod výfukového potrubia pred turbodúchadlom je vo vnútri rozdelený na polvice, aby nevznikalo zbytočné vírenie plynov vo valcoch, ktoré nie sú vo fáze výfuku.

Prvý dvanásťvalec pod kapotou radu sedem uzrel svetlo sveta v roku 1987 a odvtedy je jeho neoddeliteľnou súčasťou. Z predchádzajúceho modelu (2001 – 2008) sa najviac dvanásťvalcov predalo v Spojených Štátoch a Číne (po 23 percent). V Nemecku pripadol na dvanásťvalce 15 percentný podiel. Krízou spôsobený pokles záujmu o objemné motory má vyriešiť 22 percentný nárast výkonu oproti predchodcovi a zároveň pokles spotreby o päť percent.

Majstrovské dielo

Nové dvanásťvalcové motory vychádzajú z dielní BMW v pomerne dlhej, šesť až deväťročnej perióde. Novinka tým pádom zbiera ovocie vývoja z posledných rokov. Nad priestorovo úsporným blokom motora s piestami usporiadanými do V je štvorventilová technika variabilného časovania a zdvihu ventilov VANOS.

14_motor_big_res.jpg

Vystavený, čiastočne rozrezaný, motor je pastvou pre oči. Na technické detaily sa možno pozerať celé hodiny.

Systém priameho vstrekovania High Precision Injection využíva Piezo-vstrekovače paliva ústiace v strede spaľovacieho priestoru vedľa sviečky. Samotná tryska vstrekovača je vyrobená z nerezu a palivo vystrekuje pod tlakom 200 barov. Prvý preplňovaný dvanásťvalec v histórii BMW používa systém dvoch turbodúchadiel TwinPower Turbo Technology, umiestnených po bokoch motora.

Medzichladič stlačeného vzduchu je netradične umiestnený medzi hlavami v strede “V”. Ani pri silnom dvanásťvalcovom motore nie sú nezanedbateľné odpory pripojených komponentov. Vďaka rekuperácii energie pri brzdení bolo možné použiť elektrické vodné čerpadlo chladiacej kvapaliny a špeciálne olejové čerpadlo s riadeným prietokom. Šesťkomorová olejová pumpa s variabilným prietokom reaguje na požiadavky pracovného režimu motora a dodáva iba toľko oleja, koľko motor momentálne potrebuje.

Jazdili SME...
Ohromujúcim koncovkám výfuku celkom nezodpovedá jemný šum dvanásťvalca. V pozadí počuť hrdelný čistý zvuk motorov BMW, ale utlmenie je s ohľadom na luxusný segment celkom silné a pochopiteľné zároveň. Kryt motora na voľnobehu takmer vôbec nevibruje. Pri krútiacom momente 750 Nm, dostupnom pri 1500 otáčkach za minútu, je celkom pochopiteľné, že v meste prevodovka radí vyššie rýchlostné stupne. Napokon, krútiaci moment neklesne z maxima až do 5000 otáčok.

Na preplnenej diaľnici nebola vždy zábava, ale keď sa autá rozpŕchli, perleťová limuzína vyrazila ako šíp. Dvanásťvalec razom ožil a predviedol nádherné divadlo. V 180 kilometrovej rýchlosti motor šklbne autom a ručička tachometra prudko letí na koniec stupnice.

Po dosiahnutí 250 kilometrovej rýchlosti auto akoby zastavilo. To iba prestal pôsobiť mohutný ťah a zasiahol obmedzovač. Funkcia čítania dopravných značiek, dodávaná do BMW 760Li štandardne, pracuje spoľahlivo aj na vidieku, kde sú obmedzenia rýchlosti umiestnené v rôznej výške a prostredí.

Po vzore konkurentov

BMW po dlhom čase používania šesťstupňových prevodoviek prichádza s osemstupňovou automatikou veľmi kompaktných rozmerov. Vývoj prebiehal v úzkej spolupráci s firmou ZF. V porovnaní so šesťstupňovým automatom sa skrátili časy preradenia a zrýchlilo sa preraďovanie o dva stupne. Prevodovka bola navrhnutá tak, aby ju v praxi nezaskočilo náhle podradenie z ôsmeho na druhý stupeň.

11_motor_big_res.jpg

Osemstupňová prevodovka má v skutočnosti veľmi kompaktné rozmery.

Nová osemstupňová prevodovka využíva silu motora. Pri dvestovke motor netočí ani 3000 otáčok. Aj podraďovanie jej ide tradične dobre a v dvestokilometrovom tempe nemá problém zaradiť štvorku. BMW nechalo na seba s vyšším počtom rýchlostí čakať, ale oplatilo sa. Niekedy je lepšie využiť na predbiehanie kick down v automatickom režime, než po jednom podraďovať. Prevodovka sa odrazila na spotrebe, lebo na vyše sto kilometrovej trati povolenými rýchlosťami sme dosiahli 11,2 litra na sto kilometrov. Harašenie na diaľnici vyšlo na 16,9 litra.

Odlišuje sa v detailoch

Majestát najsilnejšej verzie 760Li musí byť zrejmý na prvý pohľad. Spätné zrkadlá majú čierny vysokolesklý povrch a bočné smerovky zasadené v lište s logom V12. V zadnom nárazníku pribudli štyri obrovské chromované koncovky výfuku a červené odrazky. BMW na jednej strane hrdo prehlasuje, že nekopíruje trápne LED svetielka vpredu a na druhej strane, do zadného nárazníka zasadí červené odrazové sklíčka.

V 760 Li si netreba prilácať za drevom vykladané madlá nad zadnými dverami, ani za čalúnenie stropu a prístrojového panelu Alcantarou a Nappou. V sérii sú zadné, elektricky ovládané, komfortné sedadlá, nočné videnie a čítanie dopravných značiek kamerou. Hliníkovú prednú kapotu, dvere a strechu na prvý pohľad nevidieť.

Zbadá opitého v kríkoch

Zatiaľ veľmi ojedinelému systému nočného videnia venujú väčšiu pozornosť iba Mercedes a BMW. Kým Mercedes na nočné videnie používa samostatný zdroj svetla a infra kameru, BMW používa zjednodušene povedané termovíziu. Živočíchy a ľudia, ukrytí v kríkoch vedľa cesty, sú oveľa lepšie viditeľní.

Jazdili SME...
Hoci nám mysľou blúdila otázka, načo je komu také výkonné auto, jazda a spotreba naše výčitky zmiernili. Nadbytok výkonu a nečakane aj podvozok dokážu zamaskovať obrovské rozmery a nadváhu limuzíny. Vďaka dynamike motora spája 760 Li luxusné športové auto a limuzínu do jedného. Záleží na tom, kde sedíte. Možno to znie ako pritiahnuté za vlasy, ale spoza volantu je 760 Li dobrá zábavka.

 

Technické parametre BMW 760i a 760 Li

Model 760i (760 Li)
Objem motora (cm3) 5971
Zdvih/vŕtanie (mm) 80/89
Výkon (kW/k) 400/544
pri otáčkach (ot./min.) 5250
Litrový výkon (k/l) 91,1
Krútiaci moment(Nm) 750
Pri otáčkach (ot./min.) 1500 – 5000
Kompresný pomer 10:1
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Spotreba v meste (l/100 km) 18,8(18,9)
Spotreba mimo mesta (l/100km) 9,6(9,6)
Spotreba celková (l/100 km) 12,9(13,0)
Emisie CO2 (g/km) 299 (303)
Prevodovka automatická
Počet stupňov 8
Počet miest na sedenie 5(4)
Dĺžka karosérie (mm) 5072 (5212)
Rázvor náprav (mm) 3070 (3210)
Pohotovostná hmotnosť 2105 (2175)
Hmotnostný pomer (kg/kW) 5,3(5,4)
Objem batožinového priestoru (litre) 500
Koeficient odporu vzduchu Cx 0,32
Pneumatiky vpredu-vzadu 245/45 R19 – 275/40 R19

Porovnanie dvanásťvalcov v BMW 7

Model

rok

výkon
(kW/k)

spotreba
(l/100km)

zrýchlenie
0-100 km/h (s)

750i 1987 220/300 13,3 l 7,4
750i 1994 240/326 12,8 l 6,6
760i 2003 327/445 13,4 5,5
760i 2009 400/544 12,9 4,6
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  2. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  3. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  4. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  9. Škola môže vyzerať aj inak!
  10. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 698
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 129
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 282
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 772
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 547
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 739
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 060
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 434
  9. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 361
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 602
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.

Útočník v Nice zabil troch ľudí, viacerí sú zranení

Vo Francúzsku platí vysoká výstraha pred teroristickým útokmi.

Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková

Neprehliadnite tiež

Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.