SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Prevetrali sme vrchol BMW. Limuzínu 760Li

Najsilnejšie sedmičkové BMW všetkých čias prichádza s novým dvanásťvalcom, osemstupňovou prevodovkou a rekuperáciou elektrickej energie. Od ostatných sedmičiek ju odlišujú kozmetické detaily a iná štandardná výbava.

Dvanásťvalcová verzia predstavovala vždy vrchol v hierarchii BMW. Novinka pokračuje v tradíciiDvanásťvalcová verzia predstavovala vždy vrchol v hierarchii BMW. Novinka pokračuje v tradícii (Zdroj: BMW)

MNÍCHOV. Hodinu sedíme v perleťovo bielej limuzíne vystavenej pred Haus der Kunst a Thomas Piasecki, zodpovedný za elektroniku sedmičkového BMW, stále horlivo vysvetľuje všetky funkcie v aute. Zvlášť je pyšný na elektronický návod na obsluhu auta. Vodič zadá kľúčové slovo a nájde presnú funkciu, vysvetlenie a dokonca videoanimáciu, ako daný prvok funguje. “Každý jeden kus má originálny návod iba na tie prvky, ktoré sú v aute namontované”, hrdo upozorňuje Thomas.

Zároveň nám odhaľuje ďalšie elektronické drobnosti, ktoré bežný užívateľ spozná iba po podrobnom školení. Potom sa zložité auto javí ako veľmi jednoduché na ovládanie a to je princíp palubného systému s tvarovo veľmi výraznými ovládačmi.

Nekopírujú trendy

Osobitnou témou na rozhovor sú predné svetlá, ktoré sa vyhli módnym pásikom LED a Head Up displej. Zobrazovanie dát na čelnom skle pred vodičom je obohatené o nové funkcie a záleží na vodičovi, čo chce vidieť. Thomas Piasecki ukazuje, v ktorom mieste čelného skla je umiestnená špeciálna odrazová fólia.

Štruktúra fólie počíta s ostrením ľudského oka a hoci sú údaje v skutočnosti premietané iba 30 centimetrov od vodiča, zdá sa akoby boli ešte pred autom. Vodič nemusí vôbec namáhať oko a vidí premietaný obraz pred sebou. Ešte sa pýtame na nový dvanásťvalec, ale ten nespadá do pôsobnosti šéfa elektroniky a preto nás odkazuje na druhý deň a praktické jazdy.

Jazdili SME...
Odborný výklad a ukážka možností palubného systému nám rozšírili obzor. BMW radu sedem je priateľské k užívateľovi a výsledok práce desať tisíc inžinierov ohromujúci. Thomas je fajn chlapík a hodina v aute s ním bola príjemnejšia, než oficiality a zdvorilostné frázy pri večeri. Tiež prezradil, že pamäťové tlačidlá staníc autorádia sú plne programovateľné. “Jedným môžete priamo volať manželke, ďalšie spustí navigáciu do práce a iné nastaví klimatizáciu."

Dvanásťvalec patrí sedmičke

BMW v priestore “bieleho párku”, ako Mníchovčania nazývajú dom umenia, sa dozvedáme o úspešnom štarte piatej generácie sedmičky. Iba za prvých deväť mesiacov od uvedenia na trh predali 20 000 kusov, pričom krivka predaja strmo rastie. Záujem o dvanásťvalcové verzie v minulosti donútil automobilku postaviť novú kráľovskú verziu V12 a neopustiť tradíciu.

15_motor_big_res.jpg

Zvod výfukového potrubia pred turbodúchadlom je vo vnútri rozdelený na polvice, aby nevznikalo zbytočné vírenie plynov vo valcoch, ktoré nie sú vo fáze výfuku.

Prvý dvanásťvalec pod kapotou radu sedem uzrel svetlo sveta v roku 1987 a odvtedy je jeho neoddeliteľnou súčasťou. Z predchádzajúceho modelu (2001 – 2008) sa najviac dvanásťvalcov predalo v Spojených Štátoch a Číne (po 23 percent). V Nemecku pripadol na dvanásťvalce 15 percentný podiel. Krízou spôsobený pokles záujmu o objemné motory má vyriešiť 22 percentný nárast výkonu oproti predchodcovi a zároveň pokles spotreby o päť percent.

Majstrovské dielo

Nové dvanásťvalcové motory vychádzajú z dielní BMW v pomerne dlhej, šesť až deväťročnej perióde. Novinka tým pádom zbiera ovocie vývoja z posledných rokov. Nad priestorovo úsporným blokom motora s piestami usporiadanými do V je štvorventilová technika variabilného časovania a zdvihu ventilov VANOS.

14_motor_big_res.jpg

Vystavený, čiastočne rozrezaný, motor je pastvou pre oči. Na technické detaily sa možno pozerať celé hodiny.

Systém priameho vstrekovania High Precision Injection využíva Piezo-vstrekovače paliva ústiace v strede spaľovacieho priestoru vedľa sviečky. Samotná tryska vstrekovača je vyrobená z nerezu a palivo vystrekuje pod tlakom 200 barov. Prvý preplňovaný dvanásťvalec v histórii BMW používa systém dvoch turbodúchadiel TwinPower Turbo Technology, umiestnených po bokoch motora.

Medzichladič stlačeného vzduchu je netradične umiestnený medzi hlavami v strede “V”. Ani pri silnom dvanásťvalcovom motore nie sú nezanedbateľné odpory pripojených komponentov. Vďaka rekuperácii energie pri brzdení bolo možné použiť elektrické vodné čerpadlo chladiacej kvapaliny a špeciálne olejové čerpadlo s riadeným prietokom. Šesťkomorová olejová pumpa s variabilným prietokom reaguje na požiadavky pracovného režimu motora a dodáva iba toľko oleja, koľko motor momentálne potrebuje.

Jazdili SME...
Ohromujúcim koncovkám výfuku celkom nezodpovedá jemný šum dvanásťvalca. V pozadí počuť hrdelný čistý zvuk motorov BMW, ale utlmenie je s ohľadom na luxusný segment celkom silné a pochopiteľné zároveň. Kryt motora na voľnobehu takmer vôbec nevibruje. Pri krútiacom momente 750 Nm, dostupnom pri 1500 otáčkach za minútu, je celkom pochopiteľné, že v meste prevodovka radí vyššie rýchlostné stupne. Napokon, krútiaci moment neklesne z maxima až do 5000 otáčok.

Na preplnenej diaľnici nebola vždy zábava, ale keď sa autá rozpŕchli, perleťová limuzína vyrazila ako šíp. Dvanásťvalec razom ožil a predviedol nádherné divadlo. V 180 kilometrovej rýchlosti motor šklbne autom a ručička tachometra prudko letí na koniec stupnice.

Po dosiahnutí 250 kilometrovej rýchlosti auto akoby zastavilo. To iba prestal pôsobiť mohutný ťah a zasiahol obmedzovač. Funkcia čítania dopravných značiek, dodávaná do BMW 760Li štandardne, pracuje spoľahlivo aj na vidieku, kde sú obmedzenia rýchlosti umiestnené v rôznej výške a prostredí.

Po vzore konkurentov

BMW po dlhom čase používania šesťstupňových prevodoviek prichádza s osemstupňovou automatikou veľmi kompaktných rozmerov. Vývoj prebiehal v úzkej spolupráci s firmou ZF. V porovnaní so šesťstupňovým automatom sa skrátili časy preradenia a zrýchlilo sa preraďovanie o dva stupne. Prevodovka bola navrhnutá tak, aby ju v praxi nezaskočilo náhle podradenie z ôsmeho na druhý stupeň.

11_motor_big_res.jpg

Osemstupňová prevodovka má v skutočnosti veľmi kompaktné rozmery.

Nová osemstupňová prevodovka využíva silu motora. Pri dvestovke motor netočí ani 3000 otáčok. Aj podraďovanie jej ide tradične dobre a v dvestokilometrovom tempe nemá problém zaradiť štvorku. BMW nechalo na seba s vyšším počtom rýchlostí čakať, ale oplatilo sa. Niekedy je lepšie využiť na predbiehanie kick down v automatickom režime, než po jednom podraďovať. Prevodovka sa odrazila na spotrebe, lebo na vyše sto kilometrovej trati povolenými rýchlosťami sme dosiahli 11,2 litra na sto kilometrov. Harašenie na diaľnici vyšlo na 16,9 litra.

Odlišuje sa v detailoch

Majestát najsilnejšej verzie 760Li musí byť zrejmý na prvý pohľad. Spätné zrkadlá majú čierny vysokolesklý povrch a bočné smerovky zasadené v lište s logom V12. V zadnom nárazníku pribudli štyri obrovské chromované koncovky výfuku a červené odrazky. BMW na jednej strane hrdo prehlasuje, že nekopíruje trápne LED svetielka vpredu a na druhej strane, do zadného nárazníka zasadí červené odrazové sklíčka.

V 760 Li si netreba prilácať za drevom vykladané madlá nad zadnými dverami, ani za čalúnenie stropu a prístrojového panelu Alcantarou a Nappou. V sérii sú zadné, elektricky ovládané, komfortné sedadlá, nočné videnie a čítanie dopravných značiek kamerou. Hliníkovú prednú kapotu, dvere a strechu na prvý pohľad nevidieť.

Zbadá opitého v kríkoch

Zatiaľ veľmi ojedinelému systému nočného videnia venujú väčšiu pozornosť iba Mercedes a BMW. Kým Mercedes na nočné videnie používa samostatný zdroj svetla a infra kameru, BMW používa zjednodušene povedané termovíziu. Živočíchy a ľudia, ukrytí v kríkoch vedľa cesty, sú oveľa lepšie viditeľní.

Jazdili SME...
Hoci nám mysľou blúdila otázka, načo je komu také výkonné auto, jazda a spotreba naše výčitky zmiernili. Nadbytok výkonu a nečakane aj podvozok dokážu zamaskovať obrovské rozmery a nadváhu limuzíny. Vďaka dynamike motora spája 760 Li luxusné športové auto a limuzínu do jedného. Záleží na tom, kde sedíte. Možno to znie ako pritiahnuté za vlasy, ale spoza volantu je 760 Li dobrá zábavka.

 

Technické parametre BMW 760i a 760 Li

Model 760i (760 Li)
Objem motora (cm3) 5971
Zdvih/vŕtanie (mm) 80/89
Výkon (kW/k) 400/544
pri otáčkach (ot./min.) 5250
Litrový výkon (k/l) 91,1
Krútiaci moment(Nm) 750
Pri otáčkach (ot./min.) 1500 – 5000
Kompresný pomer 10:1
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 4,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Spotreba v meste (l/100 km) 18,8(18,9)
Spotreba mimo mesta (l/100km) 9,6(9,6)
Spotreba celková (l/100 km) 12,9(13,0)
Emisie CO2 (g/km) 299 (303)
Prevodovka automatická
Počet stupňov 8
Počet miest na sedenie 5(4)
Dĺžka karosérie (mm) 5072 (5212)
Rázvor náprav (mm) 3070 (3210)
Pohotovostná hmotnosť 2105 (2175)
Hmotnostný pomer (kg/kW) 5,3(5,4)
Objem batožinového priestoru (litre) 500
Koeficient odporu vzduchu Cx 0,32
Pneumatiky vpredu-vzadu 245/45 R19 – 275/40 R19

Porovnanie dvanásťvalcov v BMW 7

Model

rok

výkon
(kW/k)

spotreba
(l/100km)

zrýchlenie
0-100 km/h (s)

750i 1987 220/300 13,3 l 7,4
750i 1994 240/326 12,8 l 6,6
760i 2003 327/445 13,4 5,5
760i 2009 400/544 12,9 4,6
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 036
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 847
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 155
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 466
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 091
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 271
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 075
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dědečka nakoniec po pojednávaní sudca Marek Filo prepustil.

Sudcovou úlohou nebolo dbať na priania verejnosti. Pozrime sa na argumentáciu sklamaných ľudí.


2 h
Ruský tank T-80, ktorého sa ukrajinskí vojaci zmocnili v Bachmute.

Ruská armáda za sebou zanecháva moderné zbrane aj muzeálne kusy.


19 h
Peter Tkačenko

Hortovi, Hrušovskému a Paškovi by pri pohľade na dnešný parlament zabehlo.


19 h
Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan na summite v Prahe.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 12 h

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


6. okt
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


5. okt
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Možno Tanečnica poľná...
  2. Štefan Vidlár: Ožereš sa
  3. Otilia Horrocks: Dajme/te/ v intraviláne maximálnu rýchlosť 50 km/hod.
  4. Olívia Lacenová: Udržateľné investície opäť ukazujú svoju odolnosť
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (7. - 13.10.1922)
  6. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  7. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  8. Erik Kriššák: Dotyk rán
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 6 016
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 166
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 914
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 258
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 073
  6. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 3 630
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 871
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 822
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu