SME
Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

TEST: Toyota Verso priťahuje na druhý pohľad

Verso je veľmi nenápadné, nevzbudzuje žiadne emócie, ale je schopné veľmi dobre poslúžiť. Umožňuje ľahké nastupovanie a jednoduché ovládanie.

Rodinné auto jazdí ako rodinné a je rozhodne lepšie než sa na prvý povrchný pohľad zdá.Rodinné auto jazdí ako rodinné a je rozhodne lepšie než sa na prvý povrchný pohľad zdá. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA,BREZNO. Toyota celé roky vyrába autá s racionálnym základom a každodenný úžitok povyšuje nad emócie. Inak to nie je ani v prípade nového Versa, ktoré prichádza ako samostatný model. Z niekdajšieho prívlastku Verso, určeného zväčšeným verziám základných modelov Yaris, Corolla a Avensis, sa sformoval konkurent kompaktných vanov.

Dizajn predstavuje fúziu klasiky s črtami nového Avensisu. Verso navonok neprinieslo veľkú revolúciu, ale z funkčného dizajnu vyplývajú niektoré praktické výhody. Vysoké bočné dvere sú hlboko zapustené do prahov a otvárajú veľký priestor na nastupovanie s nízkymi prahmi. Aby bočné pontóny nepôsobili na pohľad ťažko, dizajnéri nabrali odvahu a potiahli cez bok dverí až do zadného D stĺpika výraznú líniu.

Dvere však končia podstatne hlbšie. Hladké tvary predku vyhovujú aerodynamike, pretože Verso ani vo vyššej rýchlosti na diaľnici “nešumí”. V porovnaní s francúzskou konkurenciou je presklenie kabíny podstatne menšie, čo by mohlo teoreticky obmedziť výhľad zo zadných sedadiel.

19_verso_big_res.JPG

Prístroje v strede palubnej dosky majú zaujímavú grafiku
a ciferníky pôsobia plasticky.

Nebudí emócie

Verso nie je v žiadnom prípade škaredé auto, iba zadné svetlá pôsobia trochu lacno. Dizajn jednoznačne zapadá do filozofie rodinného sluhu ľudí, ktorí si nezakladajú na tom, ako vyzerá ich auto. Čo má Verso ubraté na vzhľade, to má pridané na praktických vlastnostiach. Okrem veľkých vstupných otvorov do interiéru nás zaujalo miesto na zadných sedadlách.

Sedí sa ako pri stole

Priestor na nohy Toyota vyriešila stoličkovým typom sedenia a vyššie umiestneným sedákom. Päťmiestna verzia predbehne objemom a reálne využiteľným priestorom aj veľké rodinné kombi. Po spodný okraj okien má batožinový priestor objem 651 litrov a po strechu takmer kubický meter.

21_verso_big_res.JPG

Ovládanie ventilácie je praktické, ale ovládače vyzerajú
na túto triedu trochu lacno.

Na bokoch kufra by dobre poslúžili priehradky alebo aspoň sieťky. Konkrétne k veľkému objemu by pristal mechanický organizér batožiny. Tri samostatné zadné sedadlá možno posúvať a variovať medzi priestorom na sedenie a veľkosťou kufra.

Prináša svojský pohľad

Interiér ladený v jednom tóne farieb si zakladá na veľkosti odkladacích priestorov. Veľmi vydarený je box medzi prednými sedadlami a tiež celkom slušné boxy v zadných dverách. Spolujazdec má k dispozícii tradičnú dvojdielnu odkladaciu skrinku. Do jej hornej časti sa vmestí 1,5 litrová fľaša a spodok je vhodný na dokumenty k autu a menšie drobnosti.

Nutné povedať

Kapitola plastov interiéru patrí medzi čitateľsky neobľúbené a schopné vyvolať averziu k testu. Na druhej strane je nevyhnutná, pretože obklady dverí aj vrch prístrojovej dosky nepôsobia najmodernejšie. Pre Toyotu je zrejme dôležitejšia jazda bez rušivých zvukov a dopasovanie jednotlivých dielcov na vysokej úrovni.

17_verso_big_res.JPG

Verso je už samostatný model a dáva to na známosť každým detailom.

Výhrady nemáme ani voči prehľadnému autorádiu. Lepšiu finalizáciu by si zaslúžili inak prehľadné otočné ovládače ventilácie. Verzia s automatickou klimatizáciou vyzerá podstatne lepšie.

Rozrezaná prístrojovka

Verso okrem konzervatívneho japonského štýlu prináša aj nové riešenia. Návrhári pomyselne narezali hladký vrch palubnej dosky a do otvorenej reznej rany vložili pekne plasticky vyformované budíky. Po ľavej strane otáčkomera je poradca správneho preraďovania “Shift” a v pravo od rýchlomeru palubný počítač. Jeho ovládanie z volantu je logické a jednoduché.

37_verso_big_res.JPG

Radiaca páka je tam kde ju vodič rodinného auta čaká.
Overená poloha radiacej páky z Aurisu sa ujala.
Akurát základný plastový veniec volantu je hrozný.

Celkovo ovládanie auta spôsobuje radosť v uliciach mesta aj mimo. Hlavne radiaca páka je blízko volantu a dobre poruke. Dvojlitrový diesel nepotreboval toľko preradení koľko by sme boli ochotní s dobre umiestnenou pákou absolvovať.

V nízkych otáčkach

Z piatich ponúkaných motorov prešiel testom základný naftový dvojliter 2,0 D-4D s výkonom 93 kW. Maximum výkonu situované už do 3600 otáčok cítiť aj v praxi. V rodinnom aute sa jednoducho netočí a prioritná je spotreba, ktorá sa v teste na rozdiel od údajov výrobcu vyšplhala cez šesťlitrovú hranicu. Svoje urobili rýchlejšie presuny po diaľnici, pretože pri opatrnom zaobchádzaní zíde priemer mimo mesta na päť litrov. Z naftovej ponuky je to cenovo prijateľná a rokmi overená voľba. Jediným slabším miestom je oneskorenejšia reakcia na plynový pedál. Ideálny motor na dlhé trasy.

V pokojnom rytme

Od klasickej a jednoduchej koncepcie podvozka nemožno čakať výstredné jazdné vlastnosti. Podvozok ponúka mäkký a vysoko bezpečný štandard podporený elektronikou. Na jazdecké vyžitie si musí otec rodinky zobrať služobné alebo iné auto.

28_verso_big_res.JPG

Medzi predné sedadlá vošiel veľký odkladací box s miestom na poháre
a tlačidlom vyhrievania sedadiel.

Na druhej strane rodinka sa pohodovú jazdu sťažovať nebude. Skôr akoby sa prejavili negatívne účinky kmitov karosérie pri strmšom manévri, zasiahne stabilizačný program a okrem bŕzd skoriguje aj riadenie. Jednoducho “safety first”.

Preferuje bezpečnostné prvky

Samotný test Toyoty Verso je viac menej suchým opisom ponúknutého priestoru a úžitku. Napokon Verso je veľmi nenápadné, nevzbudzuje žiadne emócie, ale je schopné veľmi dobre poslúžiť. Cena nepatrí medzi najnižšie a tomu zodpovedá výbava a motory. V základnej verzii Terra žiaľ nie sú strešné nosiče. Majiteľ k testovanému naftovému dvojlitru dostane kompletnú bezpečnostnú výbavu vrátane stabilizačného systému, hmloviek a tiež kolenného airbagu. Nemusí si priplácať ani za asistent rozjazdu do kopca HAC.

20_verso_big_res.JPG

Jednoduché, prehľadné, ľahko ovládateľné a precízne urobené.
Autorádio v základnej výbave.

Stabilizačný systém okrem pribrzďovania jednotlivých kolies pri začínajúcom šmyku dokáže vytvoriť protismerný moment v riadení ak chce vodič točiť nesprávnym smerom. Predchádza sa tak pohybom volantu, ktoré by pôsobili kontraproduktívne. Hlavové záclonové airbagy sú potiahnuté až za druhý rad sedadiel aby mohli čiastočne ochrániť cestujúcich v sedemmiestnej verzii.

Treba vyskúšať

Po teste modelu Auris sme predajcom odporučili, aby nechali potencionálnych klientov auto šoférovať, pretože auto je v praxi príťažlivejšie než na prvý pohľad. Pre Verso platí to isté. Prípadným záujemcom odporúčame druhý sytupeň vybavenia, v ktorom je kožený volant, automatická klimatizácia, bluetooth hands free, tempomat, viac odkladacích priestorov, hliníkové disky a pozdĺžne strešné nosiče.

Kupujem – nekupujem

Časom a používaním človek príde na to, čo všetko Verso poskytuje a čisto z rozumu sa preň určite rozhodnem. Verso má skryté kvality, ktoré očaria
na druhý pohľad. (Rastislav Chvála)
Technické parametre - Toyota Verso

 

Motor 2.0 D-4D 125
Typ radový štvorvalec
Zdvihový objem (cm3) 1998
Výkon (kw/k) 93/126
Pri otáčkach (ot./min.) 3600
Krútiaci moment (Nm) 310
Pri otáčkach (ot./min) 1800-2400
Emisie CO2 (g/km) 140
Emisná norma EURO IV
Prevodovka 6-st, manuál
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2780
Dĺžka (mm) 4440
Širka (mm) 1790
Výška (mm) 1620
Pohotovostná hmot. - 5 miestna verzia (kg) 1540-1625
Pohotovostná hmot. - 7 miestna verzia (kg) 1560-1625
Objem palivovej nádrže (l) 60
*Objem batož. priestoru - 5 miestna verzia (l) 651/999
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 185
Spotreba mesto (l/100 km) 7,0
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,5
Kombinovaná spotreba 5,4

 


SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  2. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  3. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  4. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  5. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  6. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  7. Po štúdiu u nás si ťa skvelá práca nájde sama
  8. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  1. Zmeny v systéme revíznych postupov
  2. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  3. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  4. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  5. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  6. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  7. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  8. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 23 361
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 203
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 889
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 004
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 666
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 047
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 930
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 677
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Poľskí vojaci.

Na obranu chcú vynaložiť až päť percent HDP.


27. nov
Michail Gorbačov.

Ani do Zolcerovej knihy sa mnohé tajomstvá nedostali.


28. nov
Futbalisti Maroka na MS v Katare 2022.

Tím z Afriky má najlepší tím v dejinách.


18 h
Následky bombardovania v Kyjeve.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 12 h

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Strážov
  2. Post Bellum SK: Na stromoch viseli tí, ktorí sa postavili Nemcom na odpor
  3. Eva Gallova: Vtipy o lekároch, ktorí vyjednávajú s politikmi a o politikoch, ktorí sa robia, že vyjednávajú s lekármi
  4. Marek Mačuha: Futbal - kto postúpi na svetovom pohári?
  5. Peter Maroncik: Keď takto vypadá oslava, ako by vypadala nasranosť?
  6. Tomáš Vodvářka: Podivuhodná noc - adventní povídka
  7. Jozef Sitko: Vydierač a rozvratník s podporou médií (2)
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Vojna v bezpečnostných zložkách: Komu zovrelo v hrdle po domovke u pána X?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 92 632
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 667
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 122
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 356
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 004
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 772
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 605
  8. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 3 346
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu