BRATISLAVA,BREZNO. Toyota celé roky vyrába autá s racionálnym základom a každodenný úžitok povyšuje nad emócie. Inak to nie je ani v prípade nového Versa, ktoré prichádza ako samostatný model. Z niekdajšieho prívlastku Verso, určeného zväčšeným verziám základných modelov Yaris, Corolla a Avensis, sa sformoval konkurent kompaktných vanov.
Dizajn predstavuje fúziu klasiky s črtami nového Avensisu. Verso navonok neprinieslo veľkú revolúciu, ale z funkčného dizajnu vyplývajú niektoré praktické výhody. Vysoké bočné dvere sú hlboko zapustené do prahov a otvárajú veľký priestor na nastupovanie s nízkymi prahmi. Aby bočné pontóny nepôsobili na pohľad ťažko, dizajnéri nabrali odvahu a potiahli cez bok dverí až do zadného D stĺpika výraznú líniu.
Dvere však končia podstatne hlbšie. Hladké tvary predku vyhovujú aerodynamike, pretože Verso ani vo vyššej rýchlosti na diaľnici “nešumí”. V porovnaní s francúzskou konkurenciou je presklenie kabíny podstatne menšie, čo by mohlo teoreticky obmedziť výhľad zo zadných sedadiel.
Prístroje v strede palubnej dosky majú zaujímavú grafiku
a ciferníky pôsobia plasticky.
Nebudí emócie Verso nie je v žiadnom prípade škaredé auto, iba zadné svetlá pôsobia trochu lacno. Dizajn jednoznačne zapadá do filozofie rodinného sluhu ľudí, ktorí si nezakladajú na tom, ako vyzerá ich auto. Čo má Verso ubraté na vzhľade, to má pridané na praktických vlastnostiach. Okrem veľkých vstupných otvorov do interiéru nás zaujalo miesto na zadných sedadlách.
Sedí sa ako pri stole Priestor na nohy Toyota vyriešila stoličkovým typom sedenia a vyššie umiestneným sedákom. Päťmiestna verzia predbehne objemom a reálne využiteľným priestorom aj veľké rodinné kombi. Po spodný okraj okien má batožinový priestor objem 651 litrov a po strechu takmer kubický meter.
Ovládanie ventilácie je praktické, ale ovládače vyzerajú
na túto triedu trochu lacno.
Na bokoch kufra by dobre poslúžili priehradky alebo aspoň sieťky. Konkrétne k veľkému objemu by pristal mechanický organizér batožiny. Tri samostatné zadné sedadlá možno posúvať a variovať medzi priestorom na sedenie a veľkosťou kufra.
Prináša svojský pohľad Interiér ladený v jednom tóne farieb si zakladá na veľkosti odkladacích priestorov. Veľmi vydarený je box medzi prednými sedadlami a tiež celkom slušné boxy v zadných dverách. Spolujazdec má k dispozícii tradičnú dvojdielnu odkladaciu skrinku. Do jej hornej časti sa vmestí 1,5 litrová fľaša a spodok je vhodný na dokumenty k autu a menšie drobnosti.
Nutné povedať Kapitola plastov interiéru patrí medzi čitateľsky neobľúbené a schopné vyvolať averziu k testu. Na druhej strane je nevyhnutná, pretože obklady dverí aj vrch prístrojovej dosky nepôsobia najmodernejšie. Pre Toyotu je zrejme dôležitejšia jazda bez rušivých zvukov a dopasovanie jednotlivých dielcov na vysokej úrovni.
Verso je už samostatný model a dáva to na známosť každým detailom.
Výhrady nemáme ani voči prehľadnému autorádiu. Lepšiu finalizáciu by si zaslúžili inak prehľadné otočné ovládače ventilácie. Verzia s automatickou klimatizáciou vyzerá podstatne lepšie.
Rozrezaná prístrojovka Verso okrem konzervatívneho japonského štýlu prináša aj nové riešenia. Návrhári pomyselne narezali hladký vrch palubnej dosky a do otvorenej reznej rany vložili pekne plasticky vyformované budíky. Po ľavej strane otáčkomera je poradca správneho preraďovania “Shift” a v pravo od rýchlomeru palubný počítač. Jeho ovládanie z volantu je logické a jednoduché.
Radiaca páka je tam kde ju vodič rodinného auta čaká.
Overená poloha radiacej páky z Aurisu sa ujala.
Akurát základný plastový veniec volantu je hrozný.
Celkovo ovládanie auta spôsobuje radosť v uliciach mesta aj mimo. Hlavne radiaca páka je blízko volantu a dobre poruke. Dvojlitrový diesel nepotreboval toľko preradení koľko by sme boli ochotní s dobre umiestnenou pákou absolvovať.
V nízkych otáčkach Z piatich ponúkaných motorov prešiel testom základný naftový dvojliter 2,0 D-4D s výkonom 93 kW. Maximum výkonu situované už do 3600 otáčok cítiť aj v praxi. V rodinnom aute sa jednoducho netočí a prioritná je spotreba, ktorá sa v teste na rozdiel od údajov výrobcu vyšplhala cez šesťlitrovú hranicu. Svoje urobili rýchlejšie presuny po diaľnici, pretože pri opatrnom zaobchádzaní zíde priemer mimo mesta na päť litrov. Z naftovej ponuky je to cenovo prijateľná a rokmi overená voľba. Jediným slabším miestom je oneskorenejšia reakcia na plynový pedál. Ideálny motor na dlhé trasy.
V pokojnom rytme Od klasickej a jednoduchej koncepcie podvozka nemožno čakať výstredné jazdné vlastnosti. Podvozok ponúka mäkký a vysoko bezpečný štandard podporený elektronikou. Na jazdecké vyžitie si musí otec rodinky zobrať služobné alebo iné auto.
Medzi predné sedadlá vošiel veľký odkladací box s miestom na poháre
a tlačidlom vyhrievania sedadiel.
Na druhej strane rodinka sa pohodovú jazdu sťažovať nebude. Skôr akoby sa prejavili negatívne účinky kmitov karosérie pri strmšom manévri, zasiahne stabilizačný program a okrem bŕzd skoriguje aj riadenie. Jednoducho “safety first”.
Preferuje bezpečnostné prvky Samotný test Toyoty Verso je viac menej suchým opisom ponúknutého priestoru a úžitku. Napokon Verso je veľmi nenápadné, nevzbudzuje žiadne emócie, ale je schopné veľmi dobre poslúžiť. Cena nepatrí medzi najnižšie a tomu zodpovedá výbava a motory. V základnej verzii Terra žiaľ nie sú strešné nosiče. Majiteľ k testovanému naftovému dvojlitru dostane kompletnú bezpečnostnú výbavu vrátane stabilizačného systému, hmloviek a tiež kolenného airbagu. Nemusí si priplácať ani za asistent rozjazdu do kopca HAC.
Jednoduché, prehľadné, ľahko ovládateľné a precízne urobené.
Autorádio v základnej výbave.
Stabilizačný systém okrem pribrzďovania jednotlivých kolies pri začínajúcom šmyku dokáže vytvoriť protismerný moment v riadení ak chce vodič točiť nesprávnym smerom. Predchádza sa tak pohybom volantu, ktoré by pôsobili kontraproduktívne. Hlavové záclonové airbagy sú potiahnuté až za druhý rad sedadiel aby mohli čiastočne ochrániť cestujúcich v sedemmiestnej verzii.
Treba vyskúšať Po teste modelu Auris sme predajcom odporučili, aby nechali potencionálnych klientov auto šoférovať, pretože auto je v praxi príťažlivejšie než na prvý pohľad. Pre Verso platí to isté. Prípadným záujemcom odporúčame druhý sytupeň vybavenia, v ktorom je kožený volant, automatická klimatizácia, bluetooth hands free, tempomat, viac odkladacích priestorov, hliníkové disky a pozdĺžne strešné nosiče.
Kupujem – nekupujem
Časom a používaním človek príde na to, čo všetko Verso poskytuje a čisto z rozumu sa preň určite rozhodnem. Verso má skryté kvality, ktoré očaria
na druhý pohľad. (Rastislav Chvála)
Technické parametre - Toyota Verso
Motor 2.0 D-4D 125
Typ radový štvorvalec
Zdvihový objem (cm3) 1998
Výkon (kw/k) 93/126
Pri otáčkach (ot./min.) 3600
Krútiaci moment (Nm) 310
Pri otáčkach (ot./min) 1800-2400
Emisie CO2 (g/km) 140
Emisná norma EURO IV
Prevodovka 6-st, manuál
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2780
Dĺžka (mm) 4440
Širka (mm) 1790
Výška (mm) 1620
Pohotovostná hmot. - 5 miestna verzia (kg) 1540-1625
Pohotovostná hmot. - 7 miestna verzia (kg) 1560-1625
Objem palivovej nádrže (l) 60
*Objem batož. priestoru - 5 miestna verzia (l) 651/999
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 185
Spotreba mesto (l/100 km) 7,0
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,5
Kombinovaná spotreba 5,4