Bohuslav z Košíc nám napísal:
"Posielam Vám foto jedného vraku, čo už od roku 2001 "parkuje" pred budovou polície na Pribinovej ulici v Košiciach. Toto miesto v centre Košíc však nikomu nechýba. Upozorňoval som na túto skutočnosť od Magistrátu po Políciu, ale nikto sa neozval a problém neriešil."
Napísal tiež, že ho rozčúlili policajti, ktorí síce o niekoľko metrov ďalej dali odtiahnuť auto z vyhradeného parkovacieho miesta, no na odtiahnutie vraku, takisto z vyhradeného parkovacieho miesta, vraj nemajú kompetencie.
V praxi sa často stretávame s tým, že v mestách odťahovky odvážajú autá z vyhradených alebo platených parkovacích miest. Podľa zákona to však robiť nemusia, ale môžu
§ 43, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(4) Správca cesty môže odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka na náklady jeho prevádzkovateľa, ak je
a) na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky,
b) na vyhradenom parkovisku, ak také parkovisko nie je preň určené,
c) bez pripevnenej tabuľky s evidenčným číslom, ak podlieha evidenčnej povinnosti, alebo je bez čitateľného vyznačenia mena, priezviska a adresy pobytu alebo názvu a sídla držiteľa vozidla na viditeľnom mieste s výnimkou dvojkolesových vozidiel, aj keď netvorí prekážku cestnej premávky.
(5) Ak vozidlo tvorí prekážku cestnej premávky alebo ak ide o vozidlo uvedené v odseku 4 a v § 25, môže o jeho odstránení rozhodnúť aj policajt; také vozidlo odstráni na náklady jeho prevádzkovateľa Policajný zbor alebo správca cesty podľa rozhodnutia policajta. Ak ide o vozidlo tvoriace prekážku cestnej premávky na diaľnici alebo na rýchlostnej ceste, o odstránení vozidla rozhodne policajt, ak tak neurobil skôr ten, kto prekážku spôsobil, alebo správca cesty.
Môže sa stáť na preškrtnutom parkovacom mieste?
Peter z Bratislavy má takisto skúsenosť s parkovacími miestami:
"V Petržalke, napríklad Belinského ulica, sa nachádza viacero pôvodne predplatených parkovacích miest, na ktorých po uplynutí doby predplatenia bolo odstránené zvislé dopravné značenie, ale zostalo vodorovné dopravné značenie (dopravná značka V 10d).
Po prečítaní zákona 8/2009 a vyhlášky mi z ničoho nevyplýva, že by sa na uvedených miestach mohlo parkovať. Stanovisko investičného referátu Petržalky je však také, že vodorovné značenie bez zvislého je neplatné, a preto ho ani neodstraňujú. Dôsledok je, že ľudia tam radšej neparkujú a tým zostávajú tieto miesta nevyužité."
V Petržalke je vo všeobecnosti problém s nedostatkom parkovacích miest. Na nejednom mieste sa totiž stáva, že parkujúce autá stoja na trávnikoch, na chodníkoch alebo na cestách tak, že ulica sa stane prejazdná len pre jeden smer.
Značka Parkovacie miesta s vyhradeným státím (č. V 10d) s príslušným a vhodným nápisom alebo symbolom vyznačuje priestor parkovacieho miesta s vyhradeným státím a dopĺňa značku č. IP 16 (Parkovisko - parkovacie miesta s vyhradeným státím).
Vysvetlenie zástupcov mestskej časti Petržalky sa javí ako správne. Definícia spomínanej vodorovnej dopravnej značky totiž hovorí, že nie len vyznačuje priestor parkovacieho miesta s vyhradeným státím, ale zároveň dopĺňa ekvivalentnú zvislú dopravnú značku.
V prípade, že pri "preškrtnutom parkovacom mieste" chýba zvislá značka IP 16, vodorovná značka nespĺňa svoj definovaný účel a ako keby neexistovala. Určite však neznamená vyznačené parkovacie miesto.
Bez zvislej značky by sa na takto vyznačené miesto malo hľadieť tak, ako to hovorí zákon o cestnej premávke.
§ 23
(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.
Mestská časť by však, podľa nášho názoru najlepšie urobila, ak by zatrela časť vodorovného značenia tak, aby vzniklo klasické parkovacie miesto. Aj keď takéto riešenie stojí peniaze, ktorých nikdy nie je nazvyš, vodičom by to mohlo len pomôcť a klasicky vyznačené parkovacie miesto určite nikoho nepopletie.
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.