SME

Preškrtnuté parkovacie môže znamenať, že sa tam môže stáť

Dvaja z vás nás upozornili na problém vnímania vyhradených parkovacích miest. Jeden sa týka odťahovania áut a druhý samotného vyznačenia vyhradeného parkovacieho miesta. Keby ste na takom mieste zastavili, hrozil by vám postih?

Bohuslav z Košíc nám napísal:

"Posielam Vám foto jedného vraku, čo už od roku 2001 "parkuje" pred budovou polície na Pribinovej ulici v Košiciach. Toto miesto v centre Košíc však nikomu nechýba. Upozorňoval som na túto skutočnosť od Magistrátu po Políciu, ale nikto sa neozval a problém neriešil."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napísal tiež, že ho rozčúlili policajti, ktorí síce o niekoľko metrov ďalej dali odtiahnuť auto z vyhradeného parkovacieho miesta, no na odtiahnutie vraku, takisto z vyhradeného parkovacieho miesta, vraj nemajú kompetencie.

SkryťVypnúť reklamu

V praxi sa často stretávame s tým, že v mestách odťahovky odvážajú autá z vyhradených alebo platených parkovacích miest. Podľa zákona to však robiť nemusia, ale môžu

§ 43, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(4) Správca cesty môže odstrániť vozidlo stojace na ceste vrátane chodníka na náklady jeho prevádzkovateľa, ak je

a) na mieste, kde tvorí prekážku cestnej premávky,

b) na vyhradenom parkovisku, ak také parkovisko nie je preň určené,

c) bez pripevnenej tabuľky s evidenčným číslom, ak podlieha evidenčnej povinnosti, alebo je bez čitateľného vyznačenia mena, priezviska a adresy pobytu alebo názvu a sídla držiteľa vozidla na viditeľnom mieste s výnimkou dvojkolesových vozidiel, aj keď netvorí prekážku cestnej premávky.

(5) Ak vozidlo tvorí prekážku cestnej premávky alebo ak ide o vozidlo uvedené v odseku 4 a v § 25, môže o jeho odstránení rozhodnúť aj policajt; také vozidlo odstráni na náklady jeho prevádzkovateľa Policajný zbor alebo správca cesty podľa rozhodnutia policajta. Ak ide o vozidlo tvoriace prekážku cestnej premávky na diaľnici alebo na rýchlostnej ceste, o odstránení vozidla rozhodne policajt, ak tak neurobil skôr ten, kto prekážku spôsobil, alebo správca cesty.

SkryťVypnúť reklamu

Môže sa stáť na preškrtnutom parkovacom mieste?

Peter z Bratislavy má takisto skúsenosť s parkovacími miestami:

"V Petržalke, napríklad Belinského ulica, sa nachádza viacero pôvodne predplatených parkovacích miest, na ktorých po uplynutí doby predplatenia bolo odstránené zvislé dopravné značenie, ale zostalo vodorovné dopravné značenie (dopravná značka V 10d).

Po prečítaní zákona 8/2009 a vyhlášky mi z ničoho nevyplýva, že by sa na uvedených miestach mohlo parkovať. Stanovisko investičného referátu Petržalky je však také, že vodorovné značenie bez zvislého je neplatné, a preto ho ani neodstraňujú. Dôsledok je, že ľudia tam radšej neparkujú a tým zostávajú tieto miesta nevyužité."

V Petržalke je vo všeobecnosti problém s nedostatkom parkovacích miest. Na nejednom mieste sa totiž stáva, že parkujúce autá stoja na trávnikoch, na chodníkoch alebo na cestách tak, že ulica sa stane prejazdná len pre jeden smer.

SkryťVypnúť reklamu

Značka Parkovacie miesta s vyhradeným státím (č. V 10d) s príslušným a vhodným nápisom alebo symbolom vyznačuje priestor parkovacieho miesta s vyhradeným státím a dopĺňa značku č. IP 16 (Parkovisko - parkovacie miesta s vyhradeným státím).

Vysvetlenie zástupcov mestskej časti Petržalky sa javí ako správne. Definícia spomínanej vodorovnej dopravnej značky totiž hovorí, že nie len vyznačuje priestor parkovacieho miesta s vyhradeným státím, ale zároveň dopĺňa ekvivalentnú zvislú dopravnú značku.

V prípade, že pri "preškrtnutom parkovacom mieste" chýba zvislá značka IP 16, vodorovná značka nespĺňa svoj definovaný účel a ako keby neexistovala. Určite však neznamená vyznačené parkovacie miesto.

Bez zvislej značky by sa na takto vyznačené miesto malo hľadieť tak, ako to hovorí zákon o cestnej premávke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

§ 23

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy v jednom rade a rovnobežne s okrajom cesty, čo najbližšie k okraju cesty a na jednosmernej ceste vpravo i vľavo. Ak nie je ohrozená bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, vodič smie v obci zastaviť a stáť kolmo, prípadne šikmo na okraj cesty alebo zastaviť v druhom rade. Pri státí musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre každý smer jazdy. Pri zastavení musí zostať voľný aspoň jeden jazdný pruh široký najmenej 3 m pre oba smery jazdy. Pri státí vodič vozidla nesmie obmedziť pohyb chodcov ani cyklistov.

Mestská časť by však, podľa nášho názoru najlepšie urobila, ak by zatrela časť vodorovného značenia tak, aby vzniklo klasické parkovacie miesto. Aj keď takéto riešenie stojí peniaze, ktorých nikdy nie je nazvyš, vodičom by to mohlo len pomôcť a klasicky vyznačené parkovacie miesto určite nikoho nepopletie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 173
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 11 047
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 243
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 311
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 241
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 914
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 145
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 027
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  2. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  3. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  4. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 511
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 157
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 615
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 232
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 566
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 692
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 327
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 838
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu