SME

Ak máte oranžový maják, nemusíte dodržiavať rýchlosť, ak ...

Viete, čo všetko môže auto na ceste, ktoré má pustené oranžové majáky? Smie napríklad za istých podmienok jazdiť rýchlejšie, ak mu dopravná značka neurčí inak. Smie jazdiť aj po trati električiek?

... ale poďme pekne po poriadku. Túto tému nám vnukol Miroslav z Bratislavy, ktorý odfotil auto odťahovej služby idúce po električkovom páse po Krížnej ulici smerom do centra.

"Navyše, na križovatke so Záhradníckou ulicou zabočilo ostro vľavo na túto ulicu. Prišlo mi to dosť nevhodné, aby auto, ktoré odťahuje vodičov za priestupky nesprávneho parkovania, samo páchalo priestupky. "

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pre väčšinu vozidiel platí, že jazdiť po trati električiek sa nesmie.

§ 12, zákon č. 8/2009 Z.z.

(2) Na električkový koľajový pás v úrovni vozovky sa smie vojsť len pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta. Električkový koľajový pás zvýšený nad úroveň vozovky alebo znížený pod jej úroveň, alebo ktorý je od vozovky inak oddelený, najmä obrubníkom, smie sa prechádzať len priečne, a to na mieste prispôsobenom na to. Pritom vodič nesmie ohroziť ani obmedziť električku v jazde.

SkryťVypnúť reklamu

Na druhej fotke vidno, že na aute odťahovky svietil oranžový maják. Ten mu dáva niektoré možnosti nad rámec zákona o cestnej premávke.

§ 41, zákon č. 8/2009 Z.z.

(1) Vodič vozidla vybaveného zvláštnym výstražným svetlom oranžovej farby je povinný toto svetlo používať, ak by mohol svojou jazdou alebo pracovnou činnosťou ohroziť bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky alebo na označenie prekážky cestnej premávky.

(2) Vodič vozidla podľa odseku 1 nie je povinný dodržiavať ustanovenia tejto hlavy a § 59, ak to povaha jeho jazdy alebo činnosti vyžaduje; pritom musí dbať na potrebnú opatrnosť.

(3) Vodič iného vozidla je povinný podľa okolností znížiť rýchlosť jazdy alebo aj zastaviť vozidlo, ak vozidlo uvedené v odseku 1 používa zvláštne výstražné svetlo oranžovej farby.

SkryťVypnúť reklamu

Je pravdepodobné, že auto odťahovky šlo odťahovať ďalšie nesprávne parkujúce autá a ponáhľalo sa. Aby nebolo zdržiavané premávkou a aby svojou rýchlou jazdou neohrozovalo premávku, šlo po trati električiek.

A ak pri manévri odbočenia z električkovej trate odťahovka nikoho neohrozila, z pohľadu zákona bolo všetko v poriadku.

Mimochodom, auto so zapnutým žltým majákom nemusí dodržiavať niektoré pravidlá (od § 9 po § 45 zákona o cestnej premávke). Nemusí, napríklad, dodržiavať zákonom stanovené rýchlosti, pravidlo pravej ruky v križovatke, môže zastaviť a stáť aj tam, kde to zákon neumožňuje.

§ 23

(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy ...

Príkladom toho je aj nasledovné krátke video, na ktorom vidno nákladné auto stojace v protismere. Za normálnych okolností by to bolo porušenie dopravných predpisov. No malo pustený oranžový maják v súlade s podmienkami.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by tam však bola dopravná značka zákaz zastavenia, nesmelo by tam zastaviť. Aj auto s oranžovým majákom totiž musí dodržiavať dopravné značky. A nie len to.

§ 3

(2) Účastník cestnej premávky je ďalej povinný

a) správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam,

b) poslúchnuť pokyn vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 15 029
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 410
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 634
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 534
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 918
  6. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 887
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 507
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 414
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 465
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 354
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 435
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 674
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 787
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 673
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 601
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 557
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťZatvoriť reklamu