... ale poďme pekne po poriadku. Túto tému nám vnukol Miroslav z Bratislavy, ktorý odfotil auto odťahovej služby idúce po električkovom páse po Krížnej ulici smerom do centra.
"Navyše, na križovatke so Záhradníckou ulicou zabočilo ostro vľavo na túto ulicu. Prišlo mi to dosť nevhodné, aby auto, ktoré odťahuje vodičov za priestupky nesprávneho parkovania, samo páchalo priestupky. "
Pre väčšinu vozidiel platí, že jazdiť po trati električiek sa nesmie.
§ 12, zákon č. 8/2009 Z.z.
(2) Na električkový koľajový pás v úrovni vozovky sa smie vojsť len pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta. Električkový koľajový pás zvýšený nad úroveň vozovky alebo znížený pod jej úroveň, alebo ktorý je od vozovky inak oddelený, najmä obrubníkom, smie sa prechádzať len priečne, a to na mieste prispôsobenom na to. Pritom vodič nesmie ohroziť ani obmedziť električku v jazde.
Na druhej fotke vidno, že na aute odťahovky svietil oranžový maják. Ten mu dáva niektoré možnosti nad rámec zákona o cestnej premávke.
§ 41, zákon č. 8/2009 Z.z.
(1) Vodič vozidla vybaveného zvláštnym výstražným svetlom oranžovej farby je povinný toto svetlo používať, ak by mohol svojou jazdou alebo pracovnou činnosťou ohroziť bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky alebo na označenie prekážky cestnej premávky.
(2) Vodič vozidla podľa odseku 1 nie je povinný dodržiavať ustanovenia tejto hlavy a § 59, ak to povaha jeho jazdy alebo činnosti vyžaduje; pritom musí dbať na potrebnú opatrnosť.
(3) Vodič iného vozidla je povinný podľa okolností znížiť rýchlosť jazdy alebo aj zastaviť vozidlo, ak vozidlo uvedené v odseku 1 používa zvláštne výstražné svetlo oranžovej farby.
Je pravdepodobné, že auto odťahovky šlo odťahovať ďalšie nesprávne parkujúce autá a ponáhľalo sa. Aby nebolo zdržiavané premávkou a aby svojou rýchlou jazdou neohrozovalo premávku, šlo po trati električiek.
A ak pri manévri odbočenia z električkovej trate odťahovka nikoho neohrozila, z pohľadu zákona bolo všetko v poriadku.
Mimochodom, auto so zapnutým žltým majákom nemusí dodržiavať niektoré pravidlá (od § 9 po § 45 zákona o cestnej premávke). Nemusí, napríklad, dodržiavať zákonom stanovené rýchlosti, pravidlo pravej ruky v križovatke, môže zastaviť a stáť aj tam, kde to zákon neumožňuje.
§ 23
(1) Vodič smie zastaviť a stáť len vpravo v smere jazdy ...
Príkladom toho je aj nasledovné krátke video, na ktorom vidno nákladné auto stojace v protismere. Za normálnych okolností by to bolo porušenie dopravných predpisov. No malo pustený oranžový maják v súlade s podmienkami.
Ak by tam však bola dopravná značka zákaz zastavenia, nesmelo by tam zastaviť. Aj auto s oranžovým majákom totiž musí dodržiavať dopravné značky. A nie len to.
§ 3
(2) Účastník cestnej premávky je ďalej povinný
a) správať sa disciplinovane a ohľaduplne tak, aby neohrozil bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky, pritom je povinný prispôsobiť svoje správanie najmä stavebnému, dopravno-technickému stavu cesty, situácii v cestnej premávke, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam,
b) poslúchnuť pokyn vyplývajúci z dopravnej značky alebo dopravného zariadenia,
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.