Bratislava 22. augusta (TASR) - ičmi sú len starší ľudia, už dávno neplatí.
"Dnes môžeme medzi nich zaradiť aj viacerých vidieckych vodičov, ktorí nemajú skúsenosti v mestskej premávke. Viacerí z nich nestihli zaregistrovať, že za ostatné tri roky sa dopravná situácia zmenila viac ako za ostatných tridsať rokov," upozornil viceprezident Slovenskej komory psychológov doktor Kleinmann. Pripomenul, že neprehľadné dopravné značenia, neustále zmeny v dopravnom značení, rýchla a arogantná jazda ostatných vodičov spôsobujú, že "sviatoční vodiči" jazdia v protismere a otáčajú nákladné vozidlá na diaľnici a podobne.
Za najväčší problém ľudí, ktorí jazdia len veľmi zriedkavo, však považuje ich už spomínanú nepoučiteľnosť. Vozidlo "vyťahujú" z garáže v tom najmenej vhodnom čase, keď je na cestách naozaj "husto", čiže na Vianoce, Veľkú noc, Dušičky a hody. Zabrániť tomuto nezvyčajnému pokusu o vlastnú eutanáziu je nad sily všetkých, ktorí sa podieľajú na programe tzv. bezpečnej jazdy, zdôraznil.
V súvislosti s vodičmi, ktorí na istý čas prídu o vodičské oprávnenie, upozornil dopravný psychológ aj na rozdiel medzi platnou legislatívou u nás a v niektorých iných krajinách. Vysvetlil, že podľa zákonov platných na území SR je postačujúce, ak je vodič v prípade dopravného prehrešku potrestaný vysokou pokutou alebo odobratím vodičského preukazu. Po uplynutí trestu a opätovnom odbornom, zdravotnom a psychologickom preskúšaní je mu vodičský preukaz vrátený.
"Vo viacerých krajinách Európskej únie a najmä v Spojených štátoch amerických je úplne bežné, že vodič musí preukázať, že zmenil aj svoje dopravné správanie. Počas trvania trestu tiež musel absolvovať kurz defenzívnej jazdy, sebaovládania alebo proti alkoholickému minimu," vysvetlil Kleinmann.
V Rakúsku má podľa jeho slov vodič v takomto medziobdobí možnosť zmeniť negatívne návyky napríklad tým, že pri probléme s alkoholom musí preukázateľne znížiť jeho konzumáciu. Musia podstúpiť pečeňové testy a za obdobie trvania trestu musí dôjsť aj k zníženiu ich hodnôt u vodiča.