SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Pri nehode volajte radšej políciu

Zlý odhad škody na vozidle môže spôsobiť problémy s vyplácaním poistného.

(Zdroj: Ilustračné - TASR)

Zákon má odbremeniť políciu, ľudia ju preto už nemusia volať ku každej dopravnej nehode. Poisťovne však napriek tomu odporúčajú klientom radšej hliadku zavolať. Môžu sa tak vyhnúť zbytočným komplikáciám.

BRATISLAVA. Ján z Prešova mal začiatkom leta dopravnú nehodu. Na križovatke do neho zozadu narazilo iné auto. Nešlo o veľký náraz, zdalo sa, že ide len o oškretie, a tak sa s druhým vodičom dohodol, že políciu nezavolajú. Spísali správu o nehode, v ktorej druhý vodič priznal vinu. Vymenili si kontaktné údaje a odišli domov.

Ján išiel do poisťovne a nechal tam auto na prehliadku. Pri nej technik zistil, že škody sú vyššie, ako Ján predpokladal. Pri náraze sa totiž porušil kufor auta. Cena dielov a práce bola oveľa väčšia ako zákonom povolená hranica, takmer 4000 eur. Poisťovňa preto odmietla zaplatiť celú poistnú sumu.

Zlý odhad škody je častý

Dôležité čísla
Poisťovne odporúčajú svojim klientom, aby sa priamo na mieste dopravnej nehody obrátili na infolinky, ktoré sú dostupné nonstop. Poskytujú všetky potrebné informácie na riešenie problémov.
  • Allianz – Slovenská poisťovňa: 0850 122 222
  • Generali: 0850 111 117 z cudziny: 00421 2 58 276 666
  • Kooperatíva: 0850 111 777 z cudziny: 00421 2 57 281 670
  • Groupama: 0850 211 411, 02/59 595257, 02/52 495 249
  • Komunálna poisťovňa: 0850 111 566
  • Axa: 0850 111 122
  • Uniqa: 0850 111 400

Takéto situácie sa pri nehodách stávajú často. „Najčastejšou chybou je zlý odhad rozsahu škody. Súčiastky i práca sú drahé a limit 3990 eur možno ľahko prekročiť. Mnohé poškodenia nie je vidieť na prvý pohľad, prejavia sa až pri oprave, ba i neskôr,“ povedala Eva Jacková, manažérka pre neživotné poistenie Slovenskej asociácie poisťovní.

Jej slová potvrdzujú aj pracovníci autoservisov. Podľa nich je odhad laika vždy neistý. Veľké škody totiž nemusia byť viditeľné. Často sú porušené najmä nosníky, kufre, výfuky či nápravy. Cena ich opravy alebo výmeny závisí aj od typu a veku auta. Preto autoservisy odporúčajú, aby ľudia pri nehode vždy volali políciu. Aj vtedy, keď si myslia, že ide o malé škody.

„S rozsahom poškodenia auta vznikajú problémy s odhadom výšky škody, keď je potrebné na objasnenie dopravnej nehody prizvať políciu. Účastníkovi nehody, ktorý nevie správne odhadnúť škodu, alebo sa rozhodne k nehode neprivolať políciu, odporúčame zabezpečiť fotodokumentáciu polohy vozidiel mobilom alebo fotoaparátom,“ povedala Daniela Michaličová z poisťovne Kooperatíva.

Dokumentácia podľa nej umožní poisťovni posúdiť vznik nehody v nadväznosti na rozsah poškodenia auta. „Niekedy sú totiž pri malých dopravných nehodách škody na vozidlách vyššie, čo bežný vodič nevie odhadnúť,“ dodala.

Nezavolanie polície pri nehode môže poisťovňa chápať ako porušenie všeobecných poistných podmienok. Ich zanedbanie môže byť dôvodom znižovania nárokovaného poistného.

„Ak škoda po prešetrení poisťovne presiahne uvedenú sumu, poisťovňa pristupuje k likvidácii poistnej udalosti individuálne. Závisí od rozsahu poškodenia, výšky sumy, ktorá presiahla 4000 eur, porovnania fotodokumentácie a zápisu z miesta nehody,“ vraví Bronislava Barboríková, riaditeľka marketingu poisťovne Groupama.

Správa o nehode by mala byť v aute

Ak majú účastníci nehody dojem, že škoda na autách nebude veľká a vedia, kto z nich nehodu zapríčinil, nemusia políciu zavolať. Môžu všetko vybaviť na mieste nehody, a to spísaním správy o nehode, prípadne záznamu o nehode.

Tlačivo dostane každý poistenec vo svojej poisťovni. „Odporúčame klientom, aby mali vždy jeden exemplár v aute, pretože je návodom na to, čo robiť. Pomáha tiež odstrániť stres, ktorý sprevádza každú dopravnú nehodu,“ povedala Petra Greksová z Allianzu – Slovenskej poisťovne.

V správe by sa mali uviesť všetky informácie potrebné na úspešné vyriešenie škodovej udalosti. Obe strany ju musia podpísať. Mali by si tiež vymeniť kontaktné údaje, názov poisťovateľa a čísla poistných zmlúv.

Ak k dopravnej nehode došlo na území Slovenska, vinník je povinný o nej informovať svoju poisťovňu do 15 dní. Poškodený odnesie správu o nehode do poisťovne vinníka. Spôsobené škody totiž budú vyplatené z jeho povinnej poistky.

Asistenčná služba môže pomôcť

Pri niektorých poistkách môže mať vodič k dispozícii aj asistenčné služby. Možno sa na ne obrátiť telefonicky a získať cenné rady.

Poisťovňa mu cez ne môže zabezpečiť odtiahnutie a uschovanie nepojazdného vozidla. Môže dostať aj náhradné vozidlo, núdzové ubytovanie alebo aspoň dopravu domov.

„Treba upozorniť, že nie v každej poisťovni sú asistenčné služby automaticky súčasťou povinného zmluvného poistenia,“ vraví Jacková. „Asistenčné služby k povinnému zmluvnému poisteniu je možné si spravidla pripoistiť za príplatok. Pri havarijnom poistení už bývajú súčasťou poistenia,“ dodáva.

V prípade, že vodič havaruje na aute, za ktoré ešte platí lízing, viaceré lízingové spoločnosti chcú byť o nehode informované. Preto je nevyhnutné pozrieť si dobre zmluvu. Môže v nej napríklad nájsť aj povinnosť opraviť vozidlo výhradne v autorizovanom servise alebo iné záväzky.

Viete, kedy máte k nehode zavolať políciu?

K dopravným nehodám nemusíte vždy zavolať políciu. Zavolajte ju však, ak si myslíte, že škoda nie je banálna, radia poisťovne. Podľa poisťovní a autoservisov totiž laik na mieste nedokáže s istotou určiť, či je škoda naozaj nižšia ako 4-tisíc eur. Po spísaní zápisu o nehode si od polície vypýtajte jej kópiu.

Kedy treba zavolať políciu?

  • Zápis polície potrebuje poisťovňa ako podklad na vyplatenie náhrady škody,
  • ak vinník neprizná svoje zavinenie,
  • ak sa pri niehode niekto zranil,
  • ak bola spôsobená škoda na majeku tretej osoby,
  • pri podozrení, že vinník bol pod vplyvom alkoholu,
  • ak na niektorom z vozidiel alebo na inom majetku bola škoda 4-tisíc eur.

Ako postupovať pri vybavovaní poistného?

  • Ak vinník priznal svoju vinu, odpíšte si jeho kontaktné údaje a číslo poistnej zmluvy.
  • Vyplňte správu o nehode (tlačivo je vhodné mať vždy vo vozidle). Podpísať ho musí vinník aj poškodený.
  • Poisťovne odporúčajú nehodu zdokumentovať. Nafoťte ju pokojne aj mobilným telefónom. Zamerajte sa na šmykové stopy, polohu áut a oblasti črepín.
  • Oznámte škodu poisťovni vinníka.
  • Oznámiť nehodu misí poisťovni aj sám vinník, a to do 15 dní.
  • Ak vinník nemá platné zmluvné poistenie, žiadajte náhradu od Slovenskej kancelárie poisťovateľov alebo zo svojho havarjiného poistenia.
  • Ak vinník ušiel z miesta nehody, žiadajte náhradu škody od Slovenskej kancelárie poisťovateľov.
  • Ak si neviete s niečím poradiť, volajte na hot-line svojej poisťovne.

Ste s výškou odškodného nespokojní?

  • Žiadajte od vinníkovej poisťovne doplatok,
  • pošlite jej žiadosť o opätovné preskúmanie prípadu,
  • ak ste nespokojní, môžete prípad riešiť súdnou cestou

Ako postupovať, ak havarujete v zahraničí

Dopravná nehoda sa môže v zahraničí posudzovať inak ako u nás. Niekde musíte privolať políciu, inde za posudok zaplatíte.

BRATISLAVA. Ak havarujete v zahraničí, je dobré vedieť, aké pravidlá v danej krajine platia. Situácia bude pre vás totiž stresujúcejšia ako doma.

V každom prípade zavolajte políciu. Niekde je to povinné bez ohľadu na výšku odhadovaných škôd. Za policajné protokoly môžete v niektorých krajinách zaplatiť. V susednom Rakúsku je to napríklad 36 eur.
Pri nehode si nezabudnite zistiť údaje o povinnom zmluvnom poistení, poisťovateľovi a vozidle. Vypýtajte si aj číslo zelenej karty a vyjadrenie k priebehu nehody. Treba sa tiež dohodnúť, kto je vinníkom nehody. Ak narazíte na nejednoznačnosť v otázke zavinenia, je privolanie polície nevyhnutné.

Podpíšte, čomu rozumiete

Spojte sa hneď aj s asistenčnou službou. „V zahraničí je volanie na asistenčnú službu nevyhnutnosťou. Poisťovňa na Slovensku nadviaže kontakt so zahraničnou poisťovňou,“ povedala Eva Jacková za Slovenskej asociácie poisťovní.

Polícia však nie je vždy ochotná prísť vyšetriť nehodu. „Ak príde, môže vzniknúť problém, že klient nerozumie alebo podpíše dokument, ktorému nerozumie a prizná vinu, aj keď nehodu nezavinil,“ povedala Daniela Michaličová z poisťovne Kooperatíva. Preto je dôležité, aby ste v zahraničí nepodpisovali nič, čomu nerozumiete.

Povinnosť privolať políciu je v Poľsku aj v Bulharsku. V Rumunsku musí polícia prešetriť nehodu všetkých áut so zahraničným evidenčným číslom. „V Chorvátsku sa polícia zaoberá vyšetrovaním každej dopravnej nehody. Môžete sa tu stretnúť so situáciou, že i banálna dopravná nehoda sa môže riešiť súdnou cestou formou zrýchleného súdneho konania v priebehu daného dňa alebo pár dní,“ povedala Petra Greksová z poisťovne Allianz – Slovenská poisťovňa.

Doklady poistenia sú rôzne

Krajiny majú rôzne požiadavky na potvrdenie povinného zmluvného poistenia. „Rakúsko, Maďarsko, Poľsko a Česká republika považujú medzinárodnú poznávaciu značku ako potvrdenie o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla,“ povedala Greksová.

Niekde sa však musíte preukázať tzv. zelenou kartou. Tá slúži ako potvrdenie o povinnom zmluvnom poistení v zahraničí. V Rusku, Srbsku a Čiernej Hore, Bosne a Hercegovine a Bielorusku sa kartou musíte preukázať už pri prechode cez hranicu.

Väčšina poisťovní klientom odporúča, aby si zelené karty nosili aj do krajín, kde ju nevyžadujú.

Veronika Folentová, Filip Struhárik
Nehoda je divadlo o hodnotách

Dopravná nehoda je pre psychiku veľká záťaž. Ako si zachovať chladnú hlavu, radí psychológ KAROL KLEINMANN.

Čo prežíva účastník dopravnej nehody?

Dopravná nehoda je záťažová situácia. Existujú citovo chladní jedinci, ktorými tragédia nepohne, ale väčšina zažíva napätie.

Ako by sa mal vodič upokojiť?

Je treba udržať si chladnú hlavu a prípadné vnútorné napätie doslova „rozdýchať“. Ide o tzv. hyperventiláciu, kde niekoľkými hlbokými nádychmi a výdychmi dodáme mozgu potrebný kyslík. Okrem poskytnutia a privolania pomoci je vhodné, zatelefonovať blízkemu, aby prišiel za vami.

Čo najviac vplýva na vodičov?

Nehoda je malé divadelné predstavenie o našich hodnotách. Niekto nadáva nad poškriabaným lakom a nevšíma si zraneného chodca. Niektoré ženy sa upravujú, aby lepšie vyzerali pri policajnom fotení, iné usedavo plačú. Je to krízová situácia, kde sa plne uvoľňujú negatívne vlastnosti, o ktorých sme ani nevedeli.

Čo nehoda v psychike jej účastníka spôsobí?

Citovo labilní prežívajú úzkosť a napätie, každé zlyhanie oslabuje ich sebavedomie. U niektorých sa vytvorí fóbia. U tých, ktorí pri nehode niekoho zabijú, mozog situáciu zvyčajne dočasne vytesní. Preto sa nám zdajú ľahostajní, ako by sa ich situácia netýkala.

Mal by sa zohľadňovať psychický stav vodiča?

Zákon o cestnej premávke ukladá percentu vodičov, aby sa podrobili psychologickému vyšetreniu. Mám informáciu, že jedna poisťovňa už zvažuje pri uzatváraní poistky dávať zľavu, ak vodič predloží potvrdenie od psychológa.“
Veronika Folentová, Filip Struhárik
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 295
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 990
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 923
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 14 659
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 437
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 782
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 159
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 896
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 744
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 076
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Boris Kollár.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Na obranu deduškov

Vláda seniorom „odporúča“ zákaz vychádzania.

Peter Tkačenko
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.