SME
Piatok, 24. september, 2021 | Meniny má Ľuboš, ĽuborKrížovkyKrížovky

Kruhové križovatky nie sú vždy riešením, sú však lacné a bezpečnejšie

Po dlhom čase, keď za našimi hranicami boli bežné, sa aj u nás začali postupne stavať okružné križovatky. Teda ľudovejšie – kruhové objazdy. Pomáhajú, no nie sú všeliekom vždy a všade. Asi ako všetko majú svoje limity a obmedzenia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Michal Trško)

Každý "kruháč", aj keď je postavený ako ten obrovský na začiatku Nitry pri vjazde od Bratislavy, má svoje kapacitné možnosti. Väčšinou pomôže, ak okrem urýchlenia prejazdu áut križovatkou nespôsobuje zápchy, ktoré dovtedy vytvárala klasická križovatka na jeho mieste.

Keď je však áut príliš, stáva sa aj kruhový objazd brzdou. Je však stále bezpečnejší, ako bežná križovatka. Napriek deklarovaným prednostiam a výhodám vŕta klasika: "byť, či nebyť" (v prenesenom význame: stavať, či nestavať) nejednému v hlave. Ako napríklad Martinovi:

Milá redakcia, možno by nezaškodilo sa zamyslieť nad tým, prečo sa v poslednej dobe začínajú stavať kruhové objazdy na cestách 1. triedy. Možno by si z toho kompetentní mohli zobrať nejaké ponaučenie.

Modelový príklad je v Kysuckom Novom meste, na ceste Žilina - Čadca, kde pravdepodobne úmyslom bolo zamedzenie vzniku smrteľných dopravných nehôd (čo sa podarilo na 100% - nemám žiadne info, že by po vytvorení objazdu tam bola smrteľná nehoda). Ale technické vyhotovenie je katastrofálne a dochádza tam každodenne k vytváraniu kolón v čase špičky.

Druhý podobný objazd sa začal realizovať v Bytči na ceste Bytča - Makov. Tu vyzerá, že sa kompetentní trocha poučili a stavajú objazd na spôsob toho za Martinom smerom na Ružomberok, ale pravdepodobne v menšom formáte.

Otázka znie, kruhové objazdy na cestách 1. triedy áno/nie? Ak áno, aké sú minimálne parametre (priepustnosť pred a po výstavbe...), ak nie, aké sú alternatívne riešenia? S pozdravom, Martin

((lokacia))

Zásadnú otázku, či budovať kruhové križovatky okrem miestnych komunikácií aj na cestách 1. triedy, máme vari chvalabohu dávno za nami. Určite áno. Zvyšujú bezpečnosť, zlepšujú priechodnosť cez križovatku. Na to si dokonca sám pisateľ správne odpovedá.

A vytváranie kolón? Každá križovatka má svoju maximálnu kapacitu, keď za istý čas ňou môže prejsť určité množstvo vozidiel. Je okrem iného určená aj geometriou a veľkosťou stredového kruhu. Viac sa dá zistiť z materiálu MDPaT: Projektovanie okružných križovatiek na cestných a miestnych komunikáciách. Má vyše 40 strán, z nich posledné štyri sú venované vzorovému príkladu výpočtu takej križovatky - tu na to naozaj nie je priestor.

Inou alternatívou by bolo budovanie mimoúrovňových križovatiek - ale to je už celkom iná dimenzia - a najmä finančná náročnosť. To pochopili aj vo vyspelej automobilovej Európe a prvou voľbou sa stali križovatky kruhového tvaru.

Odpovede na Martinove otázky sme dostali aj zo Slovenskej správy ciest. Mgr. Iveta Fedorová, vedúca organizačno-správneho odboru odpovedala stručne, no jednoznačne:

Na ceste I/11 je nadmerná hustota dopravy, hlavný ťah Žilina - Čadca patrí medzi najzaťaženejšie úseky. Vybudovaním kruhovej križovatky sme odstránili nehodový úsek, na ktorom dochádzalo k častým dopravným nehodám. Vybudovaním kruhovej križovatky sa zvýšila bezpečnosť dopravy v danom úseku. Súčasný stav (s nepriepustnosťou trasy a vytváraním kolón) vyrieši vybudovanie diaľnice D3.

Škoda, že pri rekonštrukciách niektorých križovatiek projektanti doteraz namiesto kruhovej naplánujú klasickú s riadením svetlami. Spomaľuje to dopravu, o plynulosti sa v takom prípade dá len snívať a bezpečnosť sa tým tiež extra nezvýši. Iba ak náklady.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Schátrali tam kúpele, palác aj železnica. Ako kedysi vyzeralo Trnavské mýto?
  2. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  4. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  5. Môžu byť kancelárie pripravené na budúcnosť?
  6. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  9. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  10. Znalec slovenského brandy
  1. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  8. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  9. Spravte si zásoby zdravia
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 7 689
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 5 560
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 061
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 036
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 840
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 550
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 332
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 127
  9. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 102
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 593
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny prokurátor SR Maroš Žilinka.

Vyše 50 prokurátorov vystúpilo proti Žilinkovi v auguste.


3 h
Týždeň Petra Schutza

Príčinou rastu cien je šprint za uhlíkovou neutralitou.


23. sep
Richard Sulík.

O rozpočtovej zodpovednosti a reformách s ministrom hospodárstva.


a 1 ďalší 17. sep

Blogy SME

  1. Igor André: Generačná chudoba, no a?!
  2. Lukáš Zeleník: James Bond: Ako pozrieť všetky filmy za 10 minút
  3. Café Európa: Kam smeruje Európska únia?
  4. Eva Gallova: Aj ja som bola na hubách
  5. Jozo Peric: V súvislosti s rozhodnutím OPEC+ a opätovným otvorením trhu v Číne ceny ropy rastú
  6. Lucia Žárska: Ako slávne celebrity ovplyvňujú akciové tituly?
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!!
  8. Ingrid Škropeková: Manažér, riaditeľ, upratovačka, chlap či žena. Na ARO je jedno, kým ste. Keď vám povedia, otočte sa mi ritkou, tak sa tou ritkou otočíte.
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 329
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 14 347
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 6 519
  4. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 5 939
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 406
  6. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 4 940
  7. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 453
  8. Marek Mačuha: Boris Kollár preráža dno 3 801
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu