SME

Kruhové križovatky nie sú vždy riešením, sú však lacné a bezpečnejšie

Po dlhom čase, keď za našimi hranicami boli bežné, sa aj u nás začali postupne stavať okružné križovatky. Teda ľudovejšie – kruhové objazdy. Pomáhajú, no nie sú všeliekom vždy a všade. Asi ako všetko majú svoje limity a obmedzenia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Michal Trško)

Každý "kruháč", aj keď je postavený ako ten obrovský na začiatku Nitry pri vjazde od Bratislavy, má svoje kapacitné možnosti. Väčšinou pomôže, ak okrem urýchlenia prejazdu áut križovatkou nespôsobuje zápchy, ktoré dovtedy vytvárala klasická križovatka na jeho mieste.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď je však áut príliš, stáva sa aj kruhový objazd brzdou. Je však stále bezpečnejší, ako bežná križovatka. Napriek deklarovaným prednostiam a výhodám vŕta klasika: "byť, či nebyť" (v prenesenom význame: stavať, či nestavať) nejednému v hlave. Ako napríklad Martinovi:

SkryťVypnúť reklamu

Milá redakcia, možno by nezaškodilo sa zamyslieť nad tým, prečo sa v poslednej dobe začínajú stavať kruhové objazdy na cestách 1. triedy. Možno by si z toho kompetentní mohli zobrať nejaké ponaučenie.

Modelový príklad je v Kysuckom Novom meste, na ceste Žilina - Čadca, kde pravdepodobne úmyslom bolo zamedzenie vzniku smrteľných dopravných nehôd (čo sa podarilo na 100% - nemám žiadne info, že by po vytvorení objazdu tam bola smrteľná nehoda). Ale technické vyhotovenie je katastrofálne a dochádza tam každodenne k vytváraniu kolón v čase špičky.

Druhý podobný objazd sa začal realizovať v Bytči na ceste Bytča - Makov. Tu vyzerá, že sa kompetentní trocha poučili a stavajú objazd na spôsob toho za Martinom smerom na Ružomberok, ale pravdepodobne v menšom formáte.

Otázka znie, kruhové objazdy na cestách 1. triedy áno/nie? Ak áno, aké sú minimálne parametre (priepustnosť pred a po výstavbe...), ak nie, aké sú alternatívne riešenia? S pozdravom, Martin

SkryťVypnúť reklamu

Zásadnú otázku, či budovať kruhové križovatky okrem miestnych komunikácií aj na cestách 1. triedy, máme vari chvalabohu dávno za nami. Určite áno. Zvyšujú bezpečnosť, zlepšujú priechodnosť cez križovatku. Na to si dokonca sám pisateľ správne odpovedá.

A vytváranie kolón? Každá križovatka má svoju maximálnu kapacitu, keď za istý čas ňou môže prejsť určité množstvo vozidiel. Je okrem iného určená aj geometriou a veľkosťou stredového kruhu. Viac sa dá zistiť z materiálu MDPaT: Projektovanie okružných križovatiek na cestných a miestnych komunikáciách. Má vyše 40 strán, z nich posledné štyri sú venované vzorovému príkladu výpočtu takej križovatky - tu na to naozaj nie je priestor.

Inou alternatívou by bolo budovanie mimoúrovňových križovatiek - ale to je už celkom iná dimenzia - a najmä finančná náročnosť. To pochopili aj vo vyspelej automobilovej Európe a prvou voľbou sa stali križovatky kruhového tvaru.

SkryťVypnúť reklamu

Odpovede na Martinove otázky sme dostali aj zo Slovenskej správy ciest. Mgr. Iveta Fedorová, vedúca organizačno-správneho odboru odpovedala stručne, no jednoznačne:

Na ceste I/11 je nadmerná hustota dopravy, hlavný ťah Žilina - Čadca patrí medzi najzaťaženejšie úseky. Vybudovaním kruhovej križovatky sme odstránili nehodový úsek, na ktorom dochádzalo k častým dopravným nehodám. Vybudovaním kruhovej križovatky sa zvýšila bezpečnosť dopravy v danom úseku. Súčasný stav (s nepriepustnosťou trasy a vytváraním kolón) vyrieši vybudovanie diaľnice D3.

Škoda, že pri rekonštrukciách niektorých križovatiek projektanti doteraz namiesto kruhovej naplánujú klasickú s riadením svetlami. Spomaľuje to dopravu, o plynulosti sa v takom prípade dá len snívať a bezpečnosť sa tým tiež extra nezvýši. Iba ak náklady.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

  • Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

Autor: Ján Ondák

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Ľuboš Fellner otvorene
  2. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  5. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  6. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  7. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  8. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 18 087
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 218
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 368
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 834
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 235
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 3 540
  7. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 3 352
  8. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 306
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Hrubý: Minúta ticha a hodina smiechu
  2. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  3. Marek Horňanský: Work Life Balance. Rovnováha, ktorá mení život | Marek Horňanský
  4. Štefan Šturdzík: Súdruhovia tento týždeň ste to všetko totálne pokašľali.
  5. Ján Valchár: Ešte jeden vnútropolitický blog (rozprávka o troch rybníkoch)
  6. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  7. Ľuboslav Farkaš: Čo s vraždou pána Kirka?
  8. Dušan Piršel: Duchovnou inteligenciou k samo uzdraveniu
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 579
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 779
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 565
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 070
  5. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 8 000
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 633
  7. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 321
  8. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 6 212
  1. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  3. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  4. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  5. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  6. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  7. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  8. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
SkryťZatvoriť reklamu