SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Nenosíte hasičák? Robíte chybu

Požiar auta treba zlikvidovať v zárodku. Ak sa to kvôli chýbajúcemu hasiacemu prístroju nepodarí, auto zhorí. Najväčšie riziko požiaru spôsobujú neodborné zásahy na elektroinštalácii auta.

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Horiace autá na okraji cesty sú čoraz zriedkavejšie,pretože s nástupom moderných vozidiel mierne ubudlo požiarov spôsobených technickou poruchou. Napriek tomu mnoho vozidiel by nemuselo zhorieť vôbec, keby slovenskí motoristi nosili so sebou hasiaci prístroj. Nehovoriac o obetiach dopravných nehôd, ktoré krátko po náraze uhoria v aute.

Príručný hasiaci prístroj je súčasťou povinnej výbavy v okolitých krajinách vrátane Poľska, Maďarska a Čiech. „Osobne odporúčam vybaviť auto aspoň dvojkilovým hasiacim prístrojom. Ja vozím dva,“ upozornil Ivan Švantner riaditeľ Hasičského zboru v Brezne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Často ohrozuje elektrika

Väčšina požiarov vznikne z poruchy na elektroinštalácii, netesnosti alebo poruchy palivovej sústavy. Elektrickú sústavu auta ohrozujú prehriatia, skraty spotrebičov ako autorádiá alebo zosilňovače. Najväčšie riziko predstavujú neodborné zásahy na elektroinštalácii. „Uhasíme požiar staršieho auta a zistíme, že namiesto poistky bol medzi kontaktmi zastrčený desaťhaliernik alebo sú kontakty prepojené hrubým drôtom,“ spomína si na praktické skúsenosti Švantner.

Hasenie pomôže v zárodku

Predísť kompletnému zhoreniu auta možno iba zlikvidovaním ohniska požiaru. Najtypickejším prvým príznakom je dymenie izolácie.„Pri plynových nádržiach nezabudnite vypnúť hlavný ventil, aby nedošlo k úniku plynu. Potom sa snažte hasiť,“ dáva návod Švantner. Ak je porucha na elektroinštalácii a v aute cítiť pach, treba okamžite odpojiť batériu.

SkryťVypnúť reklamu

Ak proces horenia neustáva, je čas použiť hasiaci prístroj. Bez neho sa môže šofér pozerať, ako mu pred očami zhorí auto a čakať na príchod hasičov. Ak prídu do pár minút, možno niečo zachránia. Rozhorené plasty a tlmiace hmoty v aute dosahujú vysokú teplotu a v pokročilej fáze hasiaci prístroj nepomôže, preto hasiči prichádzajú s cisternou.

Ratujte najskôr seba

Samotný pud sebazáchovy vedie k tomu, že musíte zastať a ak je niekto technicky zdatný, tak vie vytiahnuť poistky. V prvom rade treba myslieť na seba a zbytočne pri hasení neriskovať. Ak nezvládnete požiar v zárodku, potom už nie, a zbytočne ohrozíte samých seba.
„Je na rozhodnutí jednotlivca, aké priority si určí, ale štandardne ľudia stihnú vybrať z auta aspoň osobné veci a doklady,“ odporúča Švatner podľa ktorého pri väčšine požiarov kabín nákladných áut majú šoféri osobné doklady pri sebe.

SkryťVypnúť reklamu

Neotvárajte kapotu

Svedkov požiaru auta môže pri snahe zahasiť auto ohroziť otvorenie kapoty. Keď sa nepodarí uhasiť neveľké dymenie pod kapotou pri jej jemnom nadvihnutí alebo striekaní odspodu, kapotu radšej neotvárať, lebo prísun kyslíka požiar znásobí a teplo spod kapoty ide rovno na človeka. „Ak je to v pokročilom štádiu horenia a otvoríte kapotu, je už potrebné oveľa väčšie množstvo hasiacej látky,“ skonštatoval Švantner. Dnešné motory majú plastové kryty a tieto keď sa zahrejú, pomôže iba hasenie penou.

Pomôže údržba a dobrý servis

Predísť neúmyslenému požiaru starších vozidiel môžno iba dobrou údržbou, bez neodborných zásahov do elektroinštalácie. Častým dôvodom na vznik požiaru sú netesnosti v palivovej sústave a nespôsobilá výmena poistiek na autorádiu.

Hrozí výbuch ako vo filme?

Riziko je, najmä u áut, ktoré využívajú tekuté pohonné hmoty ako benzín, lebo nie je možnosť odstavenia prívodu kvapaliny. Paradoxne, bezpečnejšie sú autá na LPG a zemný plyn, lebo tento vďaka vysokému bodu samovznietenia je najbezpečnejší. Navyše akonáhle sa vypne spínacia skrinka a vytiahne sa kľúčik, odstavia sa ventily. Pri kvapalných palivách a vysokom zahriatí vozidla vznikajú výpary, ktoré majú tendenciu výbuchu. Najlepšie je opustiť vozidlo a odísť čo najďalej, ak ide o haváriu, pomôcť iným osobám opustiť auto a zavolať pomoc.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  3. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  6. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 116
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 870
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 001
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 096
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 5 033
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 169
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 171
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 7 131
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 207
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 5 013
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 317
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 091
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 200
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 3 061
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 908
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu