SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

TEST: Renault Grand Scenic priťahuje

Tretia generácia je na rozdiel od tej predošlej hodná svojho mena. Nový Grand Scenic podstatne lepšie jazdí a má krajší interiér.

Grand Scenic vyzerá pôsobivo a dobre jazdí. Automobilka urobila veľký skok v porovnaní s predchodcom.Grand Scenic vyzerá pôsobivo a dobre jazdí. Automobilka urobila veľký skok v porovnaní s predchodcom. (Zdroj: Tomáš Kelement)

BRATISLAVA, RZESZOW. Renault v oblasti jednopriestorových vozidiel viac krát v histórii udal tón. Najskôr modelom Espace a neskôr kompaktným rodinným vanom Scenic prvej generácie. Druhá generácia bola trochu nevýrazná a mala veľa dobrých konkurentov. Práve ostrá konkurencia posunula Scenic na dnešnú úroveň tretej generácie.

Renault Grand Scenic opeknel a dáva to každým svojim detailom najavo. Jednotlivé línie na seba nadväzujú a auto vytvára jeden celok. Nemá síce výrazný dizajn ako “kinetický” Ford, ale rozhodne si nájde svojich emočných priaznivcov. Zadné piate dvere sú pomerne hlboko zapustené v nárazníku, čím zlepšujú praktické možnosti kufra. Madlo na otváranie je však pomerne nízko a počas otvárania treba ustúpiť o poriadny krok dozadu, aby vám dvere nedali po brade.

35_scenic_big.JPG

Koncové svetlá v stĺpikoch zjednodušujú konštrukciu piatych dverí a zlepšujú viditeľnosť áut vzadu. Hlboko zapustené piate dvere znižujú výšku nakladacej hrany, ale pri otváraní treba mať miesto na krok späť.

Nárazníky majú praktické spodné časti z nelakovaného čierneho plastu. Ochranné lišty by padli vhod aj na dvere, pretože deti pri vystupovaní zozadu nezvyknú dať pozor na okolostojace autá. Lakované plasty v spodnej časti dverí sú skôr ozdoba než praktický úžitok. Nad dobre vyriešenou aerodynamikou sa snáď netreba pozastavovať, jediné čo v tejto oblasti vyzerý staromódne, sú stierače. Tenké ramienka nepôsobia dôveryhodne.

Nehojdá sa a filtruje

V rodinnom type auta je základným kritériom výsledku interiér a priestorová ponuka. Jazdné vlastnosti modelu Grand Scenic sú totiž na vysokej úrovni. Podvozok svojou charakteristikou pripomína nový Megane a veľmi dobre tlmí priečne kmity karosérie. Na pozdĺžnych vlnách sa občas mierne potopí predok, ale preliačený okraj cesty v zákrute nevykopne auto z línie.

32_scenic_big.JPG

Kompaktné vany sa variabilitou vnútorného priestoru vyšplhali na niekdajšiu úroveň o triedu väčších vanov. Pomerne ťažké sedadlá v druhom rade sa dajú sklopiť alebo úplne vybrať.

Na zlom asfaltovom povrchu sa Grand Scenic na naše prekvapenie držal statočne bez vŕzgajúceho interiéru. Jednopriestorové karosérie mávajú problém s odfiltrovaním vibrácií, ale tuhosť podvozka Grand Scenicu je na slušnej úrovni. Stabilizačný systém ESP má korigovať náznaky pretáčavého šmyku a zároveň negovať nedotáčavé správanie auta. Nevedno, či táto znalosť v nás spôsobila placebo efekt, ale máme pocit, že na prirodzene nedotáčavé auto systém účinkuje.

Hrá sa na siláka

Dvojlitrový diesel 2,0 dCi zodpovedá pozícii najsilnejšej verzie. Jednak nepoľavuje s ťahom vo vyšších rýchlostiach a nemá problém v ostrých stúpaniach. Napokon, je to iba diesel, takže má pomerne úzke rozpätie činných otáčok. Krútiaci moment na rozdiel od konkurentov vrcholí až pri 2000 otáčkach, čo je zrejme dané jeho veľkosťou 380 Nm.
Na druhej strane, výkon kulminuje pomerne skoro pri 3750 otáčkach. V praxi cítitiť z motora silu a zároveň s ňou treba narábať vhodným radením.

31_scenic_big.JPG

Na koncepciu so stredovým displejom si treba zvyknúť. Pre vyznavačov klasických budíkov to môže byť problém.
Ostatok prístrojovej dosky vyzerá kvalitne a precízne.

Pri menej aktívnom preraďovaní pocitovo pripomína diesel s výkonom okolo 140 koní. Papierové čísla si nedovolíme spochybniť a veríme výrobcovi, ale v tomto prípade sú otáčky vrcholiacich hodnôt dôkazom honby za vysokým číslom. Spotreba sa v priemere ustálila na 7,2 litra na sto kilometrov a reprezentuje pomerne dynamický štýl jazdenia.

Naviguje po východnej Európe

V zahraničí sme veľa pracovali s adaptáciou mobilnej navigácie integrovanej v Renaulte. Cenovo prístupná pevná navigácia Carminat Tom Tom na SD karty má ovládanie vyvedené na stredovú konzolu a v cene 490 eur databázu východnej Európy. Zobrazenie a spôsob vedenia po trase plne zodpovedá bežným potrebám. Akurát na hľadanie alternatívnej trasy sa treba prekliknúť, lebo navigácia si pomerne dlho a tvrdošijne trvá na pôvodnej trase, aj keď iným smerom by to bolo kratšie.

33_scenic_big.JPG

Zadné prídavné sedadlá vyrastú z podlahy jednoduchým pohybom.

Za dané peniaze veľká vec. K navigácii patrí centrálny ovládač umiestnený na posuvnom stredovom odkladacom boxe medzi sedadlami. Posúvaním celého panelu možno dosiahnuť ideálnu pozíciu ovládača voči ruke šoféra. Ovládanie klimatizácie a jej činnosť si od nás vyslúžili pochvalu už v Megane a teraz to môžeme iba zopakovať.

Stredový centrálny displej je lepší ako zelené segmenty minulej generácie. Grand Scenic ponúka hneď niekoľko dizajnov a rôznych kombinácií otáčkomera a palubných údajov. Jediné, čo nám na farebnom displeji s dobrou grafikou prekážalo, bolo prekrývanie názvu rozhlasovej stanice s údajom palubného počítača.

Trezory v podlahe

Autorom interiéru nevyšla skrinka pred spolujazdcom, na rozdiel od ostatných odkladacích priestorov, ktoré potešia. Svoj význam majú odkladacie boxy v podlahe, ktoré si môže Renault patentovať. Do tých vzadu sa napríklad vmestia pet fľaše a potom sa nekotúľajú po aute. Z pozície šoféra nemožno kritizovať výhľad ani ergonómiu, akurát bedrová opierka by mohla mať väčší rozsah nastavenia. Na ostatných sedadlách si cestujúci nájdu svoju pohodlnú pozíciu. Pri troche skromnosti a na kratšie vzdialenosti nemusia zadné sedadlá fungovať ako núdzové.

34_scenic_big.JPG

Priestor v treťom rade bez problémov vyhovuje deťom do približne jedenásť alebo dvanásť rokov. Dospelý tu obsedia krátky čas,
záleží na postave a nárokoch.

Grand Scenic inšpiruje

Konečne nadišli časy, že viacmiestne auto nemusí byť miliónovým nedostupným snom viacdetných rodín. Stačí sa uskromniť s vybavením a motorom, aby bola cena sedemmiestnej verzie atraktívna. Nový Grand Scenic je dobrý príklad zmeny myslenia s príchodom rodiny. Na jednej strane sa mení hodnotový rebríček v autách a na druhej strane ponúknuté prvky. Zrazu príde vhod elektronická ručná brzda, stačia prístroje v strede a odozva motora na plynový pedál nemusí byť prehnane prudká.

Grand Scenic nás oslovil do takej miery, že ho považujeme za vhodného kandidáta na dlhodobý test. V súvislosti s novou kvalitatívnou filozofiou Renaultu treba preskúmať známu trinástu komnatu bezporuchovej prevádzky.

Kupujem – nekupujem

Predchádzajúce modely Grand Scenic mi veľa nehovorili. Za volantom novinky som najazdil vyše 2000 kilometrov a ako otec mladej šesťčlennej rodiny so štyrmi deťmi jednoznačne kupujem. Dobrá a cenovo akceptovateľná vstupná brána do sveta rodinných vanov.
Technické parametre - Renault Grand Scenic 2,0 Cdi Privilege (7 miest)

Cena modelu od 15790 eur
Cena verzie od 25760 eur
Cena skúš. verzie 24090 eur
Motor -
Typ radový štvorvalec, nafta
Zdvihový objem (cm3) 1995
Výkon (kw/k) 118/160
Pri otáčkach (ot./min.) 3750
Krútiaci moment (Nm) 380
Pri otáčkach (ot./min) 2000
Emisie CO2 (g/km) 173
Emisná norma Euro 4
Prevodovka 6 st., manuálna
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2770
Dĺžka (mm) 4560
Širka (mm) 2077
Výška (mm) 1645
Pohotovostná hmot (kg) 1628
Objem palivovej nádrže (l) 60
Objem batož. priestoru (l) 208/2063
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,5
Maximálna rýchlosť (km/h) 205
Spotreba mesto (l/100 km) 8,3
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,6
Kombinovaná spotreba 6,6
Spotreba v teste 7,2

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 5 337
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 245
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 991
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 872
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 622
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 913
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 769
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 512
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


10 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  2. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  3. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  4. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  5. Tomáš Bilik: Ach tí naši topoľčianski poslanci...
  6. Milan Hutera: Výstava Cosmos Discovery po druhý krát v Bratislave
  7. Věra Tepličková: Kto v tom má jasno alebo Keď kengury volajú
  8. Marek Mačuha: Pravda nebýva uprostred
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 200
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 851
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 360
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 994
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 787
  6. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 730
  7. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 3 448
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 111
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu