SME
Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Križovatka, kde neviete, kto má prednosť - doplnené

Na prvý pohľad niekto demontoval časť červenobielej zábrany, aby autá prichádzajúce z podjazdu mohli vojsť bez obchádzky na parkovisko pri vchode do obchodného centra. Ten, kto to takto urobil, však svoj čin nedomyslel alebo nedorobil.

Jozef z Bratislavy nám napísal:

"Obraciam sa na vás s prosbou o pomoc pri riešení dopravnej dilemy, na ktorú mi nevedeli odpovedať ani neďaleko stojaci policajti, ktorých som požiadal o vysvetlenie už z číreho zúfalstva... :)

Už niekoľkokrát sa mi stalo, že na križovatke pri Auparku v Bratislave (viď foto), pri odbáčaní na parkovisko pri vchode (smer McDonald) zo strany od OMV, som sa takmer zrazil s autami vychádzajúcimi z "vonkajšieho" parkoviska z podjazdu, ktoré neodbočili doľava na kruhový objazd pri Sade Janka Kráľa, ale šli rovno cez (podľa mňa) plnú čiaru do pruhu, v ktorom som sa nachádzal ja."

Na prvý pohľad to vyzerá tak, že niekto demontoval časť červenobielej zábrany, aby autá prichádzajúce z podjazdu mohli vojsť do odbočovacieho pruhu smerujúceho na parkovisko pri vchode do obchodného centra. Ten, kto to takto urobil, však svoj čin nedomyslel alebo nedorobil.

Pôvodné riešenie križovatky síce neumožňovalo autám prichádzajúcim z Nového mosta odbočiť hneď na spomínané parkovisku (oficiálne sa museli otočiť cez kruhovú križovatku pri čerpacej stanici), no vylučovalo kolízne situácie.

a1.jpg

Dôležitým prvkom pôvodnej križovatky je prerušovaná čiara v ohybe jazdného pruhu od podjazdu, ktorá pôvodne slúžila autám prichádzajúcim od čerpacej stanice. Odkedy však časť zábrany chýba, niektorí vodiči vnímajú prerušovanú čiaru ako výzvu na odbočenie vľavo do pruhu smerujúceho na parkovisko. Nevšimnú si, alebo nevidia plnú bielu čiaru, ktorá bola pôvodne nositeľom zábrany.

Čiara síce nesie síce znaky "perforácie", je to však len pozostatok po zábrane.

a2.jpg

Aj podľa nášho názoru by autá vychádzajúce z podjazdu nemali prechádzať do jazdného pruhu smerujúceho na parkovisko. Plná biela čiara, ktorá je pokračovaním červenobielej zábrany, to totiž neumožňuje. Nehovoriac o tom, že vodič na hlavnej má vyznačený jazdný pruh.

Kto by bol na vine, keby sa tam stala zrážka?

Z diskusie k tomuto článku vyplynulo niekoľko dôležitých faktov:

  1. Vodič idúci po hlavnej z podchodu a súčasne odbočujúci vľavo má vyznačený jazdný pruh.
  2. Križovatka sa končí až v mieste, kde začína červenobiela zábrana.
  3. Vodič idúci po hlavnej odbočujúci vľavo musí dávať znamenie o zmene smeru v jazde vľavo.
  4. Vodič idúci po hlavnej, ktorý chce odbočiť do pravého jazdného pruhu, musí dať o tom znamenie, no ešte predtým, než začne prechádzať do pravého jazdného pruhu. Môže tak spraviť až po tom, čo ukončí odbočenie v križovatke vľavo.
  5. V danom mieste nie možné, aby sa uskutočnil predchádzajúci bod 4. bez porušenia dopravných predpisov hovoriacich o dávaní znamenia o zmene smeru jazdy.

Vodič na vedľajšej ceste, ktorá má v križovatke umiestnenú dopravnú značku Daj prednosť v jazdy, dáva prednosť autám, ktoré idú z hlavnej na vedľajšiu. Dáva však prednosť len tým autám, ktoré dajú znamenie o zmene smeru jazdy pred odbočením do pravého jazdného pruhu. Ak tak nespravia, vodič na vedľajšej ceste situáciu vyhodnotí tak, že nemá komu dávať prednosť v jazde a pokračuje ďalej vo svojom jazdnom pruhu.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.

§ 10

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Vieme, ako sa majú používať smerovky. Ak ich vodič na hlavnej nepoužije správne a narazí do vodiča na vedľajšej ceste, vinníkom je ten z hlavnej.

Ak by vodič na hlavnej použil smerovky správne, vinníkom by bol vodič auta z vedľajšej aj napriek plnej čiare. Jeho povinnosťou je totiž dať prednosť v jazde.

Je však nemožné, aby vodič na hlavnej dokázal dať smerovky správne. Preto by bol v prípade nehody s najväčšou pravdepodobnosťou vinný vodič z hlavnej.

Napriek tomu odporúčame, aby si vodiči áut idúcich na vedľajšej ceste v jazdnom pruhu smerujúcom na parkovisko pri vchode do nákupného centra dávali veľký pozor a opatrne prechádzali daným miestom. Môžu tak predísť škode na majetku a prípadným nepríjemnostiam s dokazovaním viny.

((lokacia))

Mimochodom, na túto križovatku by sa mal pozrieť dopravný inžinier, ktorý sa križovatkám rozumie. S danou križovatkou si totiž hlavu nelámu len tí vodiči, ktorí uznávajú najmä pravidlo "silnejší vyhráva".

No a ten, kto tento stav spôsobil, by si ešte raz mal zopakovať pravidlá pri tvorbe križovatiek, alebo by už túto prácu robiť nemal. Súčasný stav križovatky pri obchodnom centre neďaleko Nového mosta v Bratislave v Petržalke je nejednoznačný a vodičom na istote nepridáva.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 376
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 8 022
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 643
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 327
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 347
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 974
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 692
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 252
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 825
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 622
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sofia vo svojom štúdiu, v ktorom vznikajú nové piesne.

Predtým bol punkerom Vrabcom, dnes je Sofiou. Až teraz som to ja, hovorí


17. sep
Minister Matovič.

Kollárova strana by prípadne mohla prísť len o SIS.


8 h
Peter Sagan získal žltý dres pre celkového víťaza pretekov Okolo Slovenska 2021.

Slovenský cyklista si udržal žltý dres.


Sportnet a 1 ďalší 7 h

August býva vrchol uhorkovej sezóny. Je to síce nuda, ale aspoň sa nič nemôže pokaziť. Tento uplynulý bol výnimkou.


Neprehliadnite tiež

Škoda Enyaq iV a Škoda Kodiaq RS

Obe autá patria k najlepším modelom, ktoré Škoda ponúka.


10 h
Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


17. sep
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


16. sep
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Skryť Zatvoriť reklamu