SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Križovatka, kde neviete, kto má prednosť - doplnené

Na prvý pohľad niekto demontoval časť červenobielej zábrany, aby autá prichádzajúce z podjazdu mohli vojsť bez obchádzky na parkovisko pri vchode do obchodného centra. Ten, kto to takto urobil, však svoj čin nedomyslel alebo nedorobil.

Jozef z Bratislavy nám napísal:

"Obraciam sa na vás s prosbou o pomoc pri riešení dopravnej dilemy, na ktorú mi nevedeli odpovedať ani neďaleko stojaci policajti, ktorých som požiadal o vysvetlenie už z číreho zúfalstva... :)

Už niekoľkokrát sa mi stalo, že na križovatke pri Auparku v Bratislave (viď foto), pri odbáčaní na parkovisko pri vchode (smer McDonald) zo strany od OMV, som sa takmer zrazil s autami vychádzajúcimi z "vonkajšieho" parkoviska z podjazdu, ktoré neodbočili doľava na kruhový objazd pri Sade Janka Kráľa, ale šli rovno cez (podľa mňa) plnú čiaru do pruhu, v ktorom som sa nachádzal ja."

Na prvý pohľad to vyzerá tak, že niekto demontoval časť červenobielej zábrany, aby autá prichádzajúce z podjazdu mohli vojsť do odbočovacieho pruhu smerujúceho na parkovisko pri vchode do obchodného centra. Ten, kto to takto urobil, však svoj čin nedomyslel alebo nedorobil.

Pôvodné riešenie križovatky síce neumožňovalo autám prichádzajúcim z Nového mosta odbočiť hneď na spomínané parkovisku (oficiálne sa museli otočiť cez kruhovú križovatku pri čerpacej stanici), no vylučovalo kolízne situácie.

a1.jpg

Dôležitým prvkom pôvodnej križovatky je prerušovaná čiara v ohybe jazdného pruhu od podjazdu, ktorá pôvodne slúžila autám prichádzajúcim od čerpacej stanice. Odkedy však časť zábrany chýba, niektorí vodiči vnímajú prerušovanú čiaru ako výzvu na odbočenie vľavo do pruhu smerujúceho na parkovisko. Nevšimnú si, alebo nevidia plnú bielu čiaru, ktorá bola pôvodne nositeľom zábrany.

Čiara síce nesie síce znaky "perforácie", je to však len pozostatok po zábrane.

a2.jpg

Aj podľa nášho názoru by autá vychádzajúce z podjazdu nemali prechádzať do jazdného pruhu smerujúceho na parkovisko. Plná biela čiara, ktorá je pokračovaním červenobielej zábrany, to totiž neumožňuje. Nehovoriac o tom, že vodič na hlavnej má vyznačený jazdný pruh.

Kto by bol na vine, keby sa tam stala zrážka?

Z diskusie k tomuto článku vyplynulo niekoľko dôležitých faktov:

  1. Vodič idúci po hlavnej z podchodu a súčasne odbočujúci vľavo má vyznačený jazdný pruh.
  2. Križovatka sa končí až v mieste, kde začína červenobiela zábrana.
  3. Vodič idúci po hlavnej odbočujúci vľavo musí dávať znamenie o zmene smeru v jazde vľavo.
  4. Vodič idúci po hlavnej, ktorý chce odbočiť do pravého jazdného pruhu, musí dať o tom znamenie, no ešte predtým, než začne prechádzať do pravého jazdného pruhu. Môže tak spraviť až po tom, čo ukončí odbočenie v križovatke vľavo.
  5. V danom mieste nie možné, aby sa uskutočnil predchádzajúci bod 4. bez porušenia dopravných predpisov hovoriacich o dávaní znamenia o zmene smeru jazdy.

Vodič na vedľajšej ceste, ktorá má v križovatke umiestnenú dopravnú značku Daj prednosť v jazdy, dáva prednosť autám, ktoré idú z hlavnej na vedľajšiu. Dáva však prednosť len tým autám, ktoré dajú znamenie o zmene smeru jazdy pred odbočením do pravého jazdného pruhu. Ak tak nespravia, vodič na vedľajšej ceste situáciu vyhodnotí tak, že nemá komu dávať prednosť v jazde a pokračuje ďalej vo svojom jazdnom pruhu.

§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Pred odbočovaním a počas odbočovania je vodič povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič pri odbočovaní nesmie ohroziť vodiča idúceho za ním. Vodič je povinný pri odbočovaní dbať na zvýšenú opatrnosť.

§ 10

(6) Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy.

Vieme, ako sa majú používať smerovky. Ak ich vodič na hlavnej nepoužije správne a narazí do vodiča na vedľajšej ceste, vinníkom je ten z hlavnej.

Ak by vodič na hlavnej použil smerovky správne, vinníkom by bol vodič auta z vedľajšej aj napriek plnej čiare. Jeho povinnosťou je totiž dať prednosť v jazde.

Je však nemožné, aby vodič na hlavnej dokázal dať smerovky správne. Preto by bol v prípade nehody s najväčšou pravdepodobnosťou vinný vodič z hlavnej.

Napriek tomu odporúčame, aby si vodiči áut idúcich na vedľajšej ceste v jazdnom pruhu smerujúcom na parkovisko pri vchode do nákupného centra dávali veľký pozor a opatrne prechádzali daným miestom. Môžu tak predísť škode na majetku a prípadným nepríjemnostiam s dokazovaním viny.

((lokacia))

Mimochodom, na túto križovatku by sa mal pozrieť dopravný inžinier, ktorý sa križovatkám rozumie. S danou križovatkou si totiž hlavu nelámu len tí vodiči, ktorí uznávajú najmä pravidlo "silnejší vyhráva".

No a ten, kto tento stav spôsobil, by si ešte raz mal zopakovať pravidlá pri tvorbe križovatiek, alebo by už túto prácu robiť nemal. Súčasný stav križovatky pri obchodnom centre neďaleko Nového mosta v Bratislave v Petržalke je nejednoznačný a vodičom na istote nepridáva.

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  3. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  8. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  9. Bezbariérové vozidlo
  10. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 845
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 816
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 14 871
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 547
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 670
  6. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 11 559
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 580
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 524
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 360
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 133
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Slovensko má nové denné maximum nakazených (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Na snímke minister obrany SR Jaroslav Naď (OĽaNO) počas brífingu s novinármi po skončení 45. schôdze vlády SR 21. októbra 2020 v Bratislave.

Čo musíte vedieť o celoplošnom testovaní? Ministerstvo zverejnilo postup

Testovanie na koronavírus sa uskutoční počas troch víkendov.

Testovanie ľudí pred nemocnicou na Kramároch.

Počet hospitalizovaných prudko stúpol, pozrite si grafy

Ako sa vyvíja nákaza Covid-19 na Slovensku? Pozrite si aktuálnu mapu koronavírusu a počet nakazených v slovenských mestách.

Neprehliadnite tiež

Rolls Royce sa zbavuje osvetlenej sošky, dôvod je absurdný

Európska únia postavila svietiaci ornament mimo zákon.

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept