Dopravný podnik a mesto tvrdia, že trávnatý pás okolo električkových koľají zníži hluk a otrasy.
RUŽINOV. Po Záhradníckej ulici sa od včerajšieho skorého rána opäť jazdí v štyroch pruhoch. Rozširovanie a opravy sa robili od mája minulého roka. Semafory fungujú a zmizli aj obmedzenia z okolitých ulíc, po ktorých viedli obchádzkové trasy. Električková trať sa zmenila na trávnatý pás s umelým zavlažovaním.
Mesto aj dopravný podnik sa zhodujú, že napriek nákladnej údržbe a hospodárskej kríze sú to dobre použité peniaze. „Ak ide o investíciu do bezpečnosti a ekológie, nemal by to byť problém," povedal námestník primátora Milan Cílek. „Budem čakať na reakcie obyvateľov."
Zelená trať vyšla na 400-tisíc eur (12 miliónov korún). Predseda predstavenstva podniku Branislav Zahradník povedal, že dodávateľa vysúťažili. „Kritériom bola cena."
Proti hluku a vibráciám
Údržba trávy by mala dopravný podnik stáť tisíc eur mesačne. „Je to odhad, môže to byť aj menej," povedal Zahradník. „Trávnik treba v teplom počasí dvakrát denne polievať, náklady zahŕňajú aj kosenie."
Zazeleniť trať, ktorá sa vlani celkovo opravovala a presunula do stredu cesty, sa vraj rozhodli na žiadosť obyvateľov z okolia a občianskych združení. „Nemá to len estetický efekt, predpokladáme, že hlučnosť by mala klesnúť o desať decibelov a vibrácie až o päťdesiat percent," tvrdí Zahradník.
Merania, ktoré robili pred sadením trávy, majú opakovať v priebehu niekoľkých týždňov. „Je to pilotný projekt, skúsenosti a náklady budeme vyhodnocovať po pol roku."
Primátor Andrej Ďurkovský trávnik nepovažuje za niečo, čo by si mesto malo v tejto chvíli odoprieť. Povedal, že by bol rád, ak by sa podobne upravili aj ďalšie električkové úseky v meste.
Arborista Tomáš Fraňo hovorí, že trávu treba polievať, ak má ostať zelená, minimálne raz za týždeň kosiť a odpad odviezť. „Je to pomerne dlhý úsek. Voda, práca aj ľudia niečo stoja, nemyslím si, že cena je prehnaná."
Nové pruhy a potrubie
Práce na Záhradníckej v úseku Miletičova - Líščie nivy prebehli vo dvoch etapách. Obe sprevádzali obchádzky, zmeny trasovania MHD a sťažené podmienky pre chodcov.
Na jar minulého roka sa začalo s rozširovaním cesty o dva pruhy. Cieľom bolo vytvoriť radiálu Záhradníckej a Ružinovskej po napojenie na Vrakunskú cestu.
Obnovovala a presúvala sa električková trať. Chodníky sa zmenili na bezbariérové, upravovali sa zastávky MHD aj semafory, pribudli ostrovčeky pre chodcov.
Tento rok bol o opravách vodovodných potrubí a povrchu pôvodnej cesty v smere do Ružinova. Robili sa aj uličné vpusty, obrubníky a zábradlie.
Dopravný chaos
Uzavretie tejto časti zo začiatku spôsobovalo dopravný chaos v okolitých uličkách. Vodičov miatlo, že sú zaslepené, dochádzalo ku kolíziám. Niektorí vychádzali na rozbitú cestu.
Zábrany často ignorovali aj chodci. V apríli tu autobus mimo priechodu zrazil 83-ročného muža.
V lete cestári opäť rozkopali križovatku Záhradnícka - Miletičova, ktorú prerábali počas prvej etapy. Jarmila Tvrdá za Generálneho investora Bratislavy - investora rekonštrukcie povedala, že išlo o neplánovaný zásah.
„Vlani v lete sme zistili, že potrubie je tam v zlom stave." Prvá fáza prác stála takmer šesť miliónov eur, druhá 1,6 milióna eur. Celkové náklady boli 7,6 milióna eur.