
azdci. Japonská spoločnosť Fuji Heavy Industries, ktorá automobily Subaru vyrába, na skrátenej platforme modelu Legacy uviedla v roku 1992 na trh automobil, ktorý sa vzhľadom, ale najmä výkonom motora, dynamickými a jazdnými vlastnosťami približuje tým, ktoré sa preháňajú na tratiach svetových rallye. Práve takým je Subaru Impreza WRX, ktorý mal svetovú premiéru na jeseň roku 2000. Na test nám ho zapožičal nový výhradný dovozca značky Subaru na Slovensku, spoločnosť B&V.
Na prvý pohľad sa Impreza WRX len málo líši od automobilov, ktoré stretávame na cestách a svojimi tvarmi možno neoslňuje dizajnérov. Impreza však má v sebe to, čo chýba iným automobilom – nenápadnú eleganciu i kus konzervativizmu, práve vďaka čomu takmer nestarne a neskôr sa viac a viac páči. Nápadné alebo iné na Impreze sú napríklad napohľad predimenzované dvojice hlavných svetlometov a hmlových svetiel, predný integrovaný nárazník, veľké otvory na prívod chladiaceho vzduchu a otvor na kapote motora na prívod vzduchu k medzichladiču. Tiež predné i zadné dvere bez okenných rámov, i funkčné, nie iba ozdobné zadné aerodynamické krídlo. Vylepšený a luxusnejší je aj interiér Imprezy. Športom dýcha prístrojová doska, športový volant Momo i prísne anatomicky tvarované sedadlá schopné držať telo ako prikované aj v extrémnych zákrutách. Lahodí dostatok priestoru na predných, ale aj na zadných sedadlách. To hlavné skrýva Impreza vo svojich útrobách. Pohonné ústrojenstvo je usporiadané symetricky – od ležatého motora, prevodovky, medzinápravového diferenciálu, spojovacieho hriadeľa až po diferenciál zadnej nápravy, čoho výsledkom je nízko položené ťažisko. To potom v súčinnosti s vysokým výkonom preplňovaného motora s protibežnými piestami, stálym pohonom všetkých štyroch kolies s rozdelením výkonu na prednú a zadnú nápravu v pomere 50 : 50, tvrdým podvozkom a vynikajúcimi brzdami je základom výnimočných jazdných a dynamických vlastností, veľmi blízkych súťažným špeciálom. Práve v tom je Impreza WRX výnimočná a unikátna.
Tak, a teraz stačí už len vyraziť. Je jedno, či na hladké asfaltové, alebo šotolinové cesty s jamami a výmoľmi, pretože Impreza WRX zvláda každý povrch rovnako dobre. Pozor však na rovinky, ktoré sú v sedle Imprezy akési kratšie a zákruty bližšie. Ten klam vychádza spod kapoty, kde sa vzpína 218 konských síl. Ich sila, pružnosť a pohotová reakcia na pridanie plynu pôsobia adrenalínovo: jednotka, a na tachometri je 60, dvojka – 110, trojka – 150, štvorka – 210 km/h. Stovku dosiahne ručička na tachometri za 6,2 s. Motor pritom takmer nepočuť, rovnako ako ani menší vír v nádrži, ktorý spôsobí prudká akcelerácia. Imprezu si však nekúpi ten, komu záleží na nejakom tom litri benzínu. Ak však netlačíme plyn úplne na podlahu, spotreba okolo 10 l/100 km nie je výnimočná. Výnimočný je však automobil, ale aj pocit z jazdy, aký poskytuje Subaru Impreza WRX.
Autor: gold