SME
Pondelok, 28. november, 2022 | Meniny má Henrieta

Stavajú obchvat. Nitru čaká extrémna dopravná záťaž

V priebehu dvoch rokov sa bude cez mesto presúvať veľké množstvo zeminy a materiálu. Nákladné autá pôjdu cez centrum aj obytné zóny. Nitra ešte takú záťaž nezažila.

Trasa juhovýchodného obchvatu Nitry, ktorý bude súčasťou novej rýchlostnej cesty Nitra - Tekovské Nemce.Trasa juhovýchodného obchvatu Nitry, ktorý bude súčasťou novej rýchlostnej cesty Nitra - Tekovské Nemce. (Zdroj: NDS)

Nákladné autá pôjdu cez centrum aj obytné zóny. Nitra vraj ešte takú záťaž nezažila.

NITRA. Výstavba juhovýchodného obchvatu Nitry sa začína 2. septembra. Nitrania sa musia pripraviť na enormné dopravné zaťaženie.

Obchvat bude súčasťou novej rýchlostnej cesty R1, odľahčí Nitru od tranzitnej dopravy. Autá majú po ňom jazdiť od roku 2011.

Podpísali zmluvu

Štvorpruhová R1 je rozdelená na štyri úseky. Tri sú medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, štvrtým je severný obchvat Banskej Bystrice. Všetky sa začnú stavať v rovnakom čase. Prvé majú byť v septembri 2011 hotové dva úseky na trase Nitra - Beladice.

Rýchlostnú cestu postaví v rámci PPP projektov (projekty verejno-súkromného partnerstva) francúzsko-holandské konzorcium Granvia. Výslednú zmluvu s ministerstvom dopravy podpísalo minulý štvrtok. Cena stavebných prác je vyčíslená na 915 miliónov eur.

Budú stavať aj demolovať

„Doteraz prebiehali prípravné práce, ako je odlesňovanie, zemné práce - odkrývanie ornice a najmä intenzívna projektová príprava. Stavebné práce sa začnú naplno od 2. septembra, rovnako ako aj demolácie dotknutých objektov," povedala nám Dagmar Baloghová z Granvia Construction.

Výstavba obchvatu Nitry si vyžiada demoláciu dvadsiatich objektov. Ide o most nad cestou v katastri Lužianok, rodinný dom a záhradný domček v Krškanoch plus sedemnásť priemyselných objektov.

„V priebehu dvoch rokov sa bude cez mesto presúvať veľmi veľké množstvo zeminy a materiálu. Nákladné autá pôjdu cez centrum aj obytné zóny, vyhnúť sa tomu nedá. Nitra ešte takú záťaž nezažila. Verím, že ju čiastočne pomôže zvládnuť integrovaný systém riadenia dopravy," konštatoval Ján Pánsky z mestského úradu.

Slabinou môžu byť križovatky

Obchvat Nitry je súčasťou prvého úseku rýchlostnej cesty Nitra - Selenec. „Začiatok obchvatu nadväzuje pri Lehote na rýchlostnú cestu Nitra - Trnava, ďalej je vedený južne od mesta a končí v križovatke Selenec. Na trase sa nachádzajú tri mimoúrovňové križovatky - Lehota, Čermáň a Selenec. Práve tie môžu byť najslabšími článkami obchvatu," hovorí dopravný inžinier Andrej Sitkey, člen mestskej komisie dopravy.

Križovatka Lehota bola na podnet obce presunutá, takže vodiči idúci z Lehoty do Nitry nebudú môcť využiť súčasnú trasu rýchlostnej cesty. „Budú musieť jazdiť po ceste tretej triedy, ktorá vedie cez mestskú časť Kynek. Zámerom mesta je tento problém vyriešiť novým napojením na súčasnú rýchlostnú cestu ešte pred Kynekom. To bude aj vzhľadom na členitý terén obtiažne," konštatoval Sitkey.

Autá idúce z Nitry a od Nových Zámkov sa na R1 napoja na križovatke Čermáň. Tu však bude podľa Sitkey problémom Cabajská ulica. „Po rapídnom zvýšení intenzity premávky nebude vyhovovať svojím šírkovým usporiadaním, rovnako ani križovatka Cabajská - Novozámocká. Tá už teraz funguje na hranici svojich kapacitných možností."

Riešením je podľa Siteya rozšírenie Cabajskej a vybudovanie preložky cesty I/64 v úseku Nitra - Komjatice, ktorá by priamo ústila do mimoúrovňovej križovatky. „To je však v nedohľadne. Nitriansky samosprávny kraj podľa dostupných informácií neuvažuje o rozšírení predmetnej cesty a na preložku cesty I/64 nebolo doposiaľ vydané ani územné rozhodnutie," naznačuje Sitkey.

Ďalšou možnosťou napojenia Nitry na rýchlostnú cestu bude križovatka Selenec. „Tá je však plánovaná ako samostatná stavba - mimo projektu PPP. Križovatka je zatiaľ navrhnutá tak, že neumožňuje vjazd vozidiel z cesty I/51 Nitra - Vráble. To môže mať za následok zaťaženie zlatomoravskej križovatky v smere na Zlaté Moravce," upozorňuje dopravný inžinier.

Na úseku medzi Nitrou a Janíkovcami je už odkrytá ornica. Aj tadiaľto pôjde juhovýchodný obchvat.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Univerzita Komenského v Bratislave: Výzva prijatá!
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť
  4. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  5. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  6. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz.
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  8. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  1. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  2. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  3. Statute of limitations in consumer relations
  4. As prices rise, purchasing the right office is essential
  5. Obnovte svoj dom so službou Obnov dom so SSE
  6. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  7. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 27 654
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 240
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 858
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 306
  5. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 686
  6. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 407
  7. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 038
  8. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 820
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Centrum Trnavy.

Najnebezpečnejšie cesty sú v Žiline.


20 h
Predseda vlády Eduard Heger a predseda Lekárskeho odborového združenia Peter Visolajský počas tlačovej konferencie po skončení rokovania o podmienkach lekárov.

Čím viac pôjde na platy, tým menej na inovácie.


4 h
Peter Schutz.

Zvýšenie deficitu o mzdy lekárov zvyšuje šancu na prijatie rozpočtu.


1 h
Tridsaťosemročná Lilia Kristenková (vpravo) plače, keď odnášajú telo jej matky Natalie Kristenkovej v nedávno oslobodenom ukrajinskom meste Cherson na juhu Ukrajiny v piatok 25. novembra 2022.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 10 h

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Štefan Vidlár: Neschválíme rozpočet
  3. Vladimír Krátky: Peťuš, Peťuš, toto Ti Fico len tak neodpustí .
  4. Anna Miľanová: Sen...
  5. Café Európa: Čo sa môžeme naučiť od starších demokracií v právach LGBTI+ komunity?
  6. Jarmila Halgasova: NIE, NEDOSTATKY V PPA NIE SÚ LEN POZOSTATKOM BÝVALEJ VLÁDY
  7. Aliancia NIE RAKOVINE: Sviatok darovania #GivingTuesday
  8. Štefan Vidlár: Empatický lekár
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 364
  2. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 15 088
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 086
  4. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 4 992
  5. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 225
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 976
  7. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 3 853
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 817
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu