SME

Stavajú obchvat. Nitru čaká extrémna dopravná záťaž

V priebehu dvoch rokov sa bude cez mesto presúvať veľké množstvo zeminy a materiálu. Nákladné autá pôjdu cez centrum aj obytné zóny. Nitra ešte takú záťaž nezažila.

Trasa juhovýchodného obchvatu Nitry, ktorý bude súčasťou novej rýchlostnej cesty Nitra - Tekovské Nemce.Trasa juhovýchodného obchvatu Nitry, ktorý bude súčasťou novej rýchlostnej cesty Nitra - Tekovské Nemce. (Zdroj: NDS)

Nákladné autá pôjdu cez centrum aj obytné zóny. Nitra vraj ešte takú záťaž nezažila.

NITRA. Výstavba juhovýchodného obchvatu Nitry sa začína 2. septembra. Nitrania sa musia pripraviť na enormné dopravné zaťaženie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Obchvat bude súčasťou novej rýchlostnej cesty R1, odľahčí Nitru od tranzitnej dopravy. Autá majú po ňom jazdiť od roku 2011.

Podpísali zmluvu Štvorpruhová R1 je rozdelená na štyri úseky. Tri sú medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, štvrtým je severný obchvat Banskej Bystrice. Všetky sa začnú stavať v rovnakom čase. Prvé majú byť v septembri 2011 hotové dva úseky na trase Nitra - Beladice.

SkryťVypnúť reklamu

Rýchlostnú cestu postaví v rámci PPP projektov (projekty verejno-súkromného partnerstva) francúzsko-holandské konzorcium Granvia. Výslednú zmluvu s ministerstvom dopravy podpísalo minulý štvrtok. Cena stavebných prác je vyčíslená na 915 miliónov eur.

Budú stavať aj demolovať „Doteraz prebiehali prípravné práce, ako je odlesňovanie, zemné práce - odkrývanie ornice a najmä intenzívna projektová príprava. Stavebné práce sa začnú naplno od 2. septembra, rovnako ako aj demolácie dotknutých objektov," povedala nám Dagmar Baloghová z Granvia Construction.

Výstavba obchvatu Nitry si vyžiada demoláciu dvadsiatich objektov. Ide o most nad cestou v katastri Lužianok, rodinný dom a záhradný domček v Krškanoch plus sedemnásť priemyselných objektov.

SkryťVypnúť reklamu

„V priebehu dvoch rokov sa bude cez mesto presúvať veľmi veľké množstvo zeminy a materiálu. Nákladné autá pôjdu cez centrum aj obytné zóny, vyhnúť sa tomu nedá. Nitra ešte takú záťaž nezažila. Verím, že ju čiastočne pomôže zvládnuť integrovaný systém riadenia dopravy," konštatoval Ján Pánsky z mestského úradu.

Slabinou môžu byť križovatky Obchvat Nitry je súčasťou prvého úseku rýchlostnej cesty Nitra - Selenec. „Začiatok obchvatu nadväzuje pri Lehote na rýchlostnú cestu Nitra - Trnava, ďalej je vedený južne od mesta a končí v križovatke Selenec. Na trase sa nachádzajú tri mimoúrovňové križovatky - Lehota, Čermáň a Selenec. Práve tie môžu byť najslabšími článkami obchvatu," hovorí dopravný inžinier Andrej Sitkey, člen mestskej komisie dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Križovatka Lehota bola na podnet obce presunutá, takže vodiči idúci z Lehoty do Nitry nebudú môcť využiť súčasnú trasu rýchlostnej cesty. „Budú musieť jazdiť po ceste tretej triedy, ktorá vedie cez mestskú časť Kynek. Zámerom mesta je tento problém vyriešiť novým napojením na súčasnú rýchlostnú cestu ešte pred Kynekom. To bude aj vzhľadom na členitý terén obtiažne," konštatoval Sitkey.

Autá idúce z Nitry a od Nových Zámkov sa na R1 napoja na križovatke Čermáň. Tu však bude podľa Sitkey problémom Cabajská ulica. „Po rapídnom zvýšení intenzity premávky nebude vyhovovať svojím šírkovým usporiadaním, rovnako ani križovatka Cabajská - Novozámocká. Tá už teraz funguje na hranici svojich kapacitných možností."

Riešením je podľa Siteya rozšírenie Cabajskej a vybudovanie preložky cesty I/64 v úseku Nitra - Komjatice, ktorá by priamo ústila do mimoúrovňovej križovatky. „To je však v nedohľadne. Nitriansky samosprávny kraj podľa dostupných informácií neuvažuje o rozšírení predmetnej cesty a na preložku cesty I/64 nebolo doposiaľ vydané ani územné rozhodnutie," naznačuje Sitkey.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšou možnosťou napojenia Nitry na rýchlostnú cestu bude križovatka Selenec. „Tá je však plánovaná ako samostatná stavba - mimo projektu PPP. Križovatka je zatiaľ navrhnutá tak, že neumožňuje vjazd vozidiel z cesty I/51 Nitra - Vráble. To môže mať za následok zaťaženie zlatomoravskej križovatky v smere na Zlaté Moravce," upozorňuje dopravný inžinier.

Na úseku medzi Nitrou a Janíkovcami je už odkrytá ornica. Aj tadiaľto pôjde juhovýchodný obchvat.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  4. Prvý mobil: míľnik dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  6. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  7. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  2. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  3. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  4. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  5. Jesenné tvorenie pre krajší domov aj nápaditý šatník
  6. Na Slovensku sú lídrom. Málo sa u nás stavia
  7. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  8. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  1. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 6 411
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 6 094
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 909
  4. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 5 886
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 845
  6. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 399
  7. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 3 964
  8. Srí Lanka, Thajsko, Japonsko. Kde vás Ázia prekvapí najviac? 2 994
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Černek: Muž s fotoaparátom v detskom parku
  2. Dávid Polák: Izrael, Západný breh a medzinárodné právo. Časť 2.
  3. Ivan R. V. Rumánek: Kréťania
  4. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  5. Ľuboš Vodička: Drevená vodárenská veža v Palárikove, slovenský unikát
  6. Jan Pražák: Paralelní manželství
  7. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  8. Ernest Klotton: Diplomatické manévre Trumpa, Putina a Zelenského v roku 2025
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 61 732
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 095
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 196
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 7 588
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 656
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 061
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 958
  8. Rudolfa Vallová: Hrmelo už dávno, no Booking.com sa neobával 4 304
  1. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  2. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  3. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  4. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  5. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  6. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  7. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  8. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
SkryťZatvoriť reklamu