SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Rusko mení stratégiu vývozu ropy a plynu, orientuje sa na Áziu

Rusko chce v nasledujúcich dvoch desaťročiach predávať podstatne viac ropy a plynu na ázijskom trhu.

MOSKVA. Tento cieľ obsahuje Energetická stratégia 2030, ktorú minulý týždeň schválila ruská vláda. Podiel exportu ropy z celkového vývozu komodity má vzrásť do Ázie zo súčasných 6 na 20 až 25 %. Vývoz plynu potrubím by mal dosiahnuť asi 20 % z jeho celkových dodávok do zahraničia, kým teraz je takmer na nule.

Ale vzhľadom na to, že Rusko zatiaľ nemá plynovody smerom na Ďaleký východ, všetky jeho dodávky smerujú do západnej Európy a Turecka. Podľa Energetickej stratégie by mal vývoz paliva na európske odbytiská stagnovať do roku 2030 na úrovni roku 2008.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Zmenou vývoznej stratégie reaguje Rusko na pokus EÚ o zníženie svojej závislosti od Moskvy. Projekty ako plynovod Nabucco, ktorý povedie zo Strednej Ázie do západnej Európy a rozvoj výroby elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov, vyvolali v Rusku obavy z poklesu záujmu o jeho dodávky palív.

Analytici však hodnotia zámery Ruska zvýšiť predaj plynu v Ázii za málo realistické. Michail Krutičin z energetickej poradenskej firmy Rusnergy povedal, že Čína nie je ochotná kupovať plyn za cenu, ktorú Rusko žiada. Kórejská republika tradične nakupuje len málo tohto paliva a Japonsko sa zaujíma predovšetkým o skvapalnený plyn.

Podľa Energetickej stratégie Rusko plánuje zvýšiť ťažbu ropy zo súčasných 488 miliónov ton ročne na 530 miliónov ton v roku 2030. Ťažba plynu by mala v rovnakom čase vzrásť zo 644 miliárd na 940 miliárd kubických metrov.

SkryťVypnúť reklamu

Dosiahnutie takéhoto ročného výkonu však bude spojené s gigantickými investíciami do sprístupnenia uhoľných a ropných ložísk, ako aj ložísk plynu vo východnej Sibíri, Ďalekom východe a Arktíde. Bude potrebné vybudovať produktovody, jadrové elektrárne, hydroelektrárne a súčasne uplatňovať techniku so zníženou energetickou náročnosťou.

Informoval o tom nemecký denník Financial Times Deutschland.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 107
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 256
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 965
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Dôležitosť duševnej pohody 4 922
  7. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 748
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 4 606
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


23 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  3. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  4. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  5. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  6. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Deravá skala, Tmavá skala
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (II.) Stretnutie s mamou...
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 703
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 286
  3. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 4 188
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 095
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 800
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 064
  7. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 781
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 768
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu