Ešte pred tým, než sa pozrieme na príčiny toho, prečo sa pri prácach na diaľnici miestami znižuje rýchlosť na 60 km/h, povedzme si čosi o losom teste.
Keď pred rokmi, v druhej polovici deväťdesiatych rokov, vyskúšali pri vyhýbacom manévri, v takzvanom losom teste vtedy novinku – Mercedes triedy A, bola z toho aféra ako hrom.
Malý Mercedes vtedy neuspel a skončil na streche.
Konštruktéri sa pustili do úprav. Rozšírený rozchod, tvrdšie pruženie, sériové ESP urobili svoje a pri opakovanom teste „Áčko" obstálo.
Výsledkom bolo auto s tvrdým podvozkom a nižším komfortom jazdy, ktoré losí test zvládlo. Trvalo však dosť dlho, kým si svoju reputáciu získalo späť. Pomáhal pri tom dokonca aj Niki Lauda, ktorý bez problémov predviedol vyhýbací manéver.
Po rokoch sa na nepríjemnosť zabudlo. Odvtedy sa žiadne auto pri podobnom manévri v testoch neprevrátilo. Aj keď mali k tomu blízko. Nedávno mal namále Renault Kangoo, ale vďaka duchaprítomnosti testovacieho vodiča nakoniec skončil na všetkých štyroch kolesách:
V reálnom svete nie je o prevrátenie áut núdza. Pri kritických manévroch, ktoré majú odvrátiť nehodu, alebo iných nepriaznivých faktoroch sa autá dostanú "cez búdu". Náchylné sú na to najmä vany a vozidlá SUV, ktoré majú vyššie ťažisko a teda väčšiu tendenciu preklopiť sa, ako iné vozidlo.
V čom losí test presne spočíva? Auto musí prejsť vytýčenou dráhu medzi kužeľmi s ostrým manévrom, pri ktorom sa musí vozidlo vyhnúť simulovanej prekážke. To všetko pri rýchlosti 90 km/hod.
Práca na diaľnici a rýchlosť obmedzená na 60 km/h
A sme pri jadre problému. Už tušíte, prečo je pri práci na diaľnici a presmerovaní premávky medzi jazdnými pruhmi obmedzená rýchlosť na nižšie hodnoty? Nehrozí síce bezprostredné prevrátenie, hoci aj k tomu by v prípade nepriaznivej súhry okolností mohlo dôjsť, ale zníženie rýchlosti má aj inú príčinu.
Vodičom akoby sa v poslednom čase čoraz častejšie zdalo, že rekonštrukcia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou prebieha príliš dlho, obmedzenie rýchlosti ich "zdržiava" a jazdia rýchlejšie.
Ako vidno z nášho videa, pri úzkych jazdných pruhoch a zmene smeru jazdy sa zrazu nevedia "upratať" do svojho jazdného pruhu a prečnievajú do vedľajšieho:
čl. 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
Pozdĺžne čiary
(1) Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou a na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.
Síce sa neuvádza jej použitie pri viacerých pruhoch v jednom smere, ale dá sa odvodiť - a na videu to vidno - že pri presmerovaní sú všetky vodorovné čiary pozdĺžne a súvislé. Rovnaké ustanovenia teda platia pre ľavý aj pravý pruh.
§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:
Vymedzenie základných pojmov
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie:
n) neobmedzením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky neprekážal,
o) neohrozením povinnosť vodiča počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nevzniklo nijaké nebezpečenstvo,
Minimálne v jednom prípade (posledný záber) došlo okrem obmedzenia aj k ohrozeniu. To by nemuselo dobre dopadnúť, ak by vedľa jazdil kamión, ktorý je širší, ako osobné vozidlo. Nemusí dôjsť nevyhnutne k zrážke, ale stačí, aby vodič vybočil viac, ten druhý sa zľakne hroziacej kolízie, "brnkne" o smerové tabule a vodiči idúci za nimi môžu mať vážne problémy.
Skončilo sa obdobie dovoleniek, začína sa školský rok. Kým nebude celá diaľnica v úseku Trnava - Bratislava trojpruhová, zápchy na seba nenechajú dlho čakať. Tak načo to ešte zbytočne komplikovať možnými, no celkom zbytočnými "nervami" či nebodaj nehodami?
Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?
Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.
Autor: Ján Ondák