SME
Utorok, 29. november, 2022 | Meniny má Vratko

Losí test na diaľnici netrénujte

Pri prácach na diaľnici sa maximálna povolená rýchlosť znižuje miestami na 60 km/h. Niektorí vodiči tam však jazdia rýchlejšie. Myslíte si, že je to bezpečné? A čo keď losí test nedopadne dobre?

Mercedes triedy A sa preslávil nezvládnutým vyhýbacím manévrom, po ktorom sa prevrátil. Môžete ho napodobiť, ak neuberiete plyn, kde treba.Mercedes triedy A sa preslávil nezvládnutým vyhýbacím manévrom, po ktorom sa prevrátil. Môžete ho napodobiť, ak neuberiete plyn, kde treba. (Zdroj: Foto: ADAC)

Ešte pred tým, než sa pozrieme na príčiny toho, prečo sa pri prácach na diaľnici miestami znižuje rýchlosť na 60 km/h, povedzme si čosi o losom teste.

Keď pred rokmi, v druhej polovici deväťdesiatych rokov, vyskúšali pri vyhýbacom manévri, v takzvanom losom teste vtedy novinku – Mercedes triedy A, bola z toho aféra ako hrom.

Malý Mercedes vtedy neuspel a skončil na streche.

moose-test_MB_A.jpg

Konštruktéri sa pustili do úprav. Rozšírený rozchod, tvrdšie pruženie, sériové ESP urobili svoje a pri opakovanom teste „Áčko" obstálo.

Výsledkom bolo auto s tvrdým podvozkom a nižším komfortom jazdy, ktoré losí test zvládlo. Trvalo však dosť dlho, kým si svoju reputáciu získalo späť. Pomáhal pri tom dokonca aj Niki Lauda, ktorý bez problémov predviedol vyhýbací manéver.

Po rokoch sa na nepríjemnosť zabudlo. Odvtedy sa žiadne auto pri podobnom manévri v testoch neprevrátilo. Aj keď mali k tomu blízko. Nedávno mal namále Renault Kangoo, ale vďaka duchaprítomnosti testovacieho vodiča nakoniec skončil na všetkých štyroch kolesách:

kangoo-moose-test.jpg

V reálnom svete nie je o prevrátenie áut núdza. Pri kritických manévroch, ktoré majú odvrátiť nehodu, alebo iných nepriaznivých faktoroch sa autá dostanú "cez búdu". Náchylné sú na to najmä vany a vozidlá SUV, ktoré majú vyššie ťažisko a teda väčšiu tendenciu preklopiť sa, ako iné vozidlo.

V čom losí test presne spočíva? Auto musí prejsť vytýčenou dráhu medzi kužeľmi s ostrým manévrom, pri ktorom sa musí vozidlo vyhnúť simulovanej prekážke. To všetko pri rýchlosti 90 km/hod.

Práca na diaľnici a rýchlosť obmedzená na 60 km/h

A sme pri jadre problému. Už tušíte, prečo je pri práci na diaľnici a presmerovaní premávky medzi jazdnými pruhmi obmedzená rýchlosť na nižšie hodnoty? Nehrozí síce bezprostredné prevrátenie, hoci aj k tomu by v prípade nepriaznivej súhry okolností mohlo dôjsť, ale zníženie rýchlosti má aj inú príčinu.

Vodičom akoby sa v poslednom čase čoraz častejšie zdalo, že rekonštrukcia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou prebieha príliš dlho, obmedzenie rýchlosti ich "zdržiava" a jazdia rýchlejšie.

Ako vidno z nášho videa, pri úzkych jazdných pruhoch a zmene smeru jazdy sa zrazu nevedia "upratať" do svojho jazdného pruhu a prečnievajú do vedľajšieho:

čl. 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
Pozdĺžne čiary
(1) Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou a na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Síce sa neuvádza jej použitie pri viacerých pruhoch v jednom smere, ale dá sa odvodiť - a na videu to vidno - že pri presmerovaní sú všetky vodorovné čiary pozdĺžne a súvislé. Rovnaké ustanovenia teda platia pre ľavý aj pravý pruh.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:
Vymedzenie základných pojmov
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie:
n) neobmedzením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky neprekážal,
o) neohrozením povinnosť vodiča počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nevzniklo nijaké nebezpečenstvo,

Minimálne v jednom prípade (posledný záber) došlo okrem obmedzenia aj k ohrozeniu. To by nemuselo dobre dopadnúť, ak by vedľa jazdil kamión, ktorý je širší, ako osobné vozidlo. Nemusí dôjsť nevyhnutne k zrážke, ale stačí, aby vodič vybočil viac, ten druhý sa zľakne hroziacej kolízie, "brnkne" o smerové tabule a vodiči idúci za nimi môžu mať vážne problémy.

Skončilo sa obdobie dovoleniek, začína sa školský rok. Kým nebude celá diaľnica v úseku Trnava - Bratislava trojpruhová, zápchy na seba nenechajú dlho čakať. Tak načo to ešte zbytočne komplikovať možnými, no celkom zbytočnými "nervami" či nebodaj nehodami?

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Počúvaj hlas svojho srdca a študuj, čo ťa baví...
  2. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  3. Po štúdiu u nás si ťa skvelá práca nájde sama
  4. Zažívali domáce násilie a nikdy nepracovali. Ako dlho trvá naučiť ich to?
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Desať dôvodov, prečo študovať na Trnavskej univerzite
  7. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  8. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  1. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  2. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  5. Získajte sériu retro keramických hrnčekov
  6. Aby ste si pri príprave vianočných dobrôt spievali od radosti
  7. Hľadá sa nástupca slávneho pekára
  8. Statute of limitations in consumer relations
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 23 578
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 8 244
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 889
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 4 994
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 667
  6. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 047
  7. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 1 926
  8. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 683
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Vtipy o lekároch, ktorí vyjednávajú s politikmi a o politikoch, ktorí sa robia, že vyjednávajú s lekármi
  2. Marek Mačuha: Futbal - kto postúpi na svetovom pohári?
  3. Peter Maroncik: Keď takto vypadá oslava, ako by vypadala nasranosť?
  4. Tomáš Vodvářka: Podivuhodná noc - adventní povídka
  5. Jozef Sitko: Vydierač a rozvratník s podporou médií (2)
  6. Júlia Piraňa Mikolášiková: Vojna v bezpečnostných zložkách: Komu zovrelo v hrdle po domovke u pána X?
  7. Samuel Ivančák: Mlčanlivosť kvetov
  8. Irena Šimuneková: Šášov
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 90 046
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 663
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 120
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 355
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 004
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 769
  7. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 3 614
  8. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 3 398
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu