SME
Sobota, 23. október, 2021 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Losí test na diaľnici netrénujte

Pri prácach na diaľnici sa maximálna povolená rýchlosť znižuje miestami na 60 km/h. Niektorí vodiči tam však jazdia rýchlejšie. Myslíte si, že je to bezpečné? A čo keď losí test nedopadne dobre?

Mercedes triedy A sa preslávil nezvládnutým vyhýbacím manévrom, po ktorom sa prevrátil. Môžete ho napodobiť, ak neuberiete plyn, kde treba.Mercedes triedy A sa preslávil nezvládnutým vyhýbacím manévrom, po ktorom sa prevrátil. Môžete ho napodobiť, ak neuberiete plyn, kde treba. (Zdroj: Foto: ADAC)

Ešte pred tým, než sa pozrieme na príčiny toho, prečo sa pri prácach na diaľnici miestami znižuje rýchlosť na 60 km/h, povedzme si čosi o losom teste.

Keď pred rokmi, v druhej polovici deväťdesiatych rokov, vyskúšali pri vyhýbacom manévri, v takzvanom losom teste vtedy novinku – Mercedes triedy A, bola z toho aféra ako hrom.

Malý Mercedes vtedy neuspel a skončil na streche.

moose-test_MB_A.jpg

Konštruktéri sa pustili do úprav. Rozšírený rozchod, tvrdšie pruženie, sériové ESP urobili svoje a pri opakovanom teste „Áčko" obstálo.

Výsledkom bolo auto s tvrdým podvozkom a nižším komfortom jazdy, ktoré losí test zvládlo. Trvalo však dosť dlho, kým si svoju reputáciu získalo späť. Pomáhal pri tom dokonca aj Niki Lauda, ktorý bez problémov predviedol vyhýbací manéver.

Po rokoch sa na nepríjemnosť zabudlo. Odvtedy sa žiadne auto pri podobnom manévri v testoch neprevrátilo. Aj keď mali k tomu blízko. Nedávno mal namále Renault Kangoo, ale vďaka duchaprítomnosti testovacieho vodiča nakoniec skončil na všetkých štyroch kolesách:

kangoo-moose-test.jpg

V reálnom svete nie je o prevrátenie áut núdza. Pri kritických manévroch, ktoré majú odvrátiť nehodu, alebo iných nepriaznivých faktoroch sa autá dostanú "cez búdu". Náchylné sú na to najmä vany a vozidlá SUV, ktoré majú vyššie ťažisko a teda väčšiu tendenciu preklopiť sa, ako iné vozidlo.

V čom losí test presne spočíva? Auto musí prejsť vytýčenou dráhu medzi kužeľmi s ostrým manévrom, pri ktorom sa musí vozidlo vyhnúť simulovanej prekážke. To všetko pri rýchlosti 90 km/hod.

Práca na diaľnici a rýchlosť obmedzená na 60 km/h

A sme pri jadre problému. Už tušíte, prečo je pri práci na diaľnici a presmerovaní premávky medzi jazdnými pruhmi obmedzená rýchlosť na nižšie hodnoty? Nehrozí síce bezprostredné prevrátenie, hoci aj k tomu by v prípade nepriaznivej súhry okolností mohlo dôjsť, ale zníženie rýchlosti má aj inú príčinu.

Vodičom akoby sa v poslednom čase čoraz častejšie zdalo, že rekonštrukcia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou prebieha príliš dlho, obmedzenie rýchlosti ich "zdržiava" a jazdia rýchlejšie.

Ako vidno z nášho videa, pri úzkych jazdných pruhoch a zmene smeru jazdy sa zrazu nevedia "upratať" do svojho jazdného pruhu a prečnievajú do vedľajšieho:

čl. 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:
Pozdĺžne čiary
(1) Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou a na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Síce sa neuvádza jej použitie pri viacerých pruhoch v jednom smere, ale dá sa odvodiť - a na videu to vidno - že pri presmerovaní sú všetky vodorovné čiary pozdĺžne a súvislé. Rovnaké ustanovenia teda platia pre ľavý aj pravý pruh.

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:
Vymedzenie základných pojmov
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie:
n) neobmedzením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky neprekážal,
o) neohrozením povinnosť vodiča počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nevzniklo nijaké nebezpečenstvo,

Minimálne v jednom prípade (posledný záber) došlo okrem obmedzenia aj k ohrozeniu. To by nemuselo dobre dopadnúť, ak by vedľa jazdil kamión, ktorý je širší, ako osobné vozidlo. Nemusí dôjsť nevyhnutne k zrážke, ale stačí, aby vodič vybočil viac, ten druhý sa zľakne hroziacej kolízie, "brnkne" o smerové tabule a vodiči idúci za nimi môžu mať vážne problémy.

Skončilo sa obdobie dovoleniek, začína sa školský rok. Kým nebude celá diaľnica v úseku Trnava - Bratislava trojpruhová, zápchy na seba nenechajú dlho čakať. Tak načo to ešte zbytočne komplikovať možnými, no celkom zbytočnými "nervami" či nebodaj nehodami?

fotak3.jpgZažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  4. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  5. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  6. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  7. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  1. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  2. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  6. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  7. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  8. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  9. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  10. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 15 549
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 378
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 042
  4. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 5 556
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 510
  6. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 3 743
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 629
  8. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 380
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 748
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 592
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Infektológ Vladimír Krčméry je jednou z najznámejších tvarí očkovacej kampane na Slovensku

Na facebooku kolovala výzva na smrť mojich vnúčat, vraví Krčméry.


4 h
Týždeň Petra Schutza

Kde nič nie je, ani OĽaNO neberie.


21. okt
Za komunistického režimu sledovala štátna moc slobodných novinárov, ktorí aj na takýchto strojoch tlačili samizdaty.

Keď novinári pálili odkazy v popolníkoch.


21. okt
Kovalčuk by mal byť neoficiálnym kapitánom ruského tímu.

Rusi vymenili trénera olympijského výberu po pár dňoch. Bezdôvodne.


21. okt

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


9 h
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


10 h
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  2. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  3. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  4. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: o čom to je
  5. Nicholas Wintzler: Séria Agnosia
  6. Eva Gallova: Kytice voňavé a živé, ale aj iné
  7. Danica Chames: Ľahnem si so Soňou a spím
  8. Věra Tepličková: Zdá sa, že OĽaNO to s našimi maternicami myslí naozaj vážne
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 237
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 13 334
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 9 397
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 7 615
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 4 979
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 334
  7. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 131
  8. Lucia Nicholsonová: Emme. 3 769
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu