SME

Losí test na diaľnici netrénujte

Pri prácach na diaľnici sa maximálna povolená rýchlosť znižuje miestami na 60 km/h. Niektorí vodiči tam však jazdia rýchlejšie. Myslíte si, že je to bezpečné? A čo keď losí test nedopadne dobre?

Mercedes triedy A sa preslávil nezvládnutým vyhýbacím manévrom, po ktorom sa prevrátil. Môžete ho napodobiť, ak neuberiete plyn, kde treba.Mercedes triedy A sa preslávil nezvládnutým vyhýbacím manévrom, po ktorom sa prevrátil. Môžete ho napodobiť, ak neuberiete plyn, kde treba. (Zdroj: Foto: ADAC)

Ešte pred tým, než sa pozrieme na príčiny toho, prečo sa pri prácach na diaľnici miestami znižuje rýchlosť na 60 km/h, povedzme si čosi o losom teste.

Keď pred rokmi, v druhej polovici deväťdesiatych rokov, vyskúšali pri vyhýbacom manévri, v takzvanom losom teste vtedy novinku – Mercedes triedy A, bola z toho aféra ako hrom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Malý Mercedes vtedy neuspel a skončil na streche.

Konštruktéri sa pustili do úprav. Rozšírený rozchod, tvrdšie pruženie, sériové ESP urobili svoje a pri opakovanom teste „Áčko" obstálo.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledkom bolo auto s tvrdým podvozkom a nižším komfortom jazdy, ktoré losí test zvládlo. Trvalo však dosť dlho, kým si svoju reputáciu získalo späť. Pomáhal pri tom dokonca aj Niki Lauda, ktorý bez problémov predviedol vyhýbací manéver.

Po rokoch sa na nepríjemnosť zabudlo. Odvtedy sa žiadne auto pri podobnom manévri v testoch neprevrátilo. Aj keď mali k tomu blízko. Nedávno mal namále Renault Kangoo, ale vďaka duchaprítomnosti testovacieho vodiča nakoniec skončil na všetkých štyroch kolesách:

V reálnom svete nie je o prevrátenie áut núdza. Pri kritických manévroch, ktoré majú odvrátiť nehodu, alebo iných nepriaznivých faktoroch sa autá dostanú "cez búdu". Náchylné sú na to najmä vany a vozidlá SUV, ktoré majú vyššie ťažisko a teda väčšiu tendenciu preklopiť sa, ako iné vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu

V čom losí test presne spočíva? Auto musí prejsť vytýčenou dráhu medzi kužeľmi s ostrým manévrom, pri ktorom sa musí vozidlo vyhnúť simulovanej prekážke. To všetko pri rýchlosti 90 km/hod.

Práca na diaľnici a rýchlosť obmedzená na 60 km/h

A sme pri jadre problému. Už tušíte, prečo je pri práci na diaľnici a presmerovaní premávky medzi jazdnými pruhmi obmedzená rýchlosť na nižšie hodnoty? Nehrozí síce bezprostredné prevrátenie, hoci aj k tomu by v prípade nepriaznivej súhry okolností mohlo dôjsť, ale zníženie rýchlosti má aj inú príčinu.

Vodičom akoby sa v poslednom čase čoraz častejšie zdalo, že rekonštrukcia diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou prebieha príliš dlho, obmedzenie rýchlosti ich "zdržiava" a jazdia rýchlejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Ako vidno z nášho videa, pri úzkych jazdných pruhoch a zmene smeru jazdy sa zrazu nevedia "upratať" do svojho jazdného pruhu a prečnievajú do vedľajšieho:

čl. 9, vyhláška č. 9/2009 Z.z.:

Pozdĺžne čiary

(1) Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou a na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na vchádzanie z miesta mimo cesty na cestu.

Síce sa neuvádza jej použitie pri viacerých pruhoch v jednom smere, ale dá sa odvodiť - a na videu to vidno - že pri presmerovaní sú všetky vodorovné čiary pozdĺžne a súvislé. Rovnaké ustanovenia teda platia pre ľavý aj pravý pruh.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

§ 2, zákon č. 8/2009 Z.z.:

Vymedzenie základných pojmov

(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie:

n) neobmedzením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky neprekážal,

o) neohrozením povinnosť vodiča počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nevzniklo nijaké nebezpečenstvo,

Minimálne v jednom prípade (posledný záber) došlo okrem obmedzenia aj k ohrozeniu. To by nemuselo dobre dopadnúť, ak by vedľa jazdil kamión, ktorý je širší, ako osobné vozidlo. Nemusí dôjsť nevyhnutne k zrážke, ale stačí, aby vodič vybočil viac, ten druhý sa zľakne hroziacej kolízie, "brnkne" o smerové tabule a vodiči idúci za nimi môžu mať vážne problémy.

Skončilo sa obdobie dovoleniek, začína sa školský rok. Kým nebude celá diaľnica v úseku Trnava - Bratislava trojpruhová, zápchy na seba nenechajú dlho čakať. Tak načo to ešte zbytočne komplikovať možnými, no celkom zbytočnými "nervami" či nebodaj nehodami?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zažili ste niečo zaujímavé? Hlavolam na cestách, dopravné priestupky, nehodu? Videli ste niečo, čo sa oplatí zverejniť? Totemy s cenami pohonných látok, nebezpečné cesty? Je niečo, čo vás zaujíma z dopravy, ciest, premávky, pohonných látok, no nemáte sa koho spýtať?

Otázky, informácie, fotografie alebo videá posielajte na magazin@natankuj.sk.

Autor: Ján Ondák

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 706
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 607
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 488
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 164
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 149
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 814
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 749
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 762
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  2. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  3. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  4. Eva Bachletová: Naše svetlo
  5. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  6. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  7. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  8. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 101
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 470
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 873
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 564
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 19 350
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 193
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 725
  8. Martin Fronk: Hrady pre milionárov: Ako biznis oživí ruiny, ktoré štát ignoruje 6 652
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu