SME
Sobota, 1. október, 2022 | Meniny má Arnold

Chaotické parkovné sa má skončiť

Nová právna úprava by mala od decembra samospráve umožniť schváliť si nariadenie upravujúce spoplatnenie parkovania na mestských cestách v centrách.

Košice spoplatnili vjazd do historickej časti mesta. Hodina parkovania tu stojí 1 euro.Košice spoplatnili vjazd do historickej časti mesta. Hodina parkovania tu stojí 1 euro. (Zdroj: - SITA)

BRATISLAVA. Mestá a obce by mali čoskoro opäť spoplatňovať parkovanie v centrách. Súčasné zákony im to neumožňujú, mnohé samosprávy to napriek tomu rôzne obchádzajú. Poslanci Smeru Ján Richter a Peter Pelegrini sa preto rozhodli vyhovieť požiadavkám Združenia miest a obcí Slovenska a Únie miest Slovenska a predložili do parlamentu novú úpravu.

Tá by mala od decembra mestám a obciam umožniť schváliť si nariadenie upravujúce spoplatnenie parkovania na mestských cestách v centrách.

Netypickú daň zrušili

V norme by určili, ktorých komunikácií sa spoplatnenie bude týkať, podmienky i výšku úhrady. „Takto vymedzené úseky miestnych komunikácií musia byť označené zvislým a vodorovným dopravným značením. Výnos z úhrad za dočasné parkovanie motorových vozidiel je príjmom rozpočtu obce," píšu v návrhu poslanci.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Richter dodáva, že novelou sa snažia zaplátať medzeru, ktorá vznikla po zrušení dane za dočasné parkovanie motorového vozidla. Túto miestnu daň zrušil na podnet ministerstva financií parlament ešte koncom roku 2007. Išlo totiž o netypickú daň, keď sa malo zakúpením parkovacieho lístka začať daňové konanie. Daňovník a daňový úradník sa však pri ňom nestretli.

„Prax ukázala, že sa ustanovenia zákona obchádzali a platby za dočasné parkovanie vozidla vyberali rôzne spoločnosti a nie obce, čo bolo v rozpore so zákonom a takúto platbu nebolo potom možné zaradiť do systému daní," priznáva na svojej stránke ZMOS.

Mestá sa vynašli

Po zrušení dane tak mestá zrazu nemali na základe čoho parkovné vyberať. Vo viacerých mestách preto nasledovali protesty prokurátorov, ktorí na nezákonný stav upozorňovali. Mnohé mestá museli parkovné zrušiť. Viaceré sa však rýchlo vynašli a poplatky za parkovanie opäť zaviedli. Napríklad Bratislava alebo Prešov prenajali parkovacie miesta v centrách súkromným firmám a vodičov kasírujú tie. Iné, ako Nitra či Trenčín, na výber parkovného využívajú mestské firmy, ktoré sa o cesty starajú. Trnava alebo Košice zas spoplatnili vjazd do historickej časti mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Všetky tieto mestá sa pohybujú na hrane zákona, myslí si poslanec Richter. Nevhodnosť riešenia priznávajú aj samosprávy.

„Nerieši to náš problém, aby si každý čo najrýchlejšie vybavil v centre čo potrebuje a parkovacie miesto uvoľnil. Teraz sa stáva, že vodič príde ráno do centra, zaplatí jedno euro za vjazd a ostane tam parkovať aj štyri dni," vraví hovorca trnavskej radnice Pavol Tomašovič.
„Tým, že mnohé mestá túto agendu prepustili súkromným firmám, sa v nejednom prípade obrali o možnosť regulovať vývoj cien a statickú dopravu na území mesta," píše ZMOS.

Služba alebo daň?

Návrh však môže naraziť aj na ďalší problém. Ústavný súd totiž ešte v roku 2000 vyhlásil, že vyberanie poplatku za parkovanie ako za službu bez poskytnutia protihodnoty vodičovi je protiústavné. Poslanci práve pre tento nález súdu parkovné premenovali na daň.

SkryťVypnúť reklamu

„O tieto plochy sa treba starať, vymedziť ich, čistiť ich, nie je to bez protihodnoty," presviedča podpredseda ZMOS­u a primátor Nitry Jozef Dvonč.

Richter tiež hovorí, že na rozpor s nálezom Ústavného súdu mysleli. Tým, že sa parkovné vloží priamo do zákona o pozemných komunikáciách, ktorý rieši aj spoplatňovanie diaľnic, bude vraj „toto riešenie právne čisté".

Ministerstvo dopravy takéto riešenie považuje iba o opätovné zavedenie zrušenej dane. „Navrhované opatrenie by preto malo jednoznačne patriť späť do zákona o miestnych daniach," napísala Jana Jaššová z ministerstva. Zároveň dodala, že ministerstvo pripravuje veľkú novelu zákona o pozemných komunikáciách, „ktorá sa problematikou zrejme bude zaoberať". Na vládu by sa mala dostať do konca roka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 402
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 066
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 959
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 609
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 362
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 896
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 766
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 499
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


3 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


22 h
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - Prezidentská (Grasalkovičova) záhrada
  2. Rastislav Puchala: Narodila sa kniha
  3. Anna Miľanová: Sloníča...2022
  4. Štefan Vidlár: KET
  5. Marek Košík: Anaëlle - bez lásky, ani na krok
  6. Ľuboš Vodička: Európska geologická rarita v Moravských Budějoviciach
  7. Lucia Žárska: Zvyšovanie úrokových sadzieb v ČR a SR
  8. Erik Kriššák: William Wordsworth - Blúdim sťa mrak osamelý
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 485
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 792
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 679
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 4 782
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 4 417
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 938
  7. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 3 464
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 384
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu