SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Chaotické parkovné sa má skončiť

Nová právna úprava by mala od decembra samospráve umožniť schváliť si nariadenie upravujúce spoplatnenie parkovania na mestských cestách v centrách.

Košice spoplatnili vjazd do historickej časti mesta. Hodina parkovania tu stojí 1 euro.Košice spoplatnili vjazd do historickej časti mesta. Hodina parkovania tu stojí 1 euro. (Zdroj: - SITA)

BRATISLAVA. Mestá a obce by mali čoskoro opäť spoplatňovať parkovanie v centrách. Súčasné zákony im to neumožňujú, mnohé samosprávy to napriek tomu rôzne obchádzajú. Poslanci Smeru Ján Richter a Peter Pelegrini sa preto rozhodli vyhovieť požiadavkám Združenia miest a obcí Slovenska a Únie miest Slovenska a predložili do parlamentu novú úpravu.

Tá by mala od decembra mestám a obciam umožniť schváliť si nariadenie upravujúce spoplatnenie parkovania na mestských cestách v centrách.

Netypickú daň zrušili

V norme by určili, ktorých komunikácií sa spoplatnenie bude týkať, podmienky i výšku úhrady. „Takto vymedzené úseky miestnych komunikácií musia byť označené zvislým a vodorovným dopravným značením. Výnos z úhrad za dočasné parkovanie motorových vozidiel je príjmom rozpočtu obce," píšu v návrhu poslanci.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Richter dodáva, že novelou sa snažia zaplátať medzeru, ktorá vznikla po zrušení dane za dočasné parkovanie motorového vozidla. Túto miestnu daň zrušil na podnet ministerstva financií parlament ešte koncom roku 2007. Išlo totiž o netypickú daň, keď sa malo zakúpením parkovacieho lístka začať daňové konanie. Daňovník a daňový úradník sa však pri ňom nestretli.

„Prax ukázala, že sa ustanovenia zákona obchádzali a platby za dočasné parkovanie vozidla vyberali rôzne spoločnosti a nie obce, čo bolo v rozpore so zákonom a takúto platbu nebolo potom možné zaradiť do systému daní," priznáva na svojej stránke ZMOS.

Mestá sa vynašli

Po zrušení dane tak mestá zrazu nemali na základe čoho parkovné vyberať. Vo viacerých mestách preto nasledovali protesty prokurátorov, ktorí na nezákonný stav upozorňovali. Mnohé mestá museli parkovné zrušiť. Viaceré sa však rýchlo vynašli a poplatky za parkovanie opäť zaviedli. Napríklad Bratislava alebo Prešov prenajali parkovacie miesta v centrách súkromným firmám a vodičov kasírujú tie. Iné, ako Nitra či Trenčín, na výber parkovného využívajú mestské firmy, ktoré sa o cesty starajú. Trnava alebo Košice zas spoplatnili vjazd do historickej časti mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Všetky tieto mestá sa pohybujú na hrane zákona, myslí si poslanec Richter. Nevhodnosť riešenia priznávajú aj samosprávy.

„Nerieši to náš problém, aby si každý čo najrýchlejšie vybavil v centre čo potrebuje a parkovacie miesto uvoľnil. Teraz sa stáva, že vodič príde ráno do centra, zaplatí jedno euro za vjazd a ostane tam parkovať aj štyri dni," vraví hovorca trnavskej radnice Pavol Tomašovič.
„Tým, že mnohé mestá túto agendu prepustili súkromným firmám, sa v nejednom prípade obrali o možnosť regulovať vývoj cien a statickú dopravu na území mesta," píše ZMOS.

Služba alebo daň?

Návrh však môže naraziť aj na ďalší problém. Ústavný súd totiž ešte v roku 2000 vyhlásil, že vyberanie poplatku za parkovanie ako za službu bez poskytnutia protihodnoty vodičovi je protiústavné. Poslanci práve pre tento nález súdu parkovné premenovali na daň.

Skryť Vypnúť reklamu

„O tieto plochy sa treba starať, vymedziť ich, čistiť ich, nie je to bez protihodnoty," presviedča podpredseda ZMOS­u a primátor Nitry Jozef Dvonč.

Richter tiež hovorí, že na rozpor s nálezom Ústavného súdu mysleli. Tým, že sa parkovné vloží priamo do zákona o pozemných komunikáciách, ktorý rieši aj spoplatňovanie diaľnic, bude vraj „toto riešenie právne čisté".

Ministerstvo dopravy takéto riešenie považuje iba o opätovné zavedenie zrušenej dane. „Navrhované opatrenie by preto malo jednoznačne patriť späť do zákona o miestnych daniach," napísala Jana Jaššová z ministerstva. Zároveň dodala, že ministerstvo pripravuje veľkú novelu zákona o pozemných komunikáciách, „ktorá sa problematikou zrejme bude zaoberať". Na vládu by sa mala dostať do konca roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  2. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  3. Magazín SME Ženy už v predaji
  4. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  5. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  6. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  7. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  8. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  9. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 284
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 509
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 314
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 168
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 130
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 760
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 370
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 730
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 370
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 312
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová.
Píše Janka Debrecéniová

„Spoločná zodpovednosť“ je ukážkou nezodpovednosti

Uznesenie vlády fakticky porušuje viacero základných práv a slobôd.

Testovanie na nový koronavírus v Bánovciach nad Bebravou.

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie sa podľa Čaputovej nestihne. Matoviča vyzvala prehodnotiť postihy (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 55 091 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 212 obetí.

Prezidentka Zuzana Čaputová.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom.

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.