SME

Chaotické parkovné sa má skončiť

Nová právna úprava by mala od decembra samospráve umožniť schváliť si nariadenie upravujúce spoplatnenie parkovania na mestských cestách v centrách.

Košice spoplatnili vjazd do historickej časti mesta. Hodina parkovania tu stojí 1 euro.Košice spoplatnili vjazd do historickej časti mesta. Hodina parkovania tu stojí 1 euro. (Zdroj: - SITA)

BRATISLAVA. Mestá a obce by mali čoskoro opäť spoplatňovať parkovanie v centrách. Súčasné zákony im to neumožňujú, mnohé samosprávy to napriek tomu rôzne obchádzajú. Poslanci Smeru Ján Richter a Peter Pelegrini sa preto rozhodli vyhovieť požiadavkám Združenia miest a obcí Slovenska a Únie miest Slovenska a predložili do parlamentu novú úpravu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tá by mala od decembra mestám a obciam umožniť schváliť si nariadenie upravujúce spoplatnenie parkovania na mestských cestách v centrách.

Netypickú daň zrušili

V norme by určili, ktorých komunikácií sa spoplatnenie bude týkať, podmienky i výšku úhrady. „Takto vymedzené úseky miestnych komunikácií musia byť označené zvislým a vodorovným dopravným značením. Výnos z úhrad za dočasné parkovanie motorových vozidiel je príjmom rozpočtu obce," píšu v návrhu poslanci.

SkryťVypnúť reklamu

Richter dodáva, že novelou sa snažia zaplátať medzeru, ktorá vznikla po zrušení dane za dočasné parkovanie motorového vozidla. Túto miestnu daň zrušil na podnet ministerstva financií parlament ešte koncom roku 2007. Išlo totiž o netypickú daň, keď sa malo zakúpením parkovacieho lístka začať daňové konanie. Daňovník a daňový úradník sa však pri ňom nestretli.

„Prax ukázala, že sa ustanovenia zákona obchádzali a platby za dočasné parkovanie vozidla vyberali rôzne spoločnosti a nie obce, čo bolo v rozpore so zákonom a takúto platbu nebolo potom možné zaradiť do systému daní," priznáva na svojej stránke ZMOS.

Mestá sa vynašli

Po zrušení dane tak mestá zrazu nemali na základe čoho parkovné vyberať. Vo viacerých mestách preto nasledovali protesty prokurátorov, ktorí na nezákonný stav upozorňovali. Mnohé mestá museli parkovné zrušiť. Viaceré sa však rýchlo vynašli a poplatky za parkovanie opäť zaviedli. Napríklad Bratislava alebo Prešov prenajali parkovacie miesta v centrách súkromným firmám a vodičov kasírujú tie. Iné, ako Nitra či Trenčín, na výber parkovného využívajú mestské firmy, ktoré sa o cesty starajú. Trnava alebo Košice zas spoplatnili vjazd do historickej časti mesta.

SkryťVypnúť reklamu

Všetky tieto mestá sa pohybujú na hrane zákona, myslí si poslanec Richter. Nevhodnosť riešenia priznávajú aj samosprávy.

„Nerieši to náš problém, aby si každý čo najrýchlejšie vybavil v centre čo potrebuje a parkovacie miesto uvoľnil. Teraz sa stáva, že vodič príde ráno do centra, zaplatí jedno euro za vjazd a ostane tam parkovať aj štyri dni," vraví hovorca trnavskej radnice Pavol Tomašovič.
„Tým, že mnohé mestá túto agendu prepustili súkromným firmám, sa v nejednom prípade obrali o možnosť regulovať vývoj cien a statickú dopravu na území mesta," píše ZMOS.

Služba alebo daň?

Návrh však môže naraziť aj na ďalší problém. Ústavný súd totiž ešte v roku 2000 vyhlásil, že vyberanie poplatku za parkovanie ako za službu bez poskytnutia protihodnoty vodičovi je protiústavné. Poslanci práve pre tento nález súdu parkovné premenovali na daň.

SkryťVypnúť reklamu

„O tieto plochy sa treba starať, vymedziť ich, čistiť ich, nie je to bez protihodnoty," presviedča podpredseda ZMOS­u a primátor Nitry Jozef Dvonč.

Richter tiež hovorí, že na rozpor s nálezom Ústavného súdu mysleli. Tým, že sa parkovné vloží priamo do zákona o pozemných komunikáciách, ktorý rieši aj spoplatňovanie diaľnic, bude vraj „toto riešenie právne čisté".

Ministerstvo dopravy takéto riešenie považuje iba o opätovné zavedenie zrušenej dane. „Navrhované opatrenie by preto malo jednoznačne patriť späť do zákona o miestnych daniach," napísala Jana Jaššová z ministerstva. Zároveň dodala, že ministerstvo pripravuje veľkú novelu zákona o pozemných komunikáciách, „ktorá sa problematikou zrejme bude zaoberať". Na vládu by sa mala dostať do konca roka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 17 706
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 607
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 488
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 164
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 3 149
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 814
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 749
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 762
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rado Surovka: Zrátali to korupčníkom
  2. Peter Blaškovitš: Čo dnes hýbe spoločnosťou
  3. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  4. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  5. Eva Bachletová: Naše svetlo
  6. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  7. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  8. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 31 102
  2. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 470
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 875
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 565
  5. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 19 351
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 196
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 9 726
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 6 826
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu