BRATISLAVA. Mestá a obce by mali čoskoro opäť spoplatňovať parkovanie v centrách. Súčasné zákony im to neumožňujú, mnohé samosprávy to napriek tomu rôzne obchádzajú. Poslanci Smeru Ján Richter a Peter Pelegrini sa preto rozhodli vyhovieť požiadavkám Združenia miest a obcí Slovenska a Únie miest Slovenska a predložili do parlamentu novú úpravu.
Tá by mala od decembra mestám a obciam umožniť schváliť si nariadenie upravujúce spoplatnenie parkovania na mestských cestách v centrách.
Netypickú daň zrušili
V norme by určili, ktorých komunikácií sa spoplatnenie bude týkať, podmienky i výšku úhrady. „Takto vymedzené úseky miestnych komunikácií musia byť označené zvislým a vodorovným dopravným značením. Výnos z úhrad za dočasné parkovanie motorových vozidiel je príjmom rozpočtu obce," píšu v návrhu poslanci.
Richter dodáva, že novelou sa snažia zaplátať medzeru, ktorá vznikla po zrušení dane za dočasné parkovanie motorového vozidla. Túto miestnu daň zrušil na podnet ministerstva financií parlament ešte koncom roku 2007. Išlo totiž o netypickú daň, keď sa malo zakúpením parkovacieho lístka začať daňové konanie. Daňovník a daňový úradník sa však pri ňom nestretli.
„Prax ukázala, že sa ustanovenia zákona obchádzali a platby za dočasné parkovanie vozidla vyberali rôzne spoločnosti a nie obce, čo bolo v rozpore so zákonom a takúto platbu nebolo potom možné zaradiť do systému daní," priznáva na svojej stránke ZMOS.
Mestá sa vynašli
Po zrušení dane tak mestá zrazu nemali na základe čoho parkovné vyberať. Vo viacerých mestách preto nasledovali protesty prokurátorov, ktorí na nezákonný stav upozorňovali. Mnohé mestá museli parkovné zrušiť. Viaceré sa však rýchlo vynašli a poplatky za parkovanie opäť zaviedli. Napríklad Bratislava alebo Prešov prenajali parkovacie miesta v centrách súkromným firmám a vodičov kasírujú tie. Iné, ako Nitra či Trenčín, na výber parkovného využívajú mestské firmy, ktoré sa o cesty starajú. Trnava alebo Košice zas spoplatnili vjazd do historickej časti mesta.
Všetky tieto mestá sa pohybujú na hrane zákona, myslí si poslanec Richter. Nevhodnosť riešenia priznávajú aj samosprávy.
„Nerieši to náš problém, aby si každý čo najrýchlejšie vybavil v centre čo potrebuje a parkovacie miesto uvoľnil. Teraz sa stáva, že vodič príde ráno do centra, zaplatí jedno euro za vjazd a ostane tam parkovať aj štyri dni," vraví hovorca trnavskej radnice Pavol Tomašovič.
„Tým, že mnohé mestá túto agendu prepustili súkromným firmám, sa v nejednom prípade obrali o možnosť regulovať vývoj cien a statickú dopravu na území mesta," píše ZMOS.
Služba alebo daň?
Návrh však môže naraziť aj na ďalší problém. Ústavný súd totiž ešte v roku 2000 vyhlásil, že vyberanie poplatku za parkovanie ako za službu bez poskytnutia protihodnoty vodičovi je protiústavné. Poslanci práve pre tento nález súdu parkovné premenovali na daň.
„O tieto plochy sa treba starať, vymedziť ich, čistiť ich, nie je to bez protihodnoty," presviedča podpredseda ZMOSu a primátor Nitry Jozef Dvonč.
Richter tiež hovorí, že na rozpor s nálezom Ústavného súdu mysleli. Tým, že sa parkovné vloží priamo do zákona o pozemných komunikáciách, ktorý rieši aj spoplatňovanie diaľnic, bude vraj „toto riešenie právne čisté".
Ministerstvo dopravy takéto riešenie považuje iba o opätovné zavedenie zrušenej dane. „Navrhované opatrenie by preto malo jednoznačne patriť späť do zákona o miestnych daniach," napísala Jana Jaššová z ministerstva. Zároveň dodala, že ministerstvo pripravuje veľkú novelu zákona o pozemných komunikáciách, „ktorá sa problematikou zrejme bude zaoberať". Na vládu by sa mala dostať do konca roka.