KOLÍN NAD RÝNOM. Nový šesťvalec s rezervou ťahá Subaru Outback hore strmým kopcom, v ktorom spoznávame offroadovú trať z minuloročných testovacích jázd Mercedesu GLK. Vtedy sme si mysleli, že polygón bol postavený špeciálne pre nový Mercedes. Areál s brodom, stúpaniami, klesaniami a jamami na kríženie náprav slúži aj iným automobilkám a teraz jeho nástrahy prekonáva nový Outback.
Subaru s pohotovými reakciami vyniká najmä na štrkových cestách panstva zámku Ehreshoven. Centrom diania nie je nádvorie zámku, ako to bolo v prípade Mercedesu, ale jedna z okolitých usadlostí. Tu vedenie Subaru s hrdosťou vyhlasuje, že pojem crossover patrí k značke už od roku 1972, keď uviedli na trh model Leone 4WD.
Prvý crossover v histórii značky mal praktickú karosériu pripomínajúcu kombi, vyššiu svetlosť podvozka a stály pohon všetkých kolies. Z Leone 4WD vzniklo v roku 1989 prvé Legacy, auto strednej triedy, ktoré preslávilo značku. Subaru vchádza do roka 2010 s piatou generáciou Legacy a modelom Outback, ktorý sme vyskúšali v druhý septembrový deň.
Jazdili SME...
Subaru Outback si ponecháva tradičný bočný profil, ku ktorému pribudla novo štylizovaná maska. Subaru asi nikdy nedosiahne dizajnom emocionálnu úroveň talianskych áut a vyzerá viac funkčne, než ako dielo majstra sochára. V každom prípade, Outback si ponecháva tradičné črty Subaru a veľmi funkčné ochranné plastové prvky. Karoséria by si možno zaslúžila viac práce v aerodynamickom tuneli, pretože na jednom z troch testovaných vozidiel bolo pri diaľničných rýchlostiach počuť od spätného zrkadla výraznejšie svišťanie. Veľmi zaujímavo pôsobia zvýraznené lemy blatníkov. Na prvý pohľad je to Subaru Outback s vlastným štýlom.
V takejto vode sa vraj Outback s plochým motorom
a nízkym ťažiskom neutopí.
Natiahli ho poriadne Outback narástol do všetkých smerov, aby bol plnohodnotným konkurentom kombi strednej triedy. Konštruktéri natiahli rázvor až o 7,5 centimetra na 274,5 centimetra. Karoséria narástla tiež do šírky (+5 cm), do výšky (+7 cm) a do dĺžky (4,5 cm). Charakteristiku slova “crossover” napĺňa slušná svetlá výška až na úrovni 20 centimetrov.
Výrazný nárast rozmerov karosérie cítiť a vidieť na batožinovom priestore s objemom 526 litrov. Viac ako výška je dominantná šírka (1090 mm) medzi podbehmi po celej dĺžke kufra. Batožinový priestor napriek nárastu objemu ustúpil posádke skrátením o dva centimetre. Čiselne málo, ale v dimenziách vnútorného priestoru dosť. Celkovo tandemová vzdialenosť narástla o 6,2 centimetra.
Terénne nerovnosti s kolesami vo vzduchu prekonáva hravo. Pozitívne je kontrolovateľné dávkovanie sily a kontinuálny, nie impulzný záber.
Priestor merajú cédéčkami Subaru na vyjadrenie objemu ostatných odkladacích priestorov použilo CD nosiče v klasických, nie slim obaloch. V časoch mp3 príde trochu zvláštne, že skrinka pred spolujazdcom zhltne 40 diskov. Napokon, USB vstup v elektronikou nabitom aute nenájdete. Jedine klasický AUX alebo vo verzii s farebným displejom audio a video vstup v stredovej lakťovej opierke.
Odkladacie boxy vo dverách sú dimenzované na 0,5 litrové fľaše. Japonsky strohý interiér dostal prvky, ktoré ho posúvajú bližšie k užívateľovi. Za zmienku stojí objemná lakťová opierka rozdelená ako u podobných automobilov vertikálne na dve časti. Vrchná plytká poslúži na doklady. Výmenou pákovej ručnej brzdy za elektronickú vznikol ďalší voľný priestor na držiaky pohárov. Redizajnom techno štýlu prešli ovládacie prvky a prístrojová doska.
Na dizajn si urobte vlastný názor. Volant je v ruke príjemný.
Sedadlá poznajú pána Hrdé zvolanie zástupcov Subaru, že ich sedadlá sú elektricky nastaviteľné v desiatich smeroch nám nepríde ako niečo výnimočné. Skôr zaujme veľmi pohodový tvar a dobre dimenzovaná nafukovacia bedrová opierka. Verzie s “keyless” vstupom do auta rozoznávajú medzi dvomi kľúčmi a pri odomknutí nastavia polohu sedadla. V tom prípade sa motor spúšťa tlačidlom. Stredová konzola aj volant ladené do striebornej farby ťažia z presných ostrých hrán, ktoré pripomínajú Opel, našťastie ovládanie je oveľa logickejšie.
Jazdili SME...
Letmým pohľadom do interiéru zistíte, že Subaru Outback oplýva priestorom. Bez prečítania informácie v materiáloch vidieť zväčšený uhol otvárania zadných dverí. To vraj kvôli jednoduchšiemu vkladaniu detskej autosedačky. S tým ide samozrejme ruka v ruke ľahšie nastupovanie pre dospelých.
Výška operadiel je dimenzovaná možno na nižšie japonské postavy, ale vnútorný priestor je vo všetkých ohľadoch veľkorysý. Subaru postupne vypúšta niektoré typické prvky a po zmiznutí bezrámových okien dverí prišla na rad ručná brzda. Nasadenie rámov na sklá prinieslo aspoň stíšenie zatvárania dverí.
Trojlístok motorov Tri motory s príslušnými prevodovkami v ponuke prinášajú výhodu rýchleho a veľmi jasného výberu. Veľké rozdiely medzi motorizáciami polarizujú vkus zákazníkov od zmyslu pre úsporný diesel až po silný šesťvalec. Klasický 2,5 litrový štvorvalec tvorí spolu s novou prevodovkou Lineartronic americkú nevýraznú verziu pre Európu. Prevodovka podobnej konštrukcie s CVT je orientovaná do osi automobilu a v jednom bloku s predným a medzinápravovým diferenciálom.
Poloosi prednej nápravy sú presne medzi motorom a prevodovkou. Blok je teda pred nápravou a masív prevodovky za ňou. Klasický remeň nahradila špeciálna reťaz schopná preniesť krútiaci moment 500 Nm. Prevodovka potom bez problémov zvládne benzínový štvorvalec, lebo jeho krútiaci moment neprevyšuje 229 Nm a to až pri 4000 otáčkach. Od toho závisí tiež dynamika jazdy. Z daného objemu asi verejnosť čakala trochu viac. Centrálny diferenciál s LSD v základnom benzínovom a naftovom modeli rozdeľuje krútiaci moment medzi nápravy v tradičnom symetrickom pomere 50:50.
Žiadaný diesel Boxer diesel prichádza pod kapotu v nezmenenej podobe s výkonom 110 kW (150k) a zatiaľ iba manuálnou šesťstupňovou prevodovku. Na základe prvých kilometrov, aj z pohľadu do tabuľky, vychádza diesel ako najlepšia voľba. Na naftovej verzii najlepšie vynikne nové upevnenie symetrického motora v pozdĺžnej osi auta. Tri úchyty motora sú na špeciálnom ráme Cradle mount system. Rám zvyšuje tuhosť prednej časti auta, filtruje vibrácie a tiež prispieva k bezpečnosti, pretože pri náraze smeruje motor s prevodovkou pod podlahu. V podstate ide o usmernenie absorbovania nárazovej energie.
Miesto najsilnejšieho motora zaujal šesťvalec 3,6 R, ktorý ponúka výkon 191 kW a maximálny krútiaci moment 350 Nm od 1800 do 2400 otáčok. K protibežnému šesťvalcu je pripojená päťstupňová automatická prevodovka a planétový prevod, ktorý rozdeľuje krútiaci moment medzi nápravy v pomere 45 : 55 v prospech zadnej nápravy. S príchodom modelového roku 2010 sa vypínateľný stabilizačný systém stáva štandardom pre Subaru Outback.
Jazdili SME...
Prvý dojem kontaktu s novinkou zvyčajne zanechá trvalý pocit. Pri Subaru si chceme uchovať záverečné spomienky na nový Outback. Na letisku v kolíne stáli pohľadné Subaru s výraznejšími črtami než kedykoľvek pred tým. Pri ukladaní vetrovky na zadné sedadlo nám udrel do očí vnútorný priestor. Pocit slušného priestoru zanecháva dobrý dojem pri opúštaní letiskového parkoviska.
Benzínový štvorvalec 2,5i však ostáva chladný bez výraznejšie reakcie. Aj na diaľnici mu v spojení s prevodovkou Lineartronic dochádza dych a v podvedomí sa nám pripomína staršie Legacy 2,5i s ešte slabšou dynamikou, lebo vtedy bol k motoru pripojený štvorstupňový automat.
Na doplnenie pocitov sa stačí pozrieť na krivku priebehu výkonu a krútiaceho momentu. Plynulo meniteľný prevod necháva pri akcelerácii narásť otáčky a potom mení pomer zovretia tanierov. Oveľa lepšie je podradiť páčkami pod volantom, lepšie povedané, určiť jednu zo šiestich polôh prevodovky CVT. Vtedy sa správanie zmení k podstatne lepšiemu. V každom prípade, kombinácia 2,5i a Lineartronic nezaujala.
Úplne z iného cesta boli ostatné dve verzie. Akoby to boli úplne iné modely. Veľký šesťvalec nedosahuje zo svojho objemu výrazný litrový výkon ako konkurenti, ale na jemné pošteklenie plynového pedálu okamžite reaguje. Odozvu nepokazí ani automatická prevodovka, ktorá v športovom režime S# prudko zmení správanie.
Subaru odchádza po štrkovej ceste s ľahkosťou a vrodenou danosťou pre takýto povrch. Ten pocit mení pohľad na auto a ukazuje rozdiely medzi strednou triedou v bežnom a tomto ponímaní.
V teréne sa pocit ešte umocňuje. Symetrické AWD zaberá kontinuálne a nečaká na prehrabávanie kolies.
Na priečnych jamách, kde SUV s turbodieselom zvyknú prudko reagovať (kvôli prenosu sily na iné koleso treba veľa pridávať a potom sa rýchlo vysporiadať s návalom krútiaceho momentu rozhojdaním a prudkým preklopením na druhú stranu) je Outback pokojný. Jemne stačí dávkovať plyn, kolesá vo vzduchu sa prestanú točiť a tie protiľahlé zaberú. Vtedy stačí o milimeter ubrať plyn a auto sa kontinuálne bez ošuchnutia spodku posunie ďalej. Svetlú výšku 200 milimetrov človek vníma iba vtedy, keď na terénnych vlnách neškrtne podvozkom. Po jazdeckej stránke je šesťvalec ideálna a možno trochu pridrahá verzia. Dennú zoznamku končíme s dieselom, ktorý je výborne odhlučnený a dobre sprevodovaný.
Subaru Outback s výhodami jemu vlastnými je podľa nás poriadna “šajba” medzi kombíkmi strednej triedy a strednými SUV. Za nie oslnivým dizajnom interiéru sa ukrýva veľmi príjemné jazdenie. Iba si, prosíme, netvorte názor podľa verzie 2,5i. Všetko ostatné je výborné.
Technické parametre - Subaru Outback Motor 2,5i 2,5i 3,6R 2,0D
Typ štvorvalec,
benzín štvorvalec,
benzín šesťvalec,
benzín štvorvalec,
diesel
Zdvihový objem (cm3) 2457 2457 3630 1998
Výkon (kw/k) 123/167 123/167 191/260 110/150
Pri otáčkach (ot./min.) 5600 5600 5600 3600
Krútiaci moment (Nm) 229 229 350 350
Pri otáčkach (ot./min) 4000 4000 4400 1800-2400
Emisie CO2 (g/km) 199 194 232 167
Emisná norma EURO 5 EURO 5 EURO 5 EURO 5
Prevodovka 6-st, man. Lineartronic 5-st, aut. 6-st, man.
Rozmery
Rázvor náprav (mm) 2745 2745 2745 2745
Dĺžka (mm) 4775 4775 4775 4775
Širka (mm) 1820 1820 1820 1820
Výška (mm) 1605 1605 1605 1605
Pohotovostná hmot (kg) 1493 1533 1587 1571
Objem palivovej nádrže (l) 65 65 65 65
Objem batož. priestoru (l) 526 526 526 526
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,6 10,4 7,5 9,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 201 198 230 195
Spotreba mesto (l/100 km) 11,7 11,3 14,4 7,7
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 6,8 6,7 7,5 5,6
Kombinovaná spotreba 8,6 8,4 10,0 6,4