PARNDORF. Príbeh Kie cee´d do istej miery pripomína lacný americký film. Kórejská značka nebola príliš „vážnym hráčom“ na starom kontinente a presadzovala sa najmä vďaka atraktívnym cenám a bohatej základnej výbave, až kým nevyvinula auto špeciálne pre Európanov. Počiatočné uštipačné úsmevy neprajníkov ešte znásobilo zavedenie odvážnej sedemročnej záruky. Výsledok? Cee´d do značnej miery vylepšil imidž automobilky Kia a odštartoval jej novú éru s modelmi vytváranými pre Európu.
Vlastná tvárOd slávnostného predstavenia cee´du ubehli necelé tri roky a Kia usúdila, že je správny čas na modernizáciu. Facelift znamená v mnohých prípadoch veľký kompromis. Na aute musia byť na prvý pohľad badateľné zmeny, ale výrobcu to nesmie stáť veľa peňazí. Cee´d sa zbavil starej tváre. Namiesto nej má nové svetlomety s projektorovou technikou, ktoré by mali disponovať lepším svetelným výkonom ako tie predošlé. Jedna zo slabín auta tak bude zažehnaná. Xénónov sa ale v tejto generácii cee´du už nedočkáme.
Zo cee´du sa stala osobnosť: Prepracovaná predná časť
mu podľa nášho názoru pristane.
Zmenila sa aj maska chladiča alias „tigrí gril“, čo je základný spoznávací znak všetkých nových (alebo omladených) modelov Kia. Pribudol nový nárazník i predné blatníky. Bočné smerové svetlá našli útočisko v spätných zrkadlách.
„Zadok“ verzie kombi sa takmer nezmenil.
Pribudla len nová grafika koncových svetiel.
Karosárska verzia hatchback obsahuje aj zmenený zadný nárazník i koncové svetlá imitujúce použitie LED diód. Zadná časť prevedenia kombi sa s výnimkou upravenej grafiky koncových svetiel zaobišla bezo zmien.
Koncové svetlá imitujú použitie diódovej techniky.
Nárazník bol prepracovaný v spodnej časti.
Čo bude s pro_cee´dom? Modernizovaná verzia dorazí neskôr. Staví na športovú vizáž a bude sa výraznejšie líšiť od svojich dvoch praktickejších súrodencov. Jazdili SME…
Cee´d sa už netvári „bezpohlavne“. Konečne má vlastnú tvár a nepripomína žiadneho konkurenta. Nová maska chladiča v skutočnosti nepôsobí akoby bola nasilu prilepená k autu. Hoci je vnímanie dizajnu subjektívna záležitosť, nám sa úpravy exteriéru veľmi páčia. Autu pristane aj päť nových lakov karosérie a tri nové typy zliatinových diskov kolies.
Výkon nových svetlometov zatiaľ nevieme posúdiť. Jazdili sme iba počas dňa, za dobrých svetelných podmienok.
Vonkajšie rozmery sa v rámci faceliftu takmer nezmenili. Nové nárazníky cee´d hatchback predĺžili o 25 mm na 4260 mm, kombík narástol o 20 mm na 4490 mm.
Zmeny k lepšiemu Dobrou správou je, že výhrady zo strany vodičov alebo novinárov voči autu nezostali nevypočuté. Najviac je tento fakt cítiť vo vnútri. Zmenila sa grafika prístrojov pred vodičom. Oranžové podsvietenie nahradilo prívetivejšie červené. Pribudol nový volant s ergonomickejšie riešeným vencom. Tlačidlo ovládajúce palubný počítač už nenájdete na stredovej konzole, ale práve na spodnom ramene volantu. Druhé ovláda prijímanie, prípadne odmietanie hovorov v prípade, že máte aktivovanú funkciu Bluetooth.
Nový volant padne dobre do ruky. Tlačidlo ovládajúce
palubný počítač zmizlo zo stredovej konzoly.
Autu nechýba možnosť väčšej individualizácie. Zákazník si môže vybrať jeden z troch dekorov stredového panelu a výplní dverí - strieborný, karamelový alebo čierny klavírový lak. K dispozícii sú aj nové poťahové látky.
Sedadlá sa nezmenili. Pribudli však nové vzory čalúnenia.
Výbavu môže rozšíriť niektorý z nových prvkov, ako dvojzónová automatická klimatizácia, integrovaná satelitná navigácia s dotykovou obrazovkou, dažďový senzor, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent pre rozjazd do kopca,… Jazdili SME…
Nový volant rovnako ako hlavica radiacej páky padnú dobre do ruky. Ovládanie palubného počítača je teraz ergonomickejšie. Dokonca aj ovládanie hlasitosti audia sa presťahovalo na ľavú stranu volantu tak, ako to býva zvykom. Pribudla funkcia impulzného blikača. Pre tri bliknutia smerovky sa stačí dotknúť príslušnej páčky. Na odomknutie všetkých dverí zvnútra pri bežiacom motore však stále treba hľadať tlačidlo na stredovej konzole. Potiahnutím za kľučku dverí na strane vodiča odomknete iba jeho dvere.
Schránka pred spolujazdcom má o málo väčší objem a je klimatizovaná. Použité plasty sú prevažne zhodné s verziou pred faceliftom. Nový volant, stredová konzola a poťahy sedadiel príjemne osviežili dobre známy interiér.
Dve novinky Paleta poháňacích jednotiek určených pre Kiu cee´d sa nemení, až na dve výnimky. Základný zážihový štvorvalec 1,4 CVVT má znížený výkon zo 77 kW (105 k) na 66 kW (90 k). Obľúbený turbodiesel 1,6 CRDi prešiel rozsiahlou modernizáciou. Jeho výkonové charakteristiky ale zostávajú rovnaké. Dosahuje buď 66 kW (90 k), alebo 85 kW (115 k), obe verzie sú skombinované so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pre motory 1,6 l, 2,0 l a 1,6 CRDi 85 kW je k dispozícii aj štvorstupňový automat.
Obľúbený turbodiesel 1,6 CRDi sa konečne
dočkal šesťstupňovej prevodovky.
Všetky poháňacie jednotky dosahujú menšiu produkciu škodlivín CO2 v priemere o deväť percent. K dispozícii budú aj verzie Eco Dynamics vybavené systémom stop/štart Idle Stop&Go, brzdami s funkciou rekuperácie energie, pneumatikami Michelin s nízkym valivým odporom a indikátorom radenia jednotlivých prevodových stupňov.
Jazdili SME…
Vyskúšali sme oba modernizované agregáty. Na rovinatých cestách v okolí Parndorfu sa „priškrtenie“ výkonu základného zážihového motora príliš neprejavilo. Zostáva počkať si na test v domácich podmienkach. Postrehli sme ale lepšie utlmenie poháňacej jednotky a menej vibrácií prenikajúcich do kabíny. Prepracovaný turbodiesel vo verzii s 85 kW je rovnako kultivovaný ako predtým. Vďaka šesťstupňovej prevodovke môžeme očakávať pokles jeho spotreby.
Miernym sklamaním pre nás zostáva naladenie posilňovača riadenia. Charakterizuje ho stále príliš silný účinok a tým necitlivé riadenie bez akejkoľvek spätnej väzby. O málo lepšia situácia panuje v prípade zážihovej verzie, no ani tam to ešte nie je úplne „ono“.
Úpravy charakteristicky podvozka posúvajú cee´d opäť o krok bližšie k premiantom triedy - Fordu Focus a VW Golf. Najmä po stránke komfortu pruženia a celkovej kultivovanosti.
Predaj modernizovanej Kie ceed na slovenskom trhu odštartuje 18. septembra 2009. Oficiálne ceny zatiaľ nepoznáme.
Technické parametre vozidiel Kia cee´d
motor 1,4 CVVT 1,6 CVVT 2,0 CVVT 1,6 CRDi 1,6 CRDi 2,0 CRDi
zdvihový objem [cm3] 1396 1591 1975 1582 1582 1991
výkon [kW/k] 66/90 92/126 105/143 66/90 85/115 103/140
pri otáčkach [1/min] 6200 6200 6000 4000 4000 4000
krútiaci moment [Nm] 137 154 184 235 255 305
pri otáčkach [1/min] 5000 4200 4750 1750-2500 1900-2750 2000
palivová spotreba [l/100 km] 5,5 5,9 7,0 4,2 4,4 5,4
emisie CO2 [g/km] 132 139 167 110 115 142
pohotovostná hmotnosť [kg] 1263 1263 1341 1367 1367 1458
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,6 10,8 10,4 14,0 11,5 10,3
najvyššia rýchlosť [km/h] 187 192 205 172 188 205
Rozmery Model cee´d cee´d_sw pro_cee´d
dĺžka [mm] 4260 4490 4250
šírka [mm] 1790 1790 1790
výška [mm] 1480 1490 1450
rázvor náprav [mm] 2650 2650 2650