SME
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Zabudli na zastávky alebo tu máme stále ČSAD?

Viac ako štyridsať rokov fungovala osobná autobusová doprava v bývalom Československu pod skratkou ČSAD. Pätnásť rokov však máme dopravné podniky SAD, nech už mali akúkoľvek podobu. Na mnohých miestach Slovenska akoby sa čas zastavil ešte pred ich vznikom

Asi by ste dnes ťažko hľadali MNV, či OÚNZ. Napriek tomu sa s reliktami doby minulej stretávajú cestujúci na autobusových zastávkach v mnohých obciach. Na jednu lokalitu nás upozornila naša čitateľka:

Pekný deň prajem,
zasielam Vám fotografiu, ktorá vznikla prednedávnom v okolí Liptovskej Osady. Podľa mňa je pousmiatiahodná skutočnosť, že na území našej republiky sa nachádzajú ešte "zastávky" (ak je vôbec možné ich tak nazvať) s označením "ČSAD".
S pozdravom Janka z Trenčianskej Turnej.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

img_26933_res.jpg

Podľa nás to ani nie je na pousmiatie, skôr na zaplakanie. Ved dnes už historické štvorpísmenkové označenie má okrúhlych 60 rokov. Vznik Československej automobilovej dopravy n. p. v 19 krajských národných podnikoch sa totiž datuje do roku 1949.

Po rozdelení bývalej ČSFR boli 31.12.1993, teda pred takmer 16 rokmi, vytvorené samostatné podniky SAD (Slovenská automobilová doprava), od roku 1994 ďalej delené na SAD (Slovenská autobusová doprava) a NAD (Nákladná automobilová doprava).

Rozdelením v roku 1993 na Českú republiku a Slovenskú republiku logo zostalo dopravným spoločnostiach v oboch nástupníckych štátoch a mohlo sa používať ako ochranná známka v oboch nástupníckych štátoch ešte ďalších 10 rokov až do roku 2003.

No už aj odvtedy uplynulo už dosť veľa času na akúkoľvek zmenu. Navyše SAD Liptovský Mikuláš, a.s. zmenila od júna tohto roka svoje obchodné meno na nový názov SAD LIORBUS, a.s.

SkryťVypnúť reklamu

((lokacia))

Ďalší dobrý dôvod na výmenu označenia zastávok v oblasti svojho pôsobiska. Pod lampou je však stále najväčšia tma a zmena označenia prevádzkovateľa na zastávkach v Liptovskej Osade, ktorá je zhruba 15 kilometrov od Ružomberka, teda sídla spoločnosti, sa nezmenilo ani teraz. Ktorá súkromná firma by nedbala na aktuálnu zmenu svojho mena všade, kde sa to len zdá...?

Toľké roky od zániku bývalých podnikov ČSAD, ich zmena na SAD a vyše 15 ročná existencia hádam stačili na to, aby si (ne)zodpovední všimli, že aj v časti Liptovská Osada figuruje niekoľko zastávok. Vari išlo o takú investíciu, ktorá by bola bývalý štátny podnik, či neskôr akciovú spoločnosť položila na kolená? Pripomína to skôr vtip: "Aký je rozdiel medzi nezáujmom a ignoranstvom? - Neviem a je mi to jedno..."

SkryťVypnúť reklamu

Možno konečne zmena na nové obchodné meno firmy, v ktorej však stále figuruje skratka SAD - teda Slovenská autobusová doprava, "dopraje" zmenu konečne aj v Liptovskej Osade. V opačnom prípade by to vážne stálo o zápis do Guinessovej knihy rekordov za liknavosť a pomalosť.

Na záver už len to, že aj keď nápis ČSAD vyvolá skôr úsmev a u niektorých nostalgiu za časmi dávno minulými, stále je takýto "označník" autobusovej zastávky platný. A preto, aj keď tam nie je dopravná značka Zastávka autobusu, na danom mieste môžu zastaviť len autobusy.

Značka Zastávka autobusu (č. II 7a) označuje zastávku autobusov. Značka č. II 7a sa používa na označenie zastávky, ak umiestnenie zastávky nie je dostatočne zreteľné.

§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor,

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 112
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 712
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 236
  4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 3 342
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 019
  6. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 591
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 522
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 022
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov
Fiat Tipo

Litrový trojvalec prekonáva staršiu atmosféru v každom ohľade.


23. nov
Pozreli sme si trojicu inzerovaných jazdených elektromobilov.

Z nízkeho počtu najazdených kilometrov sa netreba tešiť.


22. nov

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  2. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  3. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  4. Irena Šimuneková: Bralce
  5. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
  6. Miroslav Pollák: Komplexný prístup pri zamestnávaní
  7. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
  8. Martin Sústrik: Okno do blackoutu
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 13 998
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 490
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 387
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 818
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 567
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 341
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 299
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 076
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu