SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Autá na ostrove Samoa oddnes jazdia v ľavom jazdnom pruhu

Malý štát v Tichom oceáne Samoa mení dnes svoj dopravný systém - autá v bývalej nemeckej kolónii začínajú jazdiť v ľavom jazdnom pruhu, a nie v pravom ako doteraz.

Po skoro štyridsiatich rokoch sa nejaký štát rozhodol vymeniť jazdné pruhy. V Samoe sa odvčera jazdí naopak.

APIA, BRATISLAVA. Chaos na cestách, dopravné zápchy, nervózni vodiči. A ešte predtým najväčšie demonštrácie v krajine.

Tak vyzerá Samoa, štát rozprestierajúci sa na viacerých ostrovoch v južnom Tichomorí. Vláda totiž rozhodla, že v krajine sa bude od pondelka jazdiť vľavo. Po vyše sto rokoch.

Lacnejšie autá?

Ani nie dvestotisícová Samoa je po tridsiatich piatich rokoch prvou krajinou, ktorá sa odhodlala k takejto razantnej zmene v organizácii dopravy. Naposledy sa totiž strany menili v Ghane, v roku 1974. Aj to zľava doprava.

Samoa sa tak pripojila k menšine krajín, v ktorých automobily jazdia po ľavej strane. Nápad vymeniť jazdné pruhy sa pritom podľa agentúry Reuters zrodil v hlave premiéra Tuilaepa Saileleho Malielegaoia.

Tvrdí, že to bude mať na Samou pozitívny ekonomický vplyv a do štátu sa budú môcť dovážať relatívne lacné autá zo susednej Austrálie, Nového Zélandu či Japonska. Dosiaľ krajina dovážala autá najmä zo vzdialenejších Spojených štátov.

Vláda však nepočítala s demonštráciami, ktoré toto rozhodnutie vyvolalo. Aj po niekoľko mesiacov trvajúcej štátnej kampani vyšli do ulíc tisícky ľudí a ničili dopravné značenie, ktoré jazdu vľavo prikazovalo.

Ľudia na zemi premaľovávali aj nové cestné pruhy, niektorí vodiči jazdili vpravo, jeden z majiteľov autobusov podpálil svoje vozidlo. K účasti paradoxne dopomohli aj dvojdňové prázdniny, ktoré Samoa prikázala na lepšie prispôsobenie sa novým cestným pravidlám.

Proti zmene

Petíciu proti jazdeniu vľavo údajne podpísala pätina obyvateľstva. Protestujú najmä taxikári a dopravné spoločnosti, nariadenie prakticky znamená, že musia vymeniť vozidlový park.

Autobusové spoločnosti však zdôrazňujú, že keďže peniaze na výmenu vozidiel nemajú, ich pasažieri budú vystupovať do stredu cesty.

„A to radšej zaparkujem autobusy pred parlamentom a podpálim ich, nech vidia, čo robia," povedal podľa Daily Telegraph Nanai Tawan, majiteľ jednej z autobusových spoločností.

Podľa odhadov dnes v Samoe jazdí asi 18-tisíc automobilov, z toho 14-tisíc má volant vľavo. Tieto autá by mali z ciest zmiznúť. Dovtedy chce krajina sprísniť postihovanie nedisciplinovaných vodičov a na cestách vybudovať množstvo spomaľovačov.

Jazdu vpravo vymyslel Napoleon

Naľavo šoférujú najmä štáty bývalého britského impéria.

BRATISLAVA. India a Pakistan, štáty južnej a východnej Afriky, Austrália či Nový Zéland. Väčšina krajín, ktoré jazdia vľavo, kedysi patrili Britom, a tí ich naučili jazdiť v tomto smere. Okrem toho sa tak šoféruje aj Japonsku a juhovýchodnej Ázii.

Vľavo sa však kedysi jazdilo aj vo väčšinách krajín kontinentálnej Európy vrátane slovenských stredovekých ciest. Ľavá strana na prechod cestou sa vyberala, pretože bola bezpečnejšia.

Jazdec na koni sa na tejto časti cesty mohol silnejšou pravou rukou brániť mečom pred prípadným útokom nepriateľa.

Francúzsky cisár Napoleon bol však ľavák a jeho silnejšia ruka, v ktorej držal meč, bola ľavačka. Preto celý systém otočil, jeho kavaléria chodila po pravej strane cesty, aby sa cisár mohol lepšie brániť. Podobný systém nariadil aj v dobytých krajinách západnej a strednej Európy.

Na Slovensku sa vľavo jazdilo do roku 1939. Vtedy, urýchlené Hitlerovou okupácie českých Sudet, sa presadila európska pravá strana.

(vas)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Nechajte sa zelektrizovať!
  2. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  3. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  5. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  6. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  7. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  8. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 16 575
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 334
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 970
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  6. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 5 030
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 933
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 619
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  2. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  3. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  4. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  5. Štefan Vidlár: Zhulík to vymyslí
  6. Martin Červenka: Dobre (ne)bude ale musíme byť pripravení pomáhať ... zastavme klamstvá na Trnavskej župe !!!
  7. Anna Miľanová: Spriadavka listová...
  8. Oskar Kaman: Z kľudného vnútrobloku má byť promenáda?!
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 720
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 331
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 101
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 805
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 672
  6. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 181
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 770
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 543
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu