SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Autá na ostrove Samoa oddnes jazdia v ľavom jazdnom pruhu

Malý štát v Tichom oceáne Samoa mení dnes svoj dopravný systém - autá v bývalej nemeckej kolónii začínajú jazdiť v ľavom jazdnom pruhu, a nie v pravom ako doteraz.

Po skoro štyridsiatich rokoch sa nejaký štát rozhodol vymeniť jazdné pruhy. V Samoe sa odvčera jazdí naopak.

APIA, BRATISLAVA. Chaos na cestách, dopravné zápchy, nervózni vodiči. A ešte predtým najväčšie demonštrácie v krajine.

Tak vyzerá Samoa, štát rozprestierajúci sa na viacerých ostrovoch v južnom Tichomorí. Vláda totiž rozhodla, že v krajine sa bude od pondelka jazdiť vľavo. Po vyše sto rokoch.

Lacnejšie autá?

Ani nie dvestotisícová Samoa je po tridsiatich piatich rokoch prvou krajinou, ktorá sa odhodlala k takejto razantnej zmene v organizácii dopravy. Naposledy sa totiž strany menili v Ghane, v roku 1974. Aj to zľava doprava.

Samoa sa tak pripojila k menšine krajín, v ktorých automobily jazdia po ľavej strane. Nápad vymeniť jazdné pruhy sa pritom podľa agentúry Reuters zrodil v hlave premiéra Tuilaepa Saileleho Malielegaoia.

Tvrdí, že to bude mať na Samou pozitívny ekonomický vplyv a do štátu sa budú môcť dovážať relatívne lacné autá zo susednej Austrálie, Nového Zélandu či Japonska. Dosiaľ krajina dovážala autá najmä zo vzdialenejších Spojených štátov.

Vláda však nepočítala s demonštráciami, ktoré toto rozhodnutie vyvolalo. Aj po niekoľko mesiacov trvajúcej štátnej kampani vyšli do ulíc tisícky ľudí a ničili dopravné značenie, ktoré jazdu vľavo prikazovalo.

Ľudia na zemi premaľovávali aj nové cestné pruhy, niektorí vodiči jazdili vpravo, jeden z majiteľov autobusov podpálil svoje vozidlo. K účasti paradoxne dopomohli aj dvojdňové prázdniny, ktoré Samoa prikázala na lepšie prispôsobenie sa novým cestným pravidlám.

Proti zmene

Petíciu proti jazdeniu vľavo údajne podpísala pätina obyvateľstva. Protestujú najmä taxikári a dopravné spoločnosti, nariadenie prakticky znamená, že musia vymeniť vozidlový park.

Autobusové spoločnosti však zdôrazňujú, že keďže peniaze na výmenu vozidiel nemajú, ich pasažieri budú vystupovať do stredu cesty.

„A to radšej zaparkujem autobusy pred parlamentom a podpálim ich, nech vidia, čo robia," povedal podľa Daily Telegraph Nanai Tawan, majiteľ jednej z autobusových spoločností.

Podľa odhadov dnes v Samoe jazdí asi 18-tisíc automobilov, z toho 14-tisíc má volant vľavo. Tieto autá by mali z ciest zmiznúť. Dovtedy chce krajina sprísniť postihovanie nedisciplinovaných vodičov a na cestách vybudovať množstvo spomaľovačov.

Jazdu vpravo vymyslel Napoleon

Naľavo šoférujú najmä štáty bývalého britského impéria.

BRATISLAVA. India a Pakistan, štáty južnej a východnej Afriky, Austrália či Nový Zéland. Väčšina krajín, ktoré jazdia vľavo, kedysi patrili Britom, a tí ich naučili jazdiť v tomto smere. Okrem toho sa tak šoféruje aj Japonsku a juhovýchodnej Ázii.

Vľavo sa však kedysi jazdilo aj vo väčšinách krajín kontinentálnej Európy vrátane slovenských stredovekých ciest. Ľavá strana na prechod cestou sa vyberala, pretože bola bezpečnejšia.

Jazdec na koni sa na tejto časti cesty mohol silnejšou pravou rukou brániť mečom pred prípadným útokom nepriateľa.

Francúzsky cisár Napoleon bol však ľavák a jeho silnejšia ruka, v ktorej držal meč, bola ľavačka. Preto celý systém otočil, jeho kavaléria chodila po pravej strane cesty, aby sa cisár mohol lepšie brániť. Podobný systém nariadil aj v dobytých krajinách západnej a strednej Európy.

Na Slovensku sa vľavo jazdilo do roku 1939. Vtedy, urýchlené Hitlerovou okupácie českých Sudet, sa presadila európska pravá strana.

(vas)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 145
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 561
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 342
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 546
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 815
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 717
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 619
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 369
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 173
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 165
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Doprava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Doprava (Zvolen), Doprava (Senec)
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept