SME
reklama

Autá na ostrove Samoa oddnes jazdia v ľavom jazdnom pruhu

Malý štát v Tichom oceáne Samoa mení dnes svoj dopravný systém - autá v bývalej nemeckej kolónii začínajú jazdiť v ľavom jazdnom pruhu, a nie v pravom ako doteraz.

Po skoro štyridsiatich rokoch sa nejaký štát rozhodol vymeniť jazdné pruhy. V Samoe sa odvčera jazdí naopak.

APIA, BRATISLAVA. Chaos na cestách, dopravné zápchy, nervózni vodiči. A ešte predtým najväčšie demonštrácie v krajine.

Tak vyzerá Samoa, štát rozprestierajúci sa na viacerých ostrovoch v južnom Tichomorí. Vláda totiž rozhodla, že v krajine sa bude od pondelka jazdiť vľavo. Po vyše sto rokoch.

Lacnejšie autá?

Ani nie dvestotisícová Samoa je po tridsiatich piatich rokoch prvou krajinou, ktorá sa odhodlala k takejto razantnej zmene v organizácii dopravy. Naposledy sa totiž strany menili v Ghane, v roku 1974. Aj to zľava doprava.

Samoa sa tak pripojila k menšine krajín, v ktorých automobily jazdia po ľavej strane. Nápad vymeniť jazdné pruhy sa pritom podľa agentúry Reuters zrodil v hlave premiéra Tuilaepa Saileleho Malielegaoia.

Tvrdí, že to bude mať na Samou pozitívny ekonomický vplyv a do štátu sa budú môcť dovážať relatívne lacné autá zo susednej Austrálie, Nového Zélandu či Japonska. Dosiaľ krajina dovážala autá najmä zo vzdialenejších Spojených štátov.

Vláda však nepočítala s demonštráciami, ktoré toto rozhodnutie vyvolalo. Aj po niekoľko mesiacov trvajúcej štátnej kampani vyšli do ulíc tisícky ľudí a ničili dopravné značenie, ktoré jazdu vľavo prikazovalo.

Ľudia na zemi premaľovávali aj nové cestné pruhy, niektorí vodiči jazdili vpravo, jeden z majiteľov autobusov podpálil svoje vozidlo. K účasti paradoxne dopomohli aj dvojdňové prázdniny, ktoré Samoa prikázala na lepšie prispôsobenie sa novým cestným pravidlám.

Proti zmene

Petíciu proti jazdeniu vľavo údajne podpísala pätina obyvateľstva. Protestujú najmä taxikári a dopravné spoločnosti, nariadenie prakticky znamená, že musia vymeniť vozidlový park.

Autobusové spoločnosti však zdôrazňujú, že keďže peniaze na výmenu vozidiel nemajú, ich pasažieri budú vystupovať do stredu cesty.

„A to radšej zaparkujem autobusy pred parlamentom a podpálim ich, nech vidia, čo robia," povedal podľa Daily Telegraph Nanai Tawan, majiteľ jednej z autobusových spoločností.

Podľa odhadov dnes v Samoe jazdí asi 18-tisíc automobilov, z toho 14-tisíc má volant vľavo. Tieto autá by mali z ciest zmiznúť. Dovtedy chce krajina sprísniť postihovanie nedisciplinovaných vodičov a na cestách vybudovať množstvo spomaľovačov.

Jazdu vpravo vymyslel Napoleon

Naľavo šoférujú najmä štáty bývalého britského impéria.

BRATISLAVA. India a Pakistan, štáty južnej a východnej Afriky, Austrália či Nový Zéland. Väčšina krajín, ktoré jazdia vľavo, kedysi patrili Britom, a tí ich naučili jazdiť v tomto smere. Okrem toho sa tak šoféruje aj Japonsku a juhovýchodnej Ázii.

Vľavo sa však kedysi jazdilo aj vo väčšinách krajín kontinentálnej Európy vrátane slovenských stredovekých ciest. Ľavá strana na prechod cestou sa vyberala, pretože bola bezpečnejšia.

Jazdec na koni sa na tejto časti cesty mohol silnejšou pravou rukou brániť mečom pred prípadným útokom nepriateľa.

Francúzsky cisár Napoleon bol však ľavák a jeho silnejšia ruka, v ktorej držal meč, bola ľavačka. Preto celý systém otočil, jeho kavaléria chodila po pravej strane cesty, aby sa cisár mohol lepšie brániť. Podobný systém nariadil aj v dobytých krajinách západnej a strednej Európy.

Na Slovensku sa vľavo jazdilo do roku 1939. Vtedy, urýchlené Hitlerovou okupácie českých Sudet, sa presadila európska pravá strana.

(vas)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 28 117
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 474
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 919
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 296
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 156
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 863
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 726
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 121
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 722
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 457
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 368
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 276
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu