BRATISLAVA. Mercedes na palivové články vyrobený v podmienkach sériovej produkcie poháňa elektromotor s výkonom 100 kW (136k). Automobilka v správe nezabudla pripomenúť známy fakt, že krútiaci moment 290 Nm je k dispozícii od prvých otáčok elektromotora. Plnenie nádrže, ktorá vydrží zásobovať palivové články takmer štyristo kilometrov trvá iba tri minúty.
Nová generácia pohonu
Mercedes do karosérie modelu B vsadil najnovšiu generáciu palivových článkov, ktorá reakciou vodíka uloženého pod tlakom 400 barov a kyslíka vyrába elektrický prúd na pohon elektromotora.
Systém si tiež osvojil princípy hybridu a získavanie elektrickej energie z brzdenia. K prevádzkovo čistej ale inak veľmi náročnej technológii bol prispôsobený štýlový interiér a vonkajší vzhľad „béčka".
Zmenou klasického pohonu na vodíkové palivové články vraj neutrpela bezpečnosť posádky pri náraze. Mimochodom Mercedes pred uvedením modeli B F-CELL vykonal okolo 30 nárazových testov.
Absolvoval veľké testy
Teraz je automobilka a ľudstvo pred poslednou a náročnou etapu. Pripraviť zodpovedajúcu sieť čerpacích staníc na vodík, tento lacno ekologicky vyrobiť a dopraviť k zákazníkom. Podniknuté kroky v tejto oblasti na seba vraj nenechajú dlho čakať. V každom prípade model B F-CELL je po 4,5 miliónoch testovacích kilometrov pripravený do sériovej výroby.
Technické údaje Mercedes B F-CELL
Výkon | 100 kW/136k |
Krútiaci moment | 290 Nm |
Maximálna rýchlosť | 170 km/h |
Spotreba podľa NEFZ* | 3,3 l/100km |
Emisie CO2 | 0 g/km |
Dojazd na jednu nádrž | 385 km |
Štart za studena | od -25 C |
*litre k ekvivalentu nafty
Autor: rch