SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Obmedzenie na diaľnici kvôli ničomu?

Asi nič nenahnevá viac, ako zabudnuté dopravné značky, ktoré obmedzujú, alebo zakazujú aj vtedy, keď evidentne nemusia. Ale čo s takými, ktoré kážu znížiť rýchlosť, hoci na prvý pohľad dôvod na to nie je? Kto si zákon ctí, spomalí. Ostatní platia. Nielen

Aj na diaľnici D2 Bratislava - Kúty je pár miest, kde je pre väčšinu vodičov otázne, či zníženie rýchlosti na 100 a potom na 80 kilometrov za hodinu je potrebné kvôli bezpečnosti (čia vlastne leží na pleciach zodpovedných?), alebo je to iba pasca polície na vodičov, aby ich mohli "skasírovať".

d2_zavod_1_res.jpg

V našej pošte sme našli aj rozhorčený názor, či skôr otázku nášho čitateľa:

Môžete mi vysvetliť, prečo na diaľnici Bratislava-Kúty je obmedzená rýchlosť pri troch výjazdoch z odpočívadiel? (Malacky a dva krát Závod). Pri čerpacej stanici v Sekuliach ale nie je žiadne obmedzenie a odtiaľ vychádza podstatne viac vozidiel ako z tých nevyužitých odpočívadiel.

Toto predsa neexistuje v žiadnej krajine v Európe. A tam je tých odpočívadiel podstatne viac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

((lokacia))

Parametre diaľnic sú v niektorých krajinách Európy odlišné. V Rakúsku by ste však našli zníženie maximálnej povolenej rýchlosti pri niektorých odpočívadlách. Veľa záleží aj od intenzity dopravy. Tá sa u nás prudko zvýšila najmä v posledných rokoch. A priniesla aj nepríjemnosti. Napríklad, v polovičke tohtoročného júna sa objavila správa:

"Z dôvodu tragickej dopravnej nehody je až do odvolania uzatvorený úsek na 15. kilometri diaľnice D2 v smere z Malaciek do Kútov pri odpočívadle Závod.Smrteľná dopravná nehoda sa stala asi o 17.30 hod.
Dodávka Volkswagen s českým evidenčným číslom vychádzala z tohto odpočívadla na diaľnicu. Pri vybočovaní z pripájacieho pruhu sa zrazila s prichádzajúcim kamiónom s gréckym evidenčným číslom.
Po strete skončila dodávka v priekope, kde narazila do stromu, pričom jeden z pasažierov dodávky podľahol zraneniam hneď na mieste. Ďalší traja sú ťažko zranení," informoval hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave František Peczár.

SkryťVypnúť reklamu

d2_nehoda.jpg

Ak začínate tušiť, že tie značky obmedzujúce plynulú rýchlosť nie sú na "dé dvojke" samoúčelné, máte pravdu. Celú ju odhalil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, Marcel Jánošík:

Diaľnice, ale aj všetky ostatné typy pozemných komunikácií, sú navrhované podľa noriem, predpisov a platnej legislatívy. Do návrhu vstupuje viacero parametrov, okrem iných aj intenzita dopravy v jazdnom pruhu za jednotku času.

Práve intenzita dopravy a skladba dopravného prúdu zohrala veľkú úlohu pri navrhovaní jednotlivých prvkov diaľnice v 80-tych rokoch (medzi nimi aj pripájacie pruhy), kedy boli intenzity niekoľko násobne nižšie, teda diametrálne odlišné od dnešných.

Ani predpokladané intenzity, získané vtedy na základe matematických výpočtov nedosahujú dnešné hodnoty. Tento jav je spojený s obrovským nárastom automobilizácie.

Nakoľko technicko-stavebné riešenie je veľmi náročné (hlavne finančne), musia sa robiť zmeny dopravné (teda najmä súvisiace so znížením najvyššej povolenej rýchlosti v kritických úsekoch).

SkryťVypnúť reklamu

Na to, aby z tejto časti diaľnice D2 zmizli rýchlostné obmedzenia, sú potrebné peniaze. Veľa peňazí. Mali by sa nájsť, no momentálne je prioritou dostavba celkom iných častí našej nedokončenej diaľničnej siete.

d2_zavod_2_res.jpg

Bezpečnosť sa zatiaľ (takzvane dočasne) rieši v prospech všetkých cestujúcich nepopulárnym znížením maximálnej povolenej rýchlosti. Momentálne niet inej cesty bez investícií.

Treba len dúfať, že sa dočasné riešenia nestanú trvalou súčasťou nášho života. Tie nás totiž môžu stáť viac, ako to, čo sa na prvý pohľad zdá, že sme ušetrili.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  3. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  8. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  1. Jazdíte na pneumatikách Continental?
  2. Rebríček úsporných ojazdených vozidiel
  3. 4-dňový pracovný režim spoločnosti NN Slovensko získal ocenenie
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  5. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  6. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  8. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 627
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 726
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 859
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 501
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 444
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 418
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 126
  8. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 2 009
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Zelenskyj navštívil v stredu Izjum.

V čom je neočakávaný ukrajinský vývoj nádejou pre Slovensko.


23 h
Igor Matovič nikde neodchádza a vláda Eduarda Hegera ide do menšiny.

Ministrom financií je človek, ktorý sa ani nesnaží predstierať, že sa venuje svojej práci.


Rado Baťo 3 h

Naživo sa pripojí o 15:00 a odpovie na vaše otázky.


a 1 ďalší 3 h
Z Ruska utekajú pred mobilizáciou tisícky mužov.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 14 h

Blogy SME

  1. Ján Škerko: Orbán a dezoláti sa hnevajú na Ukrajincov
  2. Zuzana Valachovičová: Vážení tvorcovia reklám
  3. Robert Puk: Prečo chcel starosta Rudolf Kusý zadĺžiť mestskú časť Bratislava Nové-Mesto?
  4. Milan Polešenský: Ktoré sú najlepšie a najhoršie miesta v Petržalke? Máme pocitovú mapu.
  5. Anna Miľanová: Svet dobra... 2022
  6. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Oselný vrch
  7. Miroslav Ferkl: Ríša zla
  8. Eva Gallova: Pripravujete sa na zimu bez plynu?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 331
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 737
  3. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 409
  4. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 4 972
  5. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 395
  6. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 3 574
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 309
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 177
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu