SME

Obmedzenie na diaľnici kvôli ničomu?

Asi nič nenahnevá viac, ako zabudnuté dopravné značky, ktoré obmedzujú, alebo zakazujú aj vtedy, keď evidentne nemusia. Ale čo s takými, ktoré kážu znížiť rýchlosť, hoci na prvý pohľad dôvod na to nie je? Kto si zákon ctí, spomalí. Ostatní platia. Nielen

Aj na diaľnici D2 Bratislava - Kúty je pár miest, kde je pre väčšinu vodičov otázne, či zníženie rýchlosti na 100 a potom na 80 kilometrov za hodinu je potrebné kvôli bezpečnosti (čia vlastne leží na pleciach zodpovedných?), alebo je to iba pasca polície na vodičov, aby ich mohli "skasírovať".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

d2_zavod_1_res.jpg

V našej pošte sme našli aj rozhorčený názor, či skôr otázku nášho čitateľa:

Môžete mi vysvetliť, prečo na diaľnici Bratislava-Kúty je obmedzená rýchlosť pri troch výjazdoch z odpočívadiel? (Malacky a dva krát Závod). Pri čerpacej stanici v Sekuliach ale nie je žiadne obmedzenie a odtiaľ vychádza podstatne viac vozidiel ako z tých nevyužitých odpočívadiel.

Toto predsa neexistuje v žiadnej krajine v Európe. A tam je tých odpočívadiel podstatne viac.

SkryťVypnúť reklamu

((lokacia))

Parametre diaľnic sú v niektorých krajinách Európy odlišné. V Rakúsku by ste však našli zníženie maximálnej povolenej rýchlosti pri niektorých odpočívadlách. Veľa záleží aj od intenzity dopravy. Tá sa u nás prudko zvýšila najmä v posledných rokoch. A priniesla aj nepríjemnosti. Napríklad, v polovičke tohtoročného júna sa objavila správa:

"Z dôvodu tragickej dopravnej nehody je až do odvolania uzatvorený úsek na 15. kilometri diaľnice D2 v smere z Malaciek do Kútov pri odpočívadle Závod.Smrteľná dopravná nehoda sa stala asi o 17.30 hod.
Dodávka Volkswagen s českým evidenčným číslom vychádzala z tohto odpočívadla na diaľnicu. Pri vybočovaní z pripájacieho pruhu sa zrazila s prichádzajúcim kamiónom s gréckym evidenčným číslom.
Po strete skončila dodávka v priekope, kde narazila do stromu, pričom jeden z pasažierov dodávky podľahol zraneniam hneď na mieste. Ďalší traja sú ťažko zranení," informoval hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave František Peczár.

SkryťVypnúť reklamu

d2_nehoda.jpg

Ak začínate tušiť, že tie značky obmedzujúce plynulú rýchlosť nie sú na "dé dvojke" samoúčelné, máte pravdu. Celú ju odhalil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, Marcel Jánošík:

Diaľnice, ale aj všetky ostatné typy pozemných komunikácií, sú navrhované podľa noriem, predpisov a platnej legislatívy. Do návrhu vstupuje viacero parametrov, okrem iných aj intenzita dopravy v jazdnom pruhu za jednotku času.

Práve intenzita dopravy a skladba dopravného prúdu zohrala veľkú úlohu pri navrhovaní jednotlivých prvkov diaľnice v 80-tych rokoch (medzi nimi aj pripájacie pruhy), kedy boli intenzity niekoľko násobne nižšie, teda diametrálne odlišné od dnešných.

Ani predpokladané intenzity, získané vtedy na základe matematických výpočtov nedosahujú dnešné hodnoty. Tento jav je spojený s obrovským nárastom automobilizácie.

Nakoľko technicko-stavebné riešenie je veľmi náročné (hlavne finančne), musia sa robiť zmeny dopravné (teda najmä súvisiace so znížením najvyššej povolenej rýchlosti v kritických úsekoch).

SkryťVypnúť reklamu

Na to, aby z tejto časti diaľnice D2 zmizli rýchlostné obmedzenia, sú potrebné peniaze. Veľa peňazí. Mali by sa nájsť, no momentálne je prioritou dostavba celkom iných častí našej nedokončenej diaľničnej siete.

d2_zavod_2_res.jpg

Bezpečnosť sa zatiaľ (takzvane dočasne) rieši v prospech všetkých cestujúcich nepopulárnym znížením maximálnej povolenej rýchlosti. Momentálne niet inej cesty bez investícií.

Treba len dúfať, že sa dočasné riešenia nestanú trvalou súčasťou nášho života. Tie nás totiž môžu stáť viac, ako to, čo sa na prvý pohľad zdá, že sme ušetrili.

Autor: Ján Ondák

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 588
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 504
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 264
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 160
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 835
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 759
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 712
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 884
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Miroslav Daniš: NESÚHLASÍM s návrhom Urbanistickej štúdie zóny Staré letisko Vajnory
  2. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  3. Eva Bachletová: Naše svetlo
  4. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  5. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  6. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  7. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  8. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 896
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 29 987
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 425
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 844
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 444
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 131
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 111
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 001
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu