SME

Obmedzenie na diaľnici kvôli ničomu?

Asi nič nenahnevá viac, ako zabudnuté dopravné značky, ktoré obmedzujú, alebo zakazujú aj vtedy, keď evidentne nemusia. Ale čo s takými, ktoré kážu znížiť rýchlosť, hoci na prvý pohľad dôvod na to nie je? Kto si zákon ctí, spomalí. Ostatní platia. Nielen

Aj na diaľnici D2 Bratislava - Kúty je pár miest, kde je pre väčšinu vodičov otázne, či zníženie rýchlosti na 100 a potom na 80 kilometrov za hodinu je potrebné kvôli bezpečnosti (čia vlastne leží na pleciach zodpovedných?), alebo je to iba pasca polície na vodičov, aby ich mohli "skasírovať".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

d2_zavod_1_res.jpg

V našej pošte sme našli aj rozhorčený názor, či skôr otázku nášho čitateľa:

Môžete mi vysvetliť, prečo na diaľnici Bratislava-Kúty je obmedzená rýchlosť pri troch výjazdoch z odpočívadiel? (Malacky a dva krát Závod). Pri čerpacej stanici v Sekuliach ale nie je žiadne obmedzenie a odtiaľ vychádza podstatne viac vozidiel ako z tých nevyužitých odpočívadiel.

Toto predsa neexistuje v žiadnej krajine v Európe. A tam je tých odpočívadiel podstatne viac.

SkryťVypnúť reklamu

((lokacia))

Parametre diaľnic sú v niektorých krajinách Európy odlišné. V Rakúsku by ste však našli zníženie maximálnej povolenej rýchlosti pri niektorých odpočívadlách. Veľa záleží aj od intenzity dopravy. Tá sa u nás prudko zvýšila najmä v posledných rokoch. A priniesla aj nepríjemnosti. Napríklad, v polovičke tohtoročného júna sa objavila správa:

"Z dôvodu tragickej dopravnej nehody je až do odvolania uzatvorený úsek na 15. kilometri diaľnice D2 v smere z Malaciek do Kútov pri odpočívadle Závod.Smrteľná dopravná nehoda sa stala asi o 17.30 hod.
Dodávka Volkswagen s českým evidenčným číslom vychádzala z tohto odpočívadla na diaľnicu. Pri vybočovaní z pripájacieho pruhu sa zrazila s prichádzajúcim kamiónom s gréckym evidenčným číslom.
Po strete skončila dodávka v priekope, kde narazila do stromu, pričom jeden z pasažierov dodávky podľahol zraneniam hneď na mieste. Ďalší traja sú ťažko zranení," informoval hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave František Peczár.

SkryťVypnúť reklamu

d2_nehoda.jpg

Ak začínate tušiť, že tie značky obmedzujúce plynulú rýchlosť nie sú na "dé dvojke" samoúčelné, máte pravdu. Celú ju odhalil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, Marcel Jánošík:

Diaľnice, ale aj všetky ostatné typy pozemných komunikácií, sú navrhované podľa noriem, predpisov a platnej legislatívy. Do návrhu vstupuje viacero parametrov, okrem iných aj intenzita dopravy v jazdnom pruhu za jednotku času.

Práve intenzita dopravy a skladba dopravného prúdu zohrala veľkú úlohu pri navrhovaní jednotlivých prvkov diaľnice v 80-tych rokoch (medzi nimi aj pripájacie pruhy), kedy boli intenzity niekoľko násobne nižšie, teda diametrálne odlišné od dnešných.

Ani predpokladané intenzity, získané vtedy na základe matematických výpočtov nedosahujú dnešné hodnoty. Tento jav je spojený s obrovským nárastom automobilizácie.

Nakoľko technicko-stavebné riešenie je veľmi náročné (hlavne finančne), musia sa robiť zmeny dopravné (teda najmä súvisiace so znížením najvyššej povolenej rýchlosti v kritických úsekoch).

SkryťVypnúť reklamu

Na to, aby z tejto časti diaľnice D2 zmizli rýchlostné obmedzenia, sú potrebné peniaze. Veľa peňazí. Mali by sa nájsť, no momentálne je prioritou dostavba celkom iných častí našej nedokončenej diaľničnej siete.

d2_zavod_2_res.jpg

Bezpečnosť sa zatiaľ (takzvane dočasne) rieši v prospech všetkých cestujúcich nepopulárnym znížením maximálnej povolenej rýchlosti. Momentálne niet inej cesty bez investícií.

Treba len dúfať, že sa dočasné riešenia nestanú trvalou súčasťou nášho života. Tie nás totiž môžu stáť viac, ako to, čo sa na prvý pohľad zdá, že sme ušetrili.

Autor: Ján Ondák

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  2. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  3. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  4. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  5. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  6. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  1. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  2. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  3. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  4. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  6. Letná háčkovaná móda a kúsok mora u vás doma
  7. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  8. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 12 582
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 7 545
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 4 536
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 283
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 2 706
  6. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 2 654
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 789
  8. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 1 645
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Vladimír Krátky: Vám musí jeΩať chalani, vám musí jeΩať .
  2. Pavol Kéri: Lietavská Lúčka 2025
  3. Ľudmila Križanovská: Milí ukrajinskí spoluobčania, nie je to Vaša vina, že jeden z Vás zlyhal a niekoho napadol nožom.
  4. Mária Romaňáková: Dvor kráľovnej Ester
  5. Viktor Pamula: Agent Kremľa zablokoval sankcie proti Rusku
  6. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  7. Dušan Piršel: Ako socializovať ego? – to je otázka…
  8. Jaroslav Liptak: Prečo AI a udržateľnosť patria k sebe (a prečo bez toho dnes biznis neprežije)
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 267
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 285
  3. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 6 148
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 015
  5. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum 5 800
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 4 913
  7. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 4 645
  8. Radovan Čipka: Skutok sa stal 4 373
  1. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  2. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  3. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  4. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  5. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  6. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
  7. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny!
  8. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
reklama
SkryťZatvoriť reklamu