SME

Obmedzenie na diaľnici kvôli ničomu?

Asi nič nenahnevá viac, ako zabudnuté dopravné značky, ktoré obmedzujú, alebo zakazujú aj vtedy, keď evidentne nemusia. Ale čo s takými, ktoré kážu znížiť rýchlosť, hoci na prvý pohľad dôvod na to nie je? Kto si zákon ctí, spomalí. Ostatní platia. Nielen

Aj na diaľnici D2 Bratislava - Kúty je pár miest, kde je pre väčšinu vodičov otázne, či zníženie rýchlosti na 100 a potom na 80 kilometrov za hodinu je potrebné kvôli bezpečnosti (čia vlastne leží na pleciach zodpovedných?), alebo je to iba pasca polície na vodičov, aby ich mohli "skasírovať".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

d2_zavod_1_res.jpg

V našej pošte sme našli aj rozhorčený názor, či skôr otázku nášho čitateľa:

Môžete mi vysvetliť, prečo na diaľnici Bratislava-Kúty je obmedzená rýchlosť pri troch výjazdoch z odpočívadiel? (Malacky a dva krát Závod). Pri čerpacej stanici v Sekuliach ale nie je žiadne obmedzenie a odtiaľ vychádza podstatne viac vozidiel ako z tých nevyužitých odpočívadiel.

Toto predsa neexistuje v žiadnej krajine v Európe. A tam je tých odpočívadiel podstatne viac.

SkryťVypnúť reklamu

((lokacia))

Parametre diaľnic sú v niektorých krajinách Európy odlišné. V Rakúsku by ste však našli zníženie maximálnej povolenej rýchlosti pri niektorých odpočívadlách. Veľa záleží aj od intenzity dopravy. Tá sa u nás prudko zvýšila najmä v posledných rokoch. A priniesla aj nepríjemnosti. Napríklad, v polovičke tohtoročného júna sa objavila správa:

"Z dôvodu tragickej dopravnej nehody je až do odvolania uzatvorený úsek na 15. kilometri diaľnice D2 v smere z Malaciek do Kútov pri odpočívadle Závod.Smrteľná dopravná nehoda sa stala asi o 17.30 hod.
Dodávka Volkswagen s českým evidenčným číslom vychádzala z tohto odpočívadla na diaľnicu. Pri vybočovaní z pripájacieho pruhu sa zrazila s prichádzajúcim kamiónom s gréckym evidenčným číslom.
Po strete skončila dodávka v priekope, kde narazila do stromu, pričom jeden z pasažierov dodávky podľahol zraneniam hneď na mieste. Ďalší traja sú ťažko zranení," informoval hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave František Peczár.

SkryťVypnúť reklamu

d2_nehoda.jpg

Ak začínate tušiť, že tie značky obmedzujúce plynulú rýchlosť nie sú na "dé dvojke" samoúčelné, máte pravdu. Celú ju odhalil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, Marcel Jánošík:

Diaľnice, ale aj všetky ostatné typy pozemných komunikácií, sú navrhované podľa noriem, predpisov a platnej legislatívy. Do návrhu vstupuje viacero parametrov, okrem iných aj intenzita dopravy v jazdnom pruhu za jednotku času.

Práve intenzita dopravy a skladba dopravného prúdu zohrala veľkú úlohu pri navrhovaní jednotlivých prvkov diaľnice v 80-tych rokoch (medzi nimi aj pripájacie pruhy), kedy boli intenzity niekoľko násobne nižšie, teda diametrálne odlišné od dnešných.

Ani predpokladané intenzity, získané vtedy na základe matematických výpočtov nedosahujú dnešné hodnoty. Tento jav je spojený s obrovským nárastom automobilizácie.

Nakoľko technicko-stavebné riešenie je veľmi náročné (hlavne finančne), musia sa robiť zmeny dopravné (teda najmä súvisiace so znížením najvyššej povolenej rýchlosti v kritických úsekoch).

SkryťVypnúť reklamu

Na to, aby z tejto časti diaľnice D2 zmizli rýchlostné obmedzenia, sú potrebné peniaze. Veľa peňazí. Mali by sa nájsť, no momentálne je prioritou dostavba celkom iných častí našej nedokončenej diaľničnej siete.

d2_zavod_2_res.jpg

Bezpečnosť sa zatiaľ (takzvane dočasne) rieši v prospech všetkých cestujúcich nepopulárnym znížením maximálnej povolenej rýchlosti. Momentálne niet inej cesty bez investícií.

Treba len dúfať, že sa dočasné riešenia nestanú trvalou súčasťou nášho života. Tie nás totiž môžu stáť viac, ako to, čo sa na prvý pohľad zdá, že sme ušetrili.

Autor: Ján Ondák

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  2. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  2. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  3. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  4. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  5. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí?
  6. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok
  7. Rezidencia Rúrky: Prvý bytový dom skolaudovali, ďalší už stavajú
  8. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  1. Čakala voľnosť, prišla prázdnota. Ako ženy zvládajú odchod detí? 5 797
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 631
  3. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 302
  4. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 2 024
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 1 992
  6. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 1 757
  7. Bez nich by elektrina netiekla. 1 727
  8. Keď sa z brigády stane kariéra 1 688
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Marek Mačuha: Zmena ústavy - nič prekvapivé
  2. Jozef Kurty: Keď väčšina rozhoduje, menšina trpí. To je demokracia
  3. Človek v ohrození: Libanon: každodennosť v krajine polykrízy
  4. Jozef Varga: Protestami máme šancu oslabiť FicoSMER natoľko...
  5. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám
  6. Adam Austera: Ako môže bežný investor profitovať z miliardových výnosov Ligy majstrov?
  7. Peter Vernarec: Kedy má zamestnanec nárok na odstupné a odchodné?
  8. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  1. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 15 844
  2. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 14 323
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 13 652
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 12 202
  5. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 11 088
  6. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 972
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 9 283
  8. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 8 715
  1. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
  2. Marian Nanias: Problémy na maďarskej jadrovej elektrárni Paks II.
  3. Marian Nanias: Nezvyčajná jadrová investícia – Maďarská JE Paks II.
  4. Anna Brawne: Džemy, hady, nebojte sa, dobre bude!
  5. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval.
  6. Marian Nanias: Problémy na tureckej JE Akkuyu.
  7. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  8. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu