SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Obmedzenie na diaľnici kvôli ničomu?

Asi nič nenahnevá viac, ako zabudnuté dopravné značky, ktoré obmedzujú, alebo zakazujú aj vtedy, keď evidentne nemusia. Ale čo s takými, ktoré kážu znížiť rýchlosť, hoci na prvý pohľad dôvod na to nie je? Kto si zákon ctí, spomalí. Ostatní platia. Nielen

Aj na diaľnici D2 Bratislava - Kúty je pár miest, kde je pre väčšinu vodičov otázne, či zníženie rýchlosti na 100 a potom na 80 kilometrov za hodinu je potrebné kvôli bezpečnosti (čia vlastne leží na pleciach zodpovedných?), alebo je to iba pasca polície na vodičov, aby ich mohli "skasírovať".

d2_zavod_1_res.jpg

V našej pošte sme našli aj rozhorčený názor, či skôr otázku nášho čitateľa:

Môžete mi vysvetliť, prečo na diaľnici Bratislava-Kúty je obmedzená rýchlosť pri troch výjazdoch z odpočívadiel? (Malacky a dva krát Závod). Pri čerpacej stanici v Sekuliach ale nie je žiadne obmedzenie a odtiaľ vychádza podstatne viac vozidiel ako z tých nevyužitých odpočívadiel.

Toto predsa neexistuje v žiadnej krajine v Európe. A tam je tých odpočívadiel podstatne viac.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

((lokacia))

Parametre diaľnic sú v niektorých krajinách Európy odlišné. V Rakúsku by ste však našli zníženie maximálnej povolenej rýchlosti pri niektorých odpočívadlách. Veľa záleží aj od intenzity dopravy. Tá sa u nás prudko zvýšila najmä v posledných rokoch. A priniesla aj nepríjemnosti. Napríklad, v polovičke tohtoročného júna sa objavila správa:

"Z dôvodu tragickej dopravnej nehody je až do odvolania uzatvorený úsek na 15. kilometri diaľnice D2 v smere z Malaciek do Kútov pri odpočívadle Závod.Smrteľná dopravná nehoda sa stala asi o 17.30 hod.
Dodávka Volkswagen s českým evidenčným číslom vychádzala z tohto odpočívadla na diaľnicu. Pri vybočovaní z pripájacieho pruhu sa zrazila s prichádzajúcim kamiónom s gréckym evidenčným číslom.
Po strete skončila dodávka v priekope, kde narazila do stromu, pričom jeden z pasažierov dodávky podľahol zraneniam hneď na mieste. Ďalší traja sú ťažko zranení," informoval hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave František Peczár.

Skryť Vypnúť reklamu

d2_nehoda.jpg

Ak začínate tušiť, že tie značky obmedzujúce plynulú rýchlosť nie sú na "dé dvojke" samoúčelné, máte pravdu. Celú ju odhalil hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti, Marcel Jánošík:

Diaľnice, ale aj všetky ostatné typy pozemných komunikácií, sú navrhované podľa noriem, predpisov a platnej legislatívy. Do návrhu vstupuje viacero parametrov, okrem iných aj intenzita dopravy v jazdnom pruhu za jednotku času.

Práve intenzita dopravy a skladba dopravného prúdu zohrala veľkú úlohu pri navrhovaní jednotlivých prvkov diaľnice v 80-tych rokoch (medzi nimi aj pripájacie pruhy), kedy boli intenzity niekoľko násobne nižšie, teda diametrálne odlišné od dnešných.

Ani predpokladané intenzity, získané vtedy na základe matematických výpočtov nedosahujú dnešné hodnoty. Tento jav je spojený s obrovským nárastom automobilizácie.

Nakoľko technicko-stavebné riešenie je veľmi náročné (hlavne finančne), musia sa robiť zmeny dopravné (teda najmä súvisiace so znížením najvyššej povolenej rýchlosti v kritických úsekoch).

Skryť Vypnúť reklamu

Na to, aby z tejto časti diaľnice D2 zmizli rýchlostné obmedzenia, sú potrebné peniaze. Veľa peňazí. Mali by sa nájsť, no momentálne je prioritou dostavba celkom iných častí našej nedokončenej diaľničnej siete.

d2_zavod_2_res.jpg

Bezpečnosť sa zatiaľ (takzvane dočasne) rieši v prospech všetkých cestujúcich nepopulárnym znížením maximálnej povolenej rýchlosti. Momentálne niet inej cesty bez investícií.

Treba len dúfať, že sa dočasné riešenia nestanú trvalou súčasťou nášho života. Tie nás totiž môžu stáť viac, ako to, čo sa na prvý pohľad zdá, že sme ušetrili.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Znalec slovenského brandy
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  2. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  3. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  4. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  5. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  6. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  9. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  10. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 045
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 199
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 656
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 561
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 354
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 954
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 529
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 475
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 380
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 629
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kandidát SPD na kancelára Olaf Scholz.

Voľby v Nemecku sa skončili. SPD tvrdí, že získala mandát na vládnutie.


a 5 ďalší 14 h
Podávanie vakcín vo veľkokapacitnom očkovacom centre v Humennom.

Kedy sa už zbavíme celého tohto zlého sna?


Martin Pavelka 23. sep

Neprehliadnite tiež

Lužný most s dĺžkou vyše 3 kilometre je šiestym bratislavským mostom.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 9 h
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep

Blogy SME

  1. Kristína Jakubičková: Je sila osobnosti synonymom bezohľadnosti či fyzickej zdatnosti?
  2. Vladimír Benčík: Vietnam – viete že sa na vietnamskom trhu dá kúpiť láska i šťastie?
  3. Jozef Javurek: Historici v Nitre
  4. Víťazoslav Würschner: A snívať môžeme ďalej...
  5. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať?
  6. Viktor Pamula: Spišiaci stále nohami na zemi
  7. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov.
  8. Věra Tepličková: Čo sme sa dozvedeli v nedeľných politických diskusiách?
  1. Marcel Burkert: Šokujúce slová Dr. Urbánka, ktorý 20 rokov pracoval pre fy ako Pfizer, Johnson a iné. 5 739
  2. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 598
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 5 483
  4. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 4 853
  5. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 2 325
  6. Marta Karchňáková: ZSE posiela počas pandémie ľudí na poštu 2 271
  7. Helmut Posch: Zaniknutý priemyselný poklad Hnúšte 2 248
  8. Věra Tepličková: Predseda Fico ide do sveta 2 226
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Adam Valček: Kauza DPB: Predaj vyše stotisíc pokút skontrolujú, toto sú ďalšie pochybnosti
Skryť Zatvoriť reklamu