SME

Skúsili sme miláčika Európanov. Pandu

Panda láka aj po rokoch od uvedenia na trh. Jazda potvrdila úspechy v Európe. Niektoré kombinácie a oholenie výbavy je však nepochopiteľné.

Panda je jeden z najlepších Fiatov poslednej dekády. V praxi si svoje postavenie v rebríčku predaja obháji. Zadné hlavové opierky jej neodpustíme.Panda je jeden z najlepších Fiatov poslednej dekády. V praxi si svoje postavenie v rebríčku predaja obháji. Zadné hlavové opierky jej neodpustíme. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Importér značky Fiat vyjadril nad požiadavkou krátkeho testu obyčajnej Pandy asi rovnaký údiv, ako každý, kto sleduje štatistiky predaja automobilov v Európe. Panda niekoľko rokov figuruje v prvej desiatke najpredávanejších automobilov. Kým medziročne klesli predaje Clia o 24,9 percenta a Astry o 25,4 percenta, Panda stúpla o 32,6 percenta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Až 186 817 motoristov si za prvých sedem mesiacov roka 2009 kúpilo Pandu, teda model, ktorý je iba s drobnými zmenami v predaji od roku 2003 a v súčasnosti dokáže zaujať viac než novinky. Kým dobré predaje moderného Punta chápeme, Panda nám stále nejde do hlavy. Čo môže držiteľ titulu Auto roka 2004 dať dnešnému zákazníkovi?

SkryťVypnúť reklamu

Pripomenie známe pocity

Z Prahy nám poslali Pandu Active, o ktorú v testovacom parku nikto nejaví záujem. S o to väčšou hrdosťou sme centrálom odomkli auto a po nutnom vyvetraní prehriateho interiéru naštartovali.

Na obnovenie pocitov zapísaných v podvedomí z prvého kontaktu stačí pár metrov jazdy. Páka umiestená vysoko v stredovej konzole má vynikajúcu polohu, duálny posilňovač prepnutý do režimu City extrémne zaberá a pravé koleno vodiča si nevie nájsť miesto vedľa masívneho stredu prístrojovky. Klasická Panda.

52_m_panda_big.jpg
Stredovú konzolu navrhli pred šiestimi rokmi. S prehľadom prekonáva dnešné mini autá.

Ako vždy máme z auta výborný výhľad na všetky strany. Akurát je tu bez klimatizácie trochu horúco a prichádza na rad vetranie oknom. Na prvý pohľad je Panda zvnútra miniauto, ale s umne vyriešeným priestorom. Prístrojový panel za dnešnými automobilovými trpaslíkmi nezaostáva. Skôr naopak, nezostarol.

SkryťVypnúť reklamu

53_m_panda_big.jpg
Taliani vedia o čom je život a kde sa vozia malé deti. Panda dostane automaticky s airbagom pre spolujazdca jeho vypínač.

Kokpit priťahuje

Šofér Pandy má pocit akoby bol stále pánom situácie a sedel v zmenšenine skombinovanej z dodávky a minivanu. Tu sa dá prežiť radosť z točenia volantom a prepletania sa ulicami v hustej záplave áut. Stredová konzola je vysoko pri ruke a mierne vyklopená k nebu. Základné ovládače veľmi jasne a funkčne rozmiestnené neťahajú pohľad z cesty. Dokonca v tejto verzii nie je otáčkomer. Vodičoví stačí primerane tlmený zvuk talianskeho benzínového štvorvalca. Napokon od istých otáčok motor prestane ťahať, takže momenty preradenia sa dajú veľmi dobre odhadnúť.

51_m_panda_big.jpg
Auto ako stvorené na naháňanie sa za povinnosťami v meste. Teraz rýchlo sem, potom zasa tam.

Teraz celkom chápeme, že obratnosť v meste, rozhľad z miesta vodiča a dokonalý prehľad pri parkovaní dokáže priťahovať ľudí žijúcich v metropolách. Bez klimatizácie je to trochu ťažké, najmä ak auto má byť vyrovnávacou tepelnou komorou pred vstupom a po výstupe z podchladenej klietky administratívneho centra.

SkryťVypnúť reklamu

54_m_panda_big.jpg
Predné sedadlá s roztomilým bodkovaným poťahom vyhovujú mestskému štýlu častého nastupovania. Plastovo-penová tvrdená opierka hlavy je na náš vkus staromódna. Nastavovanie a poloha sedadiel je prijateľná.

Býva v meste

Z koncepcie auta vyplýva najvhodnejší spôsob dochádzania do práce a vozenia sa na krátke vzdialenosti za menej než šesť litrov benzínu. Na dlhé cesty treba byť zhovievavejší k slabšej dynamike ale nie extrémnej hlučnosti na diaľnici. Niektoré malé autá bývajú pri stotridsiatke hlučnejšie. Pre lepší pocit bezpečia by sme odporúčali do Pandy ESP. Antiblokovací systém dodáva automobilka štandardne. Podvozku môže konkurovať iba nové Suzuki Splash. Ostatní mini konkurenti na Pandu podľa nášho názoru nemajú aj napriek jej výške.

Benzín, nafta a plyn

Paleta motorov siaha od nami skúšanej základnej a dosť lenivej verzie 1,1 cez lepší štvorvalec 1,2 a silný motor 1,4 16V až po diesel 1,3 MTJ a plynový agregát CNG 1,2 Natural Power. Pri kúpe odporúčame benzín 1,2 alebo ak máte za rohom čerpaciu stanicu zemného plynu, potom aj CNG verziu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na nie dvakrát príťažlivé základné ceny aplikujte kontinuálne prebiehajúce akcie a prípadne šrotovné a dostanete sa do celkom zaujímavých čísel. Kto meria cenu auta iba veľkosťou možno Pandu nepochopí. V prijateľnej verzii Active si dokúpte aspoň centrál. Manuálne spätné zrkadlá prežijete.

55_m_panda_big.jpg
Státisíce zákazníkov dokážu akceptovať drobné nedostatky v dielenskom spracovaní. Nedokonalosť vyváži mestský charakter auta a praktické riešenie karosérie.

Podraz od Fiatu

Reminiscencie na Pandu by dopadli výborne, nebyť zadných nedelených sedadiel bez opierok hlavy. Ako je možné, že dnes sa dá takéto auto objednať, najmä ak zadné deformačné zóny nepatria k najväčším. Náruživého predajcu, ktorý bude presviedčať, že vzadu sedávajú aj tak deti, pošlite kade ľahšie. Auto, ktoré má vzadu výborne zvládnutý priestor nad hlavou má mať aj opierky hlavy. Tento detail neslobodno pri kúpe auta prehliadnuť a vybrať si verziu s opierkami. Ozaj, nemala ich Škoda Favorit v štandardnom vybavení?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

57_m_panda_big.jpg
Úder pod pás. Ako môže dnes niekto predávať auto bez opierok hlavy na zadných sedadlách. Toto nesmie byť otázkou výbavy ale štandardu. V tejto verzii nekupujte.

Chápeme mini autá?

Kauza s opierkami naštve najmä v súvislosti s mikrospínačovým otváraním kufra aké nemajú mnohé väčšie a drahšie autá. Krátke plató nemá zdvíhacie lanká ale v prípade potreby sa nadvihuje do vrchnej udržateľnej polohy.

Nakladanie batožiny a celkovo objem kufra je niekde na rozmedzí malého a mini auta. Fiat pred rokmi navrhol úplne nadčasovú, peknú a na pomery miniautomobilov veľmi priestrannú karosériu. Panda môže bez väčších zmien slúžiť svojmu účelu ešte pekných pár rokov a držať sa v top desať európskeho predaja, najmä ak budú o celkových počtoch nových áut rozhodovať veľkomestá a prakticky mysliaci ľudia.

Motorizmus na Slovensku do tejto fázy poznania ešte nedospel a to je viac než zrejmé každému, kto jazdí na Pande s pražským evidenčným číslom v uliciach Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 643
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 423
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 087
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 770
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 632
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 609
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 016
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  2. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  3. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  4. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  5. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  6. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  7. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  8. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 38 830
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 709
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 381
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 819
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 334
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 086
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 475
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 507
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu