SME
Utorok, 28. september, 2021 | Meniny má VáclavKrížovkyKrížovky

Skúsili sme miláčika Európanov. Pandu

Panda láka aj po rokoch od uvedenia na trh. Jazda potvrdila úspechy v Európe. Niektoré kombinácie a oholenie výbavy je však nepochopiteľné.

Panda je jeden z najlepších Fiatov poslednej dekády. V praxi si svoje postavenie v rebríčku predaja obháji. Zadné hlavové opierky jej neodpustíme.Panda je jeden z najlepších Fiatov poslednej dekády. V praxi si svoje postavenie v rebríčku predaja obháji. Zadné hlavové opierky jej neodpustíme. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Importér značky Fiat vyjadril nad požiadavkou krátkeho testu obyčajnej Pandy asi rovnaký údiv, ako každý, kto sleduje štatistiky predaja automobilov v Európe. Panda niekoľko rokov figuruje v prvej desiatke najpredávanejších automobilov. Kým medziročne klesli predaje Clia o 24,9 percenta a Astry o 25,4 percenta, Panda stúpla o 32,6 percenta.

Až 186 817 motoristov si za prvých sedem mesiacov roka 2009 kúpilo Pandu, teda model, ktorý je iba s drobnými zmenami v predaji od roku 2003 a v súčasnosti dokáže zaujať viac než novinky. Kým dobré predaje moderného Punta chápeme, Panda nám stále nejde do hlavy. Čo môže držiteľ titulu Auto roka 2004 dať dnešnému zákazníkovi?

Pripomenie známe pocity

Z Prahy nám poslali Pandu Active, o ktorú v testovacom parku nikto nejaví záujem. S o to väčšou hrdosťou sme centrálom odomkli auto a po nutnom vyvetraní prehriateho interiéru naštartovali.

Na obnovenie pocitov zapísaných v podvedomí z prvého kontaktu stačí pár metrov jazdy. Páka umiestená vysoko v stredovej konzole má vynikajúcu polohu, duálny posilňovač prepnutý do režimu City extrémne zaberá a pravé koleno vodiča si nevie nájsť miesto vedľa masívneho stredu prístrojovky. Klasická Panda.

52_M_panda_big.jpg
Stredovú konzolu navrhli pred šiestimi rokmi. S prehľadom prekonáva dnešné mini autá.

Ako vždy máme z auta výborný výhľad na všetky strany. Akurát je tu bez klimatizácie trochu horúco a prichádza na rad vetranie oknom. Na prvý pohľad je Panda zvnútra miniauto, ale s umne vyriešeným priestorom. Prístrojový panel za dnešnými automobilovými trpaslíkmi nezaostáva. Skôr naopak, nezostarol.

53_M_panda_big.jpg
Taliani vedia o čom je život a kde sa vozia malé deti. Panda dostane automaticky s airbagom pre spolujazdca jeho vypínač.

Kokpit priťahuje

Šofér Pandy má pocit akoby bol stále pánom situácie a sedel v zmenšenine skombinovanej z dodávky a minivanu. Tu sa dá prežiť radosť z točenia volantom a prepletania sa ulicami v hustej záplave áut. Stredová konzola je vysoko pri ruke a mierne vyklopená k nebu. Základné ovládače veľmi jasne a funkčne rozmiestnené neťahajú pohľad z cesty. Dokonca v tejto verzii nie je otáčkomer. Vodičoví stačí primerane tlmený zvuk talianskeho benzínového štvorvalca. Napokon od istých otáčok motor prestane ťahať, takže momenty preradenia sa dajú veľmi dobre odhadnúť.

51_M_panda_big.jpg
Auto ako stvorené na naháňanie sa za povinnosťami v meste. Teraz rýchlo sem, potom zasa tam.

Teraz celkom chápeme, že obratnosť v meste, rozhľad z miesta vodiča a dokonalý prehľad pri parkovaní dokáže priťahovať ľudí žijúcich v metropolách. Bez klimatizácie je to trochu ťažké, najmä ak auto má byť vyrovnávacou tepelnou komorou pred vstupom a po výstupe z podchladenej klietky administratívneho centra.

54_M_panda_big.jpg
Predné sedadlá s roztomilým bodkovaným poťahom vyhovujú mestskému štýlu častého nastupovania. Plastovo-penová tvrdená opierka hlavy je na náš vkus staromódna. Nastavovanie a poloha sedadiel je prijateľná.

Býva v meste

Z koncepcie auta vyplýva najvhodnejší spôsob dochádzania do práce a vozenia sa na krátke vzdialenosti za menej než šesť litrov benzínu. Na dlhé cesty treba byť zhovievavejší k slabšej dynamike ale nie extrémnej hlučnosti na diaľnici. Niektoré malé autá bývajú pri stotridsiatke hlučnejšie. Pre lepší pocit bezpečia by sme odporúčali do Pandy ESP. Antiblokovací systém dodáva automobilka štandardne. Podvozku môže konkurovať iba nové Suzuki Splash. Ostatní mini konkurenti na Pandu podľa nášho názoru nemajú aj napriek jej výške.

Benzín, nafta a plyn

Paleta motorov siaha od nami skúšanej základnej a dosť lenivej verzie 1,1 cez lepší štvorvalec 1,2 a silný motor 1,4 16V až po diesel 1,3 MTJ a plynový agregát CNG 1,2 Natural Power. Pri kúpe odporúčame benzín 1,2 alebo ak máte za rohom čerpaciu stanicu zemného plynu, potom aj CNG verziu.

Na nie dvakrát príťažlivé základné ceny aplikujte kontinuálne prebiehajúce akcie a prípadne šrotovné a dostanete sa do celkom zaujímavých čísel. Kto meria cenu auta iba veľkosťou možno Pandu nepochopí. V prijateľnej verzii Active si dokúpte aspoň centrál. Manuálne spätné zrkadlá prežijete.

55_M_panda_big.jpg
Státisíce zákazníkov dokážu akceptovať drobné nedostatky v dielenskom spracovaní. Nedokonalosť vyváži mestský charakter auta a praktické riešenie karosérie.

Podraz od Fiatu

Reminiscencie na Pandu by dopadli výborne, nebyť zadných nedelených sedadiel bez opierok hlavy. Ako je možné, že dnes sa dá takéto auto objednať, najmä ak zadné deformačné zóny nepatria k najväčším. Náruživého predajcu, ktorý bude presviedčať, že vzadu sedávajú aj tak deti, pošlite kade ľahšie. Auto, ktoré má vzadu výborne zvládnutý priestor nad hlavou má mať aj opierky hlavy. Tento detail neslobodno pri kúpe auta prehliadnuť a vybrať si verziu s opierkami. Ozaj, nemala ich Škoda Favorit v štandardnom vybavení?

57_M_panda_big.jpg
Úder pod pás. Ako môže dnes niekto predávať auto bez opierok hlavy na zadných sedadlách. Toto nesmie byť otázkou výbavy ale štandardu. V tejto verzii nekupujte.

Chápeme mini autá?

Kauza s opierkami naštve najmä v súvislosti s mikrospínačovým otváraním kufra aké nemajú mnohé väčšie a drahšie autá. Krátke plató nemá zdvíhacie lanká ale v prípade potreby sa nadvihuje do vrchnej udržateľnej polohy.

Nakladanie batožiny a celkovo objem kufra je niekde na rozmedzí malého a mini auta. Fiat pred rokmi navrhol úplne nadčasovú, peknú a na pomery miniautomobilov veľmi priestrannú karosériu. Panda môže bez väčších zmien slúžiť svojmu účelu ešte pekných pár rokov a držať sa v top desať európskeho predaja, najmä ak budú o celkových počtoch nových áut rozhodovať veľkomestá a prakticky mysliaci ľudia.

Motorizmus na Slovensku do tejto fázy poznania ešte nedospel a to je viac než zrejmé každému, kto jazdí na Pande s pražským evidenčným číslom v uliciach Bratislavy.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  2. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  3. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  4. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  5. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  6. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  7. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  8. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  9. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  10. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  1. Najviac škôd slovenskí šoféri hlásia v júni
  2. Proxenta získala ocenenie Developer roka
  3. HB Reavis postavil Bratislave novú autobusovú stanicu
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  6. Prečo by sa elektrárne mali zaujímať o ekologické riešenia?
  7. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu
  8. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali
  9. Mladí slovenskí filmári zvíťazili na festivale v Barcelone
  10. Orange pokračuje v systematickej podpore digitálneho vzdelávania
  1. Vymenili startup za korporát. Dôvod bol iný, než by ste čakali 17 916
  2. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 8 812
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 010
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 267
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 5 613
  6. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 982
  7. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 4 638
  8. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 405
  9. Skladujete pivo pri izbovej teplote? Znižujete jeho kvalitu 4 315
  10. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska 4 004
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhovory ZKH: František Mikloško.

Ako Mikloško s odstupom času hodnotí odkazy pápeža?


a 1 ďalší 27. sep
Šéfredaktorka denníka SME Beata Balogová

Nebola to politická tlačovka. Bol to prejav ombudsmanky občana.


2 h
Centrum Nivy otvoria 30. septembra.

Investor musel riešiť dlhoročné prieťahy.


7 h

Neprehliadnite tiež

Ford Fiesta

Ostrá verzia ST ostáva, motor získal väčší krútiaci moment.


11 h
Na snímke 4,3 km dlhý úsek diaľnice D4 medzi križovatkami Bratislava - Petržalka a Bratislava - Juh, ktorý zahŕňa Lužný most v deň oficiálneho otvorenia.

Motoristi pri jeho prejazde potrebujú diaľničnú známku.


SITA 26. sep
Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


24. sep
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep

Blogy SME

  1. Marian Baran: Električka číslo štyri
  2. František Cudziš: Na tému – Protest proti klimatickej zmene
  3. Anton Kaiser: Historické premeny Oponického hradu
  4. Martin Sukupčák: Komunistický zločinec
  5. Miriam Studeničová: Prečo mnohí nedokážu vnímať duchovno?
  6. Štefan Vidlár: Pomýlený gazda
  7. Martina Paulenová: Odchádzame na prechádzku
  8. Zuzana Cascino: Sedmokrásky z lásky
  1. Ján Buocik: Obchvat a nová diaľnica D4/R7 ako dobrá správa? Skôr zlý vtip! Najmä pre Bratislavčanov. 14 939
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 10 250
  3. Janka Bittó Cigániková: Čo sa to preboha deje v Izraeli? Prestali vakcíny fungovať? 6 764
  4. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 6 327
  5. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 669
  6. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 5 079
  7. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes. 4 585
  8. Peter Chudý: Ako policajný funkcionár zničil stopy na mieste činu (vraždy/samovraždy) alebo v polícii sú stále ľudia, ktorí tam nemajú čo robiť. 4 034
  1. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  3. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  4. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  5. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  6. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
Skryť Zatvoriť reklamu