SME
Piatok, 7. október, 2022 | Meniny má Eliška

Skúsili sme miláčika Európanov. Pandu

Panda láka aj po rokoch od uvedenia na trh. Jazda potvrdila úspechy v Európe. Niektoré kombinácie a oholenie výbavy je však nepochopiteľné.

Panda je jeden z najlepších Fiatov poslednej dekády. V praxi si svoje postavenie v rebríčku predaja obháji. Zadné hlavové opierky jej neodpustíme.Panda je jeden z najlepších Fiatov poslednej dekády. V praxi si svoje postavenie v rebríčku predaja obháji. Zadné hlavové opierky jej neodpustíme. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Importér značky Fiat vyjadril nad požiadavkou krátkeho testu obyčajnej Pandy asi rovnaký údiv, ako každý, kto sleduje štatistiky predaja automobilov v Európe. Panda niekoľko rokov figuruje v prvej desiatke najpredávanejších automobilov. Kým medziročne klesli predaje Clia o 24,9 percenta a Astry o 25,4 percenta, Panda stúpla o 32,6 percenta.

Až 186 817 motoristov si za prvých sedem mesiacov roka 2009 kúpilo Pandu, teda model, ktorý je iba s drobnými zmenami v predaji od roku 2003 a v súčasnosti dokáže zaujať viac než novinky. Kým dobré predaje moderného Punta chápeme, Panda nám stále nejde do hlavy. Čo môže držiteľ titulu Auto roka 2004 dať dnešnému zákazníkovi?

Pripomenie známe pocity

Z Prahy nám poslali Pandu Active, o ktorú v testovacom parku nikto nejaví záujem. S o to väčšou hrdosťou sme centrálom odomkli auto a po nutnom vyvetraní prehriateho interiéru naštartovali.

Na obnovenie pocitov zapísaných v podvedomí z prvého kontaktu stačí pár metrov jazdy. Páka umiestená vysoko v stredovej konzole má vynikajúcu polohu, duálny posilňovač prepnutý do režimu City extrémne zaberá a pravé koleno vodiča si nevie nájsť miesto vedľa masívneho stredu prístrojovky. Klasická Panda.

52_M_panda_big.jpg
Stredovú konzolu navrhli pred šiestimi rokmi. S prehľadom prekonáva dnešné mini autá.

Ako vždy máme z auta výborný výhľad na všetky strany. Akurát je tu bez klimatizácie trochu horúco a prichádza na rad vetranie oknom. Na prvý pohľad je Panda zvnútra miniauto, ale s umne vyriešeným priestorom. Prístrojový panel za dnešnými automobilovými trpaslíkmi nezaostáva. Skôr naopak, nezostarol.

53_M_panda_big.jpg
Taliani vedia o čom je život a kde sa vozia malé deti. Panda dostane automaticky s airbagom pre spolujazdca jeho vypínač.

Kokpit priťahuje

Šofér Pandy má pocit akoby bol stále pánom situácie a sedel v zmenšenine skombinovanej z dodávky a minivanu. Tu sa dá prežiť radosť z točenia volantom a prepletania sa ulicami v hustej záplave áut. Stredová konzola je vysoko pri ruke a mierne vyklopená k nebu. Základné ovládače veľmi jasne a funkčne rozmiestnené neťahajú pohľad z cesty. Dokonca v tejto verzii nie je otáčkomer. Vodičoví stačí primerane tlmený zvuk talianskeho benzínového štvorvalca. Napokon od istých otáčok motor prestane ťahať, takže momenty preradenia sa dajú veľmi dobre odhadnúť.

51_M_panda_big.jpg
Auto ako stvorené na naháňanie sa za povinnosťami v meste. Teraz rýchlo sem, potom zasa tam.

Teraz celkom chápeme, že obratnosť v meste, rozhľad z miesta vodiča a dokonalý prehľad pri parkovaní dokáže priťahovať ľudí žijúcich v metropolách. Bez klimatizácie je to trochu ťažké, najmä ak auto má byť vyrovnávacou tepelnou komorou pred vstupom a po výstupe z podchladenej klietky administratívneho centra.

54_M_panda_big.jpg
Predné sedadlá s roztomilým bodkovaným poťahom vyhovujú mestskému štýlu častého nastupovania. Plastovo-penová tvrdená opierka hlavy je na náš vkus staromódna. Nastavovanie a poloha sedadiel je prijateľná.

Býva v meste

Z koncepcie auta vyplýva najvhodnejší spôsob dochádzania do práce a vozenia sa na krátke vzdialenosti za menej než šesť litrov benzínu. Na dlhé cesty treba byť zhovievavejší k slabšej dynamike ale nie extrémnej hlučnosti na diaľnici. Niektoré malé autá bývajú pri stotridsiatke hlučnejšie. Pre lepší pocit bezpečia by sme odporúčali do Pandy ESP. Antiblokovací systém dodáva automobilka štandardne. Podvozku môže konkurovať iba nové Suzuki Splash. Ostatní mini konkurenti na Pandu podľa nášho názoru nemajú aj napriek jej výške.

Benzín, nafta a plyn

Paleta motorov siaha od nami skúšanej základnej a dosť lenivej verzie 1,1 cez lepší štvorvalec 1,2 a silný motor 1,4 16V až po diesel 1,3 MTJ a plynový agregát CNG 1,2 Natural Power. Pri kúpe odporúčame benzín 1,2 alebo ak máte za rohom čerpaciu stanicu zemného plynu, potom aj CNG verziu.

Na nie dvakrát príťažlivé základné ceny aplikujte kontinuálne prebiehajúce akcie a prípadne šrotovné a dostanete sa do celkom zaujímavých čísel. Kto meria cenu auta iba veľkosťou možno Pandu nepochopí. V prijateľnej verzii Active si dokúpte aspoň centrál. Manuálne spätné zrkadlá prežijete.

55_M_panda_big.jpg
Státisíce zákazníkov dokážu akceptovať drobné nedostatky v dielenskom spracovaní. Nedokonalosť vyváži mestský charakter auta a praktické riešenie karosérie.

Podraz od Fiatu

Reminiscencie na Pandu by dopadli výborne, nebyť zadných nedelených sedadiel bez opierok hlavy. Ako je možné, že dnes sa dá takéto auto objednať, najmä ak zadné deformačné zóny nepatria k najväčším. Náruživého predajcu, ktorý bude presviedčať, že vzadu sedávajú aj tak deti, pošlite kade ľahšie. Auto, ktoré má vzadu výborne zvládnutý priestor nad hlavou má mať aj opierky hlavy. Tento detail neslobodno pri kúpe auta prehliadnuť a vybrať si verziu s opierkami. Ozaj, nemala ich Škoda Favorit v štandardnom vybavení?

57_M_panda_big.jpg
Úder pod pás. Ako môže dnes niekto predávať auto bez opierok hlavy na zadných sedadlách. Toto nesmie byť otázkou výbavy ale štandardu. V tejto verzii nekupujte.

Chápeme mini autá?

Kauza s opierkami naštve najmä v súvislosti s mikrospínačovým otváraním kufra aké nemajú mnohé väčšie a drahšie autá. Krátke plató nemá zdvíhacie lanká ale v prípade potreby sa nadvihuje do vrchnej udržateľnej polohy.

Nakladanie batožiny a celkovo objem kufra je niekde na rozmedzí malého a mini auta. Fiat pred rokmi navrhol úplne nadčasovú, peknú a na pomery miniautomobilov veľmi priestrannú karosériu. Panda môže bez väčších zmien slúžiť svojmu účelu ešte pekných pár rokov a držať sa v top desať európskeho predaja, najmä ak budú o celkových počtoch nových áut rozhodovať veľkomestá a prakticky mysliaci ľudia.

Motorizmus na Slovensku do tejto fázy poznania ešte nedospel a to je viac než zrejmé každému, kto jazdí na Pande s pražským evidenčným číslom v uliciach Bratislavy.

 

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  4. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  5. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Dizajnový krb či krbové kachle? Šetriť dokážu obe
  2. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy
  3. Biometricky presné progresívne okuliarové šošovky Rodenstock
  4. S Alžbetou II. odchádza aj kus osobných dejín Britov
  5. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  6. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  7. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  8. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 22 113
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 868
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 012
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 015
  5. Dôležitosť duševnej pohody 5 095
  6. Láka na dvadsať kilometrov pláží. Varadero má aj ďalšie tromfy 4 910
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 4 264
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 3 163
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Juraj Krúpa: SNAŽÍM SA UDRŽAŤ NAD VECOU, SNAŽÍM SA UDRŽAŤ EMÓCIE, ALE... NEJDE TO!
  2. Miroslav Iliaš: Otvorený list novému ministrovi školstva Jánovi Hvoreckému
  3. Anna Miľanová: Klaun...
  4. Ján Valchár: Všetko najlepšie k narodeninám, Vladimír Vladimírovič!
  5. Ivan R. V. Rumánek: Bohemizmy vs anglicizmy (Jazyk je všetko 26)
  6. Café Európa: Ako sa žije na slovensko-maďarskej hranici
  7. Miroslav Lukáč: Vieme kto na Slovensku má slabosť pre vrahov. Putina, vraždiacich šoférov, gen.Štb, Kočnerov a ich zatiaľ neuverejnených spojencov.
  8. Peter Biščo: Spravodlivosť je v našej vlasti oveľa vzácnejšia, ako šafran.
  1. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 7 026
  2. Jana Melišová: 💝 Keď sa chce, tak sa dá 5 224
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 5 003
  4. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou? 4 260
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 088
  6. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 3 318
  7. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku 3 039
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 904
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu