SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Skúsili sme miláčika Európanov. Pandu

Panda láka aj po rokoch od uvedenia na trh. Jazda potvrdila úspechy v Európe. Niektoré kombinácie a oholenie výbavy je však nepochopiteľné.

Panda je jeden z najlepších Fiatov poslednej dekády. V praxi si svoje postavenie v rebríčku predaja obháji. Zadné hlavové opierky jej neodpustíme.Panda je jeden z najlepších Fiatov poslednej dekády. V praxi si svoje postavenie v rebríčku predaja obháji. Zadné hlavové opierky jej neodpustíme. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Importér značky Fiat vyjadril nad požiadavkou krátkeho testu obyčajnej Pandy asi rovnaký údiv, ako každý, kto sleduje štatistiky predaja automobilov v Európe. Panda niekoľko rokov figuruje v prvej desiatke najpredávanejších automobilov. Kým medziročne klesli predaje Clia o 24,9 percenta a Astry o 25,4 percenta, Panda stúpla o 32,6 percenta.

Až 186 817 motoristov si za prvých sedem mesiacov roka 2009 kúpilo Pandu, teda model, ktorý je iba s drobnými zmenami v predaji od roku 2003 a v súčasnosti dokáže zaujať viac než novinky. Kým dobré predaje moderného Punta chápeme, Panda nám stále nejde do hlavy. Čo môže držiteľ titulu Auto roka 2004 dať dnešnému zákazníkovi?

Pripomenie známe pocity

Z Prahy nám poslali Pandu Active, o ktorú v testovacom parku nikto nejaví záujem. S o to väčšou hrdosťou sme centrálom odomkli auto a po nutnom vyvetraní prehriateho interiéru naštartovali.

Na obnovenie pocitov zapísaných v podvedomí z prvého kontaktu stačí pár metrov jazdy. Páka umiestená vysoko v stredovej konzole má vynikajúcu polohu, duálny posilňovač prepnutý do režimu City extrémne zaberá a pravé koleno vodiča si nevie nájsť miesto vedľa masívneho stredu prístrojovky. Klasická Panda.

52_M_panda_big.jpg
Stredovú konzolu navrhli pred šiestimi rokmi. S prehľadom prekonáva dnešné mini autá.

Ako vždy máme z auta výborný výhľad na všetky strany. Akurát je tu bez klimatizácie trochu horúco a prichádza na rad vetranie oknom. Na prvý pohľad je Panda zvnútra miniauto, ale s umne vyriešeným priestorom. Prístrojový panel za dnešnými automobilovými trpaslíkmi nezaostáva. Skôr naopak, nezostarol.

53_M_panda_big.jpg
Taliani vedia o čom je život a kde sa vozia malé deti. Panda dostane automaticky s airbagom pre spolujazdca jeho vypínač.

Kokpit priťahuje

Šofér Pandy má pocit akoby bol stále pánom situácie a sedel v zmenšenine skombinovanej z dodávky a minivanu. Tu sa dá prežiť radosť z točenia volantom a prepletania sa ulicami v hustej záplave áut. Stredová konzola je vysoko pri ruke a mierne vyklopená k nebu. Základné ovládače veľmi jasne a funkčne rozmiestnené neťahajú pohľad z cesty. Dokonca v tejto verzii nie je otáčkomer. Vodičoví stačí primerane tlmený zvuk talianskeho benzínového štvorvalca. Napokon od istých otáčok motor prestane ťahať, takže momenty preradenia sa dajú veľmi dobre odhadnúť.

51_M_panda_big.jpg
Auto ako stvorené na naháňanie sa za povinnosťami v meste. Teraz rýchlo sem, potom zasa tam.

Teraz celkom chápeme, že obratnosť v meste, rozhľad z miesta vodiča a dokonalý prehľad pri parkovaní dokáže priťahovať ľudí žijúcich v metropolách. Bez klimatizácie je to trochu ťažké, najmä ak auto má byť vyrovnávacou tepelnou komorou pred vstupom a po výstupe z podchladenej klietky administratívneho centra.

54_M_panda_big.jpg
Predné sedadlá s roztomilým bodkovaným poťahom vyhovujú mestskému štýlu častého nastupovania. Plastovo-penová tvrdená opierka hlavy je na náš vkus staromódna. Nastavovanie a poloha sedadiel je prijateľná.

Býva v meste

Z koncepcie auta vyplýva najvhodnejší spôsob dochádzania do práce a vozenia sa na krátke vzdialenosti za menej než šesť litrov benzínu. Na dlhé cesty treba byť zhovievavejší k slabšej dynamike ale nie extrémnej hlučnosti na diaľnici. Niektoré malé autá bývajú pri stotridsiatke hlučnejšie. Pre lepší pocit bezpečia by sme odporúčali do Pandy ESP. Antiblokovací systém dodáva automobilka štandardne. Podvozku môže konkurovať iba nové Suzuki Splash. Ostatní mini konkurenti na Pandu podľa nášho názoru nemajú aj napriek jej výške.

Benzín, nafta a plyn

Paleta motorov siaha od nami skúšanej základnej a dosť lenivej verzie 1,1 cez lepší štvorvalec 1,2 a silný motor 1,4 16V až po diesel 1,3 MTJ a plynový agregát CNG 1,2 Natural Power. Pri kúpe odporúčame benzín 1,2 alebo ak máte za rohom čerpaciu stanicu zemného plynu, potom aj CNG verziu.

Na nie dvakrát príťažlivé základné ceny aplikujte kontinuálne prebiehajúce akcie a prípadne šrotovné a dostanete sa do celkom zaujímavých čísel. Kto meria cenu auta iba veľkosťou možno Pandu nepochopí. V prijateľnej verzii Active si dokúpte aspoň centrál. Manuálne spätné zrkadlá prežijete.

55_M_panda_big.jpg
Státisíce zákazníkov dokážu akceptovať drobné nedostatky v dielenskom spracovaní. Nedokonalosť vyváži mestský charakter auta a praktické riešenie karosérie.

Podraz od Fiatu

Reminiscencie na Pandu by dopadli výborne, nebyť zadných nedelených sedadiel bez opierok hlavy. Ako je možné, že dnes sa dá takéto auto objednať, najmä ak zadné deformačné zóny nepatria k najväčším. Náruživého predajcu, ktorý bude presviedčať, že vzadu sedávajú aj tak deti, pošlite kade ľahšie. Auto, ktoré má vzadu výborne zvládnutý priestor nad hlavou má mať aj opierky hlavy. Tento detail neslobodno pri kúpe auta prehliadnuť a vybrať si verziu s opierkami. Ozaj, nemala ich Škoda Favorit v štandardnom vybavení?

57_M_panda_big.jpg
Úder pod pás. Ako môže dnes niekto predávať auto bez opierok hlavy na zadných sedadlách. Toto nesmie byť otázkou výbavy ale štandardu. V tejto verzii nekupujte.

Chápeme mini autá?

Kauza s opierkami naštve najmä v súvislosti s mikrospínačovým otváraním kufra aké nemajú mnohé väčšie a drahšie autá. Krátke plató nemá zdvíhacie lanká ale v prípade potreby sa nadvihuje do vrchnej udržateľnej polohy.

Nakladanie batožiny a celkovo objem kufra je niekde na rozmedzí malého a mini auta. Fiat pred rokmi navrhol úplne nadčasovú, peknú a na pomery miniautomobilov veľmi priestrannú karosériu. Panda môže bez väčších zmien slúžiť svojmu účelu ešte pekných pár rokov a držať sa v top desať európskeho predaja, najmä ak budú o celkových počtoch nových áut rozhodovať veľkomestá a prakticky mysliaci ľudia.

Motorizmus na Slovensku do tejto fázy poznania ešte nedospel a to je viac než zrejmé každému, kto jazdí na Pande s pražským evidenčným číslom v uliciach Bratislavy.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 174
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 398
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 328
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 135
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 980
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 909
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 181
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 891
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 691
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 579
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

4 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

8 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

14 h
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan