SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Skúsili sme miláčika Európanov. Pandu

Panda láka aj po rokoch od uvedenia na trh. Jazda potvrdila úspechy v Európe. Niektoré kombinácie a oholenie výbavy je však nepochopiteľné.

Panda je jeden z najlepších Fiatov poslednej dekády. V praxi si svoje postavenie v rebríčku predaja obháji. Zadné hlavové opierky jej neodpustíme.Panda je jeden z najlepších Fiatov poslednej dekády. V praxi si svoje postavenie v rebríčku predaja obháji. Zadné hlavové opierky jej neodpustíme. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Importér značky Fiat vyjadril nad požiadavkou krátkeho testu obyčajnej Pandy asi rovnaký údiv, ako každý, kto sleduje štatistiky predaja automobilov v Európe. Panda niekoľko rokov figuruje v prvej desiatke najpredávanejších automobilov. Kým medziročne klesli predaje Clia o 24,9 percenta a Astry o 25,4 percenta, Panda stúpla o 32,6 percenta.

Až 186 817 motoristov si za prvých sedem mesiacov roka 2009 kúpilo Pandu, teda model, ktorý je iba s drobnými zmenami v predaji od roku 2003 a v súčasnosti dokáže zaujať viac než novinky. Kým dobré predaje moderného Punta chápeme, Panda nám stále nejde do hlavy. Čo môže držiteľ titulu Auto roka 2004 dať dnešnému zákazníkovi?

Pripomenie známe pocity

Z Prahy nám poslali Pandu Active, o ktorú v testovacom parku nikto nejaví záujem. S o to väčšou hrdosťou sme centrálom odomkli auto a po nutnom vyvetraní prehriateho interiéru naštartovali.

Na obnovenie pocitov zapísaných v podvedomí z prvého kontaktu stačí pár metrov jazdy. Páka umiestená vysoko v stredovej konzole má vynikajúcu polohu, duálny posilňovač prepnutý do režimu City extrémne zaberá a pravé koleno vodiča si nevie nájsť miesto vedľa masívneho stredu prístrojovky. Klasická Panda.

52_M_panda_big.jpg
Stredovú konzolu navrhli pred šiestimi rokmi. S prehľadom prekonáva dnešné mini autá.

Ako vždy máme z auta výborný výhľad na všetky strany. Akurát je tu bez klimatizácie trochu horúco a prichádza na rad vetranie oknom. Na prvý pohľad je Panda zvnútra miniauto, ale s umne vyriešeným priestorom. Prístrojový panel za dnešnými automobilovými trpaslíkmi nezaostáva. Skôr naopak, nezostarol.

53_M_panda_big.jpg
Taliani vedia o čom je život a kde sa vozia malé deti. Panda dostane automaticky s airbagom pre spolujazdca jeho vypínač.

Kokpit priťahuje

Šofér Pandy má pocit akoby bol stále pánom situácie a sedel v zmenšenine skombinovanej z dodávky a minivanu. Tu sa dá prežiť radosť z točenia volantom a prepletania sa ulicami v hustej záplave áut. Stredová konzola je vysoko pri ruke a mierne vyklopená k nebu. Základné ovládače veľmi jasne a funkčne rozmiestnené neťahajú pohľad z cesty. Dokonca v tejto verzii nie je otáčkomer. Vodičoví stačí primerane tlmený zvuk talianskeho benzínového štvorvalca. Napokon od istých otáčok motor prestane ťahať, takže momenty preradenia sa dajú veľmi dobre odhadnúť.

51_M_panda_big.jpg
Auto ako stvorené na naháňanie sa za povinnosťami v meste. Teraz rýchlo sem, potom zasa tam.

Teraz celkom chápeme, že obratnosť v meste, rozhľad z miesta vodiča a dokonalý prehľad pri parkovaní dokáže priťahovať ľudí žijúcich v metropolách. Bez klimatizácie je to trochu ťažké, najmä ak auto má byť vyrovnávacou tepelnou komorou pred vstupom a po výstupe z podchladenej klietky administratívneho centra.

54_M_panda_big.jpg
Predné sedadlá s roztomilým bodkovaným poťahom vyhovujú mestskému štýlu častého nastupovania. Plastovo-penová tvrdená opierka hlavy je na náš vkus staromódna. Nastavovanie a poloha sedadiel je prijateľná.

Býva v meste

Z koncepcie auta vyplýva najvhodnejší spôsob dochádzania do práce a vozenia sa na krátke vzdialenosti za menej než šesť litrov benzínu. Na dlhé cesty treba byť zhovievavejší k slabšej dynamike ale nie extrémnej hlučnosti na diaľnici. Niektoré malé autá bývajú pri stotridsiatke hlučnejšie. Pre lepší pocit bezpečia by sme odporúčali do Pandy ESP. Antiblokovací systém dodáva automobilka štandardne. Podvozku môže konkurovať iba nové Suzuki Splash. Ostatní mini konkurenti na Pandu podľa nášho názoru nemajú aj napriek jej výške.

Benzín, nafta a plyn

Paleta motorov siaha od nami skúšanej základnej a dosť lenivej verzie 1,1 cez lepší štvorvalec 1,2 a silný motor 1,4 16V až po diesel 1,3 MTJ a plynový agregát CNG 1,2 Natural Power. Pri kúpe odporúčame benzín 1,2 alebo ak máte za rohom čerpaciu stanicu zemného plynu, potom aj CNG verziu.

Na nie dvakrát príťažlivé základné ceny aplikujte kontinuálne prebiehajúce akcie a prípadne šrotovné a dostanete sa do celkom zaujímavých čísel. Kto meria cenu auta iba veľkosťou možno Pandu nepochopí. V prijateľnej verzii Active si dokúpte aspoň centrál. Manuálne spätné zrkadlá prežijete.

55_M_panda_big.jpg
Státisíce zákazníkov dokážu akceptovať drobné nedostatky v dielenskom spracovaní. Nedokonalosť vyváži mestský charakter auta a praktické riešenie karosérie.

Podraz od Fiatu

Reminiscencie na Pandu by dopadli výborne, nebyť zadných nedelených sedadiel bez opierok hlavy. Ako je možné, že dnes sa dá takéto auto objednať, najmä ak zadné deformačné zóny nepatria k najväčším. Náruživého predajcu, ktorý bude presviedčať, že vzadu sedávajú aj tak deti, pošlite kade ľahšie. Auto, ktoré má vzadu výborne zvládnutý priestor nad hlavou má mať aj opierky hlavy. Tento detail neslobodno pri kúpe auta prehliadnuť a vybrať si verziu s opierkami. Ozaj, nemala ich Škoda Favorit v štandardnom vybavení?

57_M_panda_big.jpg
Úder pod pás. Ako môže dnes niekto predávať auto bez opierok hlavy na zadných sedadlách. Toto nesmie byť otázkou výbavy ale štandardu. V tejto verzii nekupujte.

Chápeme mini autá?

Kauza s opierkami naštve najmä v súvislosti s mikrospínačovým otváraním kufra aké nemajú mnohé väčšie a drahšie autá. Krátke plató nemá zdvíhacie lanká ale v prípade potreby sa nadvihuje do vrchnej udržateľnej polohy.

Nakladanie batožiny a celkovo objem kufra je niekde na rozmedzí malého a mini auta. Fiat pred rokmi navrhol úplne nadčasovú, peknú a na pomery miniautomobilov veľmi priestrannú karosériu. Panda môže bez väčších zmien slúžiť svojmu účelu ešte pekných pár rokov a držať sa v top desať európskeho predaja, najmä ak budú o celkových počtoch nových áut rozhodovať veľkomestá a prakticky mysliaci ľudia.

Motorizmus na Slovensku do tejto fázy poznania ešte nedospel a to je viac než zrejmé každému, kto jazdí na Pande s pražským evidenčným číslom v uliciach Bratislavy.

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  2. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  3. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  4. Home (ale aj) Office
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Bezbariérové vozidlo
  2. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  3. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Zelená Bratislava
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Ruža zmeny
  8. Úpravy automobilov pre ZŤP
  9. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  10. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 535
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 036
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 527
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 608
  5. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 12 915
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 819
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 020
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 8 977
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 951
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 531
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: V testovacích tímoch budú zdravotníci, vojaci aj policajti (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 31 400. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Premiér Igor Matovič a prezidentka Zuzana Čaputová na zasadnutí bezpečnostnej rady.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Premiér nie je Ali paša

Matovič si zasa nesplnil politickú úlohu.

Peter Tkačenko

Matovič hovorí o dobrovoľnosti. Kto však nebude mať test, hrozí mu karanténa

Na test stačí prísť na najbližšie odberné miesto.

Premiér Igor Matovič počas tlačovej konferencie.
Cyklisti počas 16. etapy na Giro d'Italia 2020.
CYNICKÁ OBLUDA

Matovičova predstava dobrovoľnosti

Ak premiér hovorí, že plošné testovanie bude dobrovoľné, tak jednoducho klame.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric