SME

Test: Je Exeo najlepší Seat?

Auto plné kompromisov, napriek tomu však priťahuje pozornosť dizajnom a osloví kvalitou a jazdnými vlastnosťami.

Triezve tvary karosérie okoloidúcich nešokujú. Exeo má tvár športového sedanu bez zbytočnej prezdobenosti.Triezve tvary karosérie okoloidúcich nešokujú. Exeo má tvár športového sedanu bez zbytočnej prezdobenosti. (Zdroj: Tomáš Kelement)

BRATISLAVA,KOŠICE. Príbeh o sťahovaní výrobnej linky z Ingolstadtu do Martorellu už takmer zľudovel. Nás hlavne zaujíma, či je Seat Exeo dobré auto. Oplatí sa ho kúpiť?

Zákazníci v ponuke španielskej značky dlho hľadali klasický štvordverový sedan - niečo, čo im tretia generácia Toleda vytvorená z Altey nemohla dať. Svetlom na konci tunela je práve Exeo. Ide síce o zástupcu strednej triedy, no so svojimi mierami nie je o segment, ale len o „pol čísla“ väčší ako niekdajšie Toledo II.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Športovcom bez príkras Hoci pohľad na Exeo vyvoláva déjà vu, dizajn sa páči. Seat vyčaroval športový výzor bez použitia módnych imitácií difúzorov alebo rôznych spojlerov. Maska chladiča spolu so svetlometmi preberajú nápady od malej Ibizy. Bočné smerovky umiestnené v blatníkoch sú spomienkou na minulosť. Používal ich ešte Golf IV…

SkryťVypnúť reklamu

Spätné zrkadlá na „stračích“ nôžkach sa nám veľmi pozdávajú. Vzadu je to typický Seat s červeno-bielymi skupinovými svetlami a veľkým logom uprostred, ktoré zároveň slúži ako kľučka veka batožinového priestoru. Špinavé auto znamená, že pri otváraní kufra si automaticky zašpiníte ruky.

Veľký - malý? Hra s číslami O tom, že Exeo patrí so základnými mierami 4661 x 1772 x 1430 mm a rázvorom osí kolies 2642 mm k najmenším zástupcom v strednej triede, niet pochýb. Napríklad v porovnaní s Fordom Mondeo je o 183 mm kratší a má o výrazných 208 mm kratší rázvor.

Snáď sa nik neurazí, ak Exeo zaparkujeme vedľa Škody Octavie - mierne „prerasteného“ reprezentanta nižšej strednej triedy. Zistíme, že Seat je len o 92 mm dlhší a má o 64 mm väčší rázvor osí kolies.

SkryťVypnúť reklamu

Málo miesta. Aj vpredu Nemusíte byť práve znalec áut, aby ste pri pohľade na Exeo z profilu vedeli predpovedať, čo vás čaká v interiéri. Práve vtedy vynikne jeho veľký hendikep - vzhľadom na celkovú dĺžku krátky rázvor osí kolies. Priestoru v oblasti kolien je na zadných sedadlách málo. Malá šírka a masívny stredový tunel nedovolia odviezť vzadu viac ako dvoch pasažierov. Vyššie osoby sa budú hlavou dotýkať stropu.

Všedné tvary palubnej dosky oživujú okrúhle výduchy ventilácie.

Široký stredový panel obmedzuje priestor pre nohy.

Cestujúcim vpredu ulahodia anatomicky tvarované sedadlá, ktoré sú štandardnou výbavou skúšanej verzie Sport. Zároveň sa však musia pripraviť na široký stredový panel a častý kontakt vodičovej pravej, či spolujazdcovej ľavej nohy s ním. Niekomu môže v kabíne chýbať vzdušnosť, charakteristická pre interiéry mnohých konkurentov. Namiesto nej sa dostaví pocit, že palubná doska a výplne dverí vás doslova obklopujú.

SkryťVypnúť reklamu

Pomerne plytký, ale dobre prístupný:

batožinový priestor s objemom 460 litrov.

Ani batožinový priestor objemom neprekonáva rekordy. Je relatívne plytký, zmestí sa doň 460 litrov batožiny, má pravidelný tvar a prijateľne veľký vstupný otvor. Z prémie medzi „plebs“Zatiaľ čo priestorovou ponukou interiér práve nenadchne, kvalitou použitých materiálov a spracovaním patrí k tomu najlepšiemu. Rozmiestnenie prístrojov stavilo na klasiku. Žiadny multifunkčný displej zobrazujúci všetky údaje od audiosystému po klimatizáciu tam nenájdete. My sme sa bez neho dokázali zaobísť. Pozdávali sa nám aj združené prístroje pred vodičom sústredené do štyroch samostatných tubusov a volant s ideálnym priemerom, hrúbkou venca i rozsahom nastavenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vzadu vozte nanajvýš deti. Dospelým bude tesno na nohy i hlavu.

Rovno za nosom Koncepcia s motorom umiestneným pozdĺžne pred prednou nápravou vyvoláva nedôveru. Sklony k nedotáčavosti zvýrazňuje relatívne ťažký turbodiesel. Exeo na otočenie volantom zareaguje s rozvahou a drobným časovým odstupom. Vznikajúcu nedotáčavosť je možné eliminovať jemným ubraním plynu. Spoľahlivou oporou vám bude zadná náprava, ktorá odoláva vzniku pretáčavého šmyku aj pri úplnom uvoľnení akcelerátora v zákrute.

Mierne tuhší športový podvozok dodávaný ako súčasť výbavového stupňa Sport z nás na slovenských cestách nevytriasol dušu. Aj v kombinácii s nizkoprofilovými pneumatikami 225/45 R17 dokáže solídne filtrovať nerovnosti. Predná náprava zaťažená naftovým agregátom ale má tendenciu poskakovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Základný diesel stačíDvojliter TDI s priamym vstrekovaním common-rail dáva, na slovenskom trhu, základnej verzii výkon 105 kW (143 k). Je veľmi dobre odhlučnený, autu udelí primeranú dynamiku a v spolupráci so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou aj príjemnú spotrebu. S plnou 70-litrovou nádržou bez dotankovania nie je problém prejsť viac ako 1000 kilometrov. Nám palubný počítač ukázal priemernú spotrebu 6,5 litra na 100 kilometrov. Testovacia trasa obsahovala jazdu po diaľnici, okresných cestách a asi z 30 percent v meste.

Dvojlitrový turbodiesel poteší najmä kultúrou chodu

a malými nárokmi na palivo.

Okrem kultúry chodu motor musíme pochváliť aj za plynulý záťah. „Kopanec“ charakterizujúci zopnutie turbodúchadla v oblasti tesne pod 2000 ot./min., typický pre motory TDI so vstrekovaním čerpadlo-tryska, je našťastie minulosťou. Dve cieľové skupinyPohľad do cenníka Seatu Exeo prezradí, že za podobne vybavenú konkurenciu v podobe Fordu Mondeo, Hondy Accord alebo Mazdy 6 zaplatíte v priemere o asi 2000 eur viac. Ich pridanou hodnotou je fakt, že dostanete „väčší kus auta“ s priestrannejším interiérom. Seat ale ponúkne minimálne rovnako dobré (ak nie lepšie) jazdné vlastnosti i kvalitu vypracovania.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Anatomicky tvarované sedadlá sú podľa nášho názoru

stelesnením ideálu.

V priebehu týždňového testu sme narazili na dve cieľové skupiny, ktoré Exeo oslovuje. Páči sa mladým, ktorí ho vnímajú ako „frajerský“ sedan a vodičom okolo päťdesiatky. Tí pod seaťáckou škrupinou vidia osvedčenú techniku a kvalitu ešte nedávno patriacu do prémiovej časti strednej triedy. Tak či onak, s toľkokrát omieľanou formulkou výrobcu, že ide o najlepší Seat všetkých čias, sa dá súhlasiť.

Kupujem-nekupujem

Seat Exeo je jeden veľký kompromis, ktorý ma však z nejakého zvláštneho dôvodu priťahuje. Nepatrím k skalným priaznivcom koncernu VW, ale toto auto sa mi páči. Vzhľadom na niektoré nedostatky by som sa prihovoril za ešte atraktívnejšiu cenu. (Filip Garaj)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Technické parametre - Seat Exeo 2,0 TDI CR DPF Sport

Cena modelu od 19 990 eur

Cena verzie od 26 564 eur

Cena skúš verzie 26 564 eur

Motor -

Typ radový štvorvalec, nafta

Zdvihový objem (cm3) 1968

Výkon (kW/k) 105/143

Pri otáčkach (ot./min.) 4200

Krútiaci moment (Nm) 320

Pri otáčkach (ot./min) 1750-2500

Emisie CO2 (g/km) 143

Emisná norma Euro 5

Prevodovka 6 st., manuálna

Rozmery -

Dĺžka (mm) 4661

Šírka (mm) 1772

Výška (mm) 1430

Rázvor náprav (mm) 2643

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pohotovostná hmot. (kg) 1430

Objem palivovej nádrže (l) 70

Objem batož. priestoru (l) 460

Prevádzkové hodnoty -

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,2

Maximálna rýchlosť (km/h) 214

Spotreba mesto (l/100 km) 7,6

Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,3

Kombinovaná spotreba 5,5

Spotreba v teste 6,5

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 15 383
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 398
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 041
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 790
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 622
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 566
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 035
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  2. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  3. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  4. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  5. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  6. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  7. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  8. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 39 737
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 685
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 366
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 805
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 315
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 075
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 464
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 500
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu