BRATISLAVA,KOŠICE. Príbeh o sťahovaní výrobnej linky z Ingolstadtu do Martorellu už takmer zľudovel. Nás hlavne zaujíma, či je Seat Exeo dobré auto. Oplatí sa ho kúpiť?
Zákazníci v ponuke španielskej značky dlho hľadali klasický štvordverový sedan - niečo, čo im tretia generácia Toleda vytvorená z Altey nemohla dať. Svetlom na konci tunela je práve Exeo. Ide síce o zástupcu strednej triedy, no so svojimi mierami nie je o segment, ale len o „pol čísla“ väčší ako niekdajšie Toledo II.
Športovcom bez príkras Hoci pohľad na Exeo vyvoláva déjà vu, dizajn sa páči. Seat vyčaroval športový výzor bez použitia módnych imitácií difúzorov alebo rôznych spojlerov. Maska chladiča spolu so svetlometmi preberajú nápady od malej Ibizy. Bočné smerovky umiestnené v blatníkoch sú spomienkou na minulosť. Používal ich ešte Golf IV…
Spätné zrkadlá na „stračích“ nôžkach sa nám veľmi pozdávajú. Vzadu je to typický Seat s červeno-bielymi skupinovými svetlami a veľkým logom uprostred, ktoré zároveň slúži ako kľučka veka batožinového priestoru. Špinavé auto znamená, že pri otváraní kufra si automaticky zašpiníte ruky.
Veľký - malý? Hra s číslami O tom, že Exeo patrí so základnými mierami 4661 x 1772 x 1430 mm a rázvorom osí kolies 2642 mm k najmenším zástupcom v strednej triede, niet pochýb. Napríklad v porovnaní s Fordom Mondeo je o 183 mm kratší a má o výrazných 208 mm kratší rázvor.
Snáď sa nik neurazí, ak Exeo zaparkujeme vedľa Škody Octavie - mierne „prerasteného“ reprezentanta nižšej strednej triedy. Zistíme, že Seat je len o 92 mm dlhší a má o 64 mm väčší rázvor osí kolies.
Málo miesta. Aj vpredu Nemusíte byť práve znalec áut, aby ste pri pohľade na Exeo z profilu vedeli predpovedať, čo vás čaká v interiéri. Práve vtedy vynikne jeho veľký hendikep - vzhľadom na celkovú dĺžku krátky rázvor osí kolies. Priestoru v oblasti kolien je na zadných sedadlách málo. Malá šírka a masívny stredový tunel nedovolia odviezť vzadu viac ako dvoch pasažierov. Vyššie osoby sa budú hlavou dotýkať stropu.
Všedné tvary palubnej dosky oživujú okrúhle výduchy ventilácie.
Široký stredový panel obmedzuje priestor pre nohy.
Cestujúcim vpredu ulahodia anatomicky tvarované sedadlá, ktoré sú štandardnou výbavou skúšanej verzie Sport. Zároveň sa však musia pripraviť na široký stredový panel a častý kontakt vodičovej pravej, či spolujazdcovej ľavej nohy s ním. Niekomu môže v kabíne chýbať vzdušnosť, charakteristická pre interiéry mnohých konkurentov. Namiesto nej sa dostaví pocit, že palubná doska a výplne dverí vás doslova obklopujú.
Pomerne plytký, ale dobre prístupný:
batožinový priestor s objemom 460 litrov.
Ani batožinový priestor objemom neprekonáva rekordy. Je relatívne plytký, zmestí sa doň 460 litrov batožiny, má pravidelný tvar a prijateľne veľký vstupný otvor. Z prémie medzi „plebs“Zatiaľ čo priestorovou ponukou interiér práve nenadchne, kvalitou použitých materiálov a spracovaním patrí k tomu najlepšiemu. Rozmiestnenie prístrojov stavilo na klasiku. Žiadny multifunkčný displej zobrazujúci všetky údaje od audiosystému po klimatizáciu tam nenájdete. My sme sa bez neho dokázali zaobísť. Pozdávali sa nám aj združené prístroje pred vodičom sústredené do štyroch samostatných tubusov a volant s ideálnym priemerom, hrúbkou venca i rozsahom nastavenia.
Vzadu vozte nanajvýš deti. Dospelým bude tesno na nohy i hlavu.
Rovno za nosom Koncepcia s motorom umiestneným pozdĺžne pred prednou nápravou vyvoláva nedôveru. Sklony k nedotáčavosti zvýrazňuje relatívne ťažký turbodiesel. Exeo na otočenie volantom zareaguje s rozvahou a drobným časovým odstupom. Vznikajúcu nedotáčavosť je možné eliminovať jemným ubraním plynu. Spoľahlivou oporou vám bude zadná náprava, ktorá odoláva vzniku pretáčavého šmyku aj pri úplnom uvoľnení akcelerátora v zákrute.
Mierne tuhší športový podvozok dodávaný ako súčasť výbavového stupňa Sport z nás na slovenských cestách nevytriasol dušu. Aj v kombinácii s nizkoprofilovými pneumatikami 225/45 R17 dokáže solídne filtrovať nerovnosti. Predná náprava zaťažená naftovým agregátom ale má tendenciu poskakovať.
Základný diesel stačíDvojliter TDI s priamym vstrekovaním common-rail dáva, na slovenskom trhu, základnej verzii výkon 105 kW (143 k). Je veľmi dobre odhlučnený, autu udelí primeranú dynamiku a v spolupráci so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou aj príjemnú spotrebu. S plnou 70-litrovou nádržou bez dotankovania nie je problém prejsť viac ako 1000 kilometrov. Nám palubný počítač ukázal priemernú spotrebu 6,5 litra na 100 kilometrov. Testovacia trasa obsahovala jazdu po diaľnici, okresných cestách a asi z 30 percent v meste.
Dvojlitrový turbodiesel poteší najmä kultúrou chodu
a malými nárokmi na palivo.
Okrem kultúry chodu motor musíme pochváliť aj za plynulý záťah. „Kopanec“ charakterizujúci zopnutie turbodúchadla v oblasti tesne pod 2000 ot./min., typický pre motory TDI so vstrekovaním čerpadlo-tryska, je našťastie minulosťou. Dve cieľové skupinyPohľad do cenníka Seatu Exeo prezradí, že za podobne vybavenú konkurenciu v podobe Fordu Mondeo, Hondy Accord alebo Mazdy 6 zaplatíte v priemere o asi 2000 eur viac. Ich pridanou hodnotou je fakt, že dostanete „väčší kus auta“ s priestrannejším interiérom. Seat ale ponúkne minimálne rovnako dobré (ak nie lepšie) jazdné vlastnosti i kvalitu vypracovania.
Anatomicky tvarované sedadlá sú podľa nášho názoru
stelesnením ideálu.
V priebehu týždňového testu sme narazili na dve cieľové skupiny, ktoré Exeo oslovuje. Páči sa mladým, ktorí ho vnímajú ako „frajerský“ sedan a vodičom okolo päťdesiatky. Tí pod seaťáckou škrupinou vidia osvedčenú techniku a kvalitu ešte nedávno patriacu do prémiovej časti strednej triedy. Tak či onak, s toľkokrát omieľanou formulkou výrobcu, že ide o najlepší Seat všetkých čias, sa dá súhlasiť.
Kupujem-nekupujem
Seat Exeo je jeden veľký kompromis, ktorý ma však z nejakého zvláštneho dôvodu priťahuje. Nepatrím k skalným priaznivcom koncernu VW, ale toto auto sa mi páči. Vzhľadom na niektoré nedostatky by som sa prihovoril za ešte atraktívnejšiu cenu. (Filip Garaj)
Technické parametre - Seat Exeo 2,0 TDI CR DPF Sport
Cena modelu od 19 990 eur
Cena verzie od 26 564 eur
Cena skúš verzie 26 564 eur
Motor -
Typ radový štvorvalec, nafta
Zdvihový objem (cm3) 1968
Výkon (kW/k) 105/143
Pri otáčkach (ot./min.) 4200
Krútiaci moment (Nm) 320
Pri otáčkach (ot./min) 1750-2500
Emisie CO2 (g/km) 143
Emisná norma Euro 5
Prevodovka 6 st., manuálna
Rozmery -
Dĺžka (mm) 4661
Šírka (mm) 1772
Výška (mm) 1430
Rázvor náprav (mm) 2643
Pohotovostná hmot. (kg) 1430
Objem palivovej nádrže (l) 70
Objem batož. priestoru (l) 460
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 9,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 214
Spotreba mesto (l/100 km) 7,6
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 4,3
Kombinovaná spotreba 5,5
Spotreba v teste 6,5